Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:29

minikatje schreef:
Op internet staat bij ingredienten: Natuurazijn, mosterd en citroensap :)

Dus maar een beetje daarmee gaan experimenteren. Ga ik doen als het huidige potje op is :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:30

Riraito, lastig hoor. Zelf ben ik niet op mijn mondje gevallen en toen in onze vriendengroep iemand nogal wat commentaar had (jager / type dode konijnen in de badkamer etc.) heb ik gewoon tegengas gegeven hoor. Ik heb geen commentaar op zijn manier van leven en dan mag hij mij ook in mijn waarde laten.

Vanochtend voor het eerst overnight oats gegeten. Het was goddelijk. Wie wil er een boterham met vlees als je ook dit kunt eten:
Afbeelding

Picassox

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:34

Oeh, ziet er heel goed uit Selka! Dat ga ik van de week proberen! :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:57

De edelgist was ook maar een voorbeeld omdat het hier vrij veel genoemd wordt. Maar dingen als kokosolie bijvoorbeeld? Letten jullie ook op dingen zoals palmolie in producten?

Als je geen dierlijke producten eet vanuit het standpunt 'duurzaamheid' is palmolie natuurlijk ook een hele belangrijke. Wederom is dit niet als aanval bedoeld maar echt uit nieuwschierigheid.

Alleen producten uit eigen land lijkt me sowieso heel erg lastig, ook als niet vega(n).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:17

Eelmo schreef:
De edelgist was ook maar een voorbeeld omdat het hier vrij veel genoemd wordt. Maar dingen als kokosolie bijvoorbeeld? Letten jullie ook op dingen zoals palmolie in producten?

Als je geen dierlijke producten eet vanuit het standpunt 'duurzaamheid' is palmolie natuurlijk ook een hele belangrijke. Wederom is dit niet als aanval bedoeld maar echt uit nieuwschierigheid.

Alleen producten uit eigen land lijkt me sowieso heel erg lastig, ook als niet vega(n).

Ik ben nog maar lerende vega(n), maar ik let zeker wel op palmolie. Juist uit milieuoverwegingen dus. Producten uit eigen land probeer ik op te letten tot op de hoogte dat ik zo veel mogelijk seizoensgroente eet, maar dat vind ik wel heel erg lastig.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:22

Palmolie eet ik ook niet wanneer dat kan. Helaas zit het in heel veel dingen, want lekker goedkoop. Daarom ben ik altijd blij met merken die precies de andere kant op gaan.

Laatste wat ik er over zeg: ik heb gewoon geen zin in de eeuwige discussie. Mensen vragen waarom ik geen vlees eet, ik leg het uit, dan krijg je vervolgens een gesprek vol onzin en ik vind het zo moeilijk om dan niet te zeggen hoe het wel zit. Echt, mensen komen zelfs aan met "maar planten hebben ook gevoel!". Dan wil ik alleen maar onder een tafel wegkruipen en de vingers in mijn oren steken. Dus dan zeg ik niks, eet ik stiekem geen vlees en dan maar hopen dat niemand er over begint O:) Ik kan het gezelschap helaas niet kiezen, ik ben er op zo'n moment voor de jarige en de rest van de mensen vallen vaak in de categorie man 20-25. Uit ervaring kan ik zeggen dat die groep er vaak het moeilijkste over doet, want vlees is super mannelijk en als ik zeg dat ik het niet eet dan is er iets mis mee. Dat kan niet :oo

Het bericht dat we minder vlees moeten eten vind ik geweldig, gewoon bewijs voor wat we de hele tijd al roepen. Vervolgens kom ik een artikel tegen over hoe de vleestaks mensen gaat beroven van basisvoedingsmiddelen. Kunnen we tegenwoordig niet meer zonder vlees, zuivel en (hou je vast) frisdrank?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:32

Die categorie vind het ook gewoon vaak leuk om te stangen/klieren
Schouders ophalen en gewoon lekker je ding doen

