De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:30

De folie is niet transparant, dus de volle zon komt er niet aan, maar ik denk dat het gewoon te warm is. De bladeren van de planten krullen ook een beetje :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:27

Zo, hoe doen jullie planten het na deze hoge temperaturen?
Ik kwam er gisteren achter dat niet alles het overleefd heeft.. Mijn kapucijners zijn helemaal verdord helaas, terwijl er nog een hoop aan het groeien en bloeien was.. En de bosbessen zijn helemaal ingedroogd.. Een pruimenboom is officieel dood, en een perenboom zit op het randje -O- En de aardappelen zijn ook helemaal verdroogd en ik weet niet of dat door de droogte komt of gewoon omdat ze volgroeid zijn..

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:36

Mijn aardappelplanten zijn ook helemaal geel en verdroogd... Zelfs voordat er bloemen in zijn gekomen. Ik heb gisteren daarom maar de aardappels gerooid, en de oogst was best groot!
Misschien valt het bij jou ook nog goed mee...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:40

Ik heb er eerder wel al een aantal uit de grond gehaald waarvan een deel al enorm groot maar ook een deel nog klein en groen, dus ik ben benieuwd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:51

Moet zeggen enige wat ik heb is dat de uien, lente-ui en de andijvie niet omhoog gekomen zijn. Voor de rest doet het heel goed hier in de tuin, maar zit ook wel op kleigrond en iedere avond plantjes water geven.

Wel hard aan het hopen op regenbui aangezien de tonnen en jerrycans leeg zijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:23

Hier is vrijdag avond nog van 19.00 uur tot 23.00 uur gesproeid. Mijn pompoenen groeien enorm. Maandag of dinsdag die in de paarden weide leiden.. Die lusten ze toch niet.. Volgend jaar iets ruimer opstellen. En minder courgette. Heb in 2 dagen al 11 courgettes geoogst. Heerlijk op de bbq en soep. We geven ze ook weg gezien we geen courgette moe willen worden.

De vroege oogst aardappelen sterven nu een ook af. Dus dat is ook fijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:29

Sproeien sproeien sproeien. Beste wonder. Met een gieter is hier niet te doen.

Paarden iedere dag vers water. Eigenaar komt ze maar niet halen. Zijn 2 Shetlanders die onze wei mogen leeg eten. Beestjes zien er uit. Vol klitten met vilten. Staan vol in de zon. Gisteren ee n grote plank in de wei gezet hebben ze nog een beetje schaduw..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:32

Ik heb iedere avond flink water gegeven in de tuin, en het lijkt alsof het meeste er wel redelijk goed doorheen komt. Alleen de viooltjes zijn dood, en helaas 5 van de 8 kuikens ook. Die zijn door de enorme hitte ook bezweken, ondanks genoeg water en schaduw. Heel sneu |(
Paarden heb ik overdag nu binnen.

Onze aardappels staan trouwens in bloei, misschien dat de jouwe toch al wel klaar zijn? Heb je al geoogst om te kijken of het nog wat is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:20

Hier doen de planten het gelukkig gewoon goed. Alleen hangen ze in de kas wel eens slap. De vroege aardappelen zijn hier ook langzaam aan het afsterven. Klopt wel met het aantal weken dat ze erin zitten. Ben alleen erg bang dat er ook aardappelziekte in zit. Want in het gele blad zitten ook bruine plekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:20

Hier doet alles het nog prima hoor!

Ik heb zo'n lange grote plantenbak van zeg een meter bij 40 cm ofzo, daar heb ik een jaar of 2 geleden kruiden in gezaaid (waar ik niks mee doe :o ) en wat peentjes. Nu was die bak van het voorjaar helemaal overwoekerd met 1 van die kruiden en heb ik dat flink weggeplukt en ben weer eens water gaan geven :P

Kwam er ineens overduidelijk peen-blad op, dus ik dacht: mjam peentjes!! Groeide als een tierelier *\o/*
Maar nu is er al een poosje geleden een stengel ingekomen en nu staat er een bloem in, dus nu weet ik dan ook weer hoe peen bloeit :P

Kijken of ik zaad kan winnen :)

De andijve staat hier wel een halve meter hoog te zijn :') (niet doorgeschoten)
En de Chinese broccoli is ook een meter lang :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:06

Zou ik goed zorgen voor mijn peren boompje. *\%/* *\%/* :9 :9 :9 :9
Afbeelding
Oogsten zou volgens kaartje pas in september/oktober zijn. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 05:52

Jee die zien er goed uit!
Aan mijn boompje hangen er twee, zijn nog zo groot als een kers -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:41

Nou, weer wat geleerd.. Het is niet slim om in een kleurige jurk de moestuin in te gaan.. Elk insect zag in mij een bloemetje :')

