Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:27

Set_Elkol schreef:
8nnemiek schreef:
No knead krentenbrood heb ik nog nooit gevonden.

Ik zoek wel nog een recept voor een lekker zoet krentenbrood.
De krentenbroodrecepten van Levine zijn eigenlijk gewone witbroden met krenten er door, maar in de winkel zijn ze altijd juist zo lekker zoet en sterk van smaak.

Dat komt omdat bakkers er vruchtbroodpoeder doorheen gooien, weeïge zoete troep bah. Haha

Kijk dat is nuttige info, dan moet ik dus op zoek naar vruchtbroodpoeder :')

Maar ik ga de recepten hier boven ook testen, of degene met de meeste suiker haha.

Normaal houd ik ook niet zo van te zoet brood, maar krentenbrood moet bij mij juist heel zoet zijn :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:29

Je kan het inderdaad googlen, het is wel gewoon te koop! :D het geeft ook die licht gelige kleur eraan.

lizy29

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:37

Wellicht kan je een brioche recept als basis gebruiken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:41

snorkel1986 schreef:
Heeft iemand nog een recept voor no knead krentenbrood die minder compact word in het midden? Maar echt zacht dus?

Dat echt zachte niet, al helpt de suiker wel met rijzen.
Ik maak ze zo :
rozijnen (2/3 kop) half uurtje wellen in heet water
In kom mengen :
2 koppen meel (ik gebruik volkoren speltmeel, wit tarwebloem zal vermoed ik meer rijzen en ook zachter brood geven)
1/2 tl droge gist (zwaar brood gebruik ik wat meer gist voor)
1/2 tl zout
1 el (riet)suiker (meer zou kunnen, maar ik vindt de rozijnen genoeg zoet)
2 tl kaneel (ik gebruik ceylon, supermarkt verkoopt kassie = nep kaneel, als je erg veel kaneel eet niet verstandig ivm coumarine gehalte)

Gewelde rozijnen laten uitlekken en er doorheen roeren, het laagje meel helpt om de rozijnen door het brood te verdelen ipv 1 klomp te worden.

Nu 1 kop water toevoegen, doorroeren tot het een bal is en wegzetten voor 1e rijs.

Verder is normaal zoals andere broden, al bak ik deze totaal maar 30min met deksel, zo blijft korst zachter dan het 15min afbakken zonder (dus 45 min totaal) dat ik met de enkel standaard recept broden wel doe.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:45

Afbeelding

Nou? Zo lijkt het nog best wat := Maar hoe hij van binnen is... scheelt dat dit met goedkoop meel was, in plaats van het dure spul van de molen :))

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:51

tamary schreef:
snorkel1986 schreef:
Heeft iemand nog een recept voor no knead krentenbrood die minder compact word in het midden? Maar echt zacht dus?

Ik maak ze zo :
In kom mengen :
2 koppen meel (ik gebruik volkoren speltmeel, wit tarwebloem zal vermoed ik meer rijzen en ook zachter brood geven)
1/2 tl zout
2 tl kaneel (ik gebruik ceylon, supermarkt verkoopt kassie = nep kaneel, als je erg veel kaneel eet niet verstandig ivm coumarine gehalte)

Gewelde rozijnen laten uitlekken en er doorheen roeren, het laagje meel helpt om de rozijnen door het brood te verdelen ipv 1 klomp te worden.

Nu 1 kop water toevoegen, doorroeren tot het een bal is en wegzetten voor 1e rijs.

Verder is normaal zoals andere broden, al bak ik deze totaal maar 30min met deksel, zo blijft korst zachter dan het 15min afbakken zonder (dus 45 min totaal) dat ik met de enkel standaard recept broden wel doe.

Maar ook als no kneadof als gewoon brood..

Anders toch maar de gewone versie gaan proberen .. met melk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:53

No knead, gewoon brood vinden mijn armen niet leuk en machine heb ik er niet voor (wil ik ook niet, heb al teveel zooi).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:01

tamary schreef:
No knead, gewoon brood vinden mijn armen niet leuk en machine heb ik er niet voor (wil ik ook niet, heb al teveel zooi).

Oké fijn al twijfel.ik om het water te vervangen door houdbare melk.. en hem dan te laten rijzen in de koelkast.. misschien datik dat nog wel ga proberen..
Dankje voor jou recept deze is ook wat kleiner die andere die ik had was nog al groot brood :o

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:06

Wat is het verschil van water of melk toevoegen bij je brood?

Ik heb nu een wit broodje staan om te rijzen! Wil vandaag even naar de boerenbond rijden voor meel... heeft iemand tips? Zijn dit kant en klare zakken, of moet je nog wel zelf gist toevoegen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:26

Ze hebben beide! Dus zowel ‘gewoon’ meel als kant en klare mixen :j

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:30

Nou, volkorenbrood is inderdaad mislukt. Lijkt niet voldoende gerezen te hebben inderdaad. Dus die gaat naar knollies. Het zonnepitbrood is wederom goed gelukt. Ga vanmiddag (eind) eens krentenbrood maken. Heb een ander recept gevonden zonder karnemelk.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:31

Ik heb nu 2x met zo'n kant en klaar pak van de lidl brood gemaakt maar die verhoudingen kloppen echt niet :')
Er nog goede lekkere broden van kunnen maken door zelf bloem toe te voegen maar het was eerst modder :')
Nouja mn welkoopbestelling is binnen dus zondag een gevlochten pesto brood proberen kijken of het wat word

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:43

8nnemiek schreef:
No knead krentenbrood heb ik nog nooit gevonden.

