Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:52

Welkom Jody. Misschien kan je proberen met een schaaltje yoghurt of kwark met wat noten (muesli/cruesli) en/of fruit te ontbijten.

@Maartje: haha, zijn de mango's in de bonus? Hier bij me ouders op het dorp is helaas geen AH maar een Coop, dus ben niet bij de appie geweest. Wel lekker veel fruit heb je! Ik heb wat kiwi's gekocht want daar had ik zo'n zin in.

Ik let niet op vitamines, mineralen en calorieën. Maar ben wel nieuwschierig of alles een beetje op orde is met me lichaam. Die eetmeter, is dat iets dat je online kan invullen en dat die dan voor je berekent wat je te kort komt? Of moet je echt zelf aan de slag?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:54

Hmmm, hier doe ik alvast goede ideeën op. :j
Dank!!

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:59

De eetmeter is idd erg handig. Je kunt uit de lijst van voedingsmiddelen je dagmenu samenstellen en zien hoeveel je van alle vitamines, mineralen, kcal, eiwitten, vet en koolhydraten binnenkrijgt :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:27

Jep, de mango's zijn in de bonus inderdaad! ;) Ik heb altijd veel fruit, maar vandaag is wel echt een topdagje.

Die eetmeter is echt een uitvinding! Altijd al geweten dat ik een 'kleine' eter ben, maar dat bewijzen mijn kcal nu ook. Ik haal echt lang niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid := Enige wat ik onhandig vindt, is dat niet alles er al in staat. Sommige voedinsmiddelen kent hij nog niet, of alleen met een andere bereiding. Zo wok ik altijd groente, maar je kan ze alleen rauw of gekookt toevoegen :+ Maar goed, het is ook maar een indicatie, dus zo heel nauw komt het niet.
Ik heb grote gebrekken aan calcium, ijzer, zink, vit A, vit B1 en 2 en foliumzuur. Maar volgens mij komt het bij mij ook een beetje omdat ik minder kcal eet.. Ik zit in ieder geval ook aan de supplementen (calcium en multi-vitaminen).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:30

Ik heb de eetmeter nu ook ontdekt dankzij jullie, ben benieuwd wat hij zegt over mijn eetpatroon :).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:33

voor wokken gewoon rauw je groenten invoeren en de olie apart :) Echt álles invullen, elk druppeltje olie telt mee.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:56

Ja, ik vul meestal rauw in idd. En de olie vergeet ik meestal :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:00

Heb mijn dag vandaag ingevuld op Eetmeter voor het eerst. Interessante resultaten, ik zit in geen enkel gebied goed (van de standaard-gebieden), behalve eiwit, terwijl ik altijd denk dat ik te weinig eiwit binnen krijg :+
Maar goed, het is gebaseerd op één dag natuurlijk, niet heel representatief. Wel interessant, ga proberen het een tijdje vol te houden om het in te vullen, ben heel benieuwd wat eruit komt! Kan ik proberen om alles wat beter uit te balanceren, 't is nog steeds een beetje zoeken :).

Wat ik wel erg interessant vind is dat ik steeds minder hoef te eten. Ik at behoorlijk veel (voor mijn lengte) tijdens het avondeten, maar heb er nu helemaal niet zo'n behoefte meer aan, erg fijn!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:06

Wat vinden jullie eigenlijk van de adviezen van het voedingscentrum over het algemeen? :) Om heel eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel vertrouwen in.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:11

Prima voor gemiddelde mensen, wat mij betreft. Dus voor mensen met kantoorwerk en en die misschien 1x per week een rondje rennen/fietsen en die niet de behoefte hebben extreem gezond te eten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:39

Hoe betrouwbaar is eetmeter dan volgens jullie? Ieder persoon is verschillend en heeft andere dingen nodig, maar kan ik het een beetje als richtlijn aan houden? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:41

Ik denk dat ie kwa vitamines en mineralen behoorlijk accuraat is. Voor de verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten vind ik 'm persoonlijk flut, maar dat is omdat ik sport.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:46

Ik heb hem ook ingevuld voor vandaag, de eetmeter. Qua verzadigde vetten zat ik aan de te hoge kant.. tja dat krijg je met een echte hollander die van kaas en melk houdt, haha. Ik ga het misschien ook wel een tijdje bijhouden, maar hoe representatief het zal zijn.. ze rekenen standaard koolhydraten-eiwitten etc. maar het lijkt me dat dat per merk ook wel zal verschillen.. Plus waar ik tegenaan loop, zo heb ik vanavond een ovenschotel voor 4 man gemaakt, hoe bereken ik hoeveel wortel en aubergine etc. binnenkrijg? Je moet het niet te nauw nemen denk ik, maar het geeft wel een indicatie.

