Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:24

De bloemen van de courgette bloeien vóór 12 uur, klopt. Maar dicht kan je ze ook eten hoor, maakt niet uit. Ze bloeien wel maar 1 dag, dus op de dag van opengaan plukken en frituren. Smaakt trouwens naar niks, alleen naar frituurjasje. Net als boragebloemetjes, smaken vaag naar komkommer en dan heb je het ook wel gehad. Viooltjes kan je trouwens ook eten, smaken ook nergens naar :D

Ik heb vandaag even snel 'bijtje' gespeeld bij de bloemetjes :+
De perziken bloeien nl, en in de kas komen maar weinig insekten, dus ik moet KI toepassen _O- Werkt prima, trouwens.

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:58

Ah leuk, dat ga ik straks ook doen bij mijn kers, ik wil er dit jaar zeker van zijn waar het aan ligt dat ik geen vruchtjes krijg.

Willen die perziken een beetje dan? Is dat ook te doen buiten een kas of krijg je dan net zulke toestanden als met bv kiwi's? (die bloeien heel vroeg en vruchten rijpen heel laat)

Niet alleen viooltjes kun je eten trouwens, rozeblaadjes ook, wordt ook weleens gebruikt op chique taarten met zo'n laagje suiker erover.
Je kunt heel veel planten eten trouwens, maar ja, ook een heleboel niet.

Zo heb ik 2 jaar geleden de taxus uit de tuin laten halen omdat we een klein baby'tje hadden die inmiddels peuter is en gek van besjes. Wat blijkt; de Datura/Brugmansia die ik heb staan is net zo giftig :P
Maar ja, die maakt geen besjes en kan ik iets beter in de gaten houden dan die taxus, hij is ook te mooi om weg te doen ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:40

Datura is idd heel erg giftig, vingerhoedskruid en de bessen van de klimop (hedera) ook.

Het gaat niet alleen om de besjes maar ook vaak om het plantensap

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:35

Hoeveel ruimte heeft die courgette eigenlijk nodig? Moet er een plekje voor gaan zoeken maar weet niet zo goed waar hij past.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:59

Even tussendoor, is laurier giftig voor paarden?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:04

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:27

Antheman schreef:

Prunus laurocerasus is giftig (laurierkers), Laurus nobilis (laurier, dat gedroogde blad voor in de soep) voor zover ik kan vinden niet. Maar aangezien Laurus nobilis niet winterhard is in Nederland en dus zelden gewoon buiten te vinden is, zal je wel de laurierkers bedoelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:27

Ibbel schreef:
Antheman schreef:

Prunus laurocerasus is giftig (laurierkers), Laurus nobilis (laurier, dat gedroogde blad voor in de soep) voor zover ik kan vinden niet. Maar aangezien Laurus nobilis niet winterhard is in Nederland en dus zelden gewoon buiten te vinden is, zal je wel de laurierkers bedoelen.

Ik ga wel even zoeken wat t nu precies is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:28

pol013 schreef:
Hoeveel ruimte heeft die courgette eigenlijk nodig? Moet er een plekje voor gaan zoeken maar weet niet zo goed waar hij past.

Per plant 2-3 vierkante meter. Ongeveer net zo'n sterke groeier als een pompoen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:40

per plant dus 1,5 bij 2 meter?
Ehm die ruimte heb ik niet. En als ik hem in een pot zet en hem daar overheen laat groeien?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-03-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:43

Wij hebben met de familie een groententuin.
We hebben het in een oude kas bij mijn oom, eerst had alleen mijn Opa een stukje maar nu niet meer.

We hebben sowieso sla, tuinbonen, aardappelen, rode bieten, tomaten, aardbeien en nog een hele zooi.
Waarschijnlijk krijgen we thuis ook weer een tomatenplant :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:44

Je kan een poging doen 'm op te binden, omhoog te laten groeien, maar dan moet je wel iedere vrucht in een netje of zo hangen en dat netje ook opbinden, anders breken de ranken af. Het zijn nogal breekbare ranken nl.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:49

Ga eens een plaatje zoeken via google. Als ik het zo lees kan ik hem misschien in een lage kuip zetten en hem dan over de randen heen naar de grond laten kruipen.

