Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:28

Ik ga zeker genoeg kunnen eten maar gewoon dat een traiteur niet wat bijzonders maakt. De prijs pp is hetzelfde.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:35

Sorry dat ik kom binnenvallen. Lees al een tijdje met jullie mee.

Ik wil heel graag de overstap maken van vega naar vegan.

Tips en trucs zijn welkom! :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:42

Mijn tip is: niet te krampachtig. Ik ben beetje bij beetje dingen gaan vervangen en eet nu grotendeels plantaardig. Maar eerlijk: ik maak het mezelf niet heel lastig en als er enkel vega opties zijn doe ik dat.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:06

poes schreef:
Mijn tip is: niet te krampachtig. Ik ben beetje bij beetje dingen gaan vervangen en eet nu grotendeels plantaardig. Maar eerlijk: ik maak het mezelf niet heel lastig en als er enkel vega opties zijn doe ik dat.

Dankjewel voor de tip!
Dat is zeker een goede. Je moet zoveel omgooien, dat kan misschien ook moeilijk in één keer.
Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en dan is het al snel alles of niets. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:24

Ik ben ook zo haha. Maar gaandeweg ontdek je ook meer. Ik had echt wel even tijd nodig. Inmiddels is thuis alles behalve tussendoortjes af en toe vegan.

Edit: ha nee als ik vleesvervangers eet niet altijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:28

Hier ook slechte ervaringen met buffetten. Het lijkt wel alsof cateringbedrijven alleen uit kunnen pakken met vlees. Waarschuwing! Schokkende voorbeelden uit de praktijk:

- stukjes meloen, omwikkeld met ham
- een fruitspiesje met ham
- een salade caprese, gegarneerd met rosbief
- een verder perfect vegetarische pastaschotel met stukjes vis in de saus
- een 'vegetarische lasagne', gegarneerd met ansjovis

Ik ben nog steeds heel erg voor het principe 'carnivoor, geef het door!'. Ik vind het werkelijk belachelijk dat vleeseters de vegetarische schotel niet 'mogen' eten. Als zij dat ook lusten, maak er dan gewoon meer van...
Laatst bijgewerkt door Sheran op 13-08-19 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:34

Sheran schreef:
Ik ben nog steeds geen erg voor het principe 'carnivoor, geef het door!'. Ik vind het werkelijk belachelijk dat vleeseters de vegetarische schotel niet 'mogen' eten. Als zij dat ook lusten, maak er dan gewoon meer van...
Dat vind ik dus ook.

Maar hier zie ik dus ook dat het vegetarische graag gegeten wordt waardoor ik op mijn eigen etentje notabene er wel heel erg bekaaid af kwam. Die had ik dus niet zien aan komen dat de vleeseters gewoon nog meer aten en ook dus "mijn gerechten" := . Vond ik toen ook wel grappig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:42

In mijn omgeving zijn ook veel mensen die maar doorgeven dat ze vegetariër zijn op evenementen, anders krijgen ze iedere dag vlees en dat willen ze ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:45

Even voor mezelf als vleeseter sprekend: bij een buffet denk ik bij gerechten niet oh dat is vega, laat ik dat laten staan voor diegenen die geen vlees eten. Ik denk oeehh dat ziet er lekker uit :9 daar neem ik ook een beetje van. Of neh, die sla ik over voor nu. Ik zou er totaal geen moeite mee hebben als alles vega is en dan evt apart wat vlees staat, of helemaal geen vlees.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:49

Sheran schreef:
Hier ook slechte ervaringen met buffetten. Het lijkt wel alsof cateringbedrijven alleen uit kunnen pakken met vlees. Waarschuwing! Schokkende voorbeelden uit de praktijk:

- stukjes meloen, omwikkeld met ham
- een fruitspiesje met ham
- een salade caprese, gegarneerd met rosbief
- een verder perfect vegetarische pastaschotel met stukjes vis in de saus
- een 'vegetarische lasagne', gegarneerd met ansjovis

Ik ben nog steeds heel erg voor het principe 'carnivoor, geef het door!'. Ik vind het werkelijk belachelijk dat vleeseters de vegetarische schotel niet 'mogen' eten. Als zij dat ook lusten, maak er dan gewoon meer van...

