De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:30

bedankt pmarena <3

Tja, toen ik jonger was had ik hier helemaal geen plaats voor, veel verhuisd van hot naar her.
Ik vind het prachtig te zien dat ook veel jongere mensen er al mee bezig zijn. Het is zo'n goede ontwikkeling.
als in amerika in elke voortuin groenten zouden worden gekweekt zou niemand meer honger hoeven te hebben daar ;-).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:32

Nu is een gemiddelde voortuin in de USA ook nogal wat ruimer dan bij ons, maar als je af en toe ziet wat mensen hier in hun voortuintje maken, echt super leuk :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:17

Dat konijn zal vast genoten hebben van zijn bonus maaltje :D

Hier staan in de schuur ook 2 weck ketels. Vorig jaar geen peren ingemaakt, omdat hij al 3 jaar sinds die strenge vorst niet meer bloeit en vruchten geeft. Dit jaar weer wel. Boom is al meer dan 120 jaar oud :oo

Oma maakte altijd in voor de hele familie. Ik ga eens vragen hoe dat moet en schrijf t op. Nu is ze er nog.. Ook bonen inmaken met 12 man was in de zomer vaste prik kan ik me nog herrinneren.

Hopelijk vanavond nog wat onkruid plukken. Heb donderdag 1 uur flinke fitness gehad en daarna nog 'effe' 2,5 uur onkruid gebukt staan plukken. 4 kruiwagens. de 4e kreeg ik niet getild meer. Resultaat 2 dagen flinke rug spierpijn dus even niets gedaan..

Frambozen hebben we vandaag al 6 kunnen plukken. Deze zijn in februari nog verplaatst van locatie dus had het niet verwacht. Ook de erwten eten we al. De courgettes doen het heel goed. Hangen er al veel aan..

Mijn boerenmoes wil ik er uit hebben maar opa wil zaad winnen.. Schiet niet op zo, hopelijk met die zon wel :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:28

Potten om in te maken hebben hier genoeg :) die stonden nog in de kelder, sommige nog met inhoud dus die zijn zo in de container gegaan (met wortel en bonen en niet te definiëren fruitsoorten) want dat stond er al zeker 6 jaar.
Maar er staan er nog ongeveer 200, waar van de helft een nieuw rubbertje wil hebben maar verder zijn ze nog goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:35

Jij doet ook serieuze zaken zo te lezen zeg Jolanda +:)+

PB: Gaaf dat ze dat achtergelaten hebben die potten, kan je toch weer in ere herstellen dan :j

Wat zaaien jullie nu nog? Alvast dingen voor de winter?

Hier druk bezig met 2e moestuinbak in de tuin vullen als uk in de kinderwagen buiten wil slapen af en toe een rondje :P

Net tijdens een slaapje buiten aan de kopse kanten van beide bakken met allerlei rest-materiaal bezig geweest:

2 staven betonijzer in elke bak geslagen en daar elektriciteitsbuizen overheen geschoven zodat er nu een boog ontstaan is tussen de 2 bakken. Daar wil ik gaas overheen spannen en dan sperciebonen overheen laten groeien zodat er een boog van bonen ontstaat die lekker de ruimte hebben om te groeien buiten de bak, makkelijk te plukken zijn omdat je er onder kan gaan staan, en lekker schaduw geven er onder voor de poezen :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:15

Ik wil al jaren (moes) tuinieren, alleen liet opa dat niet toe. Kon op mijn vorige werk wel flink aan de slag. Heb ook een diploma behaald hier voor (werkbegeleider plant).(MMZ en plant en dier)
Alleen nu kan ons opa dat gewoon niet meer. Nouja hij doet gewoon heen. Heb overal touwtjes omheen moeten zetten anders is alles weg.

Hier ben ik nu ook oma´s recepten aan ´t overnemen. Ze is 85 en er komt een dag...
Zal morgen eens opmeten hoe groot ´t is.