En de adviezen van het voedingscentrum... mwah, ik neem het niet zo nauw met voedselinstanties in Nederland. Noem me achterdochtig en overal wat achter zoeken, maar er is al vaak genoeg gebleken dat je niet alles moet geloven wat ze zeggen.

De mediterane ovenschotel was echt heerlijk! Zelfs me stiefvader, chefkok vond het heerlijk! Wat hij vooral lekker vond was dat de groentes nog 'bite' hadden en je alle groentes echt goed afzonderlijk proefte. Heb ik dat toch weer mooi gedaan. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:58

Dat is een leuk compliment, Mara!
En verder zal ik het niet al te nauw nemen met de Eetmeter, was ik ook niet van plan, maar meer als richtlijn :). Ben wel benieuwd hoe het er gemiddeld over een langere tijd eruit ziet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:19

Het aantal benodigde kcal is ook echt gebasseerd op een gemiddelde van mensen tussen de 30 en de 35 geloof ik, met een kantoorbaan. Dus dat is ook echt de doelgroep. Vind de eetmeter wel een mooie maatstaf, geloof ook wel dat dit klopt in algemene zaken, zoals phormicola ook zegt.

Ik heb ook altijd moeite met de hoeveelheden Mara. Bovendien: voor paprika rekenen zij bijvoorbeeld 80 gram vor een hele ofzo, maar mijn gemiddelde paprika is wel zwaarder (heb het een tijdje getest). Maar ik ga ook echt niet alles op de weegschaal leggen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:08

_Mara_ schreef:
De mediterane ovenschotel was echt heerlijk! Zelfs me stiefvader, chefkok vond het heerlijk! Wat hij vooral lekker vond was dat de groentes nog 'bite' hadden en je alle groentes echt goed afzonderlijk proefte. Heb ik dat toch weer mooi gedaan. :)

Wanneer kom je voor mij koken? :))

Over calorieën weet ik ook niet precies hoe het zit. Ik bedoel, een calorie is een calorie, toch, en dan maakt het niet uit waar het vandaan komt... maar om de één of andere reden kom ik niet aan van een halve kilo noten, terwijl daar toch wel zo'n 3000 calorieën inzitten -O- Hoe kan dat?
Geen commentaar op dat ik een halve kilo noten eet :')

Kan ik trouwens ff iemand uit dit topic pb-en over een probleempje waar ik tegenaan loop? Het is redelijk privé :+ heb niet echt zin om het openbaar op bokt te gooien. Dus als iemand zijn pb-box even open wil gooien voor een zeurende appelmoes, graag!

Edit: over zout gesproken, ik proef het nu echt óveral >;) zelfs in cola light. Vroegâh vond ik al die gezondheidsmensen zo vervelend met hun gezeur over dat alles zo zout en zoet was, en nu hoor ik er zelf bij := best erg eigenlijk...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:12

Appelmoes_11 schreef:
_Mara_ schreef:

Wanneer kom je voor mij koken? :))

Over calorieën weet ik ook niet precies hoe het zit. Ik bedoel, een calorie is een calorie, toch, en dan maakt het niet uit waar het vandaan komt... maar om de één of andere reden kom ik niet aan van een halve kilo noten, terwijl daar toch wel zo'n 3000 calorieën inzitten -O- Hoe kan dat?
Geen commentaar op dat ik een halve kilo noten eet :')

Kan ik trouwens ff iemand uit dit topic pb-en over een probleempje waar ik tegenaan loop? Het is redelijk privé :+ heb niet echt zin om het openbaar op bokt te gooien. Dus als iemand zijn pb-box even open wil gooien voor een zeurende appelmoes, graag!

Edit: over zout gesproken, ik proef het nu echt óveral >;) zelfs in cola light. Vroegâh vond ik al die gezondheidsmensen zo vervelend met hun gezeur over dat alles zo zout en zoet was, en nu hoor ik er zelf bij := best erg eigenlijk...

