De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:56

Wat doen jullie zoal met de munt? Ik doe wel eens iets in de thee, maar andere ideeën zijn welkom :) Het groeit hard!

Ik ben net een paar dagen terug van vakantie, en dan zie je pas hoe hard alles gegroeid is! Ik heb dieven uit de tomaten gehaald die haast zo groot waren als de planten die ik twee weken geleden achter liet :=
En de babysitter van mijn plantjes heeft me een paar kilo kersen geplukt, een paar kilo peultjes, een kilo aardbeien en ook de eerste koolrabi, broccoli en de sugarsnaps zijn rijp om te oogsten :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:21

Munt in gewoon kraanwater is ook wel lekker, geeft een beetje smaak aan het water ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:25

Door de couscous! Met dan munt, feta, paprika, uitje en doperwtjes, heerlijk frisse (maaltijd)salade voor zomerse dagen!

Nadat de nijntjes de moestuin aangevallen hadden, heb ik de worteltjes maar geoogst en aan ze gegeven en het grootste afgekloven spul eruit gehaald en vervangen voor plantjes. Vond de worteltjes wel echt méga schattig, nog zo klein!

Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:19

In de Hugo :j , verder nog niets. Heb het gekocht voor mijn zwager. Die heeft een café, en als ik zie wat munt kost per pakje voor in die Hugo.. Dan komt ie ze zelf plukken iedere vrijdag. Alles wat hij maandag nog over heeft stek ik weer.

Schijnbaar ook lekker met citroen in water, echter ben ik geen munt fan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 06:27

Met citroen in water ga ik ook eens proberen :)

Leuk ja, die worteltjes! Die van mij staan eigenlijk te dicht op elkaar, dus ik ga er ook eens wat oogsten zodat de rest meer ruimte heeft. Ik denk dat die kleintjes erg lekker zijn samen met de sugar snaps :9

Ik heb ook eindelijk mijn eerste onaangevreten radijsje gehad :+ De nieuwe zaaisels had ik bedekt met insectengaas tegen die wortelvlieg en dat lijkt prima te hebben geholpen!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:58

8nnemiek schreef:
Wat doen jullie zoal met de munt? Ik doe wel eens iets in de thee, maar andere ideeën zijn welkom :) Het groeit hard!

Ik ben net een paar dagen terug van vakantie, en dan zie je pas hoe hard alles gegroeid is! Ik heb dieven uit de tomaten gehaald die haast zo groot waren als de planten die ik twee weken geleden achter liet :=
En de babysitter van mijn plantjes heeft me een paar kilo kersen geplukt, een paar kilo peultjes, een kilo aardbeien en ook de eerste koolrabi, broccoli en de sugarsnaps zijn rijp om te oogsten :D

Hoe vroeg ben jij begonnen, dat je nu al zoveel kunt oogsten?
Bij mij komen de eerste plantjes nu pas een beetje op formaat... maar bloeien doen ze nog niet, laat staan groentjes voor me maken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:34

Ik ben niet belachelijk vroeg begonnen dit jaar. Met de tomaten en paprika's in februari, maar de rest veel later. De peultjes heb ik volgens mij rond april geplant.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:48

Hier is veel vorige week pas gezaaid.
Bonen in allerlei soorten en maten, winter en gewone peen, radijs, mais en uhmm nog veel meer :P beetje de oude zaden opgemaakt dus we zien wel wat er nog op komt.

De eerste sla schiet alweer door, maar ik eet niet zo veel sla dus dat staat er meer voor de konijnen.
De tomaten groeien ook hard, hier en daar al wat bloemen.
De perenbomen laten het dit jaar nog afweten maar de appelbomen doen het goed. Ook de pruimenbomen hangen vol vrucht.
Perziken hebben we er ook nog wat van hangen maar die moeten nog een tijdje.
De druivenstruik doet het dit jaar erg goed. Vorig jaar hebben we die na 6 jaar drastisch moeten snoeien en daar heeft hij wat moeite mee gehad maar die hangt ook vol vrucht.
De notenboom die de gemeente erg gesnoeid heeft ivm behoud van de weg waar hij naast staat waren we bang dat die dood zou gaan met nogmaar 1 grote tak, maar daar schieten overal nieuwe takken uit dus die doet het gelukkig nog. Hier hangen ook nog wat noten aan dus die hebben we dit jaar ook weer.
Frambozen is net onkruid dus dat komt ook overal op.
De bessen die we vorig jaar geplant hebben doen het gelukkig ook goed maar daar hangt nog niet zo veel in omdat ze nog klein zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:06

lekkere worteltjes! Zo groot zijn ze mij nog nooit gelukt, meestal zijn ze dan al het slachtoffer geworden van het een of ander.

Weet iemand wanneer erwten goed zijn om te oogsten? Ik heb er nu grote peulen aanhangen, maar ik weet niet precies wanneer ze rijp zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:37

Vond ze ook echt heel erg schattig, ik vond ze alleen nog heel erg klein :D. Heb daar trouwens geen plantjes ingezet, maar nieuwe worteltjes, die parijse dingetjes. Volgens mij blijven die ook vrij klein toch?

