minikatje schreef:Op internet staat bij ingredienten: Natuurazijn, mosterd en citroensap
Dus maar een beetje daarmee gaan experimenteren. Ga ik doen als het huidige potje op is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eelmo schreef:De edelgist was ook maar een voorbeeld omdat het hier vrij veel genoemd wordt. Maar dingen als kokosolie bijvoorbeeld? Letten jullie ook op dingen zoals palmolie in producten?
Als je geen dierlijke producten eet vanuit het standpunt 'duurzaamheid' is palmolie natuurlijk ook een hele belangrijke. Wederom is dit niet als aanval bedoeld maar echt uit nieuwschierigheid.
Alleen producten uit eigen land lijkt me sowieso heel erg lastig, ook als niet vega(n).
8nnemiek schreef:Ik heb wel eens verteld aan klasgenoten dat ik op zich geen probleem hebben ermee als mensen naast me vlees eten (dat vroeg iemand nl), maar dat ik trauma's heb opgelopen van de hele kippen die mijn familie af en toe op tafel had staan, en het gekraak van de botten als ze het beest uit elkaar trokken, en dat begrepen ze allemaal toch wel heel goed
mar_fay schreef:Vaak merk ik echter dat mensen hun eigen vlees eten ('ja maar ik eet wel elke dag vlees, maar dan wél biologisch') gaan verdedigen. Terwijl ik nooit heb aangegeven dat ik dat een slechte keuze vind - het is alleen niet de mijne. Merken jullie dat eigenlijk ook? Ik vraag me af waar dat vandaan komt, het lijkt me zoveel energie kosten om je eigen eetgedrag ongevraagd te verdedigen
mar_fay schreef:Jee, Riraito, ik kan me voorstellen dat je van dat soort reacties flink de balen krijgt en je het er maar bij laat zitten. Sommige mensen in mijn familie zijn helaas ook zo, al maken we elkaar op alle vlakken belachelijk en is de grens belachelijk maken/vervelend dus nogal dun. Mijn, overigens super lieve, maar wel mopperige opa heeft laatst echter flink zitten mopperen dat ik mijn vriend toch echt vet voor het blok zette door hem gewoon geen vlees voor te schotelen en hem gedwongen vegetariër te laten zijn. En dat terwijl mijn vriend strikter is dan ikd
En inderdaad, de berg onzin argumenten die je soms te horen krijgt, maken ook dat ik vaak geen zin heb om dingen uit te leggen. Ik hou dus meestal mijn mond, geef aan dat ik geen vlees en eventueel wel vis eet en laat het daarbij. Pas als mensen uit eigen beweging vragen waarom niet, dan geef ik een korte uitleg en als ze geïnteresseerd zijn en óók luisteren naar mijn ideeën, dan wil ik best met ze discussiëren. Vaak merk ik echter dat mensen hun eigen vlees eten ('ja maar ik eet wel elke dag vlees, maar dan wél biologisch') gaan verdedigen. Terwijl ik nooit heb aangegeven dat ik dat een slechte keuze vind - het is alleen niet de mijne. Merken jullie dat eigenlijk ook? Ik vraag me af waar dat vandaan komt, het lijkt me zoveel energie kosten om je eigen eetgedrag ongevraagd te verdedigen
Riraito schreef:...Dat vroeg ik niet, je had ook alleen "oke" kunnen zeggen. Ik kan mensen toch niet overtuigen dus heb het liefst dat ze dan maar gewoon "oke" zeggen
mar_fay schreef:Riraito schreef:...Dat vroeg ik niet, je had ook alleen "oke" kunnen zeggen. Ik kan mensen toch niet overtuigen dus heb het liefst dat ze dan maar gewoon "oke" zeggen
Dát inderdaad![]()
Ik wíl ze ook helemaal niet overtuigen, pas als ze zelf al benieuwd zijn en mij vragen om 'hulp', maar dan overtuig je al niet meer.
Alhoewel ik laatst iemand had die zei 'supercool! Maar wat maak je dan zoal? Kunnen we eens samen koken? Ik ben eigenlijk super benieuwd en niet zo origineel in de keuken, misschien heb je wel wat wat ik leuk vindt en waarmee ik kan afwisselen.' Dat vind ik dan wel heel leuk![]()
Die afbeelding daar herken ik er maar weinig van uit eigen ervaring, maar ik snap wel dat anderen daar tegenaan kunnen lopen.