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:39

Ik heb een vriendengroep met alleen maar jongens in de leeftijd 20-25 en die doen er echt helemaal niet moeilijk over! Misschien heb je het slecht getroffen? Ze zeggen wel eens ooit, hmmm lekker stukje biefstuk, ohjaa dat eet jij niet he! Ik vind biefstuk echt vreselijk goor, dus dan zeg ik, als ik eet ga ik over mn nek, leuk he! Ik eet geen vlees voor het milieu, en dan zeggen ze, ja maar alles is slecht voor milieu. Ik zeg altijd alle kleine beetjes helpen, ik wil graag de wereld een handje helpen en ik begin bij mezelf. Die zitten gewoon te klieren, en stiekem zijn ze best een beetje jaloers :Y) Als het te erg is negeer ik het gewoon, ik weet zelf beter en ik doe het voor mezelf en de wereld, niet voor mijn vrienden. Wij hebben 4 keer per jaar een diner, dan kookt 1 iemand thuis en gaan we daar allemaal eten, er wordt dan voor mij speciaal vegetarisch gekookt, super lief <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:08

Ik heb wel eens verteld aan klasgenoten dat ik op zich geen probleem hebben ermee als mensen naast me vlees eten (dat vroeg iemand nl), maar dat ik trauma's heb opgelopen van de hele kippen die mijn familie af en toe op tafel had staan, en het gekraak van de botten als ze het beest uit elkaar trokken, en dat begrepen ze allemaal toch wel heel goed :')

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:34

Die overnight oats zien er lekker uit! Denk alleen dat ik het niet snel zou maken omdat ik geen van de ingrediënten in huis heb. :oo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:26

Simoonzel, nee hoe kan dat nou??

Agavesiroop heb ik in huis moeten halen maar de rest heb ik standaard staan. Kersen heb ik trouwens niet gebruikt en ipv de druppels wat pure (90%) chocolade geraspt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:49

8nnemiek schreef:
Ik heb wel eens verteld aan klasgenoten dat ik op zich geen probleem hebben ermee als mensen naast me vlees eten (dat vroeg iemand nl), maar dat ik trauma's heb opgelopen van de hele kippen die mijn familie af en toe op tafel had staan, en het gekraak van de botten als ze het beest uit elkaar trokken, en dat begrepen ze allemaal toch wel heel goed :')

Nou is dat ook gewoon echt geen lekker geluid natuurlijk dat gekraak.. := ik voel het dan altijd in mijn eigen botten resoneren := :+

Help trouwens, overnight oats, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Laat je die de hele nacht staan oid?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:51

Ziet er lekker uit, die oats!

Ik snap wat je bedoelt hoor Riraito! Ik begin nu pas weer een beetje okee te worden met eten in het openbaar. Een tijdje was ik echt verscheurd tussen dolgraag vegan willen zijn maar simpelweg niet durven eten waar anderen bij zijn uit angst dat ik dicht zou klappen en een rare indruk zou maken en daarmee vegans overal in het nadeel brengen :o Echt bizar! Ik durfde niets te eten wat anderen klaar hadden gemaakt, zelfs bij mijn ouders niet. Alleen mijn schoonfamilie vertrouwde ik erop dat ze goed opletten haha :o Inmiddels gaat het beter en durf ik wat meer uit de kast te komen zegmaar. Ik wil niet mijn eigen principes laten varen maar ik wil anderen ook niet tot last zijn, ik denk dat ik teveel op het internet heb gezeten waarin mensen elkaar met modder bekogelen over "Ja maar ik vind dat jij ook rekening met mij moet houden en dus vlees voor mij klaar moet maken" en "Lol ik ga nu extra veel vlees eten" en "Hahaha ga lekker huilen met je salade ofzo". Ik ben niet zo assertief om daar goed op in te gaan. Inmiddels heb ik een riedeltje dat ik kan opdreunen als de standaard vragen komen ("Waarom vegan?" "Maar WAAROM!!?!?!?" "Hoe kun je leven zonder kaas!?!?!?") Hoewel het vermoeiend kan zijn (ik verlang naar de tijd dat ik gewoon relaxt de maaltijd kan nuttigen met collega's of vrienden zonder dat er allerlei vragen komen over waar ik dan in vredesnaam mijn eiwit vandaan haal) denk ik dat het ooit echt over gaat. En dan krijg je misschien dit:

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:18

Jee, Riraito, ik kan me voorstellen dat je van dat soort reacties flink de balen krijgt en je het er maar bij laat zitten. Sommige mensen in mijn familie zijn helaas ook zo, al maken we elkaar op alle vlakken belachelijk en is de grens belachelijk maken/vervelend dus nogal dun. Mijn, overigens super lieve, maar wel mopperige opa heeft laatst echter flink zitten mopperen dat ik mijn vriend toch echt vet voor het blok zette door hem gewoon geen vlees voor te schotelen en hem gedwongen vegetariër te laten zijn. En dat terwijl mijn vriend strikter is dan ik :roll: d

