De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:50

hier hebben de radijsjes niks geleden onder het verspenen :n
gewoon mooie dijsjes :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:27

Hier al aardig wat verschillende soorten sla, andijvie, spinazie en snijbiet geoogst, dat groeit al weken als een tierelier :j

De Chinese broccoli en de krootjes zijn ook bijna oogst-rijp. Worteltjes hebben nog wel even nodig.

Boontjes heb ik als noodgreep in een soort planten-trog gedaan een paar weken geleden, maar die staan een beetje ongelukkig naast de schuur, en zijn ook best wat kleine plantjes onthoofd.

Nouja, hopelijk over een paar weken de 2e bak van ca. 1x5 meter in gebruik gaan nemen (moet nog compost en MM-mix in) en dan wil ik tussen de 2 bakken (staan ca. 2 meter van elkaar af een boog maken van gaas waar ik dan een sperciebonentunnel van wil maken :)

Hoe zit het met munt eigenlijk, dat zou goed zijn om mieren te verjagen...?

Die aangevreten aardbei daarbij denk ik ook aan slakken of mieren, want vlak die mieren echt niet uit...

Die bewateringsset zal heus wel werken, maar ik neem aan dat je een intacte slang krijgt waar het water doorheen stroomt, en je dan zelf daar gaatjes in moet maken om die prikkertjes te bevestigen.

Dat is heel leuk om 20 plantjes water te geven, maar als je die geoogst hebt dan moet je de volgende 20 plantjes dus op precies dezelfde afstand zetten.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:25

imd schreef:
Lekker wat ruimte inderdaad Jolanda, netjes hoor!
Leuk plekje zo, Quellian!

Hier groeit alles gestaag. ik zit erover te denken om een bewateringsset aan te schaffen of te maken, om het water geven wat makkelijker te maken voor de mensen die de planten doen als ik straks op vakantie ben. Groenten staan in een ruime, niet te hoge bak dus geen volle grond. Iemand ervaringen met de set van Lidl (http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?act ... l&id=13844) of het zelf in elkaar zetten van zo'n systeem?

ik heb bij de welkoop een druppelslang gekocht voor ik meen 23 euro voor 15 meter slang. Echt ideaal! Ik heb er 2 aan elkaar gekoppeld en gebruik ze voor de heg.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:52

Hee!
Ik kom weer even binnenvallen. Met mijn moestuin gaat het aardig goed alleen ik krijg het niet voor elkaar om bos ui goed te laten groeien terwijl dit volgrns mij geen moeilijke groente is.. hoe pak ik dit aan?

En kan brocolli met dit weer naar buiten? Het zijn plantjes van ongeveer 15 centimeter, ik had ook gelezen dat jr een koolkraag moet gebruiken is dit waar?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:14

Brocolli kraag ken ik niet
Hier is bosui ook mislukt. Degene die het een beetje doen zijn omgeschoefelt door ons pap :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:49

Jolandaa_ schreef:
Brocolli kraag ken ik niet
Hier is bosui ook mislukt. Degene die het een beetje doen zijn omgeschoefelt door ons pap :')

Ha ha, jullie hebben dus een groot exemplaar plaagdier in de tuin.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:00

Nou, hier is de tuin ontploft, kan er niet meer van maken.
Door allerlei drukte en dan vorige week ook nog een kat van ons die doodgereden werd, had ik helemaal geen puf meer voor alles.
Wat er groeit, groeit nog, maad geef geen water, geen mest etc.

Had er sowieso al zoooo de balen van in van al dat ongedierte _-:(

Ik ga misschien maar meer richting de fruittoer.
Mijn perenboompje heeft nu 4 goede hangen, de druif groeit goed, en heb ook een kiwi aangeschaft.

Misschien volgend jaar wat meerfruitboompjes plaatsen ipv al die groenten.
Maar hubbie is bang voor overwoekering, te grote bomen en terrasvernieling door wortels.
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 17-06-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:01

ik val eindelijk weer eens binnen :P

Terwijl buiten hutspot zonder uien groeit (resterende aardappelen van vorig jaar die de grond uit schieten en wortels geplant die niet omhoog kwamen en nu opeens wel) , krijg ik over 2 weken de sleutel van mijn nieuwe huis. Met tuin voorhuis en achterhuis *\o/* , de konijnen krijgen al een plekje achterhuis. Volgens oude bewoner is de grond zo arm als maar kan , niks groeit er behalve wat rozen.

Nu wil ik voorhuis in een klein strookje wat neerzetten , heb bij ouders nog wat broccoli in potjes staan die wachten op een tuin. Ik heb genoeg konijnenmest om te begraven , daar hebben mijn planten altijd op gegroeid _O-

Maar kan ik nu nog wat anders bij de broccoli zetten of is het echt te laat?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:05

pmarena schreef:
Hoe zit het met munt eigenlijk, dat zou goed zijn om mieren te verjagen...?

Die aangevreten aardbei daarbij denk ik ook aan slakken of mieren, want vlak die mieren echt niet uit...

