de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

black_kelpie schreef:
Klopt, ik ben in het begin van het seizoen altijd wel netjes aan het dieven maar al snel komt de klad erin en gaat ie z'n gang maar :')

Ik heb daarom dit jaar voor het eerst struiktomaat/balkontomaat gezaaid. Zolang ik de tuin nog niet op orde heb (en dat gaat vrees ik nog een paar jaar duren :$ ) heb ik alles in potten. En ik heb ook nog geen goede mogelijkheden om planten te laten klimmen. De komkommers hebben een een geïmproviseerd rek. En daarmee heb ik geen ruimte meer om tomaten te laten klimmen.

Wat leuk trouwens die donkere krans op jouw aubergines! Ik heb in juni een plant gekregen met aubergines. Ik denk dat ze wel wat kleiner blijven dan die in de winkel. Of er hangen teveel aan de plant... :')
Had ook zelf wat gezaaid, en daarvan staat nu de eerste in bloei. Ik hoop dat daar nog een witte aubergine bij zit. Wilde een witte aubergine kweken, maar heb per ongeluk een zakje met gemeng in mijn mandje gegooid :+ .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Ik heb paprikazaadjes in het potje geplant.
Afbeelding

En dit zijn idd zaadjes van een normale tomaat. :D
Afbeelding

Het is nog niet veel maar dat komt wel. :j
En zo niet dan niet.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Om paprika's te kunnen oogsten in hetzelfde jaar moet je eigenlijk in februari al gaan zaaien en ze idealiter verwarmd en met extra licht opkweken. Ontzettend trage groeiers. Tomaat kan iets later.

Paprika is wel een meerjarige plant en je zou hem dus binnen kunnen laten overwinteren, dan begin je volgend seizoen al met een grote plant :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Dat is nu wel al heel laat in het jaar om te beginnen.

Hier ook een tomaten oerwoud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar ook jonge pompoen en meloen.

Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Dat van mij is gewoon voor de leuk, mini projectje.
Wat groeit het allemaal goed bij jou!!

Kan jij het hele jaar door uit je tuin eten?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

black_kelpie schreef:
Ja klopt, gewoon een tomaatje in plakjes snijden en in de grond stoppen, ik had tig planten van 1 klein tomaatje :j

Wat tof? En in welke maand doe je dat? En gebruik je dan speciale grond of gewoon de volle grond? Veel water geven?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Lezen jullie weleens moestuinbladen? Ik heb net een leuke ontdekt in Engeland, Kitchen Garden. In het Nederlands heb ik nog wel eens De tuin op tafel en Stadstuinieren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

Maakt allemaal geen fluit uit waar je de een tomaatje in leeg knijpt, die zaadjes worden planten :j

Gewoon aarde, turf, vermiculiet of desnoods een keukenrolpapiertje, het maakt geen fluit uit als je het maar vochtig en enigszins warm houdt. Tomaat is net onkruid :=

Sommige mensen beginnen in januari al. Dan heb je wel vaak al hele onhandig lange slungels tegen half mei wanneer je ze normaal gesproken buiten zet. In maart voorzaaien is imo echt vroeg genoeg.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Maar buiten in de volle grond gaat niet goed, daar is het echt te koud voor dan. Verder maakt het inderdaad weinig uit, ik doe ze gewoon in een beetje potgrond en dan gaan ze als een tiet. Ik begin in maart normaal, april kan ook nog goed.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

prompter schreef:
Lezen jullie weleens moestuinbladen? Ik heb net een leuke ontdekt in Engeland, Kitchen Garden. In het Nederlands heb ik nog wel eens De tuin op tafel en Stadstuinieren :)

Ik zat te denken om voor mijn verjaardag ofzo een 2,5 jaar abonnement op het voedselbossen magazine te vragen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

pmarena schreef:
Maakt allemaal geen fluit uit waar je de een tomaatje in leeg knijpt, die zaadjes worden planten :j

Gewoon aarde, turf, vermiculiet of desnoods een keukenrolpapiertje, het maakt geen fluit uit als je het maar vochtig en enigszins warm houdt. Tomaat is net onkruid :=

Sommige mensen beginnen in januari al. Dan heb je wel vaak al hele onhandig lange slungels tegen half mei wanneer je ze normaal gesproken buiten zet. In maart voorzaaien is imo echt vroeg genoeg.

black_kelpie schreef:
Maar buiten in de volle grond gaat niet goed, daar is het echt te koud voor dan. Verder maakt het inderdaad weinig uit, ik doe ze gewoon in een beetje potgrond en dan gaan ze als een tiet. Ik begin in maart normaal, april kan ook nog goed.

Super, ik heb het in mijn notities voor maart gezet dat ik dat ga proberen :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Wat bijzonder die zwarte tomaten!

