De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:40

ik heb hier ter experiment de broccoli onder de tomaten gezet, de tomaten staan net zoals bonen , tentje van staken zeg maar . en dan de broccoli onder de tent... tot nu toe zijn ze schoon van rupsen

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:51

Dit is mijn pallet toen hij net aan de muur hing, nu zijn de plantjes veel voller. Omdat hij aan de houten schuur hangt zit er schuimplastic aan de achterkant om het hout te beschermen tegen vocht.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:56

Ohhh wat zonde van die broccoli Y;(
Mijn kolen staan onder vitragegaas en dat lijkt goed te helpen, op een klein rupsje na hier en daar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:12

Ideetjes, gaas en tomaten, ga ik onthouden voor volgend jaar...
Hier de aardbeien al wel ergens onder gestopt.

Pallet aan de schuur is wel heel leuk!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:45

Als je gras hebt, het maaisel vers om je plantjes strooien. Helpt hier goed tegen de rupsen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:06

flinke hopen onkruid geplukt en geschoefelt..
Courgette's doen het goed.
Afbeelding

wortels. Opa vind ze al goed, van mij mogen ze dikker
Afbeelding

En de courgette in groei.
Afbeelding

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:22

na 2 jaar hard werken op het erf ( er stond hier alleen maar gras en onkruid), eindelijkkkk wat schot in de groententuin. Voorjaar de kas opzetten heb ik niet gered maar we hebben afgelopen zondag eindelijk de basis gezet van de dikke buizen.

Afbeelding

Vorig jaar 1 groentenbak met sla kunnen kweken en van gesmuld en nu alle bakken plus stukje volle grond kunnen aanleggen :-). De vreselijke slappe rozenboog dient nu als stoksnijbonengeleider ;-). Voor aan een muurtje heb ik ook een pallet gehangen met de aardbeitjes maar dat waren overblijvers van vorig jaar en blijven zeer klein en geven niet echt aardbeien om over naar huis te schrijven, volgend jaar maar vernieuwen vrees ik ;-).
Dit is de groententuin ( nog steeds in opbouw).

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig 'doen' de fruitbomen het goed, we hebben een oud pruimenboompje, een kersenboom, een perenboom ( stoofperen), oude appelboom met zure appels, een geweldig mooi grillige stokoude perenboom die een sappige grote handpeer met blosje geeft elk jaar, een giga californische walnoot en nog een huge walnotenboom met klein soort walnoten en voor bij de mesthoop nog een laagstam perenboompje met handperen en ook mega heerlijke peren <3
Vorig jaar een zwarte bessenstruik en een framboos neergezet, daar al van het oogsten *\o/* en al wat kersen ( voorgaande 2 jaren hebben de duiven binnen no-time alles weggevreten -O- )

Afbeelding

Afbeelding

Dan eindelijk volgend jaar met een vroege start beginnen in de tweedehands gekochte kas, deze is 3 x 4 dus daar ben ik enorm blij mee :-), ik moet nog nieuw tunnelkasfolie kopen en voorkant is een vaste wand met een schuifdeur. Alles zelf gemaakt door vorige eigenaar, zo enormmm blij mee *\o/*

Er staat nu nog in de bakken : spruiten, witte- rode en bloemkool, sla multiblad, spinazie, diverse kruiden.
In de 'volle grond' : stoksnijbonen dan, pompoen, suikermais, prei en er komt nog een vollegrondsstukje met worteltjes in het vak.
Ik heb enorm veel aardappels en pootuitjes gekregen dus dat wil ik nog proberen of dat gaat :-), uitjes kunnen ook kleiner geoogst :-). Ook heb ik een aardappelzak wat mij enorm leuk lijkt :-).

Ik kan nu eindelijk ook weer volgen hier en zal e.e.a. nog terug lezen vanaf voorjaar.
iedereen smul ze uit eigen tuin en succes met de vervolgteelt nu :-).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:43

Oh we zijn dus niet de enige met vogel-overlast in de kersen :) die beesten zijn zo brutaal hier dat ze gewoon "mee plukken", ik stond aan de ene kant van de boom, en hun aan de andere kant maar helaas eten hun alles meteen en doen het niet netjes in mjn bak -O-

Ziet er netjes uit zo, beter als ons zooitje :+ de helft is alweer knie hoog onkruid. Vanmiddag maar eens plastic leggen denk ik, kan het weer dood gaan.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:05

Ja, die duiven zijn enorm brutaal, ze wipten ook door het raam het kippenvoer opeten in de kippenschuur 8)7
Het is hier ook gevecht tegen het onkruid hoor, zelfs dóór het onkruiddoek heen en de houtsnippers -O- .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:01

Hier gelukkig nog geen duif gezien in de moestuin! Snel afkloppen, want ik heb net een paar rijen bloemkool en broccoli uitgeplant :=

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:07

Lol, die zitten in de kersenbomen die donders :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:21

In één kersenboom heb ik wat last gehad van merels. Mijn andere boompjes daar zijn de takjes te dun van en hangen de kersen er onder waardoor de merels er niet aan komen :P

