De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:15

heerlijk spul idd, woekert wel aardig trouwens,
ze vermeerderen ondergrond door nieuwe knollen te vormen aan de wortels.
Als je ze eenmaal hebt, zul je ze altijd hebben :D alleen niet altijd puur op de plek waar je ze hebben wil :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:46

Hier kom ik ze oo overal tegen. We hebben alles overhoop gehaald dus de knollen liggen ook overal (in de tuin, in de groentetuin, in de wei..) maar als het bloeit is het wel vrolijk spul, mits het niet omvalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:47

Ik vind ze ook erg lekker, en het groeit zo makkelijk.. En je kan ze de hele winter oogsten. Alleen bloeide ze bij mij niet echt, was gewoon een grote, groene stengel met bladeren en een heeeel klein bloempje bovenin :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:03

Heeft iemand ervaring met zoete aardappel?
ik wil die graag volgend jaar telen. Is het een echte aardappel of een ander soort.
Ik hoop het laatste want dan kan ik hem op de aardappelplek zetten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:18

Grondpeer, die ken ik nog niet.

Aardappelen schieten ook overal uit.
Nu even water geven en gazon maaisel om de kolen doen. En wat kunstmest strooien. Morgen de sproeier op de moestuin

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:53

Aardpeer nog nooit van gehoord, dus ik ging googlen en blijkt dat dat hetzelfde als topinambour is, waar ik dagelijk dozen van langs zie komen (werk bij g&f bedrijf). Heb ze nog nooit op, vind ze er niet zo smakelijk uitzien, maar uiterlijk kan bedriegen natuurlijk! Ik dacht alleen dat het een exoot was?

Zoete aardappel ben ik echt verzot op, eet sinds ik ze ken, zo'n 2,5 jaar, geen normale aardappels meer. Kwam toevallig vorige week bij een nieuw tuincentrum een zoet aardappelplantje tegen en die heb ik gister gepoot in een diepe ton (wasmand van de action), dat las ik ook op diverse blogs. Veel warmte en zon nodig en ik heb er zo'n donkey met wieletjes bij zodat-ie lekker naar het warmste plekje van de tuin gereden kan worden. De ton is lekker diep zodat-ie mooi diep kan gaan wortelen en wat de plant doet weet ik niet. Als dit lukt, wil ik het volgend jaar uit een aardappel zelf gaan proberen. ben erg benieuwd, zou tof zijn als het lukt, want ik verslind ze echt in de koudere maanden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:53

Iemand toevallig enig idee of je onder zo'n aluminium afdak met iets getinte kunststof platen tegen de warmte, toch nog een beetje aardbeien ofzo kan laten groeien & bloeien, of zou dat gedoemd zijn om te mislukken :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:23

Oef geen idee. Valt er wel licht op? Of is het enige licht van die platen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:31

Zo, wat een weertje, eindelijk regent het.
En alles groeit goed hier.

Aardappelen, uien, rode uien, sjalotjes, suikermaÏs en sla. Wortels en erwten
Afbeelding

Vooraan wat boontjes, aan 't hek peultjes. Links 3 soorten courgettes en achter 't hek tussen de pony wei nog pompoenen en calebassen.
Afbeelding

Koolplanten en een rijtje bonen
Afbeelding

Vooraan prei, dan 5 ananas kersen en daarachter witte boontjes en boerenmoes. Dat is van opa. Ik haal eerst 't onkruid goed weg en dan zaai ik pas, maar opa ziet en kan dat amper. En ik mag 't niet doen :')
Afbeelding

Enig nadeel is dat ik mezelf nu kapot verveel...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:42

Dat ziet er best georganiseerd uit :)
Hier is het allemaal nog een beetje een bende, en het onkruid schiet ook uit de grond.
Ik moet nogsteeds de helft loswerken met de frees maar heb er eigenlijk niet zo veel tijd voor. De grond is zo hard dat ik ongeveer 10 meter per uur kan doen (2 keer).

Ook ligt er nog een berg hout waar ik de kippenren nog mee moet afmaken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:02

Dat ziet er netjes uit, Jolandaa_! Hoeveel m2 is het?

Hier wordt het nu ook wat rustiger; alles zit in de grond, slakken en onkruid (gras) redelijk onder controle, alles groeit wel. Dus tijd om het allemaal wat gezelliger te maken en meer dan wateren hoeft even niet.
Afgelopen donderdag daar heerlijk gezeten onder de parasol en met de voetjes op een stoel, de kleine man was bij een vriendje spelen.
Afbeelding

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:11

Wat heerlijk zeg, wat een ruimte <3.

Ik haalde mijn konijntjes vandaag uit de moestuin :'). De bladeren van de witte en rode kool hebben het te verduren gehad en ook het loof van de wortels en de bladeren van de radijs. Zou dit ook zonder blad gewoon doorgroeien of is het beter om ff nieuwe plantjes te halen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:34

Lekker wat ruimte inderdaad Jolanda, netjes hoor!
Leuk plekje zo, Quellian!

Hier groeit alles gestaag. ik zit erover te denken om een bewateringsset aan te schaffen of te maken, om het water geven wat makkelijker te maken voor de mensen die de planten doen als ik straks op vakantie ben. Groenten staan in een ruime, niet te hoge bak dus geen volle grond. Iemand ervaringen met de set van Lidl (http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?act ... l&id=13844) of het zelf in elkaar zetten van zo'n systeem?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:58

Zie het al, prei kenners hier boven.
Moet je dat nou echt mesten, of kan je er gewoon water bij gooien en groeit het dan ook goed?

