De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:16

Woww, dat zijn er een hoop! Die bolcourgettes zijn leuk zeg, smaken die ook een beetje?
Ik heb ook aardig wat courgettes aan de plant, maar die zijn pas een cm of 10 max denk ik. Dus laat ze nog even zitten.

Heeft iemand heir weleens de bloemen van courgettes gegeten? Vriendin van me kwam daarmee, maar durf niet zo goed :=..

Ik vind kauwen echt vreselijk, zitten er hier zó ontzettend veel.. Maar ik vind vogels meestal een beetje eng, dus het ligt geheid aan mij :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:34

Jolandaa_ schreef:
Was ook geen aanval op jou hoor. Bedoelde in algemeen.

Nee snap ik! Maar fijn dat je dat zegt.

8nnemiek schreef:
Zo wat een hoop courgettes!
Kun je er niet een aantal invriezen of inmaken? Geen idee of dat kan en lekker is..

Dierenambulance bellen had ook gekund inderdaad, maar die hebben het zo ontzettend druk in deze tijd van het jaar, en voor die paar dagen vind ik dat ook onzin. En dan komt ie weer in een heel nieuwe omgeving.. Nu kan ik em bij zijn familie uitzetten, al weet ik natuurlijk niet of zwaluwen elkaar echt blijven herkennen..

Kauwen vind ik zo'n leuke beesten <3 zo lekker brutaal en slim :))

Ja inderdaad. De derde die eruit viel, wilde ik zelf ook gaan voeden voor die paar dagen. Maar, hij bleek al bezig te zijn met uitvliegen :D Dus even wat verderop gejaagd (vanwege de paardenhoeven).

Ik vind kauwen leuk én stom :') Onze duif vindt ze een beetje eng. :(:)

Hoe is het met jullie tomaten? Al tomaten die verkleuren? Hier nog totaal niet. Maar ik lees op het moestuinforum al over oogsten. }:0

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:02

Ik heb vandaag mijn eerste tomaat geoogst :) Dat was het enige bloemetje dat de vorst in mei heeft overleefd, dus zo lang heeft die tomaat er over gedaan :=
De rest is nog groen, op eentje na die heel licht rood begint te worden. Mooi op tijd, want ik heb net mijn weckspul binnen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:18

Heel veel kleine groene tomaten, maar ze mogen van mij eerst wel wat groter worden dan ze nu zijn. Maar ben bang dat als ze gaan kleuren dat er in een keer heel veel gaan zijn. :=

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:14

Hier ook alleen nog maar groene tomaten...

Wel volop frambozen en aardbeien, en ook de broccoli is klaar en vanavond hebben we voor het eerst doperwtjes uit eigen tuin gegeten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:24

Ik wil ook bolcourgettes. <3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:08

Ik heb bolcourgettes in de maak :) Ik heb drie planten, plant nummer vier van de week aan mijn ouders meegegeven, anders kom ik straks om in de courgettes denk ik :p

Enne, nog geeneens groene tomaatjes, wél bloempjes in de tomaatjes. Maar ja, allemaal vanaf mei buiten opgekweekt. Dat binnen opkweken lukt nog niet zo, geen goede plek, felle zon etc.

@Carola: Lekker frambozen en aardbeien! Vooral aardbeien :) Ik heb al een paar keer een boterham of beschuit met aardbeien uit eigen tuin gehad. Nu niet veel rode en vooral ook veel nogal kleine aardbeien, even weer wat bemesten denk ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:00

Kom er achter dat de komkommer niet zelf bestuivend is. Hoe kan je dit het beste doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:10

Komkommer wil je juist niet bevrucht hebben. Dus je hoeft toch ook niet voor bestuiving te zorgen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:15

Oke apart dat de vrucht aan het afsterven is.

Ach gelukkig zitten er meer dan genoeg aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:22

Hebben ze eventjes droog gestaan?

De echt oude rassen hebben trouwens wel bestuiving nodig lees ik net. Maar ik denk niet dat die nog verkocht worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:25

Ja mogelijk tijdens vakantie (22-7 t/m 29-7).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:28

Hier hebben we tegenwoordig beien voor de bestuiving :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:29

Dan zou het heel goed kunnen dat de plant uit dat vruchtbeginsel wat vocht heeft gehaald, waardoor die het niet meer gaat doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:34

Heb hem vandaag ook maar even goed gespalkt, want hij had een beetje last van de zwaartekracht. Kan je ook wat blad van de komkommer eraf snoeien.