Vandaag even bij de kersenboom van de achterburen gaan plukken. Die hebben echt enórm veel kersen erop, heb een volle emmer geplukt en je ziet het haast niet :=
Morgen misschien nog even terug :D
Afbeelding

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:36

mmm, dat zijn echt van die lekkere rode kersen <3, die van mij zijn 'spekkersen' ( zegt mijn moeder ertegen) geen idee wat dat betekent, ze zijn wat lichtzuur en weinig kers veel pit zeg maar , maar ach, we klagen niet over wat de natuur ons geeft :+

Heeft iemand ervaring met aardappels en uien zetten zo laat nog? is het zonde van de moeite?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:38

Wat kan je eigenlijk met zwarte bessen, heb ook een struik, doet het super!
Maar ik vind de bessen totaal niet lekker..... Heb er dus ook geen net over gehangen, maar blijkbaar lusten de vogels het ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:41

Ze zijn inderdaad heerlijk zoet <3
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, maar je kan nooit genoeg kersen hebben volgens mij :D kersenvlaai, kersenjam, invriezen voor in de smoothie, inmaken.. :9

Aardappelen en uien zou ik gewoon proberen. Je kan ze namelijk ook al eten als het loof nog niet dor is, dan heb je gewoon heel jonge aardappels en lente-uitjes. Dan doe je ze gewoon vlak voor de vorst uit :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:42

Zwarte bessen, zijn dat die zure? Daar zou ik jam van maken :) geleisuiker erbij en het smaakt prima :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:47

ja, ik eet ze wel 'die hard' :+ door de yoghurt die zwarte bessen maar zijn idd zuur ;-), toch is het voor o.a. reuma goed en dat kan ik zeker gebruiken ;-).
Ook de bladeren van de zwarte bes zit boordevol met van allerhande goede stoffen ( mineralen ) en kun je thee van trekken.

idd ga ik van de meeste besjes ook een jam maken :-), wel met wat minder suiker want ik houd juist weer niet van zo zoiet.

8nnemiek, ja, zo dacht ik eigenlijk ook, dank je wel, dan gaan ze toch nog de grond in :-), vind het zo zonde ze weg te gooien als ik toch ruimte ervoor heb :-).

( kersen zijn ook goed in te vriezen voor in een smoothie :-), even ontpitten en dan hup de vriezer in )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:21

Ik heb vorig jaar nog laat aardappelen geplant. Het werd toen erg nat, dus moesten er eerder uit, maar wel een leuk oogstje gehad. Het is vooral oppassen met phytophtora. Ik heb nu ook nog een bak met aardappelen staan die nog niet eens boven zijn. :) Die gaan wel over een tijdje onder afdak, tegen phytophtora.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:23

Aha, dus het klopt dat ik ze niet lekker vind, dacht dat ik rare struik had.
Thee klinkt dan wel weer goed.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:46

http://www.bewegenzonderpijn.com/het-bl ... es-nigrum/
http://www.optimalegezondheid.com/appel ... superfood/

bij de belgische lidl komt nu de sapcentrifuge voor 30 euro, ik denk met al dat fruit dat dat ook geen overbodige luxe is zo'n ding :-).
de frambozenstruik is ook verdienstelijk, heerlijke frambozen en daar kun je ook thee van zetten van die bladeren.

met die aardappels dus te doen, vooral in zo'n zak lijkt mij erg leuk, de aardappels van een vriendin rezen de pan uit in die zak dus geweldig :-).
ja, die ziektes, mijn groentenstuk ligt enorm open, ik heb vorig ook geen slakken of luizen etc gehad. Ik hoor van veel mensen ( mijn moeder, vriendin in steden) dat ze enorm veel luizen en slakken hebben en de groentenbladeren dus totaal vernietigd worden :-(. Misschien hier met de wind minder kans en vooral de houtsnippers rondom kan ik aanraden, slakken houden niet van die snippers ;-).
Laatst bijgewerkt door liekensancho op 24-06-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:47

Oh is ook een idee, maar daar heb ik niet genoeg fruit voor. Ik red het nog met mijn staafmixer en smoothy's.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:12

Hier gaat het meeste eigenlijk wel de vriezer in. De kersen liggen er uiteraard al in en nu ben ik bakken met frambozen aan het vullen :) de aardbeien heb ik zo opgegeten want wat overbleef was niet echt de moeite om te bewaren. Volgend jaar een nieuwe poging en dan met net er boven :)

Denk dat ik volgende week de eerste courgettes eraf kan halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:30

Sapcentrifuge vind in eigenlijk zonde van de vezels en extra voedingsstoffen die je daarmee eruit haalt. Ik eet mijn fruit liever in z'n geheel of in de smoothie. En de appels, daar maak ik liever taart van :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:24

Het is ook lekker om dunne plakjes appel te drogen, lekker als snack ofzo.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:38

Mijn courgettes!!

Al verschillende geplukt :D *\o/*
En sommige al opgevroten hihi

Afbeelding

Afbeelding