En Palousab, jou verslaan we nooit met je kersen (had er 1.. en die is nu ingedroogd :+ |( ) en alles, maar....
Afbeelding

Vandaag aardbeitjes uit eigen tuin met slagroom, gisteren smoothie met banaan en aardbeitjes.
Heb wel mee etertjes... wat zou dit kunnen zijn? Kan ze dus niet te lang laten hangen, dan zijn ze op.
Eksters heb ik al uitgebannen door er wat overheen te gooien.
Afbeelding

Pruimpjes, gaan ook top, zijn er maar stuk of 10, maar ze groeien goed.
Afbeelding

Heb ondertussen ook doperwten uit eigen tuin gegeten, tja, moest wel nog iets anders bij. :Y)
Afbeelding

Hoe weet je overigens wanneer je je erwten moet oogsten? Heb er nu aantal geoogst omdat de peultjes werden aangevreten en een paar omdat het peultje verdroogde.
Afbeelding

Sla wordt opgegeten door de slakken.
De 3 courgettes zijn ook soort van opgegeten op 1 halve na.
De paprika plantjes zijn ook onthoofd..
De tuinbonen willen niet groeien en worden opgegeten door iets.
Kortom.. verder nogal karig.

Oh, noodoproep van het broccoli front, de blaadjes worden bruin en gaan slap hangen, wat doe ik fout??
Gisteren water gegeven, maar ze knappen niet op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:18

Hihi die pruimen.. Hier breken hele takken af door het gewicht van alle pruimen (en een beetje wind).

Verder nog wat aardbeien ook en frambozen, een hoop sla en verder nog weinig dat eetbaar is al.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:21

Maar jij hebt je kilo's kersen al binnen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:00

Vast en zeker slakken die je aardbeien op eten. Zijn ze gek op, helaas :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:02

Stikt hier van de slakken, maar meestal maken die een net tunnetje of deukje.. Nu liggen ze gewoon los, dus met hun groene mutsje nog op aangevregen op de grond en sommigen hangen nog.
Ben ze dus nu aan het voorzijn door iets eerder de aardbeitjes te oogsten, dan maar narijpen op het aanrecht, maar dan zijn ze wel van MIJ!! }>

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:05

Ja bij mij net zo. En wanneer dat gebeurt, zitten er naast de bak ineens wat slakken te chillen. :+

Doen aardbeien echt narijpen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 04:52

Ja gewoon in de zon achter je raam leggen heb er nu ook eentje liggen. Gisteren te weinig zon gehad dus de rest was nog niet ver genoeg doorgekleurd om te plukken. Als ik ze pluk zijn ze al bijna rijp, maar dan pluk ik ze alvast voor een ander ermee vandoor gaat.

Er hangen nog steeds 14 peertjes aan mijn boompje en ze worden steeds groter. En boompje wordt steeds groener. Peultjes krijgen ook ineens haast en ben van 0 stambonen naar 7 stuks gegaan. Van de broccoli nu 2 plantjes. Zit er over na te denken om daar bij te gaan zaaien.

Van de week al soep op met verse snij selderij en maggi plant erdoor heen. En met een beetje mazzel volgende week al de eerste bietjes oogsten.

Plantjes in de cirkel worden regelmatig gesnoeid door de vogels dus zit eraan te denken om toch maar net overheen te doen. Vrees alleen dat het voor de lente uitjes en uien te laat is. Aangezien ik soms wel sprieten heb zien staan, maar die verdwenen ook weer.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:31

Oh dat ziet er goed uit sjolvir!

Hier kan ik eigenlijk nog niks oogsten. Zelfs de tuincentrumslaplantjes zijn nog niet ver genoeg :') Wel van de week bij toeval ontdekt dat de boom achterin de tuin waarschijnlijk een peer is! Leuke verrassing dus :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:26

Hihi, die erwtjes!!

Mijn kruidentuin doet het super. Heb iedere dag wel verse kruiden uit de tuin. Ik heb basilicum, peterselie, tijm, koriander, salie, bieslook, oregano, munt, dille en lavendel. :)

En aan mijn vijgenboompje hangen wel een stuk of 10 vijgen. :D En dat terwijl het nog maar een heel klein boompje is!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:56

Wat schattig, die erwtjes :D

Hebben jullie nog vlierbloesemsiroop gemaakt dit jaar?

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:07

Vlierbloesemsiroop kochten we vroeger wel eens bij de Ikea of Marqt , nooit aan gedacht dat je dat ook zelf zou kunnen maken :o Wel een goed idee, ik vond het vroeger erg lekker!
Ik heb zelf nog niet zoveel kunnen oogsten. De courgettes moeten nog wat groeien en de tomaten hebben pas net bloemen. Verder heb ik nog twee komkommerplantjes staan, maar die lijken niet zo goed te groeien buiten.
Ohja! Wel al een bosje radijsjes en wat wortels kunnen eten (van de ah moestuintjes) Al moet ik zeggen dat ze niet allemaal even goed gelukt waren. Maar wie verzint het dan ook dat je radijsjes moet verspenen.. :+
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:35

Ha ha, wel hele maffe radijs!!

Vlierbloesemsiroop heerlijk! Maar dan wel zelfgemaakte of die die je in Italië / oostenrijk etc. kan kopen!
Die van de Ikea zit veel meer zuur in.