Ik ben langzaam aan het overgaan op vegetarisch en geef daarom met etentjes enzovoorts altijd aan dat ik vegetarisch ben.
Ooit een keer niet gedaan en één iemand was wel vegetarisch maar iedereen at haar eten op omdat het zo lekker was. Gelukkig hadden we het op tijd door en gauw al het vegetarisch aan haar gegeven. Maar sindsdien zet ik mijzelf ook gewoon op vega.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:07

Vega(n) eten is vaak ook kei-lekker :Y)

Gister had ik een lekkere lunch!
‘Cheesy’ (vegan) eiwit pasta, kei lekker!
Afbeelding

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:14

Bij familie wordt ik altijd even naar horen geroepen als we een buffet oid doen, zodat ik alavsdt genoeg vegatarisch eten heb anders is het inderdaaf maar gokken of er nog genoeg over is (vaak wel maae mijn familie eet graag vlees haha).
Ik eet ook nog soms vis om oa dit soort momenten te kunnen opvangen als het mis gaat.
Chinees is wel altijd beetje drama, dan zit echt door alles vlees verwerkt en heb ik uiteindelijk wat groente en witte rijst met satesaus :') , maar gelukkig komt dat niet zo vaak voor.

Ik hoop ook dat er steeds meer dingen komen waarbij niet zo alles om vlees draait. Dat er paar lekkere vlees gerechten tussen zitten begrijp ik goed, maar zo zonde bij dingen waar echt vlees vrij overbodig is, vind dat soms wel evht zonde. (Vlees wat in mijn ogen niets toevoegd aan zo'n gerecht)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:27

Natuurlijk mag iedereen eten wat hij/zij lekker vind. Maar soms is er echt alleen rekening gehouden met die ene vegetarische/vegan persoon. Dan is het toch jammer als een vleeseter er op een BBQ met jou aubergine vandoor gaat. :+ :D Ik heb dat helaas wel verschillende keren gehad.

Bij een groot buffet vind ik het wat anders hoor, daar moet er gewoon gezorgd worden voor voldoende eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 12:32

Onze chinees heeft een paar boeddhistische gerechten, die zijn allemaal veganistisch, en vooral érg lekker :9
Low Han Chai heet het gerecht dat ik meestal bestel :9

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:25

Tuurlijk moet iedereen eten wat hij/zij lekker vindt. Maar ik heb me wel eens sneu gevoeld dat het enige vegetarische gerecht op was toen ik eindelijk aan de beurt was en mijn vleesetende collega's er vandoor gingen met die ene quiche die ik wel kon eten -O- Maar dat ligt niet zozeer aan mijn collega's/andere eters van het buffet (want die denken er inderdaad niet over na) maar wél aan de cateraar die gewoon niet goed nadenkt hierover.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:46

Sheran schreef:
In mijn omgeving zijn ook veel mensen die maar doorgeven dat ze vegetariër zijn op evenementen, anders krijgen ze iedere dag vlees en dat willen ze ook niet.

Ja zo'n onzin is dat he! Ik ken bijna niemand die zo'n verstokte vleeseter is dat ze niet kunnen genieten van een lekkere vega pastasalade ofzo. Vegan wordt wel lastig :+ maar zeker als het maar om 1 maaltijd gaat... Kom op zeg, je gaat heus niet dood van 1 maaltijd met wat minder vlees :o (dit dan gericht aan de cateraar, haha)

Was laatst aan het werk op een festival en daar werd ook een soort "carnivoor geef het door" gehanteerd voor vrijwilligers en artiesten. Dit jaar voor het eerst. Waren wel duidelijk wat kinderziektes want ik heb dus 2 dagen geen avondeten op omdat er altijd vegan gehakt in het eten zat en ik als de dood was dat het stiekem toch echt gehakt was :o er stond namelijk niks op de doosjes geschreven en diverse vleeseters meenden dat het vlees was. Ben toch maar eens langs de catering gelopen op dag 3... En toen bleek het gewoon allemaal vegan te zijn :o :o Ik heb die avond toen wel echt als een koning gegeten uit een bakje waar heel groot VEGAN op stond, was een soort burrito met vegan knoflooksaus en een soort groentenchili erin en tortillachips ernaast. Echt ongelofelijk lekker :Y)

Omgekeerd had een vriend van mij die op een ander podium stond "geen voorkeur" doorgegeven terwijl zijn geluidsmensen per se vlees wilden, en iedereen kreeg daar ook hetzelfde. Dus hij vermoedde dat de geluidsmensen stiekem toch vega hebben gegeten, zij hadden namelijk allemaal het eten dat bij ons vega was. _O- Die geluidsmensen hebben er echter niets van gezegd, hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:45

