De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:39

Dat vonden ze grappig?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:59

Ik denk dat ze tussen de ui en de prei gezet zijn voor schadelijke insecten...ronde vorm...och misschien voor de leuk of omdat er zo nog een aardappel bij kon :D

Antheman...ik heb Dillezaad :)

YAY *\o/* *\o/* *\o/* Vandaag de containers opgehaald (zijn er 3 geworden ipv 2 dus nu 6 bakken :P :D ),nu kijken wanneer ze gehalveerd kunnen worden.Dan rustig aan gaan vullen met grond :D
Zodra ik wat fut heb ga ik plek vrijmaken zodat ze op de juiste plek gezet kunnen worden :)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:09

Ik heb vanmiddag de sleutel gekregen en ben gelijk even gaan kijken. De oude eigenaar heeft het tuintje nog niet leeggehaald. Ik weet ook niet of het de bedoeling is dat we het zo over moeten nemen. Opzich zou het niet erg zijn. Er staat een mooie koude kas op en een al wat oudere druif.
Maar er is nog genoeg te doen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:15

*valt even binnen. De deur stond open ;)

Ja mijn redding is nabij haha. Na het lezen van de OP denk ik dat dan he ;).

Oke ik woon 13 hoog en heb een flink balkon. Ben gek op eigenlijk alle soorten fruit en groente. Nu wil ik dit voorjaar dus het een en ander hier gaan kweken. Er staan al wel wat kruiden zoals bieslook, peterselie en basilicum. Ik heb nog geen idee hoe ze de winter door zijn gekomen.
Wat zijn nou dingen die ik goed kan planten en heelhouden in een bak, in weer en wind, op 13 hoog?
Tips voor een complete leek? :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:20

Tinky12 schreef:

Oh, mag ik?? *D
wil jij nog iets hebben? Tuinbonen ofzo, of rucola, ik roep maar wat!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:23

leonie87 schreef:
*valt even binnen. De deur stond open ;)

Ja mijn redding is nabij haha. Na het lezen van de OP denk ik dat dan he ;).

Oke ik woon 13 hoog en heb een flink balkon. Ben gek op eigenlijk alle soorten fruit en groente. Nu wil ik dit voorjaar dus het een en ander hier gaan kweken. Er staan al wel wat kruiden zoals bieslook, peterselie en basilicum. Ik heb nog geen idee hoe ze de winter door zijn gekomen.
Wat zijn nou dingen die ik goed kan planten en heelhouden in een bak, in weer en wind, op 13 hoog?
Tips voor een complete leek? :D

Bieslook komt waarschijnlijk gewoon weer op. Die verdwijnt hier ook en komt dan weer op.
Basilicum is een zeikerd. Die kun je zéker de winter niet doorkrijgen. Die houden niet van regen en wind. Willen beschut en in de zon staan.
eigenlijk kun je alles wel in een container houden. neem ze niet te klein. Misschien is het voor jou ook leuk om bloemen te zaaien die je kunt eten en door de sla kunt doen bijv? dan heb je iets moois om naar te kijken!
Ik zou gewoon wat proberen, er komt vast vanalles op.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:26

Mijn peterselie heeft de winter wel overleefd. Er heeft een tijd lang een dikke laag sneeuw overheen gelegen, maar staat nu weer in volle glorie overeind.

Ik moet nog het een en ander aan zaad gaan halen. Als ik nog wat over heb om te ruilen zal ik het hier neerzetten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:27

Antheman schreef:
Bieslook komt waarschijnlijk gewoon weer op. Die verdwijnt hier ook en komt dan weer op.
Basilicum is een zeikerd. Die kun je zéker de winter niet doorkrijgen. Die houden niet van regen en wind. Willen beschut en in de zon staan.
eigenlijk kun je alles wel in een container houden. neem ze niet te klein. Misschien is het voor jou ook leuk om bloemen te zaaien die je kunt eten en door de sla kunt doen bijv? dan heb je iets moois om naar te kijken!

Een container als in een kliko of een dicht ijzeren ding? Dat bedoel je vast niet :+
Ik wil eigenlijk graag bakken aan de balkon rand gaan hangen. ik heb al her en der wat bloempotten staan met leuke plantjes en mooie bloemen, maar eetbare bloemen klinkt ook erg leuk!