Edit: gevonden. Zo t zien groeien de courgettes uit het hart van de plant en zijn vooral de bladeren zo lang? Dan moet het in een middelmaat kuip goed lukken lijkt me zo.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-03-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:54

Ik ga dit jaar ook voor het eerst eens iets proberen te kweken, ik sta er een stuk wei voor af dus ik heb de ruimte. Ik heb bessenstruiken gekocht, cherrytomaten, paprika, meloen, rucola en radijs.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:55

Wat superleuk dit topic! Ga ik in de gaten houden! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:04

Courgettes maken lange ranken, waar de courgettes ook aan groeien. Net als komkommers, pompoenen en meloenen. Die foto is van een jonge plant, de eerste bloemen die in het hart verschijnen zijn mannelijke bloemen, de vrouwtjesbloemen komen pas later, en zitten meer aan de uiteinden van de ranken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:01

Antheman schreef:

Laurierkers heeft mooie glimmende bladeren die in de winter ook aan de struik blijven.

Voor de courgettes moet ik nog een extra stuk tuin omspitten zie ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:03

hotchocolat schreef:
Antheman schreef:

Laurierkers heeft mooie glimmende bladeren die in de winter ook aan de struik blijven.

Voor de courgettes moet ik nog een extra stuk tuin omspitten zie ik.

Ik heb t gevonden, het gaat helaas om de laurierkers. Bij grote hoeveelheden is t giftig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:14

Ibbel: Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde planten. We hebben alleen een mini komkommer gehad vorig jaar en die groeide (opgebonden) omhoog. Denk je dat het zou lukken in een kuip? Of breken de ranken dan af?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:23

Ik zou 'm in een kuip opbinden, een 'wigwam' erboven zetten van drie stevige stokken, en dan de vruchten ook opbinden. Over de rand van een kuip hangend zullen de ranken wel beschadigen vermoed ik. En je hebt de kans dat je op de jonge vruchten stapt - als je zo'n kuip op je terras of zo zou zetten.

Overigens zou ik niet voor courgettes kiezen als ik weinig plek had. Zo bijzonder zijn ze niet, en ik proef ook geen verschil met uit de winkel. Er zijn zat andere groenten waarbij je het verschil tussen zo vers uit eigen tuin of van bij de Appie véél duidelijker is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:42

Andere soorten komen/zijn er inderdaad al hoor. Alleen door de hoeveelheid kom ik met zulke grote planten dan meteen in ruimtegebrek. Ik gebruik courgette zelf wel erg veel vandaar de wens om te deze plant te willen proberen. In een bak kan ik hem eventueel in de voortuin zetten. Daar heb ik nog plek en zon zat en ga ik er zeker niet op staan.
Dank je voor de tips.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:10

hotchocolat schreef:
Datura is idd heel erg giftig, vingerhoedskruid en de bessen van de klimop (hedera) ook.

Het gaat niet alleen om de besjes maar ook vaak om het plantensap

Ja ik weet het, hij zit samen met de Taxus in de hoogste klasse qua giftigheid. Maar Datura maakt geen besjes en daar is de kleine uk gek op.
Overigens kun je het vruchtvlees van het besje van de Taxus wel eten, al het andere is giftig; ook het zaadje in het besje(en blad, bast, hout, sap enz).

Heeft er hier ook iemand ervaring met komkommers? Of squash?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:35

Nou de peultjes zijn binnen, maar tauge kon ik nergens vinden... Misschien maar even bij een groot tuincentrum kijken dan.

Ik zag ook nog alfalfa, zag er bijna hetzelfde uit, maar ik wilde dat eerst maar even googlen wat dat nou precies is :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:44

Alfalfa, da's een klaversoort, kan je net als taugé als spruitgroente eten.
Overigens kan dat ook met kiemplantjes van bv radijs, dus het dunsel daarvan is ook prima door de sla te mengen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:55

Alfalfa is wel lekker op brood net als tuinkers. Moet wel zeggen dat ik Alfalfa lekkerder vind dan tuinkers persoonlijk :)