En inderdaad, de berg onzin argumenten die je soms te horen krijgt, maken ook dat ik vaak geen zin heb om dingen uit te leggen. Ik hou dus meestal mijn mond, geef aan dat ik geen vlees en eventueel wel vis eet en laat het daarbij. Pas als mensen uit eigen beweging vragen waarom niet, dan geef ik een korte uitleg en als ze geïnteresseerd zijn en óók luisteren naar mijn ideeën, dan wil ik best met ze discussiëren. Vaak merk ik echter dat mensen hun eigen vlees eten ('ja maar ik eet wel elke dag vlees, maar dan wél biologisch') gaan verdedigen. Terwijl ik nooit heb aangegeven dat ik dat een slechte keuze vind - het is alleen niet de mijne. Merken jullie dat eigenlijk ook? Ik vraag me af waar dat vandaan komt, het lijkt me zoveel energie kosten om je eigen eetgedrag ongevraagd te verdedigen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:37

mar_fay schreef:
Vaak merk ik echter dat mensen hun eigen vlees eten ('ja maar ik eet wel elke dag vlees, maar dan wél biologisch') gaan verdedigen. Terwijl ik nooit heb aangegeven dat ik dat een slechte keuze vind - het is alleen niet de mijne. Merken jullie dat eigenlijk ook? Ik vraag me af waar dat vandaan komt, het lijkt me zoveel energie kosten om je eigen eetgedrag ongevraagd te verdedigen :D

Ja precies! Ik vond dit lijstje zo fantastisch en accuraat hahaha

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:39

Jans, ja dat klopt. Ik heb gisteren om 20:00 uur tijdens het koken alles bij elkaar gedaan - roeren en afgedekt in de koelkast zetten. Gedurende de nacht wordt de melk opgenomen door de havermout en 's ochtends heb je een heerlijk ontbijtje ready to go. De chocolade stukjes voeg je pas op het laatst toe ('s ochtends dus) en indien je het te dik vindt 's ochtends kun je altijd wat extra melk toevoegen.

Ik ben sinds kort weg van havermelk. Zoveel lekkerder dan soja en beter voor het milieu :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:59

mar_fay schreef:
Jee, Riraito, ik kan me voorstellen dat je van dat soort reacties flink de balen krijgt en je het er maar bij laat zitten. Sommige mensen in mijn familie zijn helaas ook zo, al maken we elkaar op alle vlakken belachelijk en is de grens belachelijk maken/vervelend dus nogal dun. Mijn, overigens super lieve, maar wel mopperige opa heeft laatst echter flink zitten mopperen dat ik mijn vriend toch echt vet voor het blok zette door hem gewoon geen vlees voor te schotelen en hem gedwongen vegetariër te laten zijn. En dat terwijl mijn vriend strikter is dan ik :roll: d

En inderdaad, de berg onzin argumenten die je soms te horen krijgt, maken ook dat ik vaak geen zin heb om dingen uit te leggen. Ik hou dus meestal mijn mond, geef aan dat ik geen vlees en eventueel wel vis eet en laat het daarbij. Pas als mensen uit eigen beweging vragen waarom niet, dan geef ik een korte uitleg en als ze geïnteresseerd zijn en óók luisteren naar mijn ideeën, dan wil ik best met ze discussiëren. Vaak merk ik echter dat mensen hun eigen vlees eten ('ja maar ik eet wel elke dag vlees, maar dan wél biologisch') gaan verdedigen. Terwijl ik nooit heb aangegeven dat ik dat een slechte keuze vind - het is alleen niet de mijne. Merken jullie dat eigenlijk ook? Ik vraag me af waar dat vandaan komt, het lijkt me zoveel energie kosten om je eigen eetgedrag ongevraagd te verdedigen :D

Mensen weten best wel dat je geen vlees eet met een reden, naar mijn idee voelen ze zich dan gelijk slecht en soort van aangevallen.