Vandaag de uien geoogst, eerste frambozen geplukt. Had niet verwacht dat deze al gingen produceren gezien ik ze in februari/maart nog verplaatst heb. Vandaag ook erwten uit eigen tuin gegeven. Vond die uit pot nooit lekker, nu dus wel :j Ook de knoflook geoogst. Weet iemand of deze goed zijn? Nog nooit deze geoogst. Maar de bladeren waren verdord. En vandaag ook eindelijk de boerenmoes planten eruit (opa wilde zaad winnen) en nu konden de tomaten erin.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
De knoflook
Afbeelding

Witte aardbeien (ananasaardbei geloof ik) en rucola
Afbeelding

En de 78 uien. Binnen liggen nog 14 uien en ik heb er al 5 eerder geoogst. Is 97 uien totaal. Ik had er 100 geplant en ze zijn 2x!! verhuist . Desondanks een super resultaat. Uien doen het hier altijd goed hoorde ik. Alleen geplante uien, niet gezaaid.
Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:17

pmarena. Slim idee zeg. Is hier helaas geen optie. Wij hebben ook alleen stambonen.
Anders gaat opa vanalles timmeren en zit ie zo een infectie verder. (gebeurt ieder jaar en nu was 't genoeg)

Wat fijn zeg lekker buiten een dutje doen. Opa heeft hier boerenmoes gezaaid en nog wat sla. Verder ik nog niets. eerst even weer studie..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 05:06

Ben bang dat de lente uitjes en uien niks gaan worden. Misschien 1 lente ui, maar zat eraan te denken om de 2 stukje kwart opnieuw met wat anders in te zaaien. Of zal ik toch nog afwachten in de hoop dat er nog iets omhoog gaat komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:02

Wat kan er nu nog gezaaid worden? De lenteuitjes doen hier ook niets, er staat vooral onkruid op dat stuk.
Gisteren gekeken hoe het ervoor staat met de aardappelen, maar die waren nog niet eens een cm in doorsnede, komt dat nog goed? :? De eerste pompoenen beginnen zich te vormen, net als de komkommers. De tomaten zijn aan het groeien, zijn nog groen.

Verder wat aardbeien, kapucijners en de eerste bolcourgette.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:01

Mmmh lekker, ook een gele framboos, die zijn echt heerlijk :9
Hoe lang hebben die uien er over gedaan?

Vond dat vorig jaar echt belachelijk lang duren....net als peentjes eigenlijk...vergeleken met de sla / andijvie / snijbiet / spinazie / Chinese broccoli duurt dat echt eeuwen....

Wat bedoel je met boerenmoes...? Gewoon boerenkool?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:10

Heb wel af en toe sprietjes gezien, maar vermoedelijk werden die er dus door de kraaien eruit getrokken aangezien de sprietjes soms ineens verdwenen waren. Maar het is ruim een maand geleden nu geplant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:42

Lente-uitjes doen er lang over om te kiemen, maar als ze eenmaal goed boven de grond zijn gaan ze best hard. Ze hebben wel heel veel water nodig. Schijnt dat ze een paar dagen droogte echt niet kunnen hebben.
Ik heb gisteren mijn eerste lente-uitje geoogst. Flinke spriet met al een echte knikker eraan :D Erg lekker! De plant-uien doen het al helemaal fantastisch. Ik zie hierboven ook al een mooie uien-foto :D Die van mij zijn nog niet klaar om te oogsten, het loof staat nog steeds rechtop, maar er zitten uien bij van zeker 10 cm doorsnee :=
En de zaaiuien gaan ook lekker, maar die hebben nog wel even nodig.
De najaarsknoflook heb ik vorige week al geoogst, dat zijn mooie bollen geworden, en de voorjaarsknoflook staat nog lekker groen in de tuin.

Aan de tomaten hangen al flinke tomaten, maar nog wel allemaal helemaal groen. En ik zie al een paar leuke pepers verschijnen :D
Komkommers beginnen nu ook goed aan te zetten, en inderdaad ook al de eerste pompoenen gespot!

En ik heb gisteren wat aardappeltjes geoogst! Van de Desiree, een rode aardappel. Er zat er een bij van zeker 15 cm lang :D Ze hebben helaas wel wat last van schurft, daar schijnt dat ras gevoelig voor te zijn.. De schil wordt daardoor lelijk, met ruwe vlekken, maar na het schillen zat er een prachtige aardappel onder en ze waren erg lekker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:48

Afbeelding

Mn eerste courgette!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:58

Waar moet ik precies kijken? :P

Ik had gisteren ook m'n eerste courgette, een bolletje.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:11

Haha, hebben de aardbeien de keuken nog gehaald? :P

Wat leuk, zo'n bolcourgette?
En die andere? Sperzieboontjes, of heb je ook capucijners?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:50

Haha, op de foto was de helft al op, ouwe snoeperd :D Er lagen er vanmorgen nog wat in de koelkast, die wilde hij mee naar school nemen.

