de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:25

Oh dat geeft de burger moed. In de schaduw heb ik nog plek zat. Alles wil in de zon zowat, behalve de labradorviooltjes en de Japanse gember

black_kelpie met hoeveel knolletjes ben jij begonnen? En heb je ze in een bak gezet vanwege woekeren?
Een growbag, dat ziet er handig uit.. dan kan je dus de knolletjes heel makkelijk oogsten begrijp ik. Wat voor grond stop je daarin dan? En loopt overtollig regenwater door de zak heen eruit?

Ik heb mijn "zware" aspergeplanten binnen en ik ben zwaar :P teleurgesteld -O-
Ze zijn echt super zielig. Als je voor zwaar betaald, wil je wel zwaar toch?

Afbeelding

Afbeelding

Wel weer mooie oogst natuurlijk vandaag

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:59

Die klauwen zien er wel een beetje sneu uit ja. Volgens mij halen ze die in het vroege voorjaar uit de grond, dit lijkt gewoon verdroogd :=

Dit waren de mijne, 2 jaar oud
Afbeelding

En in hun aspergegrafjes...
Afbeelding

Ik heb mijn crosne als plantjes gekocht, geen idee hoeveel knolletjes daar in zaten. Ze schijnen vooral enorm te woekeren op zandgrond en laat ik dat nu net hebben, vandaar inderdaad de growbag. Ik weet niet of het handiger is dan volle grond, maar het zijn wel fijne dingen :j

Ik heb er compost, oude en verse potgrond in gegooid, van alles wat ik nog had liggen. Lijkt erop dat ze dat prima vinden. Overtollig water loopt inderdaad door de stof van de growbag weg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:38

black_kelpie schreef:
Die klauwen zien er wel een beetje sneu uit ja. Volgens mij halen ze die in het vroege voorjaar uit de grond, dit lijkt gewoon verdroogd :=

Dit waren de mijne, 2 jaar oud
[ Afbeelding ]

En in hun aspergegrafjes...
[ Afbeelding ]

Ik heb mijn crosne als plantjes gekocht, geen idee hoeveel knolletjes daar in zaten. Ze schijnen vooral enorm te woekeren op zandgrond en laat ik dat nu net hebben, vandaar inderdaad de growbag. Ik weet niet of het handiger is dan volle grond, maar het zijn wel fijne dingen :j

Ik heb er compost, oude en verse potgrond in gegooid, van alles wat ik nog had liggen. Lijkt erop dat ze dat prima vinden. Overtollig water loopt inderdaad door de stof van de growbag weg.

Zulke dingen is inderdaad wat ik had verwacht bij zware planten. Ik ben benieuwd wat ze zeggen want ik vind het echt niet kunnen eigenlijk wat ze me nu hebben geleverd
Ik zal eens kijken voor zo'n growbag want dat is eigenlijk ook super handig voor aardperen en zonnewortel.
Droogt het niet uit doordat al het water wegloopt?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:13

Het is net als met potten, je moet wel goed water geven, maar ik heb niet het idee dat het veel sneller droog wordt dan in potten. Er staat hier van alles in growbags - sierplanten, kruiden, pepers, tomaten, aubergine, aardappelen - en het gaat allemaal super.

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:18

Ik heb de crosne (Japanse andoorn) in een speciekuip staan, doet het echt prima. Oca is er ook eentje in dat rijtje, heeft ook heel leuk blad (volgens mij eetbaar). Ik vind ze best lekker.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:47

Prairy schreef:
Ik heb de crosne (Japanse andoorn) in een speciekuip staan, doet het echt prima. Oca is er ook eentje in dat rijtje, heeft ook heel leuk blad (volgens mij eetbaar). Ik vind ze best lekker.

Maar oca is volgens wikipedia niet makkelijk. En ook niet goed winterhard. Ik wil niet elk jaar opnieuw, ik wil iets neerzetten wat blijft. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:50

black_kelpie schreef:
Het is net als met potten, je moet wel goed water geven, maar ik heb niet het idee dat het veel sneller droog wordt dan in potten. Er staat hier van alles in growbags - sierplanten, kruiden, pepers, tomaten, aubergine, aardappelen - en het gaat allemaal super.

