De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:48

Wow. mijne zijn nog plantjes hahah! Maar ik zie dat ik ze te dicht op elkaar heb gezet! Dan doe ik de andere 4 babyplantjes wel los in grote potten!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:14

wow, wat een knoeperds, zoooo lekker :9
eet smakelijk :-)

wat hebben jullie nu nog allemaal gezaaid?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:21

Zo wat een courgettes! Jaloers!
Die van mij hebben nog maar net bloemen..

Ik wil vandaag eigenlijk nog wat radijs, spinazie, sla en mss sojabonen en kikkererwten zaaien.

En ik heb mijn eerste broccoli en koolrabi's geoogst :D
Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:56

Ziet er goed uit!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:27

Wauw!! hier hebben de slakken de courgettes opgegeten (plantjes) en de rupsen de broccoli, helaas..
Maar die mandjes hierboven en courgettes, wauw!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:33

Toppen jullie de tomaten ook? Mijn planten worden enorm, maar heb nog geen tros gezien..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:43

Ik top ze zodra ze echt tot boven in mijn kas groeien. Dan zijn ze een meter of twee.
Heb je je tomaten gemest? Als je veel stikstof hebt gebruikt, bv met bloedmeel of kippenmest of NPK mest met een hoog 'N'-gehalte dan groeit het blad heel hard maar de vruchtzetting is dan veel lager.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:58

Ik heb van de week één portie andijviestamppot kunnen maken van het beetje zelfgeoogste andijvie dat ik had + een zelf geoogst lente uitje erdoor. Super lekker was 'ie! :9

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:34

8nnemiek schreef:
Ik top ze zodra ze echt tot boven in mijn kas groeien. Dan zijn ze een meter of twee.
Heb je je tomaten gemest? Als je veel stikstof hebt gebruikt, bv met bloedmeel of kippenmest of NPK mest met een hoog 'N'-gehalte dan groeit het blad heel hard maar de vruchtzetting is dan veel lager.

Hier dacht ik ook al aan. Mijn tomaten zijn een halve meter hoog, sommigen hebben al meerdere trosjes bloemen, sommigen ook nog niks. Ik ga ze wel toppen, op 175m ofzo, als ze dan al genoeg trossen hebben dan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:58

Heerlijk...net een rondje tuin/wei gelopen en heerlijk gesnoept van mijn aardbeien, de frambozenstruik van de buren die overhangt :) en waarvan ik vorig jaar een stek in een bloempot heb gezet die goed is uitgegroeid en zelfs al wat vruchten aan heeft.
En de buurvrouw liep in haar wei en gaf me nog een handje kersen van haar kersenboom. Gezond snoepen is zo lekker, vooral als het rechtstreeks van de plant/struik/boom af is :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:04

Hier is de eerste ronde frambozen ook wel een beetje klaar. We zullen nog wel wat krijgen gok ik :) maar de eerste 1,5 liter bak heb ik al vol.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:00

8nnemiek schreef:

Ik heb hele arme grond, dus af en toe wel bemest met van die vloeibare mest van action. Heb alleen het idee dat ze bij m'n ouders veel kleiner waren altijd, max 1 meter ofzo.. Maar als ik jullie zo hoor, wacht ik nog even geduldig af :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:12

Dan denk ik dat de mest gewoon veel te veel stikstof bevatte. Even afwachten inderdaad :) diefjes er uit blijven halen, dan moeten ze uiteindelijk wel aan bloemen beginnen lijkt me..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:18

Ik heb zojuist eindelijk een weckketel besteld met een aantal potten :)
Kan ik binnenkort mijn eigen kersenconfituur inmaken :D
En over een aantal weken hopelijk de tomatenpurree/saus en augurken en uitjes enzo :D

Weten jullie of er een makkelijke manier is om pitjes in ontpitte kersen te vinden? Ik heb er zeker 1000 ontpit, maar er blijken er een paar te zijn waar het pitje nog in zit terwijl ze wel in de ontpitter hebben gezeten.. -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:37

Sparkles schreef:
Ik heb van de week één portie andijviestamppot kunnen maken van het beetje zelfgeoogste andijvie dat ik had + een zelf geoogst lente uitje erdoor. Super lekker was 'ie! :9

Leuk he!? Ook al zijn het maar beetjes, smaakt des te lekkerder.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:30

Afbeelding

:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:06

Wat zijn die koolrabi's toch altijd maffe dingen :P

Hier net een berg aardbeien geplukt, had nooit gedacht dat je aardbeien plukken en eten zat kon worden :o

Zijn van die lekkere aardbeien die een beetje rond zijn en van die diepe pitjes hebben, net een soort frambozen om te zien :9

We kunnen het hier niet goed aangegeten krijgen eigenlijk, spinazie is al doorgeschoten, rucola ook, Snijbiet ook, andijvie is meer dan oogstrijp (enòrme kroppen := ) en de krootjes kunnen ook de pan in :j

Chinese broccoli gisteren een paar in de pan gehakt maar dat bleef een beetje te hard, dus is in de vuilnisbak beland :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:28

Oew lekker Dani! Aalbessen? In het Limburgs noemen we ze in ieder geval wiemeren :))

Oh aardbeien plukken zou ik nooit zat worden volgens mij :P Ik hoop er volgend jaar ook wat meer te hebben.
Maak je er jam van?

