De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:11

Wij proberen zo min mogelijk te spuiten, en wat we spuiten is biologisch (gemaakt van brandnetel bijvoorbeeld) en maken we zelf.

Maar wij hebben onze eigen bijen dus het is ook wel iets van belang dat we er normaal mee omgaan. (Anders gaan of je bijen dood, of je eet straks zelf het gif via de honing)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:46

Heeft iemand van jullie een tip voor mij?
Ik heb een pruimenboompje al een jaar of 4, hij is inmiddels 2 keer mee verhuisd (paar maanden terug voor 't laatst) maar hij doet niets anders dan blad maken elk jaar. Groeien doet hij niet, bloeien ook niet en dus komen er ook geen vruchten. Ik geef hem mest bij en hij staat op de zon, dus ik snap niet wat het probleem is. Ik zit er nu over te denken om hem maar gewoon in de kliko te mikken en een nieuwe te kopen.
Heeft iemand een idee waardoor het komt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:08

Heb geen idee eigenlijk, hier groeien de pruimen als een tierelier..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:16

Moeten pruimenbomen niet 5 jaar zijn voor ze de eerste keer bloeien?
En wat voor mest gebruik je? Mest met veel stikstof zorgt ervoor dat het blad en al het groene goed groeit, maar de plant gebruikt zijn energie dan alleen daar voor en niet voor de bloei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:17

Ja ik ken pruimen ook niet anders, dus ik snap er geen bal van.
Ik mest met koemestkorrels.
Groeien doet hij ook niet, hij heeft blad, maar dat is alles.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:15

Hij is bezig met wortel schieten. Kan ook niet anders, hij is net verplaatst. Je zou het beste de vruchten eruit kunnen knippen en hem de kans geven te groeien in de grond.
Volgend jaar heb jr meer kans. Dit naar niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:21

Wanneer heb je hem verplaatst eigenlijk? Ze zeggen dat je dat tot februari mag doen, daarna kan de boom er last van krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:46

Geen idee, heb 1 pruimenboompje, dit jaar gekocht, in pot geduwd en daar hangen wel 5 pruimpjes aan. Doe er niets bijzonders mee, behalve water geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:50

Ik denk ook dat je een al 2x en nog recent verplaatste boom die ook nog jong is, het niet kwalijk kan nemen dat hij zijn energie niet verspild aan nageslacht (vruchten) maar dat hij liever eerst even voor zichzelf zorgt :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:42

Mag ik jullie om tips vragen?
Ik heb afgelopen vrijdag serieus schoongemaakt in mijn tuin en hij is nu kaal te noemen :o
We wonen er nu een klein jaar en alles was overwoekerd met klimop. Nu dat weggeruimd is blijkt er niet heel vee meer meer in te staan.
Ik ben zelf dol op eetbaar spul, maar wil niet een georganiseerde moestuin. Wat makkelijk groeiende groentes wellicht en wat fruitboompjes en struiken zou ik wel heel leuk vinden. Verder misschien wat kruiden.
Nou is dit mijn eerste tuin, dus veel ervaring heb ik niet. Waar kan ik het beste beginnen qua inlezen, tips enz...? Hebben jullie advies?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:05

Wat naar dat jullie amper bijen hebben. Hier hebben we er juist heel erg veel, ook veel verschillende soorten. Ook veel hommels, wespen, lieveheersbeestjes en vlinders. Ik heb ook bewust een hoek van de tuin gereserveerd voor bloemen die veel insecten trekken. Tis een beetje een rommeltje, maar ik ben blij met het effect.

@ Secricible: heb je al wat ervaring met tuinieren? Zo niet, zou ik beginnen met inlezen op de website van de makkelijke moestuin. Daar staat veel info op. Ook op de website http://www.mooiemoestuin.nl/ staat onwijs veel info.