Beetje mazzel en dan gaat de rododendron opnieuw bloeien. En de bijen hebben het bij ons ook maar druk met op en af vliegen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:37

Hier zijn helaas geen bijen :( Volgend jaar maar meer bloemen voor ze zetten.

Kan me wel herinneren dat vorig jaar tijdens een wandeling met de hond, ik honderden dode bijen op de grond zag liggen.. :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:44

Vreselijk is dat he.. Ze zeggen wel dat het steeds beter gaat met de bij, en toch zie je ze steeds minder.

Maar hier inderdaad ook een hoop afgestorven komkommers. Ik denk ook door de droogte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:58

Hier verschillende soorten bijen en hommels, maar heb ook best veel bloemetjes erbij staan.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:02

Ik heb ook erg veel bijenplanten, maar ik vind het dit jaar toch redelijk schaars qua bijen, vlinders zie ik momenteel helemaal erg weinig. Twee jaar terug was het veel drukker qua vlinders en bijen.

Komkommers hebben erg veel water nodig, de vrucht bestaat immers ook uit heel veel water. Met 1 plant vruchten zat gehad vorig jaar, niks aan gedaan, behalve regelmatig water geven natuurlijk. Dit jaar helaas geen komkommerplant.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:05

Ik verzuip de grond bij de komkommer iedere keer. Alleen tijdens vakantie niet aangezien ik toen in Gelderland zat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:16

hier zijn ook niet zo heel veel bijtjes. Wel een heel nest hommels (zijn eigenlijk ook bijen toch)? ;)

Maar als ik dan verhalen hoor over de fruitbomen bij de bodensee, waar alle bomen zelfbestuivend zijn en ze vervolgens alle insecten doodspuiten, denk ik ook: tis toch de wereld op zijn kop??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:30

Hier in Nederland wordt ook alles kapotgespoten, maar dan nadat ze de bomen hebben bestoven |o
Het is echt bijna onmogelijk om biologisch fruit uit Nederland te vinden heb ik gemerkt. Zelfs kleine boerenwinkels die fruit uit eigen tuin verkopen spuiten nog.. Niet altijd tegen insecten natuurlijk, maar ook vaak tegen schimmels en ziektes.
Ik heb dit jaar echt helemaal niks gesproeid, en een prima oogst tot nu toe. Beetje schurft op de aardappels, dan ziet de schil er niet zo mooi uit.. Nou ja, jammer dan. De aardappels zijn net zo lekker!

Ik heb net een flinke mand radijsjes geoogst. Ik heb een recept gevonden om ze in te maken, door gewoon een mengsel van water met azijn en suiker en wat kruiden te verhitten, samen met radijsjes in een potje, op de kop zetten en klaar. Lijkt me ideaal, want ik heb nu heel veel radijsjes tegelijk rijp, veel te veel om op te eten..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:15

Oh, die courgettes en die paarse verkleur bonen en die peren... dan heb ik maar verlepte plantjes, zelfs de tomaten die het 2 jaar terug super deden zijn kleine plantjes die er sneu bij staan, zonder tomaatjes..
Enigste wat het hier beetje doet is geloof ik de prei.

Ik wil ook van die bieten, wauw, wat een reuzenbiet heb je!

Oh, hadden we het hier ooit over vlierbloesem limonade? (oke zelfgemaakte blijft natuurlijk het beste, maar dat zag ik niet zitten) Jumbo hier verkoopt het. Smaakt beter (minder zuur) dan die van de Ikea,
maar niet zo lekker als eigen, of die uit Italie of Oostenrijk.
Wel weer jammer dat hier ook berg citroen in zit... ipv alleen vlierbloesem.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5610244E

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:27

Ik vind het echt jammer dat ik op vakantie was toen de vlierbloesem bloeide. Ik heb enorme struiken gezien bomvol bloesem, maar kon niks meenemen -O-
Vorig jaar heb ik er een erg lekkere wijn van gemaakt, maar dit jaar had ik gehoopt wat siroop te kunnen maken..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:45

OH, dat is echt balen, weet dat moeder van vriendin van me het altijd maakte, emmers vol met vlierbloesem en dan water en suiker erbij en dan later zeven en in flessen etc. Geen idee hoe ze het echt deed.