Ik zoek wel nog een recept voor een lekker zoet krentenbrood.
De krentenbroodrecepten van Levine zijn eigenlijk gewone witbroden met krenten er door, maar in de winkel zijn ze altijd juist zo lekker zoet en sterk van smaak.

Ik heb deze laatst gebruikt: https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=311154
Het is wel krentenwegge (dus meer krenten/rozijnen dan krentenbrood). Ook heb ik de krenten en rozijnen een half uurtje laten wellen in warm water met wat vanille suiker. Bij ons bleef hij 4 dagen lekker om te eten. Lekker dikke sneeën met een kwak boter erop :9

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:01

Wat ik het allerlekkerst vind met rozijnen, is om ze te laten wellen in een kopje earl grey thee... Dat geeft zo'n enorm lekkere smaak......

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:02

Anke98 schreef:
Ik heb nu 2x met zo'n kant en klaar pak van de lidl brood gemaakt maar die verhoudingen kloppen echt niet :')
Er nog goede lekkere broden van kunnen maken door zelf bloem toe te voegen maar het was eerst modder :')
Nouja mn welkoopbestelling is binnen dus zondag een gevlochten pesto brood proberen kijken of het wat word

Ik heb vandaag dus inderdaad voor het eerst zelf gewoon tarwebloem gebruikt... ik begrijp nu pas wat ze bedoelen met een niet klevend deeg _/-\o_

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:28

Wat voegen jullie extra toe als het erg kleeft? Of kneed je gewoon door tot het over gaat?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:48

Ik denk extra meel of bloem toch?
Starten jullie zo’n zakje gist met water?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:50

MarliesV schreef:
Wat voegen jullie extra toe als het erg kleeft? Of kneed je gewoon door tot het over gaat?

Inderdaad extra meel maar wel pas na een periode kneden. Het kan namelijk ook wel meevallen. Beetje op gevoel dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:03

Met extra meel/bloem verander je het recept. Het is beter om volgende keer dan wat minder water toe te voegen.
Maar vocht is de beste broodverbeteraar, dus je wil ook niet dat je deeg te droog wordt.

Tegen het plakken kun je het beste de handen invetten met een beetje olie, zonnebloemolie bijvoorbeeld. Dat kan ook op het aanrecht. Werkt perféct!

Wat een goede ideeën komen er binnen voor het krentenbrood zeg :D Ik ga zeker eens proberen om de krenten in allerlei smaakjes te weken haha.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:19

Of weken in rum/Licor 43 :9 :9 :9 dat doe ik altijd door de cake. Goddelijk :D

Mijn raredeegbrood is een prima brood geworden gelukkig. Smaakt goed! Lekker zo'n dikke krokante korst :9

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:09

8nnemiek schreef:
Met extra meel/bloem verander je het recept. Het is beter om volgende keer dan wat minder water toe te voegen.
Maar vocht is de beste broodverbeteraar, dus je wil ook niet dat je deeg te droog wordt.

Tegen het plakken kun je het beste de handen invetten met een beetje olie, zonnebloemolie bijvoorbeeld. Dat kan ook op het aanrecht. Werkt perféct!

Wat een goede ideeën komen er binnen voor het krentenbrood zeg :D Ik ga zeker eens proberen om de krenten in allerlei smaakjes te weken haha.

Klopt maar bij een nieuw recept (of paar weken terug met een onbetrouwbare weegschaal) moet je toch wat om je brood te redden :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:10

Ik heb mezelf een setje aangeschaft met de teaspoon en tablespoon maten die gangbaar zijn. Voor 5 euro kan je niet lopen omrekenen de hele tijd haha.
Cups is geen probleem maar die grammen vind ik zo'n gedoe.

En bij de Blokker hadden ze voor wel 1.29 euro dit:
Afbeelding
De bak variant van de douche muts :P
Grote past makkelijk over de beslag kom.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:48

Citaat:
Ik maak ze zo :
In kom mengen :
1/2 tl zout

Dank je voor het recept. Ik heb hem zelf al een klein beetje aangepast. Geen rietsuiker maar gewone suiker en een zakje vaniliesuiker. Daarna kaneel, gestampte venkelzaad erbij gedaan. Ook ga ik gember siroop toevoegen. Een beetje een oosterse smaak. Hopelijk wordt die lekker warm.

Nu nog even 10 minuutjes de rozijnen weken, al is het 1,5 zakje van die kant en klaar snoep rozijnen. Had geen drank in huis. Jammer, kan mezelf voorstellen dat het lekker is.

EN dan alles mengen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:58

Ik ben vandaag zo druk aan het bakken, als ik ooit een normaal wit of volkomen brood kan maken ga ik ook een rozijnenbrood maken. Ze zien er heerlijk uit!

Ik blijf problemen houden met het rijzen.... ik weeg exact af. Zakje gist, zout, bloem, water.... kneden en dan laten rijzen. Na het kneden kan ik ook zo’n vliesje trekken nu.
Ze komen alleen niet zo mooi omhoog als ik had gehoopt... iemand nog tips waar het aan kan liggen?
Dit is de hoogte van het witbrood. 2x 1u gerezen
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:12

Zout niet in aanraking met gist totdat er goed gemengd is?
Niet te koud water/melk
Niet te heet water/melk
Niet op de tocht
Geen temperatuur verschil tussen kneden en rijzen?
Afgedekt met iets eroverheen (en niet er tegenaan)

Het is zo gedoe, soms zo wisselend. Daarom als mijn mood niet goed is dat het bij mij in de broodbakmachine gaat. Weinig gedoe.

Krentenbrood staat te rijzen. Heb wel 2x zoveel gist was nogal een "zwaar" deeg geworden
Het ruikt wel al verrukkelijk en ik ben nog niet eens aan het bakken
Afbeelding