Mijn balkon staat nog onder water maar had alles ingepakt in een goede laag plastic. Omdat er nog vorst aankomt laat ik het maar even zo. Water krijgen ze er wel doorheen vermoed ik :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:29

Antheman schreef:
Tinky12 schreef:

Oh, mag ik?? *D
wil jij nog iets hebben? Tuinbonen ofzo, of rucola, ik roep maar wat!

Ik kan wel wat voor je uit het zakje halen hoor,geen probleem :)
Wat voor rucola heb je :D

Leonie...je kunt sowieso viooltjes nemen...zijn taaie rakkers en leuk in een salade of als eetbare decoratie op bv ijs.

Tomaatjes doen het eigenlijk ook altijd wel,had ik ook altijd op mijn balkon.Voor in hangbakken zou je snoeptomaatjes kunnen nemen en ze bv niet omhoog laten groeien maar naar beneden.
Gemengde salade is ook leuk,kleurrijk en neemt niet veel ruimte in,je kunt het overal tussen zetten :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:42

leonie87 schreef:
Antheman schreef:

Een container als in een kliko of een dicht ijzeren ding? Dat bedoel je vast niet :+
Ik wil eigenlijk graag bakken aan de balkon rand gaan hangen. ik heb al her en der wat bloempotten staan met leuke plantjes en mooie bloemen, maar eetbare bloemen klinkt ook erg leuk!

Mijn balkon staat nog onder water maar had alles ingepakt in een goede laag plastic. Omdat er nog vorst aankomt laat ik het maar even zo. Water krijgen ze er wel doorheen vermoed ik :P

Een container is gewoon een bak. Zelf heb ik jaren in tubes getuinierd. Ik maakte gaten in de bodem en zorgde dat er bijv een baksteen onderstond, zodat het water goed kon afvoeren. In te kleine bakken droogt de boel uit. Lukt bijna niet.

Eetbare bloemen zijn bijv oostindische kers, boragie, calendula. Zijn niet moeilijk, kunnen bijv ook in de halfzon.

Plastic verstikt, dus luchten die handel. Anders zijn je planten dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:44

Vergeef me, ik kom zo binnen vallen. Ik heb bij Jamie gezien dat ie aardappels gewoon in bakken teelt. Nu heb ik een paar mini krieltjes die je in de schil kan eten voor de gein in een grote plantenbak gestopt. Er komen hele schattige plantjes uit :P Maar wat kan ik verder nog doen?

En verder gaan mijn kruiden elke keer dood. Hoe kan ik het beste zorgen voor mijn kruiden??

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:47

Er zitten gaten in mijn plastic dus ik hoop dat ze nog leven :). Morgen gelijk even kijken :D

Iemand een goede tip waar je zulke hangbakken kan vinden?

Tubes? (ik ben echt een kneus hoor :P sorry). Nooit ergens gewoond waar het kon en nu vorig jaar gezien dat ik best plantjes in leven kan houden haha dus nu een stapje verder :)

Kun je viooltjes eten? Nooit geweten. Ik ga zeker al die bloemen even checken! Super leuk.
Tomaten moet je toch eerst binnen opkweken helemaal precies in de juiste temperatuur ed? Of is dat alleen voor de perfecte tomaat? :D
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 02-02-13 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:48

Hallo Joolien...wat bedoel je met "Wat kan ik nog verder doen?" Met deze plantjes of iets anders :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:49

Joolien schreef:
Vergeef me, ik kom zo binnen vallen. Ik heb bij Jamie gezien dat ie aardappels gewoon in bakken teelt. Nu heb ik een paar mini krieltjes die je in de schil kan eten voor de gein in een grote plantenbak gestopt. Er komen hele schattige plantjes uit :P Maar wat kan ik verder nog doen?

En verder gaan mijn kruiden elke keer dood. Hoe kan ik het beste zorgen voor mijn kruiden??

Aardappels in bakken of autobanden is heel hip! ik wil t ook gaan proberen. Vroeger hadden mijn ouders een moestuin en 1/4 was aardappels. Dat moest gespit, en later weer gerooid. Nu help ik mee, want mijn vader kan t niet meer. Hoop werk en kostte veel grond!
Maar thuis ga ik dat heel anders doen.

Hoe houdt je je kruiden en hoe kom je eraan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:51

leonie87 schreef:
Er zitten gaten in mijn plastic dus ik hoop dat ze nog leven :). Morgen gelijk even kijken :D

Iemand een goede tip waar je zulke hangbakken kan vinden?