Die mieren he... :7 Ik heb een natuurlijk bestrijdingsmiddel gekocht, en probleem is meteen opgelost :oo

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:06

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:24

@ rebecca: gefeliciteerd met je huisje! Ben benieuwd wat t wordt :)
konijnenkeutels gebruik jij als mest, werkt da n beetje en moet je er dan nog wat bijzonders mee doen? Konijnenmest zat hier :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:29

Ik had het idee dat de vogels mij de boosdoeners zijn betreffende uien, maar daar kom ik gauw achter aangezien er nu een net overheen zit. Had ook iedere keer dat de bloemetjes uit elkaar geplukt werden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:32

Ik heb gek genoeg maar weinig last van de vogels. En dat terwijl ik naast weilanden woon, waar echt tig vogels wonen in alle soorten en maten!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:36

Zit midden in woonwijk met flinke kraaien, eksters, stelletje duiven, enz.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:45

Die zijn er hier ook allemaal, echt in grote aantallen. Ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren als zometeen de bonen, tomaten enz. doorkomen :=

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:58

Hier katten dus geen vogels. Weinig konijnen door de buizerds. Helaas ook een kip minder door de hongerige katten. Nu zitten de kuikens zonder kloek. Wel sneu om te zien. Ze missen de warme veren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:01

imd schreef:
@ [naam]: gefeliciteerd met je huisje! Ben benieuwd wat t wordt :)
konijnenkeutels gebruik jij als mest, werkt da n beetje en moet je er dan nog wat bijzonders mee doen? Konijnenmest zat hier :D

Hihi het groeit altijd prima hier , geen idee of het door de konijnenmest komt (vroeger bespaarden we ruimte in de container door het te begraven , het stikt van de wormen in de grond :) ) maar het zal zeker wel een beetje erdoor komen :)

Oh dankje voor de lijst! , de voorkant van het huis liggen nu stenen met worteldoek helemaal niet mijn smaak ik wil een mooie groene ruimte ipv 2 grote coniferen of iets en wat steentjes :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:37

Vader merel zat me gisteren zwaar beledigd aan te kijken aan gezien er nu een net overheen zit.

Als er nu wel spietjes omhoog komen en blijven weet ik gelijk wie de boosdoeners zijn (zeer waarschijnlijk de vogels). :+

1 Waterton was weer helemaal vol na de regen van vannacht en andere ton is wel wat vol, maar kan nog meer bij. *\o/*

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:48

Ik heb een vraagje: heeft iemand hier enig idee waar je zaadjes voor Marrokaanse munt kan kopen/bestellen (en dan niet met bizar hoge kosten/ verzendkosten)? :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:53

Pfoe geen idee. Maar zorg dat je het wel in bakken zaait. Het is net onkruid die munt plant

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:30

@Sparkles: Misschien Ebay eens proberen? Ik wil ook graag bonte munt, gewoon voor de mooi :p Ik voer het mijn konijnen. Die krijgen af en toe een stengeltje, alleen Kees lust het niet :p

Munt zaaien is overigens wel een gedoe hoor... Ontkiemt heel ongelijk en voordat je een fatsoenlijk plantje hebt... Omdat, ondanks dat het net onkruid is..., mijn eerste zelfgezaaide muntplantje de winter niet overleefd had heb ik dit jaar gewoon maar een muntplant gekocht bij de Aldi. Ook een rozemarijn gekocht daar, maar daar heb ik ook nog een zelfgezaaide variant van, ook zoiets voor een lange adem.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:52

Gister de AH moestuintjes die ik overhad nog maar even in de vensterbank gezet, benieuwd of dat nog wat wordt.. Verder nog wat nieuwe sla, wortels, bosui en bietjes gezaaid, de tomaten opgebonden en m'n courgettes en pompoenen geïnspecteerd.. DIe staan te dicht op elkaar dus ik denk dat ik er een paar ga overpoten naar potten ofzo.. De moestuin is inmiddels aardig vol.. Geen idee waar ik die 10 paprika's ga laten ook :=

Ik heb voor volgend jaar al wel een hele verbeteringen-lijst :P Of inspiratie.. Ik wil ook zo'n kruidenspiraal maken dan, lijkt me wel leuk en wij koken vaak met kruiden, dus ook erg lekker! Is de marrokaanse munt een variant met verschillende kleuren, dat je 't over "bonte munt" hebt?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:21

@imd: Mijn 'ook' in de zin is denk ik wat verwarrend, bedoelde meer dat ik naast mijn gewone 'peppermint' ook een bontbladige wil. Die Marokkaanse munt is niet bontbladig, of wellicht heb je ze ook in een bontbladige variant?

@Sparkles: Ik zou hem gewoon als plantje kopen als je er deze zomer nog echt van wil kunnen oogsten. Bij tuincentra hebben ze vaak wel Marokkaanse munt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:26

marokaanse munt.. al eens ergens toko geprobeert of in grote stad de Turkse groenteboer of zo?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:09

Munt is heel makkelijk te stekken overigs :j

Hier al veel mensen blij kunnen maken met verse munt.