"Oh, maar ik eet alleen biologisch vlees." (Hele uitleg over waarom dat beter is, terwijl ze net een bitterbal in hun mond stoppen)

...Dat vroeg ik niet, je had ook alleen "oke" kunnen zeggen. Ik kan mensen toch niet overtuigen dus heb het liefst dat ze dan maar gewoon "oke" zeggen :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:41

Riraito schreef:
...Dat vroeg ik niet, je had ook alleen "oke" kunnen zeggen. Ik kan mensen toch niet overtuigen dus heb het liefst dat ze dan maar gewoon "oke" zeggen :')

Dát inderdaad :j :') Ik wíl ze ook helemaal niet overtuigen, pas als ze zelf al benieuwd zijn en mij vragen om 'hulp', maar dan overtuig je al niet meer.

Alhoewel ik laatst iemand had die zei 'supercool! Maar wat maak je dan zoal? Kunnen we eens samen koken? Ik ben eigenlijk super benieuwd en niet zo origineel in de keuken, misschien heb je wel wat wat ik leuk vindt en waarmee ik kan afwisselen.' Dat vind ik dan wel heel leuk :)

Die afbeelding daar herken ik er maar weinig van uit eigen ervaring, maar ik snap wel dat anderen daar tegenaan kunnen lopen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:10

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:32

mar_fay schreef:
Riraito schreef:

Dát inderdaad :j :') Ik wíl ze ook helemaal niet overtuigen, pas als ze zelf al benieuwd zijn en mij vragen om 'hulp', maar dan overtuig je al niet meer.

Alhoewel ik laatst iemand had die zei 'supercool! Maar wat maak je dan zoal? Kunnen we eens samen koken? Ik ben eigenlijk super benieuwd en niet zo origineel in de keuken, misschien heb je wel wat wat ik leuk vindt en waarmee ik kan afwisselen.' Dat vind ik dan wel heel leuk :)

Die afbeelding daar herken ik er maar weinig van uit eigen ervaring, maar ik snap wel dat anderen daar tegenaan kunnen lopen.

Normaal leg ik het gewoon met alle liefde uit, maar mensen zijn toch overtuigd van hun gelijk. Dan kom je er niet met onderbouwde argumenten.

Ik keek pas bij de Feta kaas van de Jumbo en ik dacht dat er op stond dat die gemaakt is met vegetarisch stremsel? Dat is nieuw, want die eten wij best vaak. Ik let normaal niet zo op stremsel, maar vind het toch een fijner gevoel hebben :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:48

Is iemand hier toevallig wel eens bij de vegetarische snackbar in Den Haag geweest? Ik heb echt zo'n zin in een frikandel speciaal, maar kan nergens vegetarische frikandellen vinden en toen zag ik dat die in Den Haag ook frikandellen heeft :D maandag ga ik er met een vriendin heen, vanuit Zwolle, je moet er wat voor over hebben :') Alleen ik was benieuwd of iemand er ervaring mee heeft voor ik zwaar teleurgesteld word :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:15

Nooit geweest, maar ik ben wel benieuwd! Laat je weten hoe t was? Ik heb studenten ov en kan dus nog wel gaan, maar idd, dan moet het het wel waard zijn... vanuit Nijmegen :D

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:25

Ik probeer ook geen dierlijke producten te eten, dragen enz....en dat gaat prima;) Woon net over de grens in Duitsland en daar heb je ook steeds meer vegan producten in de supermarkt. Ook lekkere vegan mayo trouwens ;p

Maar ben geen echte vegan, want dan mag je geen rashonden kopen he :+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:30

Jaa! Het is echt mijn guilty pleasure. Echt alles daar is lekker.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:31

Zeker niet :+ Die eten vlees, rasvlees :+ :+ :+

@riraitro, het was geen aanval op jou.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je in een lastige omgeving zit ( tell me 'bout it, mijn broer had vergeten door te geven dat ik vega was bij zijn bruiloft. Dat een heel lang etentje waarbij met een hoop discussie waarom ik geen vlees kon eten om gezellig te zijn :Y) )

Maar wat ik lees uit jouw berichten is dat jouw omgeving de lol uit je eten haalt en je langzaam die negativiteit overneemt. Maar he, dat ben ik dan weer.
Terwijl je zoiets goeds doet en daar zouden meer ouders supertrots op moeten zijn.

Ik heb wel zin in een tofu-eet-meet, wie heeft daar nog meer zin in? :Y)