Tubes? (ik ben echt een kneus hoor :P sorry). Nooit ergens gewoond waar het kon en nu vorig jaar gezien dat ik best plantjes in leven kan houden haha dus nu een stapje verder :)

Kun je viooltjes eten? Nooit geweten. Ik ga zeker al die bloemen even checken! Super leuk.
Tomaten moet je toch eerst binnen opkweken helemaal precies in de juiste temperatuur ed? Of is dat alleen voor de perfecte tomaat? :D

Je moet wel onbespoten, dus zelf opgekweekte, dus zomer zaaien en volgend jaar pas eten :j nemen. ( Viool is nl 2 jarig)

Tubes:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:51

Ik koop mijn basilicum en peterselie elke keer kant en klaar bij de supermarkt. Gaat het daar al fout soms?

Tinky, moet ik ze nog om potten? Ze staan nu binnen op een lichte en vochtige plek, namelijk in de slaapkamer op de vensterbank tegen een raam aan dat ontzettend vochtig is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:52

Joolien schreef:
Ik koop mijn basilicum en peterselie elke keer kant en klaar bij de supermarkt. Gaat het daar al fout soms?

Ja, natuurlijk! Die zijn slap en niet gemaakt om buiten te overleven en een mooie sterke plant te worden. haal ze bij t tuincentrum oid. Die gaan langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:53

Antheman schreef:
Joolien schreef:

Ja, natuurlijk! Die zijn slap en niet gemaakt om buiten te overleven en een mooie sterke plant te worden. haal ze bij t tuincentrum oid. Die gaan langer mee.

Ik zet die altijd binnen tegen het raam. Maar dan ga ik eens bij Intratuin kijken, dank je wel :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:57

Joolien schreef:
Ik zet die altijd binnen tegen het raam. Maar dan ga ik eens bij Intratuin kijken, dank je wel :)

Niet meer doen bij t raam. Of je huis moet dag en nacht dezelfde temperatuur hebben.
het verschil is te groot qua temperatuur, beter op t aanrecht, of een kastje ofzo. :j

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:00

Dank voor de tube uitleg. Hoe diep moet zo een bak eigenlijk minimaal zijn? Snap dat dit varieërd maar wat zouden jullie aanraden als minimum?
En is het bezwaarlijk als het aan de balkonrand komt te hangen?

NIet bij een raam plantjes opkweken, maar als dit nou altijd in de schaduw is kan het dan ook kwaad?
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 02-02-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:00

Antheman schreef:
Joolien schreef:

Niet meer doen bij t raam. Of je huis moet dag en nacht dezelfde temperatuur hebben.
het verschil is te groot qua temperatuur, beter op t aanrecht, of een kastje ofzo. :j

Oki. Ik wil een rail maken zodat ik daar de bakjes aan kan hangen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:02

Joolien schreef:

Tinky, moet ik ze nog om potten? Ze staan nu binnen op een lichte en vochtige plek, namelijk in de slaapkamer op de vensterbank tegen een raam aan dat ontzettend vochtig is.

Basilicum uit de supermarkt moet je eigenlijk in 1x gebruiken...slappe hap is het :P

Ompotten van je appies...ligt eraan hoe groot de pot is :) Je aardappeltjes moeten natuurlijk wel ruimte hebben om te kunnen groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:04

leonie87 schreef:
Dank voor de tube uitleg. Hoe diep moet zo een bak eigenlijk minimaal zijn? Snap dat dit varieërd maar wat zouden jullie aanraden als minimum?
En is het bezwaarlijk als het aan de balkonrand komt te hangen?

NIet bij een raam plantjes opkweken, maar als dit nou altijd in de schaduw is kan het dan ook kwaad?

Alles kan hoor, maar ik vind een diameter van 30 cm het minimum. anders kun je 2 maal daags water geven. Ik heb heel veel in de kleine tubes gedaan, ook struiken, en pastinaak, peultjes, en sla, etc. Alles kan, maar je moet er geen wonderen van verwachten.

Als jij een mooi ophangsysteem kan bedenken, moet je dat vooral doen! ik ben alleen bang dat tubes een beetje zwaar worden om op te hangen :D

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:05

Die "tubes" hadden ze van de week bij de lidl voor niet al te veel geld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:06

Mistic schreef:
Die "tubes" hadden ze van de week bij de lidl voor niet al te veel geld.

Ik heb er velen van de Action gekocht. Daar waren ze geloof ik 2,79. :j