Ja water geven gaat dus niet altijd. Ik ben vaak op reis. Dat is het probleem.
Maar ik heb zonnewortel en aardperen besteld ook, en ik ben nog even aan het bedenken wat ik daarmee ga doen. Er zijn wel plekken waar het wel wat mag woekeren, maar ik heb geen idee hoe erg het woekert. Het moet niet het hele gebied overnemen. Ik ga niet elk knolletje oogsten.
Als het niet te gek wordt mogen ze van mij wel in de volle grond, maar ik kan het niet inschatten. Ik heb van zonnewortel Aurora Rubin, en Herman. Allebei van Vreeken. Als ze met maaien gewoon op hun plek zouden blijven is volle grond de beste optie, anders niet
Ik las ook nog begrenzen met worteldoek. Zou ik dan gewoon een kuil kunnen graven, aarde eruit halen, worteldoek erin, grond er terug in en dan de aardpeer planten? Gaan die dan niet door het worteldoek, en is het worteldoek wel genoeg waterdoorlaatbaar dan?
Ook voor crosne kan ik slecht inschatten of ze in de volle grond kunnen. Ze mogen van mij best 2 vierkante meter in beslag nemen. Ik heb een soort van zand wel denk ik, maar niet dat gele. Oogsten vind ik leuk, maar ik wil geen slaaf van mijn crosne worden en wil niet mijn hele bosrand om hoeven spitten
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op Gisteren, 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:12

Als je de growbags in overwegend schaduw hebt staan en je gebruikt een stel flinke olla's voor de watervoorziening dan zie ik dat wel een tijdje goed gaan, maar misschien geen weken achter elkaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:18

black_kelpie schreef:
Als je de growbags in overwegend schaduw hebt staan en je gebruikt een stel flinke olla's voor de watervoorziening dan zie ik dat wel een tijdje goed gaan, maar misschien geen weken achter elkaar.

Olla's?
Ik ben over het algemeen max 4 weken achter elkaar weg

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:25

Olla's zijn terracotta waterkruiken die je ingraaft tussen de planten. Door de porositeit van het materiaal geeft het langzaam water af aan de grond en de wortels van de planten groeien er naartoe. Heel zuinige manier van water geven en het werkt :j

4 weken is wel lang, dat redden die olla's niet, maar 4 weken zonder een spatje regen heb je ook niet heel vaak.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:41

black_kelpie schreef:
Olla's zijn terracotta waterkruiken die je ingraaft tussen de planten. Door de porositeit van het materiaal geeft het langzaam water af aan de grond en de wortels van de planten groeien er naartoe. Heel zuinige manier van water geven en het werkt :j

4 weken is wel lang, dat redden die olla's niet, maar 4 weken zonder een spatje regen heb je ook niet heel vaak.

Gebruik je die dingen in die growbags?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 04:40

Prairy schreef:

Ik heb de oca in pot in mijn tunnel laten overwinteren, en de crosne volgens mij buiten in de kuip.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:38

Prairy schreef:
Prairy schreef:

Ik heb de oca in pot in mijn tunnel laten overwinteren, en de crosne volgens mij buiten in de kuip.

Ah ok ja bij mij moet het echt helemaal buiten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

@black_kelpie: welke growbags gebruik jij?
Ik ben ook wat aan het experimenteren met verschillende soorten potten. Vijvermandjes werken ook fijn, :j . Daar heb ik o.a. courgettes in staan, maar ook diverse kruiden. Voor bijv. wortels zijn ze te ondiep. Ik combineer daarvoor deze 2:
https://www.hornbach.nl/p/ubbink-vijvermand-30x30x20-cm/2070793/
https://www.hornbach.nl/p/ubbink-vijverplantzakje-30x30x25-cm-2-st/12352600/

@Dorine92: wat voor fruitbomen heb jij staan? En dan bedoel ik hoogstam, laagstam, halfhoogstam, leifruit? En op hoeveel oppervlakte staan die bomen?
Ik hou niet van pruimen en abrikozen, maar perzik en kers zijn wel lekker om zelf te hebben.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Dorine92 schreef:
Gebruik je die dingen in die growbags?