Mijn eerste spinazie en rucola is zelfs al aan het bloeien. Die laat ik staan voor het zaad :)
De tweede zaaisels heb ik pas geoogst, maar daar zat zo veel luis op dat ik ze weg heb kunnen gooien -O- De volgende moet ik maar weer afdekken met vitragegordijn.

Vandaag heb ik een enorme bloemkool geoogst, en er zijn een aantal spitskolen bijna goed. Dus dat wordt veel invriezen!
Andijvie heb ik niet.. Bietjes inderdaad wel enorm veel. Ik ben ze nu een beetje aan het uitdunnen.. De grootste haal ik er uit, de kleintjes mogen nog even doorgroeien :)

Ik zag vandaag de eerste pepers. Superkleine plantjes, en daar hangen dan al flinke pepers aan :+
En de tomaten, komkommers en pompoenen gaan ook lekker :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 07:21

Vries jij de kolen rauw in of blancheer je ze eerst?
Ik kan inmiddels ook geen aardbei meer zien, al meer dan 5 kilo in de diepvries gestopt en nog steeds komen er meer aardbeien. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:46

Altijd even blancheren inderdaad :j
Koud afspoelen, droogdeppen met een theedoek en dan in een droge theedoek een uurtje in de vriezer leggen. Daarna zitten ze nog los, maar zijn niet vochtig meer, dus dan kun je ze in een zak/bak doen zonder dat het een grote ijsklomp wordt, en kun je ze later gewoon per roosje uit de vriezer halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:46

Wat een oogsten allemaal! Dat hoop ik volgend jaar ook!

Paar dagen voor de sleutel , broccoli kan niet meer mee. Moesten geplant worden. Dus gedaan en helaas een groot zwart kreng heeft eraan gezeten :

Afbeelding

Afbeelding

:( , 2 plantjes stonden nog even zien of ze nog wat doen of dat ze een trauma hadden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:57

8nnemiek schreef:
Ik heb zojuist eindelijk een weckketel besteld met een aantal potten :)
Kan ik binnenkort mijn eigen kersenconfituur inmaken :D

Leuk leuk!!

Ik heb een flinke tafel vol frambozensaus, aardbeienjam, vlierbloesemsiroop, vlierbloesemgelei, mangojam, mangochutney en rabarber/aardbeicompote staan, zó leuk!
A.s. weekend gaan we naar m'n vader, maak ik een mandje met zelfgemaakte dingetjes, ga ook nog even havermoutkoekjes bakken en rijstepap en yoghurt maken. En eigenlijk heb ik ook tomatensaus en stoofvlees in gedachte, maar kijk wel even hoe ver ik kom (en hoeveel er in het mandje past, hahaha).

Ik ben al even niet meer op de tuin geweest, we zijn druk aan de klus in huis. Vanavond even wateren en kijken of er nog wat te oogsten valt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:10

Die mango's komen vast niet uit eigen tuin :P

Ik schrik er elke keer van als ik een dag niet bij de groentes heb gekeken, dan zijn de kroppen sla ineens weer 2x zo groot :oo

Doen jullie nog iets met groentes die aan het doorschieten zijn?
In principe kan je spinazie, sla, andijvie enzo toch nog gewoon eten dan of is dat raar :P

Sowieso laat ik van elke soort wat staan om zaad te winnen :j

En heeft er hier nog iemand Chinese broccoli en zo ja wat doe je er dan mee :?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:23

wat heerlijk al die zelfgemaakte dingen. ik heb een weckketel en tigggg potten maar verder dan ingemaakte peren vorig jaar ben ik niet gekomen ( we zijn al 2 jaar het erf aan het leggen, ene project na het andere en ik ben chronisch ziek dus energie goed verdelen).

succes recepten voor chutney's jam zijn welkom :-) er staat zoveel op internet maar om al die dingen te proberen voordat je een goed recept hebt.
Jammer dat ik dit niet allemaal van mijn oma nog heb kunnen leren :-(.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:26

Zonde is dat :(:)

Hier ook een opa die al overleden is toen ik een jaar of 5 was, andere opa toen mijn moeder een jaar of 12 was...

Die ene schijnt echt een held in druiven en het snoeien van fruitbomen te zijn geweest... dat had ik ook wel willen leren :P