Qua lay-out: je zou eens kunnen googlen op permaculture garden design. De filosofie daarachter maakt dat de tuinontwerpen speelser ogen dan traditionele moestuinen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:42

Nee, helemaal niks haha. Ik ga eens lezen, dankjewel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:27

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:55

Vooral fruit is handig in een tuin waar je niet te veel werk aan wil hebben, en dat groeit heel makkelijk. Veel fruitbomen en struiken zijn meerderjarig terwijl de meeste groente eenjarig is. En fruitbomen bloemen vaak mooi. Je kan denken aan frambozen, bramen, bosbessen.. Aardbeien in bakken of hangpotten. Druivenstruiken groeien mooi tegen een muur aan (met wat gaas erachter) en kiwi groeit mooi aan een pergula. En dan kun je ook kiezen voor boompjes, en deze klein houden door goed terug te snoeien.
Vierkante meter bakken zijn ook leuk inderdaad :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:21

Zo, nadat ik een aantal koolwitjes onder het gaas zag zitten gisteren heb ik toch maar de laatste bloemkool en broccoli's geoogst voordat de rupsen eraan beginnen.
Toch nog een paar leuke porties :)
Ik heb ook nog kleine bloemkool en romanesco plantjes staan, dus hopelijk in het najaar nog een tweede oogst :)
Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:11

Wauw! Ik moet toch volgend jaar beter plannen hoor... ik heb nu alleen nog peultjes geoogst en wat kleine bietjes en peentjes

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:22

:wow: :~ Hoe krijg je de broccoli zo groot? Bij mij worden het enorme planten, maar de knop zelf blijft klein.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:04

Annemiek; wat doe jij als je zoveel broccoli / bloemkool ineens 'klaar' hebt? Ik zit nu ook met heel veel grote broccoli, bloemkolen, spitskolen, rode bietjes, enzovoorts... Wat móet ik er mee? Invriezen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:34

Blancheren en invriezen :j
Ik heb nét een kilo broccoli ingevroren. Netjes in roosjes, in een handdoek invriezen, tussendoor af en toe ermee rammelen zodat ze niet aan elkaar vast vriezen, en als ze dan goed bevroren zijn in een vrieszakje. Zo zit je niet met een grote bonk broccoli-ijs in je vriezer :)

En we hebben vandaag de nieuwe vrieskist naar de kelder gesleept. Man wat een karwei was dat := Op de centimeter.. Maar nu hebben we wel ruim 200 liter meer opslag :D
Ik heb nu een amerikaanse koelkast met vriezer, dan ding is 150 liter, maar die zat zo snel vol..
Kan ik morgen eindelijk een aantal spitskolen oogsten die al lang rijp zijn!

Bietjes vries ik niet in, die doe ik wecken.

Niet al mijn broccoli's zijn zo groot geworden, kaka, maar er zaten inderdaad een paar erg mooie bij! Ik hoop dat die nog een paar zijscheuten maken zodat ik daar weer zaad van kan oogsten, en dan hopelijk volgend jaar nog mooiere broccoli heb :D
Ik denk dat ze hier gewoon veel mest hebben gehad. Ik heb mijn moestuin namelijk op een oude mestplek van de paarden gezet :Y) en toen nog flink wat compost en oude paardenmest erop.. Broccoli en bloemkool heeft echt véél nodig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:37

Hoe gaat het met jullie tomaten?
Hier hangt het echt helemaal vol maar er is geen bloedje kleur te bekennen, en aan de zon kan het niet liggen zou je zeggen :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:10

Hier hangt genoeg, maar ook allemaal nog groen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 04:36

Hier ook meer dan genoeg groene tomaatjes, maar ze mogen eerst nog wel wat groter worden. De komkommer voor in de moestuin bak zit helemaal vol met komkommers. En de snack komkommers zitten nu ook helemaal vol met bloempjes. Stambonen en peultjes gaan nu ook hard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:54

Als de bonen uitgeroeid zijn, kunnen de planten naar de paarden.
Dat doen wij iig wel en ze zijn er dol op :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:42

Ik laat de meeste planten staan met een paar bonen er aan, en laat ze indrogen om wat zaaigroed te hebben voor volgend jaar :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:03

Hier gisteren de eerste 2 rijpe tomaatjes gehad, staan in een kas.
En gisteren ook de eerste broccoli gehad, en de 2e komt er ook aan deze week.
De rest groeit wat trager.