Maarre…..de vleeseter is toch niet de nieuwe roker he? Dat wij vleeseters straks de nieuwe sociale paria zijn? :') Als een de ene kant respect wil voor zijn of haar eetgewoonten, moet die kant niet denigrerend gaan doen over de andere kant natuurlijk.
Tot nu toe vond ik het erg leuk om hier mee te kijken en her en der eens wat te proberen, eens een dagje zonder, leuke ideetjes opdoen, maar het lijkt of de toon richting de vleeseter minder vriendelijk wordt.
Persoonlijk zal het mij om het even zijn wat iemand wel of niet eet, zolang je mij niet opeet. :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:48

Hoezo? Waarom moet een vleesgerecht het standaardgerecht zijn? Je lust toch ook dingen waar geen vlees in zit?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:51

Anoniem schreef:
Maarre…..de vleeseter is toch niet de nieuwe roker he? Dat wij vleeseters straks de nieuwe sociale paria zijn? :') Als een de ene kant respect wil voor zijn of haar eetgewoonten, moet die kant niet denigrerend gaan doen over de andere kant natuurlijk.
Tot nu toe vond ik het erg leuk om hier mee te kijken en her en der eens wat te proberen, eens een dagje zonder, leuke ideetjes opdoen, maar het lijkt of de toon richting de vleeseter minder vriendelijk wordt.
Persoonlijk zal het mij om het even zijn wat iemand wel of niet eet, zolang je mij niet opeet. :D

ik denk dat er met carnivoor geef het door vooral bedoeld wordt: Probeer eens een dagje vega te eten want dat is prima te doen. Niet iets wereldschokkends ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:54

Zoiets hoopte ik al, ik hoop ook dat duidelijk was dat het niet heel dramatisch bedoelt was? Of had er meer :+ in gemoeten?
Ik had gisteren toevallig geen vlees:
Zoetzure komkommer.
Puntpaprika gevuld met een prutje van aardappel, courgette, knoflook en lenteui uit de oven. :9

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:11

Niemand zegt dat je een sociale paria bent/wordt, maar de wetenschap laat wel zien dat significant minder vlees eten de norm zou moeten worden. Dat kan het beste aangezwengeld worden bij grote gezelschappen; zowel als inspiratie ('jee, vega is eigenlijk best lekker/niet zo moeilijk!' als de hoeveelheid die daar doorheen gaat - en vaak ook wordt weggegooid.
Bovendien, wat is er mis mee om het door te geven als je zelf zo graag vlees eet? Bij vegetariërs vinden we dat heel erg normaal... Vegetarisch kan in elk geval door iedereen (een deel daarvan ook door vegan eters) gegeten worden - en uit deze verhalen blijkt dat de meeste mensen die wel vlees eten het geen probleem vinden om vegetarische gerechten uit te kiezen. Men zou er ook voor kunnen kiezen om één vleesgerecht neer te zetten en de rest vegetarisch - als het goed is bestaat het hoofdbestandeel van de maaltijd van een vlees- en viseter ook niet uit vlees, maar uit groenten, fruit en koolhydraatrijke producten. Dat kan iederéén kiezen, naast dat je als bedrijf het goede voorbeeld geeft, wat toch wel handig is gezien de voorspellingen van onze toekomst :)

Carnivoor geef het door is daarom wat mij betreft ook een principe wat de norm zou moeten worden, met nadruk op innovatieve, inspirerende veganistische gerechten in plaats van veel kaasvervangers. Niemand verbied je om vlees te eten, maar het is duidelijk dat als het niet gewoonweg wordt aangeboden, de meeste mensen het helemaal prima vinden. Verandering vinden mensen nou eenmaal lastig, maar in dit geval denk ik dat het een hele belangrijke verandering is om zo snel mogelijk in te zetten.

