De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:20

Een van de trosjes tomaatjes.
Afbeelding
Stambonen.
Afbeelding
De peren die nog steeds hard door gaan.
Afbeelding
Snack komkommers.
Afbeelding

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:23

Zo wat een mooie peren!
En de rest gaat ook lekker zo te zien!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:25

Heeft het zin om nu nog nieuwe broccoli en bloemkool te zaaien? Of gaat dat niks meer worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:28

Je kan nu wel winterbloemkool zaaien volgens mij. (Weeuwenteelt) Die kan vorst hebben, en overwintert als klein plantje, en gaat dan volgend jaar al heel vroeg de bloemkool aanmaken. Dan kun je in de lente al oogsten :)
Wil ik zelf ook eens proberen.

Maar volgens mij zijn er ook herfstsoorten die inderdaad nu nog gezaaid kunnen worden en laat in de herfst geoogst worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:20

Poehh volgend jaar gaan we dit anders aanpakken! Ik heb nu een chaotische bende groente in de tuin staan! Te dicht op elkaar, geen bamboe aangebonden, te laat gezaaid.. allemaal fouten van een beginner hoop ik? :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:07

Ah, van elke fout leer je weer :)

Ik heb vandaag weer een paar emmers geoogst. Gisteren een flinke liter erwten gedopt, en die wil ik samen met wat worteltjes wecken, en dan doe ik ook meteen wat rode bietjes met aardappel wecken. Ik ben benieuwd of dat lukt!
Er zijn weer wat hot wax pepers klaar, en die wil ik deze keer vullen met roomkaas, benieuwd of ze dan lekker zijn.
De bietjes zijn echt groot geworden! Ik heb nog kilo's in de tuin staan, maar eerst eens testen of dat wecken goed lukt. Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:35

Zucht.. wat een oogsten allemaal..
Naast de aardbeitjes en de prei doet hier het niets... eigenlijk.. dit jaar, volgend jaar maar weer proberen dan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:47

Misschien in het najaar als de plantjes de grond uit zijn wat mest erop gooien.

Mijn boontje die in zo'n bakje rond de cirkel staan hebben wat paardenmest sap gekregen (een hoop in emmertje en flink wat water erbij). Ze bleven wat achter in groei op de andere bonen bij de aardbeien die in het voorjaar flink wat paardenmest gekregen hadden. Heb al diverse bestellingen voor aardbeien plantjes gekregen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:48

Hier gaat van het najaar een klap paardenmest de grond in en een laag compost er op... klaar voor volgend jaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:59

Gisteren heb ik alle (overgebleven) blanke aardappelen geoogst onder het stro vandaan. 8,6 kilo (van denk 8 poters) zeer tevreden :D

En na een paar dagen niet plukken, bonen geplukt. Die avond lekker opgegeten samen met mijn vriend.

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:14

Zo wat een mooie oogst! Mijn sperziebonen hebben alleen nog maar bloemetjes.

Doen jullie de paardenmest vers in de grond, of heeft die al een tijd gelegen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:37

Bij mij vers, maar wel aangelengd met heel veel regenwater (nu nog dunner dan soep). :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:47

wat kon je nou met de bloemen van courgette doen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:14

Hier niet vers geloof ik. Met stro en dan erdoor heen ploegen :j
En ik strooi ook 1x kunstmest. Dat versterkt het effect volgens mijn opa. Na die kunstmest is alles ineens gaan groeien..
Hier weer courgette's geoogst. Veel mensen blij gemaakt, een zorgboerderij voorzien voor de winkel.
De voedselbank hoefde ze niet. Wilde geen kleine aantallen invoeren.. := tja als je 20 mensen kan voorzien van 1 courgette... graag of niet he. Best jammer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:24

Voedselbank doe ik sowieso niet meer aan. Kennis van ons heeft er gewerkt, maar er kwamen zo veel patsers in dure audi's en kerels in driedelig kostuum hun voedselpakket ophalen dat ze van frustratie maar is gestopt :=
Maar leuk dat je de zorgboerderij er blij mee kon maken!
Hoeveel planten heb je? Ik heb volgens mij twee courgettes, maar daar groeit nog heel weinig aan :=
Wel een pompoen die het enorm goed doet! ..en een aantal die wat minder hard groeien..
Ik heb van elk soort er eentje op de mesthoop staan in de volle mest, en eentje in de moestuin, dus ik ben benieuwd of er uiteindelijk verschil is in smaak en oogsthoeveelheid en formaat..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:30