En prachtige oogsten komen er langs. Hier ook als een tierelier. Het onkruid helaas ook. :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Dorine92 schreef:
prompter schreef:

Ik zat te denken om voor mijn verjaardag ofzo een 2,5 jaar abonnement op het voedselbossen magazine te vragen

Hee die ken ik niet, ik ga eens kijken :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Vorig jaar op deze dag 8 potten augurken ingemaakt. Nu pas 4 komkommers geoogst. Het is wel een heel traag jaar met alles

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Ik heb een tijd een abonnement op Readly gehad. Daar staan heel veel (Engelse) tuin magazines in. Erg leuk! Maar ik blader toch het allerliefst door een echt tijdschrift. Dat is me alleen te kostbaar om regelmatig te doen. Er staat vaak maar weinig nieuws in.

Het hele jaar eten uit de tuin redden we nog lang niet. Ook nog niet in de zomer. Maar elk jaar is een beetje meer. Ik heb simpelweg de energie niet om het heel gestructureerd en actief vol te houden.

Ik heb dit jaar begin april tomaten voor gezaaid binnen, in mei of juni kocht ik een paar plantjes van iemand uit de wijk, in maart en april heb ik ook tomaat bovenin de verse warme composthoop gestopt en bovendien zijn er vrijwilligers opgekomen uit compost van vorig jaar. Alles doet het. Maar direct in de composthoop is wel het makkelijkste. :D Ik denk dat ik dat volgend jaar nog wat gestroomlijnder ga doen en kijken of ik alles in april al direct buiten kan zaaien. Ik kan altijd nog een paar planten kopen van mensen die wel binnen hebben voor gezaaid. Iedereen zaait namelijk te veel. _O-

Het voordeel van mijn composthopen is dat ze grotendeels gevuld zijn met paardenmest. Dus dat broeit goed en bevriest niet zo snel. Bovendien zitten ze in die tijd van het jaar op een meter hoogte. Dus ook geen last van vorst aan de grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

pmarena schreef:

black_kelpie schreef:
Maar buiten in de volle grond gaat niet goed, daar is het echt te koud voor dan.

Nouja dat zeg ik dus ook....? Vochtig en enigszins warm en pas half mei (IJsheiligen) naar buiten :j

Verder kan je lange slungels prima wat dieper zetten. Gewoon de blaadjes er af knijpen / knippen / snijden en lekker diep planten en dan gaan ze daar ook wortels aanmaken en staat het geheel steviger.

Als je ze met een touwtje wilt begeleiden en daar in omhoog wilt (laten) draaien dan is het handig om dat touwtje extra lang te maken en onder de plant in de grond te lussen zodat het touwtje goed stevig vast zit en niet aan de plant trekt zeg maar, als het hard gaat waaien ofzo.

Of als iets of iemand achter het touwtje blijft hangen dan wordt minder snel je plant kapot getrokken :=

Je kan overwegen om het eerste trosje bloemen er af te knijpen of terug te knijpen tot 4 stuks ofzo, zodat de plant wat meer groei steekt in zichzelf en niet meteen in teveel tomaatjes. Dieven weghalen zorgt ook voor meer energie naar minder tomaten maar als je een 'struikje' wilt dan kan dat natuurlijk ook en laat je wat dieven staan. Die soms uit een trosje willen groeien zou ik wel altijd afknijpen want anders wordt het helemaal een zooitje :=

En bladeren wegsnijden die het zonlicht blokkeren voor de tomaten dat is ook handiger om ze lekker rood te laten worden. Doen ze in de professionele tomatenteelt ook :j

Als op een gegeven moment eind van de zomer komt, is het goed om te bedenken welke tomaatjes nog af gaan rijpen en welke niet meer. Je kan op een gegeven moment beter de kop(pen) er uit halen zodat er geen nieuwe bloemetjes / tomaatjes meer bij komen want dat worden dan nooit meer goede tomaten maar die halen wel energie weg die je liever in de nog groene tomaatjes wilt stoppen om die nog te laten rijpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

caro29 schreef:
Vorig jaar op deze dag 8 potten augurken ingemaakt. Nu pas 4 komkommers geoogst. Het is wel een heel traag jaar met alles

Ik vind het een super jaar <3

MarrieLeen schreef:

En prachtige oogsten komen er langs. Hier ook als een tierelier. Het onkruid helaas ook. :+

Daarom doe ik dus niet aan moestuinieren. Ik probeer echt een systeem op te zetten, waarbij je dus geen onkruid meer hebt omdat alles zijn plekje heeft. Er zijn veel planten die goed onkruid weg kunnen houden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

pmarena schreef:
pmarena schreef:

black_kelpie schreef:
Maar buiten in de volle grond gaat niet goed, daar is het echt te koud voor dan.

Nouja dat zeg ik dus ook....? Vochtig en enigszins warm en pas half mei (IJsheiligen) naar buiten :j

Verder kan je lange slungels prima wat dieper zetten. Gewoon de blaadjes er af knijpen / knippen / snijden en lekker diep planten en dan gaan ze daar ook wortels aanmaken en staat het geheel steviger.

