Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:03

Weet iemand in welke verhouding je suiker kan vervangen door agavesiroop of ahornsiroop?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:25

Ik vervang meestal gewoon hetzelfde gewicht, dus schaaltje op de weegschaal :)
Maar het hangt er wel van af wat je maakt, sommige gerechten hebben wel echt de structuur nodig van suiker.

Ik heb gisteren de amandelmuffins uit het nieuwe amber boek gemaakt, met appeltjes erin. Die zijn echt enorm lekker zeg! Echt goed het recept volgen (eieren kloppen dus) dan worden ze heerlijk luchtig en smeuig! :9

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:32

Sentido, wil je het recept hier neer zetten ?
Ik heb een paar weken geleden "jouw" muffins gemaakt. Waren lekker, nog iets meer zoet ( of zout ) moest erbij. Alleen als ik de muffin uit elkaar trok zag je allemaal lange draadjes lopen, soort spinrag.
wie weet wat dat dan is ???

Ik heb vandaag noten-bars gemaakt.
Ook lekker en goed tegen de honger.
gemaakt van gelijke delen kokosolie en amandelpasta en amandelmeel.

Eerst noten roosteren en dan klein snijden.
vervolgens kokosolie en amandelpasta verwarmen.
En dan noten en amandelmeel erdoor heen mengen.
nog wat rozijnen en/of abrikozen in kleine stukjes erdoor heen en klaar.

dan dun laagje in tupperware bakje b.v. Goed aanstampen en een half uur in de vriezer.
Daarna kan je er bars van snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:32

Oh Maris dat klinkt echt superlekker als snack...
Ik moet toch eens op zoek naar kokosolie en amandelmeel/pasta (wat is het verchil?)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:39

Wat een leuk topic dit, ik haak ook even aan :-)

Ben ook erg geinteresseerd in gezonde voeding en vooral de effecten van voeding op je lijf. En heb ook gemerkt dat als je je kennis deelt, zelfs als mensen daarom vragen dat je dat soms weer op een vervelende manier terugkrijgt :+

Ik ga het topic later even doorlezen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:40

amandelmeel is echt meel ( vermalen amandelen )
amandelpasta heet ook amandelboter. en is dus zoals b.v. chocoladepasta wat je op brood kan smeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:56

Ahja amandelpasta heb ik weleens in huis gehad,wist niet echt wat ik ermee kon toen...wel lekker!
zou je ipv amandelmeel ook bijvoorbeeld boekweitmeel kunnen gebruiken??
dat heb ik wel..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:58

ik denk dat amandelmeel zoeter is ??! Geen idee of het met boekweitmeel kan. Je kan het altijd proberen natuurlijk, maar moet je dat niet eerst bakken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:00

ja geen idee, ik dacht meel is meel..haha

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:03

boekweitmeel maak ik wel eens notenballetjes mee voor mijn vogel.
Quinoa met gepureerde wortel mengen en een beetje boekweitmeel voor het stevige.
Dan met noten mengen, balletjes van maken en bakken.
Je moet denk ik kijken naar de structuur van het meel, rijstmeel is plakkerig, boekweit wat droger.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:25

Ik meld me ook even hier als beginnende gezonde eter ;-) Ik zag dat er verschillende boeken zijn van Amber, welke kunnen jullie mij aanraden? En dan het liefst met simpele gerechten, zonder te veel verschillende ingrediënten.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:27

Goed bezig Zoefie. Ik zelf heb allereerst de eerste gekocht, want dan leer je echt veel over wat wel en niet gezond eten is. En er staan simpele gerechten in! :) Dan kun je daarna gewoon wat variëren. Ik wil wel graag nog het kookboek van Amber. Voor de fanatiekelingen onder ons. Er is ook een leuk boek dat 'koken met karin, koken zonder pakjes en zakjes' heet. Die had ik al een tijdje. Daar staan wel wat moeilijkere gerechten in, maar wel super leuk en heerlijk! :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:42

Oh zij heeft een column in de trouw, erg leuk en vaak supersimpel! MissNatural is ook een leuke site trouwens, ik ga meedoen aan de week-zonder-e-nummers!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:47

Is die Karin de Karin Hoenderdos van puurgezond.nl? Ik ben fan van haar :j

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:09

Plien91 schreef:
Is die Karin de Karin Hoenderdos van puurgezond.nl? Ik ben fan van haar :j

Nee blijkbaar Karin Luiten (moest het even opzoeken hoe ze van de achternaam heet).
http://www.kokenmetkarin.nl/

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:17

Heb meteen haar boek besteld :)