Hier 24 planten. :o

Dat ze het zo goed gingen doen haha...
Gisteren al 2 planten verwijderd. Belemmerde de bonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:55

Dan snap ik dat je te veel courgettes hebt :+
In mijn bewaar- en inmaakboekje staat dat je ze kan invriezen maar ook in azijn kan inmaken. Misschien een idee om van wat overschot af te komen. Kan gewoon in oude groente-potjes :j
Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:00

Invriezen heb ik vorig jaar gedaan in blokjes, maar daar worden ze niet echt lekkerder van. Beetje snotterig als je ze er weer uit haalt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:28

Je moet ze dan niet laten ontdooien maar ingevroren gebruiken.

In maken wil ik nog mee wachten. Er is zo veel vers. En mensne zijn dankbaar als ze 2 courgettes krijgen als we op de koffie gaan..

Straks stoofperen inmaken als ze rijp zijn en daar hebben we veel potjes voor nodig. Heel de familie (7 kinderen) en wat uithuiswonende kleinkinderen willen allemaal wel een voorraadje :D

Zoveel courgettes was ter voorkoming van opas bonen tuin. Opa wilde te veel, nu kan hij minder. Volgens jaar meer ruimte, minder courgettes en zeker minder pompoenen haha. Paardenwei gaat overwoekeren nu. Is niet erg gelukkig..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:27

Zo hier een drukke week...

Weer enorm veel courgettes. Hier kwam vorige week een Poolse man. Wilde zaad hebben van de klaprozen. Hem z'n gang laten gaan met plukken. Voor zekerheid kenteken genoteerd maar hij was iet opvallen aan t kijken. Gisteren was hij er weer. Een grote kist met 15 courgettes mee gegeven. Z'n vrouw/vriendin? Moest helemaal huilen zo dankbaar..

Ik zal voorlopig zelf de moestuin moeten gaan klaren. Opa ligt met een gebroken heup in het ziekenhuis... Wie gaat er op 89jarige leeftijd dan ook fietsen.. Eigenwijsheid heb ik van geen vreemde...

Overigs heb ik Chinese kool plantjes gekregen van m'n oom. Iemand een idee hoe deze graag staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:12

beterschap met opa, die oudjes kunnen idd aardig eigenwijs zijn, maar goed...als hij altijd een ondernemend tiep is geweest is braaf achter de geraniums blijven zitten natuurlijk ook niet optioneel ;)
fijn dat je iemand zo blij hebt kunnen maken met een kistje courgettes, hier zijn ze ook op gang aan het komen , heb alleen wel de ontdekking gedaan dat we een konijntje hebben rondstruinen :+
woon verdorie in een woonwijk, weliswaar aan de rand van het dorp maar wel omgeven door andere huizen, huppelt er opeens een lief klein (wild) knijn door mijn tuin.
ik hoop voor konijn dat ie dat niet gaat proberen als hondlief buiten is := anders is het heel snel, einde konijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:02

Leuk dat je die polen blij kon maken met courgettes :)

Hier is ook de eerste courgette aan het groeien. En de komkommers gaan goed. Maar vooral een pompoenplant is echt ontploft := Die zit helemaal vol met pompoentjes!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:07

De courgettes gaan hier ook hard, dat gaat vast veel soep worden ;)

Bij de tomaten beginnen nu ook de eerste een beetje kleur te krijgen *\o/* er hangen er veel aan dus ben benieuwd hoeveel er vanaf komt.
Zag gisteren wel dat er in sommige gaten zaten, en na 1 open gesneden te hebben bleken daar rupsen in te zitten :(Afbeelding
Zo staat ons tomatenbosje erbij :)

De bonen planten groeien erg hard, maar zit nog geen bloem/boon aan.Afbeelding Afbeelding
Onder de bonen staat nog wat sla

De pompoenen doen het ook erg goed en zit ook al genoeg aan, nu wachten tot ze goed zijnAfbeelding

Verder gaan de aardappels, sjalotjes, radijsjes, mais etc ook redelijk, gezien het warme weer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:58

Hier eigenlijk totaal geen last van slakken gehad, totdat ik eindelijk een de sperziebonen toe kwam en die worden met huid en haar opgevreten + slijm aan de stompjes.... moeten dan toch slakken zijn :?

Nergens wat van een slak te zien verder....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:57

Tip: ruim je oogst op voor je de honden naar buiten laat ;)Afbeelding