Als je ze met een touwtje wilt begeleiden en daar in omhoog wilt (laten) draaien dan is het handig om dat touwtje extra lang te maken en onder de plant in de grond te lussen zodat het touwtje goed stevig vast zit en niet aan de plant trekt zeg maar, als het hard gaat waaien ofzo.

Of als iets of iemand achter het touwtje blijft hangen dan wordt minder snel je plant kapot getrokken :=

Je kan overwegen om het eerste trosje bloemen er af te knijpen of terug te knijpen tot 4 stuks ofzo, zodat de plant wat meer groei steekt in zichzelf en niet meteen in teveel tomaatjes. Dieven weghalen zorgt ook voor meer energie naar minder tomaten maar als je een 'struikje' wilt dan kan dat natuurlijk ook en laat je wat dieven staan. Die soms uit een trosje willen groeien zou ik wel altijd afknijpen want anders wordt het helemaal een zooitje :=

En bladeren wegsnijden die het zonlicht blokkeren voor de tomaten dat is ook handiger om ze lekker rood te laten worden. Doen ze in de professionele tomatenteelt ook :j

Als op een gegeven moment eind van de zomer komt, is het goed om te bedenken welke tomaatjes nog af gaan rijpen en welke niet meer. Je kan op een gegeven moment beter de kop(pen) er uit halen zodat er geen nieuwe bloemetjes / tomaatjes meer bij komen want dat worden dan nooit meer goede tomaten maar die halen wel energie weg die je liever in de nog groene tomaatjes wilt stoppen om die nog te laten rijpen.

Deze hele post gaat copy paste in mijn notities voor tuinieren in maart. Lekker makkelijk zo. Hoef ik het niet meer fout te doen :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

pmarena schreef:

Dorine noemde zelf volle grond, daar reageerde ik op. Het was een aanvulling hoor, geen correctie Y;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Ik typte het ook niet boos ofzo hoor :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Dorine92 schreef:
caro29 schreef:

Ik vind het een super jaar <3

MarrieLeen schreef:

Daarom doe ik dus niet aan moestuinieren. Ik probeer echt een systeem op te zetten, waarbij je dus geen onkruid meer hebt omdat alles zijn plekje heeft. Er zijn veel planten die goed onkruid weg kunnen houden

Ik ben ook erg blij met mijn 2 grote bakken, daar zit bijna niks in. :j Scheelt al veel!
Alleen onder de bonenstaken, laatste gewone stukje en tussen de aardbeien gaat het alsnog hard. :\

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Ik ben wel weer aan het experimenteren geslagen. Je weet pas welke planten hun plekje pakken als je het geprobeerd hebt. En dan is het nog maar de vraag of je goede keuzes heb gemaakt wat betreft JPJP (juiste plant op de juiste plaats). Uiteindelijk bepaalt de plant of hij het daar leuk vindt.
Als ik kijk naar mijn terrein heb ik alleen al qua grond tig soorten standplaatsen. Er is een stuk verdicht fijn zand wat je in brokken naar boven krijgt als je gaat graven. Er is een stuk poederzand waar alle water zo vanaf loopt. Er is mooie zwarte licht vochtige grond, en zwarte maar kurkdroge grond, en dan nog een stuk vruchtbare maar zeiknatte grond waar steeds riet omhoog komt.
Om nog maar niet te spreken over zon en schaduw, ochtendzon, avondzon, geen zon, enz.
Ik heb vandaag onder andere bospinda gezet. Ben benieuwd of dat de moeite is of dat het vooral heeeeel veel plant wordt met amper oogst
In ieder geval zijn ze makkelijk te stekken dus het eerste wat ik ga proberen is van 1 plantje 5 maken, en dan wellicht op 2 verschillende plekken proberen
Ik merk ook dat ik nog zat ruimte heb, maar bijna alle planten willen dezelfde paar plekken, namelijk ochtendzon of hele dag zon, en niet op de wind

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Al mijn tomaten zijn nog groen, wordt dat nog wat? Wanneer is het einde seizoen en moet je zoals hierboven beschreven extra bloemen afknijpen zodat niet alle energie in nieuwe aangroei gaat zitten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:32

Foxy, ik hou meestal eind augustus aan voor het koppen van de tomaat.
Wel even opletten dan. Sommige planten reageren daarop door extra dieven aan te maken.
Mijn struikjes hangen vol maar verkleuren ook nog niet hard.
(En dadelijk is er niet tegen te eten).

Ik denk dat ik maar ga proberen om een paar paprika planten binnen te laten overwinteren.
Dat wordt niets meer dit jaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:37

Ik heb er al een paar afgetopt, kwamen al tegen het dak van de beschutting tegen de regen aan.
Al mijn tomaten waren ook nog groen, maar heb nu 1 rode en de tomaat die als eerste verscheen begint nu ook te verkleuren. En het lijkt alsof er meer gaan beginnen.