Ben het sinds deze week weer een beetje aan het oppakken, voelde me zo slecht de laatste tijd.
Duurde even voor het kwartje weer gevallen was waar dat toch van kwam... ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:54

Anoniem schreef:
Ahja amandelpasta heb ik weleens in huis gehad,wist niet echt wat ik ermee kon toen...wel lekker!
zou je ipv amandelmeel ook bijvoorbeeld boekweitmeel kunnen gebruiken??
dat heb ik wel..

amandelmeel kun je zo eten, boekweitmeel moet je echt eerst bakken, geen aanrader in dit recept ;)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:14

Nou, heb het meteen maar groots aangepakt, heb nu allebei de boeken van Amber in huis en koken zonder pakjes, en....een blender (nu nog druk op zoek naar een broodbakmachine ;-)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:15

Maris, dat recept van jou ziet er goed uit! Ook maar eens gaan proberen na het weekend. Misschien dat ik met deze gezonde aanpak weer bergen energie krijg zodat ik, als de kiddies slapen nog kan rijden
gaaaap

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:55

zoefie schreef:
Maris, dat recept van jou ziet er goed uit! Ook maar eens gaan proberen na het weekend. Misschien dat ik met deze gezonde aanpak weer bergen energie krijg zodat ik, als de kiddies slapen nog kan rijden
gaaaap

Die hoop heb ik ook altijd, daar leef ik de hele dag naar toe en als het avond is kan ik alleen nog maar bank hangen als de kinderen in bed liggen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:47

Net de amandelmuffins uit het laatste boek gemaakt, hoop dat ze gaan lukken... Het beslag was zo dun dat ik het in de vormpjes kon schenken.
Zometeen ook nog wortelmuffins maken, die kunne gelukkig bijna niet mislukken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:11

Mag ik hier ook binnenrollen.

Mijn bijrijdster maakte me attent op het boek van Amber, dus ik heb ze gelijk beide besteld.

Ik ben begonnen met lezen en bij de eerste pagina rolde ik van mijn stoel... ook zij had Hasimoto.. maw een niet/slecht werkende schildklier
Ik ook... en ik heb sinds een jaar het gevoel dat ik mijn energie ergens anders vandaan moet halen en niet uit mijn thyrax.
Had me aangemeld bij een dietiste.. werkte voor mij niet.

We hebben nu 3 weken vakantie.... even helemaal niets, ik neem het boek mee en ga hem eerst eens uitlezen.
Heb er een goed gevoel bij en misschien dat ik niet 100% het boek zal volgen maar al doe ik het maar 50% dan heb ik toch de helft gewonnen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:34

Mando welkom! Ik volg ook niet helemaal het boek, m.n. de suikers en snelle koolhydraten laat ik weg. Meer fruit en groente en volkoren of desem brood. Je moet kijken wat bij je past.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 15-06-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:59

Hoi allemaal! Ik meld me hier ook.

Ik heb vanavond de bloemkool met citroen en feta (wat ik heb vervangen door een klein stukje geitenkaas) gemaakt. Dit recept komt uit haar eerste boek. Haar receptenboek (of zijn het er al meerdere?) heb ik nog niet. Wel al even doorgebladerd bij een vriendin. Vorige week bij haar gegeten en zij had de kip met knoflook en tijm uit de oven gemaakt, met de courgettesalade erbij. En als toetje de hangop van yoghurt, met een taartbodem van o.a. kokos en vijgen. Jamjam!!

Wat ik fijn vind aan haar recepten en levensstijl is dat het niet zo'n geitenwollensokkengehalte heeft. Daardoor werkt het ook voor mijn vriend. Hij was bang dat ik alleen nog maar blaadjes sla, kikkererwten en linzen op tafel zou zetten. :') Daardoor is het beter vol te houden.

Wat ook zo fijn is, is dat ik niet het gevoel heb dat ik op dieet ben, of helemaal niets meer mag/kan eten (je kan gewoon taart en koekjes eten, alleen dan ánders!). Het belangrijkste verschil voor mij is dat ik geen koemelk en tarwe meer drink/eet en vrijwel geen vlees/vis. Verder maak ik vrijwel al mijn oude recepten nog, maar dan van biologische ingrediënten (ik at al behoorlijk gezond voor Amber). En sauzen etc. maak ik nu zelf, geen pakjes meer!

Het grootste voordeel voor mij is dat ik meer energie heb en een mooiere huid (die was héél slecht). :j

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:34

Ik kan het niet vinden in het topic, miss heb ik er overheen gelezen.
Maar wat is er slecht aan gluten en suiker?