Wát iemand eet zal me niet per se worst wezen, maar ik snap prima dat je wel af en toe vlees wil eten - zelf eet ik het heel erg minimaal ook nog. Maar ga dan voor die bijzonder lekkere gedroogde biologische worst waar je een week mee doet, of dat ene stukje biefstuk eens in de paar maanden (of minder). Wat mij betreft is de toekomst inderdaad overwegend veganistisch, met her en der een lekker kaasje of een klein stukje vlees of vis. Onze aarde kán het ons gewoonweg niet bieden. Kijk bijvoorbeeld eens door deze stukken van de afgelopen dagen: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/09/de ... n-a3969674 en https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/08/vn ... n-a3969473 en https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/12/we ... e-a3969729

Ik heb respect voor eenieders leefwijze, maar ik vind het wel bijzonder frustrerend als men een eindeloze hoeveelheid wetenschappelijke bewijzen op een hoop veegt en zegt: 'ja, maar ik vind het nou eenmaal lekker' of 'ja, maar anders is het te duur' of 'ja, maar ik wil nou eenmaal óók op vliegvakantie (en dan in een resort gaan zitten :P ). Wij hebben een verantwoordelijkheid voor de toekomstige generaties. Sterker nog, een groot deel van de mensen in dit toekomst hóórt bij deze toekomstige generaties, die het wél meemaken als Nederland onder stroomt, als de aarde meer dan 2 graden opwarmt als we niet nú actie ondernemen. Natuurlijk is ons commentaar dan feller dan de meeste mensen graag zouden horen, want niemand, ook wij niet, hoort graag dat zijn of haar gedrag niet passend is. En dat begrijp ik goed, ook ik ben niet perfect, ook ik stoot nog steeds meer uit dan strikt noodzakelijk en zéker meer dan velen op het Afrikaanse continent, maar we komen er niet door elke verandering stukje bij beetje door te voeren als we vóór 2030 echt verschil willen zien. Het duurt gewoonweg te lang.

Het mooie van dit topic is dat we meningen kunnen delen - dus ook, zéker de uitgesproken meningen, want van meepraten is nog nooit verandering gekomen - en inspiratie kunnen bieden aan zij die deze weg net beginnen te lopen, zij die nieuwsgierig zijn, zij die het af en toe eens willen proberen. Natúúrlijk waarderen we dat. Maar ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat we hopen, willen dat iedereen die daartoe de financiële mogelijkheid heeft (en dat geldt voor iedereen in Nederland, goed vega(n) eten is níet duur) én daar toegang toe heeft (natuurlijk zijn er culturen waar van oudsher een groot deel van het dieet uit vis/vlees bestaat omdat landbouw lastig mogelijk is) grotendeels overstapt op een veganistisch dieet zoals ik dat hierboven bespreekt.

Eenieder van ons weet dat het niet mogelijk gaat zijn om de gehele wereld veganistisch te laten eten en dat is ook zeker niet mijn wens, maar het is wél mijn wens dat het bewustzijn wat veel mensen (beginnend) hebben wordt omgezet in daadkracht in acties, in daadwerkelijke verandering. En dan niet met de kleine stapjes waar we nu tegenaan lopen. Mensen zijn kuddedieren, maak daar gebruik van en inspireer niet alleen de kleine mensen, maar juist ook de grote bedrijven om verandering in te zetten. Als blijkt dat deze verandering echt niet zo moeilijk is dan zullen mensen dit vanzelf over nemen. Vooral als het dan ook nog geld bespaart/goed is voor je gezondheid/etc.

Pfoeh, lange post. Maar hopelijk geeft het je zo meer inzicht in onze reacties, want ze zijn oprecht niet bedoeld om je op stang te jagen of je 'minder' te laten voelen. Begrijp echter ook dat dit onze 'veilige haven' is, waar we ons niet constant hoeven uit te leggen of te verdedigen :)

En zoetzure komkommer, jummie!
Bij ons komen de courgettes nu dagelijks aan de planten, dat is ook genieten :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:29

Dat geeft zeker inzicht, dank je wel.
Wat niet betekent dat ik het op alle punten met je eens ben hoor, maar dat hoeft ook niet. ;)
Niemand zou zich eigenlijk moeten verdedigen voor keuzes die hij maakt. En niemand mag natuurlijk een ander een standpunt of geloof of norm verplichten of door de strot duwen. Het begint allemaal met respect en informatie delen.Dat ik geniet van mijn stukje vlees wil niet zeggen dat ik geen interesse heb in de wereld. Dat vega(n) te duur zou zijn tja, dat vind ik ook inderdaad een kul, want mijn goede biefstuk kost gewoon makkelijk 10 euro.
Maar als ik dan weer verhalen hoor over soja, groenten en fruit wat allemaal met vliegtuigen en vrachtwagens en alles naar Nederland komt, wat natuurlijk ook slecht is, weet ik het ook niet meer, wat dan wel goed is.
Dacht ik iets goed te doen door bij de Fruittuin van West http://fruittuinvanwest.nl/ mijn groenten en fruit te halen, gebruiken ze daar aardbeienplanten tegen onkruid enzo. Ik ga dood aan aardbei. :( Dus laten we dat maar niet doen.
Voor mensen in en om Amsterdam trouwens een enorme aanrader hoor!! <3 Zelf je groenten en fruit plukken uit de bomen en eitjes (als je dat wel eet) van eigen kipjes en knuffelen met de kune kune varkentjes die lekker los rondlopen daar.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:35