Ik heb een beetje wisselend alles neergezet, maar buiten de mini worteltjes en radijsjes heb ik er ook nog niets uit kunnen halen. Krijg wel allemaal vruchten aan de courgette :)). Afgelopen weekend nog zo'n diy-pallet kruidending gemaakt en gezaaid.

Erwten echt geen idee! Wordt dat een grote plant trouwens?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:06

Ik oogst de erwten als ze ongeveer supermarkt grootte zijn. Aan de peul kan je vaak wel zijn hoe groot ze zijn. Plant wordt niet zo groot. Die ik heb zo'n 60 cm hoog.

Wat leuk Yv! Foto?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:13

ik heb struikerwten geloof ik, die worden maar een kleine 30 cm groot. Heb ze wel tegen een hekje staan, want anders vallen ze toch wel teveel om hoor.
Ik ga straks een peultje proberen. Ben nu wel benieuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:20

Vandaag boodschappen in de achtertuin gedaan :D

Afbeelding
Er ligt een ijsbergsla onderin, die is echt enórm! Maatje voetbal :=

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:30

Ziet er heerlijk uit!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:47

Wat een mand vol! Zo ver is het echt nog niet bij mij in de tuin :wow:

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:51

Ohhh wat leuk Annemiek! Lichtelijke jaloezie hier :D

Ik heb gister wel de eerste pluksla en rucola geoogst. Beetje jammer dat dat niet gezaaid was maar als plantje gekocht :P De rest schiet nog niet echt op hier!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:52

Ben benieuwd hoe de tuin er volgende week eruit ziet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:53

Nou, de mand is bijna leeg :)) De spitskool is voor morgen, van de rest heb ik een lekkere rauwe salade gemaakt en nog een aardappel-bietjes salade met creme fraiche :9 Die laatste heb ik speciaal voor vriendlief gemaakt, omdat die zo van roze houdt (not) :')

Rucola is ook lekker inderdaad, zelf gezaaid of niet.. Mijn eerste rucola is zaad aan t maken, dat wil ik gebruiken voor volgend jaar, en de tweede zaaisels zijn nu ook al klaar om te plukken.
Wordt tijd voor de derde zaaisels!

Ik ben inderdaad ook benieuwd wat de tuin doet na deze regen! Dat zal wel enorm de lucht in schieten allemaal!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:22

Wow, wat heerlijk zeg! Wat is dat rode, glimmende ding eigenlijk :o ?

Kaygee, ik weet niet zo goed waarvan, maar denk die diy pallets? Hier even een fotootje van internet, die van mij zijn nog erg kaal omdat ik afgelopen weekend pas zaadjes erin heb gedaan. Stuk leuker zo met dat groen :D.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:42

Bovenin ligt een lange rode biet, een langwerpige soort, echt een enorm ding geworden! Hij glimt niet, dat lijkt zo door het zand.
Ik heb er ook een die gewoon rond is, maar met wit-rode kringen, erg leuk :D

Wat een leuk idee, die pallets!
Heb er hier nog een paar liggen, maar er zit 15 tot 30 euro statiegeld op, dus ik denk dat ik ze liever terug breng :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:51

Ah okee, wat een reusachtig ding inderdaad, had het niet herkend :D.

Oh, dat snap ik ja. Ik heb ze door een collega in mn voortuin laten zetten :)). Hij kan in zijn nachtwerk gewoon pallets meenemen voor eigen gebruik, dus dat is wel lekker :). Ander collegaatje van me heeft haar man zelfs een hele tuinset ervan laten maken! Heb wel aangeraden om dikke kussens erop te leggen met al die splinters _O-.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:57

Handig zeg!
En je kan er inderdaad vanalles mee! Ben al tuinsets, bedden, bloembakken, tafeltjes en nog veel meer van pallets tegen gekomen, erg gaaf!
Ze zijn ook handig om een compostbak van te maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:58

Of je niet/spijker wat goedkope vloerbedekking op je tuinset van pallets tegen de splinters. ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:06

Oh nou zeg, dat is nog eens een idee! Zal het morgen eens tegen haar zeggen!

Ik wil graag plantenbakken van de restanten maken, heb nog 2,5 pallet staan. Maar twijfel of ik het daarmee ga maken of toch liever steigerhout. Is bedoeld voor de voortuin, daar zitten nu van die ijzeren palen tussen stenen muurtjes die aan alle kanten kapot geroest zijn en vind plantjes toch altijd wel een vrolijk effect geven.
Een paar courgetteplanten erin en ik heb een bos _O-.

Hier is het trouwens van de regen inderdaad goed omhoog geschoten! Ben echt zo nieuwsgierig wat er allemaal uit gaan komen, voel me soms net een klein kind hoe ik langs dat tuintje loop te banjeren haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:28

8nnemiek, jeetje!! Dat is echt soppen in eigen tuin!

En die baby worteltjes zijn zoet!!!

Zie hier dat je nu best nog bonen kan zaaien, ga ik dan ook nog maar doen.

Kleine onenigheid gehad met plaagdieren.. grom!
Afbeelding

Resultaat... dit WAS de broccoli...
Afbeelding