Maar ik heb wel het een en ander kunnen oogsten.
De opbrengst van de kapucijners viel een beetje tegen, maar toch genoeg voor een paar maaltijden.
De rode bieten zijn echt enorm := Hoe weet je wanneer die echt uit de grond moeten? Of kunnen ze tot de winter blijven zitten?
En ik kom echt om in de spitskolen. Zo slecht als de bloemkolen het hebben gedaan, zo hard gaan de spitskolen.
Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:04

Wanneer heb jij de bietjes (nou ja, Bieten) gezaaid? En hebben die behalve een flinke dot water nog wat extra's nodig? Bij ons worden ze echt (nog) niet zo groot nl...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:28

Ik heb ze begin mei ergens gezaaid. Gewoon in de volle grond. Op een stukje grond wat ik niet extra bemest heb (staan nl ook de wortels en uien en die houden niet van mest).
Ze krijgen wel genoeg water, staan vlak bij de sproeier.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:56

Ik post niet veel, maar blijf wel volgen. Leuk om ieders verhalen / foto's te zien!

Wist je dat het loof van rode bieten ook lekker is? Bijv. door een salade of om te wokken. De steeltjes kan je ook gewoon eten.

Hier eten we al volop van de groentetuin, héérlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:00

Blad schijnt inderdaad eetbaar te zijn, net zoals blad van radijsjes, maar ik vind ze er toch niet zo lekker uit zien eigenlijk :P
En we hebben gelukkig meer dan genoeg sla.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:13

O, ik vind het juist lekker pittig! Gemengd met gewone sla, rucola evt. nog een rode biet (gewoon rauw) in kleine blokjes erdoor, honingmosterd sausje er over.... MMMMMM!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:55

Net klaar met de kapucijners, en uiteindelijk ongeveer anderhalve kilo aan echte kapucijners over :)

Aantal wormpjes gevonden, maar daar is de jonge zwaluw die ik heb gevonden heel blij mee. Het arme beestje is door z'n broertjes en zusjes uit t nest geduwd en ik ben em een paar daagjes aan t bijvoeren totdat ie 'uitvliegt'. Zo lief <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:51

8nnemiek schreef:
Net klaar met de kapucijners, en uiteindelijk ongeveer anderhalve kilo aan echte kapucijners over :)

Aantal wormpjes gevonden, maar daar is de jonge zwaluw die ik heb gevonden heel blij mee. Het arme beestje is door z'n broertjes en zusjes uit t nest geduwd en ik ben em een paar daagjes aan t bijvoeren totdat ie 'uitvliegt'. Zo lief <3

Dat laatste is eigenlijk verboden.. Wel super schattig! Ik heb er ook twee wat gevoerd tot de dierenambu ze ophaalde.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:09

Ja klopt, maar als ik em had laten zitten dan had ie het waarschijnlijk niet gered, hij was wat onderkoeld en zat nogal ongunstig midden op de stoep met geen groen in de buurt, en dat kan ik dan niet over m'n hart verkrijgen := Hij heeft al vleugelpennen en kan waarschijnlijk over een paar dagen uitvliegen, dus ik hoop dat ie dan weer met zijn broertjes en zusjes kan worden herenigd.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:21

Vind dat zo'n onzin. Verboden, nee lekker laten creperen.. :=
hier ook een tamme kauw gehad. Nou ja tam, hij was uit 't nest gevallen. En ik wilde weten of ie tam kon worden. Diertje ging steeds voor de hondenkooi van de buren zitten. Hond maar blaffen en hij pikken in z'n pootjes. Tot ie iets kreeg en in de kooi viel :=

Hier courgette's geoogst.. Menn en veel. Ben ze nu allemaal kwijt. Allemaal weggegeven.
Na m'n vakantie even contact opnemen met de voedsel bank of die er ook iets mee kunnen. We krijgen echt mega veel. 't moet wel lekker blijven en als zij ze willen hebben..

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:45

Nee niet laten creperen natuurlijk, op laten halen door de ambu. Maar ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor annemiek! Was gewoon ter info.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 06:08

Was ook geen aanval op jou hoor. Bedoelde in algemeen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:54

Zo wat een hoop courgettes!
Kun je er niet een aantal invriezen of inmaken? Geen idee of dat kan en lekker is..

Dierenambulance bellen had ook gekund inderdaad, maar die hebben het zo ontzettend druk in deze tijd van het jaar, en voor die paar dagen vind ik dat ook onzin. En dan komt ie weer in een heel nieuwe omgeving.. Nu kan ik em bij zijn familie uitzetten, al weet ik natuurlijk niet of zwaluwen elkaar echt blijven herkennen..

Kauwen vind ik zo'n leuke beesten <3 zo lekker brutaal en slim :))