Aardbeienplanten zijn inderdaad super handig, maar eraan doodgaan wil je ook niet per se. Wat zuur dat je daarin dan de uitzondering bent, verder een super project :)

Tsja, ook in ons klimaat kan veel geteeld worden. De soja voor menselijke consumptie kan ook uit Frankrijk en Nederland komen, hetzelfde geldt voor lupine en wij hebben natuurlijk een aardige hoeveelheid bonensoorten die hier prima te telen is. Dat geldt ook voor fruit - en ten dele zijn citrusvruchten prima, maar controleer dan in welk seizoen ze vallen. Ik snap dat het heel veel is om rekening mee te houden, maar goed, je moet ergens beginnen en met vallen en opstaan leer je (en ontdekt je heel veel lekkers :j ).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:54

Anoniem schreef:
Niemand zou zich eigenlijk moeten verdedigen voor keuzes die hij maakt. En niemand mag natuurlijk een ander een standpunt of geloof of norm verplichten of door de strot duwen. Het begint allemaal met respect en informatie delen.Dat ik geniet van mijn stukje vlees wil niet zeggen dat ik geen interesse heb in de wereld. Dat vega(n) te duur zou zijn tja, dat vind ik ook inderdaad een kul, want mijn goede biefstuk kost gewoon makkelijk 10 euro.

Klopt, en volgens mij gebeurt dat hier ook niet en heel vaak gebeurt dat niet en natuurlijk ook wel want zowel vleeseters voelen zich gauw aangevallen alleen al door het feit als ze horen dat iemand geen vlees eet of nog "erger" niets dierlijks tot zich wil nemen }> en je hebt ook veganisten die onverdraagzaam zijn en v.v. Zo is gewoon de mens. :j

Vrijdag avond heb ik heerlijk met mijn zoon in het veganistisch restaurant Loff, gegeten in Breda. Significant detail is, dat mijn zoon slager is.
Toen de vrouw die ons bediende dat hoorde was ze zo lief en leuk voor hem. Heel geïnteresseerd wat hij deed en welke dieren hij in gespecialiseerd was en heel belangstellend hoe hij het eten vond. <3 Echt zo vreselijk lief en aardig. We vonden het eten super en hebben een buitengewone leuke en gezellige avond gehad zo met zijn tweetjes <3 :9 .

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:03

Het probleem bij het aanvoeren van dat groentes en fruit van ver komen er niet altijd rekening mee gehouden wordt dat het veevoer ook veelal van ver komt (en soms ook het vlees zelf).

Hierin is niemand perfect en het is fijn als ieder op hun manier bewust is en daarmee ook bewuste keuzes maakt. Het maakt mij weinig uit wat iemand eet, maar vind het wel fijn als mensen bewust zijn over hun keuzes en niet op die manier eten omdat het zo hoort. Het is daarom dus ook ontzettend leuk als een 'vleeseter' een vega gerecht lekker vindt en misschien zelf ook wel geinspireerd door wordt om dit zelf te maken. Ik denk dat het vaak ook onwetenheid is, veel mensen vinden vega ontzettend lastig, maar als vleesloze gerechten iets doorgaanders wordt is het voor meer mensen makkelijk om iets vegas 'perongeluk' te eten en dan expliciet voor vlees te kiezen als je er zin in hebt.

ik zie dat onder studenten bijvoorbeeld vega wel vrij normaal is, maar vegan dan wel weer heel lastig klinkt. Ik eet dan niet vegan, maar geef soms wel aan als iets vegan was of wat je bijvoorbeeld makkelijk had kunnen vervangen om iets vegan te maken. Hopelijk kunnen ze dan ook wat voorschotelen als ze een vegan over de vloer hebben :Y) . (dit probeer ik trouwens niet op een denigrende of onvriendelijke manier te doen en ook alleen bij mensen die ik wat beter ken, waarvan ik weet dat ze geintreseerd zijn haha :+ )
Meer een kwestie van wennen dan echt lastig heb ik zelf het gevoel.