Je kunt ze overal gebruiken, volle grond maar ook potten/bakken/growbags :j

Roodvos schreef:

Ik heb een aantal van BioSolutions, een stel kleinere van Root Pouch en nog een paar van de Lidl online shop maar die hebben ze dit jaar geloof ik niet. Ik vind die van Root Pouch de mooiste kwaliteit en er het leukst uitzien, maar ze zijn allemaal prima functioneel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Roodvos schreef:
Ik ben ook wat aan het experimenteren met verschillende soorten potten. Vijvermandjes werken ook fijn, :j . Daar heb ik o.a. courgettes in staan, maar ook diverse kruiden. Voor bijv. wortels zijn ze te ondiep. Ik combineer daarvoor deze 2:

Die zet je in elkaar bedoel je? Het mandje als buitenste en de stoffen erin?

Roodvos schreef:
@Dorine92: wat voor fruitbomen heb jij staan? En dan bedoel ik hoogstam, laagstam, halfhoogstam, leifruit? En op hoeveel oppervlakte staan die bomen?
Ik hou niet van pruimen en abrikozen, maar perzik en kers zijn wel lekker om zelf te hebben.

Hoogstam laagstam enz zegt me niks. Het gaat om de onderstam, niet om hoe je hem wel of niet snoeit.
Heb je wel veel andere pruimen geproefd dan die uit de supermarkt? Abrikozen al helemaal zelfde verhaal. Uit de supermarkt zijn ze ronduit goor, van de boom zijn ze, afhankelijk van het ras, heerlijk.
Kers is een moeilijk verhaal ivm de vogels. Waarom neem je niet een paar verschillende rassen Prunus Tomentosa? Daar kun je gewoon een net overheen gooien en zijn heerlijk net als kersen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Niet alleen wij genieten van de eetbare tuin. <3 Zo vanuit de woonkamer kunnen vastleggen. Wat een genot! Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Bedankt black_kelpie. Ik ga me er eens in verdiepen.

Dorine92 schreef:
Roodvos schreef:

Die zet je in elkaar bedoel je? Het mandje als buitenste en de stoffen erin?

Ja, die zet ik in elkaar.
Ik heb nu beide varianten. In eerste instantie het mandje in de stoffen. Maar dan groeien de wortels door de gaten in het mandje en is het ingewikkeld om het weer eruit te krijgen.
Dus nu heb ik een aantal met de stoffen in het mandje en daar de grond in.
Het mandje is wel nodig voor de stevigheid. De stof alleen is te dun.
Dat heb ik dit jaar voor het eerst, dus nog even afwachten hoe dat bevalt.

Dorine92 schreef:
Roodvos schreef:

Hoogstam laagstam enz zegt me niks. Het gaat om de onderstam, niet om hoe je hem wel of niet snoeit.
Heb je wel veel andere pruimen geproefd dan die uit de supermarkt? Abrikozen al helemaal zelfde verhaal. Uit de supermarkt zijn ze ronduit goor, van de boom zijn ze, afhankelijk van het ras, heerlijk.
Kers is een moeilijk verhaal ivm de vogels. Waarom neem je niet een paar verschillende rassen Prunus Tomentosa? Daar kun je gewoon een net overheen gooien en zijn heerlijk net als kersen

Prunus Tomentosa, ken ik niet. Is dat een kleine pruim?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:11

Roodvos schreef:
Prunus Tomentosa, ken ik niet. Is dat een kleine pruim?

Ja die komen uit China geloof ik. Heel lekker en dankbaar fruit. Ongelooflijk dat vrijwel niemand ze kent hier. Draagt overvloedig. Wel meerdere soorten zetten denk ik voor de bestuiving. Ik had ook gele besteld toendertijd maar die bleken rood, dus binnenkort krijg ik de gele alsnog

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag weer lekker geoogst. De bramen beginnen goed op gang te komen. Wel jammer dat bij de wilde bramen de lekkerste allemaal al bezet zijn door wormpjes. Gelukkig is dat bij de eerste tamme bramen niet zo. Maar dat is ook het ras asterina, die zijn al lekker voordat ze echt goed rijp zijn en daar heb ik ze toendertijd ook op geselecteerd.
Ik word ook altijd zo blij van het geluid van de krekels in de avond, en de geur van de bloemen van de vlinderstruik <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding