Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:32

vind kokosmelk wel lekker in gerechten oid. maar niet om zo te drinken. Van die koekjes met kokos vond ik ook nooit lekker.
Vind amandelmelk het lekkerst, heeft een neutralere smaak en past bij alles. Hazelnoot vind ik ook erg lekker, en bij sojamelk is het gewoon leuk dat er zoveel smaken zijn. Banaan en vanille <3 maarja die doe je niet in havermout hehe.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:34

Waarom niet, klinkt juist lekker :)

Ze hadden trouwens eerst van die kleine cupjes van de Alpro, die verkopen ze alleen niet meer ;( Snap nog steeds niet waarom! Die dingen waren zo ideaal... En in veel smaakjes, altijd wat te kiezen. En je kon ze invriezen en dan had je yoghurt-ijslollies <3

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:37

Ik hoorde altijd mensen klagen dat soja melk zo smerig was (lactose intolerante mensen) maar ik vind het echt heerlijk! Drink het meestal wel bij het ontbijt en ik heb altijd de gewone versie. Wil er ook nog een keer chia pudding mee gaan maken! Maar dat moet een paar uur staan en ik herinner met het altijd op het moment dat ik moet gaan eten... Misschien dat ik het ooit onthoud de avond ervoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:40

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:41

:= Ja dat probleem...
Ik vind sojamelk ook niet lekker om zo te drinken maar ik heb er ook niet echt behoefte aan. Ik drink meestal (zelfgemaakt) sap oid of gewoon water. Voor in gerechten is het dan wel weer prima. Kennen jullie deze al? http://www.jamieoliver.com/recipes/choc ... -brownies/ Vegan brownies van Jamie Oliver! Geen gekke ingrediënten en heeeerlijk <3 Ik heb hem laatst op de vereniging gemaakt en ze likten de schaal nog net niet af :D Helaas dezelfde mensen die beweren dat je niet fatsoenlijk kunt bakken/koken zonder ei en zuivel.. Oh well, als ik het maar weet.
Edit: ik maak de brownies altijd met vanillesuiker ipv vanillestokjes, en zonder noten (aangezien er steeds net iemand mee-at met een notenallergie). Dan is ie ook verrukkelijk.

Ik heb trouwens net even naar Alpro gemaild met de vraag waar de miniyoghurtjes heen zijn. Als ik een reactie krijg zal ik het hier mededelen :)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:49

Haha dat wist ik niet eens! Altijd mooi meegenomen, zo ontzettend groot ben ik niet van mezelf dus de dames mogen wel wat hulp krijgen. Ook stuk prettiger dan plastische chirurgie haha!

Oehhhh die ga ik snel maken! Ik ben echt verzot op brownies. Gebruiken jullie trouwens ook geen witte suiker? Of dat wel? Sommige veganisten mijden dat ook namelijk, iets met dat het wit gemaakt wordt door het langs botten te laten schaven oid... Heb me er eigenlijk nog niet erg in verdiept, als ik bijvoorbeeld een granen reep meeneem dan kijk ik of er geen dierlijke producten in zitten, maar suiker mijd ik verder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:50

Ik wist het ook niet, maar toen ik overstapte van zuivel naar soja merkte ik heel duidelijk dat ze begonnen te groeien. Dus een beetje research gedaan en het hele internet staat er blijkbaar vol mee :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:51

Ehmm, laat me hier even op terugkomen, ik heb een boekje waar het in staat. 500 vega recepten. Leuk en informatief boekje trouwens, vol met alternatieven :) Ligt bij elke bruna voor een tientje

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:56

Dat ging sneller dan gedacht.

Citaat:
Suiker is doorgaans veganistisch. Voor geraffineerde rietsuiker wordt meestal filtering door houtskool toegepast, maar sommige fabrieken gebruiken koeienbotten voor de raffinering. Bietsuiker hoeft niet te worden gefilterd en is dus sowieso "diervrij". Sommige veganisten gebruiken het liefst alleen ruwe rietsuiker, die niet gefilterd wordt en dus veganistisch is [...] Bruine basterdsuiker is geraffineerde (biet)suiker waar melasse en kunstmatige kleurstoffen aan worden toegevoegd. Mocht u tegen demerara-suiker of moscovade aanlopen: dit zijn suikersoorten afkomstig uit gedroogd suikerrietsap, net als oerzoet: ze worden dus niet gefilterd.
Bron: 500 vega gerechten

Ik ben er zelf niet zo heel nauw op. Maar als ik zelf iets maak zal ik gewoon kristalsuiker gebruiken (dat is dus niet geraffineerd). Voor taarten enzo maakt het echt geen ster uit of je nu basterd- of kristalsuiker gebruikt :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:28

Magrathea schreef:
Joepie, we zijn weer open *\o/* Sorry Mercury, ik had je post verkeerd begrepen.

Havermout moet je toch juist even laten staan? Dan nemen de vlokken het vocht op. Lekker, met sojamelk en appelstukjes en kaneel :Y) Moet ik ook weer eens gaan eten. Het is echt mega goedkoop, past goed in studentenbudget :D

Ik word erg blij van het vegaschap van de Jumbo, bij die van ons kun je mooi zien hoe het uitbreidt: eerst was ie nog maar tot de helft van het stuk en nu bijna tot het eind! Plants would take over the world tho! *\o/*

Jumbo heeft inderdaad vrij veel! Vind die thaise soep van de vegetarische slager ook erg lekker. Ook de AH krijgt steeds meer vega producten

Hier in het dorp hebben we een plus zitten, maar die heeft helaas niet zo heel veel :( En mijn mams gaat vaak naar de Lidl, maar daar valt het volgens mij ook wel tegen

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:31

Laatst kwam er nog een foldertje door de brievenbus van de Aldi vgm, met tosti's op de voorkant. Daar stonden ook vegetarische reepjes in, voor iets van 2,50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:31

Bij de Lidl hebben ze een heel klein schapje met vleesvervangers, maar hier ligt dat vaak gehusseld door elkaar ipv netjes opgestapeld waardoor je echt moet graven om te vinden wat je wilt. Vind vleesvervangers meestal ook niet zo lekker dus dat 'scheelt'.

Hier ook het voordeel dat ik vlakbij een Jumbo woon, en nog een hele grote ook. Bij die van mij hebben ze zelfs Willemsburger kaas en een heel groot schap met alpro producten, zowel binnen als buiten de koeling :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:32

De lidl heeft niet zo veel inderdaad, maar de Aldi wel! :)
Jumbo is idd best goed bezig, al moet ik soms echt kokhalzen als ik de winkel binnenloop van de vleeslucht die er hangt. Echt verschrikkelijk. Gelukkig is het weer sjalenweer dus daar duw ik mijn neus in.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:33

En de Deen? Die zit hier ook nog wel redelijk in de buurt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:34

Misschien had ik hem al eens gepost, maar dan nog maar eens
https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-d ... den?c=2100\&gclid=CL732O-npsgCFYQfwwodcOUHUw
Elke week een mailtje met de diervriendelijke aanbiedingen van die week in alle supermarkten. Oa alpro producten en natuurlijk alle vegaburgers etc.
Zo staan er heel veel dingen van de Ap in deze week, en bij de Deen zijn bepaalde Alpro dingen in de aanbieding en Bé groentenburgers.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:39

Nu je het zo zegt, ik heb inderdaad laatst een nieuwe BH moeten aanschaffen want mijn anderen pasten opeens niet meer. Hmmm..

Bedankt voor de suiker info! Dus eigenlijk is de meeste suiker gewoon vegan, fijn. Scheelt weer een hoop! Net een lekkere late lunch gehad van brood met een beetje pittige hummus (gewoon van de Plus, echt heel erg lekker spicy, hun pompoen versie is ook heel lekker) met wat ''gebakken'' chamignon en spinazie, en wat salsa boven op. Heerlijk.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:47

De groenteburger van McDonalds, is die ook veganistisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:11

Damelza schreef:
De groenteburger van McDonalds, is die ook veganistisch?

Nope, volgens hun eigen website bevat het melk(producten). Edit: onee, het kan sporen bevatten van. Dan dus wellicht wel vegan-proof. De sandwichsaus erbij heb ik wel mijn twijfels over, die leek mij op basis van mayo?

http://www.mcdonalds.nl/producten/burge ... enteburger en dan 'Allergenen'.

Overigen geeft Macdonals zelf het volgende aan over hun producten:
Citaat:
At this time, none of our menu items are certified as vegetarian or vegan. The oil our suppliers use to partially fry our World Famous Fries has a natural beef flavoring, which also contains hydrolyzed milk as a starting ingredient, added to enhance the taste.

http://www.mcdonalds.com/us/en/your_que ... endly.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-15 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:13

In dat soort broodjes zit vaak (magere) melkpoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:19

F_Orumster schreef:
In dat soort broodjes zit vaak (magere) melkpoeder.

Ik vind de volgende ingredientenlijst, geloof geen magere melkpoeder, maar wel:

Citaat:
Ingredients: Enriched Flour (Bleached Wheat Flour, Malted Barley Flour, Niacin, Reduced Iron, Thiamin Mononitrate, Riboflavin, Folic Acid), Water, High Fructose Corn Syrup and/or Sugar, Yeast, Soybean Oil and/or Canola Oil

Contains 2% or Less: Salt, Wheat Gluten, Calcium Sulfate, Calcium Carbonate, Ammonium Sulfate, Ammonium Chloride, Dough Conditioners (May Contain One or More of: Sodium Stearoyl Lactylate, DATEM, Ascorbic Acid, Azodicarbonamide, Mono and Diglycerides, Ethoxylated Monoglycerides, Monocalcium Phosphate, Enzymes, Guar Gum, Calcium Peroxide), Sorbic Acid (Preservative), Calcium Propionate and/or Sodium Propionate (Preservatives), Soy Lecithin

Ik weet niet wat dit allemaal betekent heur :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:26

Ik ben geen vegan dus ik weet niet precies waarop je moet letten. In ieder geval geen melkpoeder dus ik weet nu dat ik die broodjes mag bebben (ivm lactose)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:33

Hebben jullie misschien ook problemen tijdens die tijd van de maand? De eerste keer dat ik ongesteld was na ik vegan was geworden was ik snel moe en draaierig, en nu net had ik het weer. De hele dag al wat moe, en net moest ik echt even gaan zitten omdat ik benauwd werd - zeg zwaar op de borst, niet echt dat ik geen adem krijg maar meer alsof ik teveel adem krijg? - en ik voelde alsof ik flauw ging vallen.
Voor ik vegan werd heb ik hier nog nooit last van gehad, dus het baart me een beetje zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:35

Ik nooit gelukkig, klinkt heel naar. Misschien dat je kunt kijken of het help om roosvicee ferro (geloof ik vegan) bij te nemen voor je ijzergehalte?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:47

Over suiker heb ik nog nooit nagedacht. Ik gebruik sowieso eigenlijk niet veel suiker, ben eerder een zout-mens dan een zoet-mens :p. Voor zo'n dingen vind ik dit topic dus erg leuk.
En dat soja hormoon, dat verklaart ook wel wat haha. Demijne zijn ook niet erg groot maar ik merk wel duidelijk verschil met een paar jaar geleden haha. Ik schoof het op een late pubertijd ofzo :')

@wingstofly ik heb ook nooitergens last van. Maar kan idd aan ijzer liggen

In de carrefour die dicht bij mijn kot ligt hebben ze ook best veel vleesvervangers etc. Er is een afdeling die specialiteiten heeft van verschillende landen (hebben ze in de meeste grotere carrefours) en in die andere keukens is het weglaten van vlees etc. vaak veel gewoner, daar vind ik ook vaak lekkere dingen.

Ik ben niet zo strict op "sporen van", kijk gewoon naar de ingrediëntenlijst of er iets dierlijks inzit- melkdingen zijn vaak vetgedrukt ivm allergiën, dat is dus snel te vinden

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:56

Kan je ook ergens kant en klare vegan quiches krijgen? Ik vond dat altijd zo lekker, maar als ik het zelf maak mislukt het altijd :')

Het is inderdaad af en toe wel een gepuzzel. Nou had ik met melk inderdaad altijd wel mazzel dat het dikgedrukt staat of bij allergeneninfo. Zoiets als dit, dat is toch ook vegan? http://www.ah.nl/producten/product/wi37 ... t-couscous

Deze website vind ik ook erg handig! https://gewoonvegan.nl/
Komen toch wel producten waarbij waarvan ik nooit had gedacht dat ze vegan zouden zijn. Zoals die abrikoosflappen