Yup, zijn kapucijners! Het zijn er niet zoveel, hangt nog meer, maar die zijn nog niet vet genoeg. Denk dat ik maar ga kijken naar een recept met rijst ofzo, om een lekkere salade te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:54

Ik denk dat ik dezelfde heb :j Ook heel donker paars. Maar ik laat ze nog iets langer hangen zodat ik er een hoop tegelijk kan oogsten. Ik denk dat ik ze ga inmaken of invriezen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:59

pmarena schreef:
Mmmh lekker, ook een gele framboos, die zijn echt heerlijk :9
Hoe lang hebben die uien er over gedaan?

Vond dat vorig jaar echt belachelijk lang duren....net als peentjes eigenlijk...vergeleken met de sla / andijvie / snijbiet / spinazie / Chinese broccoli duurt dat echt eeuwen....

Wat bedoel je met boerenmoes...? Gewoon boerenkool?

Uien heb ik geloof ik in oktober geplant. In februari moesten ze er uit, tijdelijk op een frotje in een hoop zand. begin maart terug in een moestuin. En gisteren geoogst. September tot juli.

Er was plek zat en wilde het proberen.
Boerenmoes is boerenkool ja :j vergeet soms dat ik Nederlandse woorden moet gebruiken ipv dialect.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:01

De vogels gaan er bij ons mee vandoor, het onlangs het net eraf gehaald, dus dat is hapklaar vogelvoer :P

Boerenkool, daar heb ik zin in! Lekker met spek en een gehaktbal!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:13

Zonde zeg Marcella...

Leuke collectie zo al hoor Q! Hoe bevalt de tuin je tot nu toe, valt het mee of valt het tegen? :)

Ik ben niet zo'n fan van boerenkool...vind het zo'n "droge" smaak hebben :o
Heb veel liever spinazie / andijvie stamppot :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:24

Derde groene ding onder t bloemetje haha! Iets donkerder van kleuvanr dan de stengels

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:50

Haha nu zie ik het! Die dingen groeien als kool, moet je eens over een week kijken!

M'n tuin bevalt erg goed, maar twijfel toch wel stiekem een beetje of ik er volgend jaar mee doorga hoor...
Erg last gehad van bladrandkevers, slakken en kweekgras wat de pret behoorlijk bederfde. En nu al met al ben ik nog een beetje teleurgesteld over wat er daadwerkelijk opkomt (ontevreden kreng, hè).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:19

Nou gelijk heb je hoor, dat gedoe met onkruid en beesten die vanalles opvreten / kapot maken, daar word je ook gewoon zouteloos van ook...

Wat dat betreft is die Jumbo reclame van die tuinkabouter met zijn vergeten groentes enzo, best wel natuurgetrouw... eigenlijk kun je voor al die moeite beter gewoon naar de winkel gaan lijkt het soms wel :P

Ik moet zeggen dat het dit jaar met die eerste gemetselde bak eigenlijk wel heel lekker gaat, vrijwel geen last van slakken, onkruid is ook goed te behappen... mieren valt ook redelijk mee... alleen zijn gisteren mijn bloemkool / broccoli planten opgevreten door de paarden -O-

Nouja dat zaai ik dan wel opnieuw van de week.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:57

Pfoe wat een weer he -O-
Ik zag ineens dat mijn bosbessen er erg verdroogd bij hingen. En een pruimenboom geeft het ook op -O-
Ook de pompoenen hebben het lastig, en heb al een aantal geel gekleurde komkommers van de plant af kunnen plukken.. zal ook wel door de warmte of droogte komen.
Dus vandaag maar weer eens goed gesproeid.
In de kas is het echt niet uit te houden. Als je dan naar buiten loopt lijkt die 34 graden ineens lekker fris :')

Vandaag wel wat broccoli en kapucijners geoogst.

En gisteren ben ik even naar de brouwland winkel in België geweest. Maar wat een leuke winkel is dat! Een hoop inmaakspul.. Hele hoop ontpitters en schilapparaten en bonensnijders en een apparaat om erwten uit de schil te halen.. Spul voor wijn maken, kaas maken, en een hele hoop biologische meelsoorten en granen en kruiden en allerlei vleesvervangers.. We hadden haast, maar ik had er makkelijk nog een uur kunnen rondkijken :))

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:23

Als je in de kas lakens hangt ofzo dan verbranden je planten niet :)*
De warmte blijft toch wel hangen.