Weet niet of ik je kan helpen, maar je mag tegen me aan zeuren hoor :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:37

Ik heb je een pb gedaan, tnx :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:14

Ik kom dus ook niet aan van noten :+ Snap er ook helemaal niks van. Heb ik de hele avond zitten 'snoepen' en aardig wat nootjes gehad (die dus extra kcal zijn), ben ik de volgende dag afgevallen? Misschien dat er andere stoffen in zitten die je vertering sneller laten gaan? *roept ook maar wat raars

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:46

Ik denk zelf dat dat hele calorien tellen tot op bepaalde hoogte misschien leuk is, maar dat 't op een gegeven moment ook gewoon gaat om de voedingswaarde van een product. Suiker bv kan je lijf niks mee, zit niks in met enige voedingswaarde. Terwijl noten juist weer wel heel veel gezonde stoffen bevatten. Misschien dat het daar aan ligt? Volgens mij schrijft Amber Albarda dat ook in haar boek. Dat kcal tellen niet nodig is maar dat je producten moet eten waar echt iets in zit waar je lijf iets mee kan.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:01

precies Tara, dus suiker wordt gauw opgeslagen als vet terwijl noten (de voedingsstoffen) waarschijnlijk worden opgenomen in je lichaam en worden gebruikt ipv opgeslagen als vet. Ik tel nooit calorieën maar ben wel benieuwd naar die vitaminemeter. Ik moet ook eigenlijk wel vitaminesupplementen nemen, maar ben daar vaak te lui voor en vind die pillen erg goor en groot.

Gister heel lekker gebarbecued bij mijn zus met gezonde dingen:

worstjes
hamburgertjes
biologische kippenpoten
gemarineerde garnalen
salade van tomaat, avocado en mozzarella
coleslaw met cranberries
makreelsalade
tzatziki

en als toetje een ongezonde, maar wel lekkere zelfgemaakte merengue met frambozen :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:41

Zo, klinkt goed Toad!

Ik ben de dag begonnen met een bakje magere yoghurt met wat vers geplukt rood fruit uit de tuin. Helaas hadden de slakken vannacht weer huisgehouden dus er was eigenlijk geen aardbei over. Heb toch maar de hele grote geplukt en het stuk waar een gat in zat uitgesneden. Nog een handje frambozen en nog wat rode bessen. Smullen op de vroege ochtend!

Voor lunch ga ik misschien wel broodje kaas met wat rode pesto eten, niemand in huis vind pesto echt héél lekker en ik had nog een beetje over van gister. Kijken of de combi bevalt. En ik moet nog goed nadenken over wat we vanavond gaan eten. Ik wilde eigenlijk de spaanse visschotel van de appie maken met linzen, maar me stiefvader houdt niet van linzen. :Y) Hij blijft maar roepen, we gaan lekker snacken! Maar ik heb geen zin in snacks. Heb al besloten dat ik anders wel iets voor mezelf maak en dan gaan hun maar lekker uit de frituur eten. :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:10

Worstjes klinken mij niet echt gezond in de oren := Was een van de eerste dingen die ik destijds van de diëtiste niet meer mocht eten in verband met het zeer hoge vetpercentage.. :=

Vandaag heel gezond uit eten geweest: alleen fruit, groente en een visje gehad

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:47

Maartje_M schreef:
Worstjes klinken mij niet echt gezond in de oren := Was een van de eerste dingen die ik destijds van de diëtiste niet meer mocht eten in verband met het zeer hoge vetpercentage.. :=

Vandaag heel gezond uit eten geweest: alleen fruit, groente en een visje gehad

haha, nee worstjes zijn ook inderdaad niet gezond. Maar het waren wel hele lekkere, niet van die vieze dikke.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:48

_Mara_ schreef:
Zo, klinkt goed Toad!

Ik ben de dag begonnen met een bakje magere yoghurt met wat vers geplukt rood fruit uit de tuin. Helaas hadden de slakken vannacht weer huisgehouden dus er was eigenlijk geen aardbei over. Heb toch maar de hele grote geplukt en het stuk waar een gat in zat uitgesneden. Nog een handje frambozen en nog wat rode bessen. Smullen op de vroege ochtend!

Voor lunch ga ik misschien wel broodje kaas met wat rode pesto eten, niemand in huis vind pesto echt héél lekker en ik had nog een beetje over van gister. Kijken of de combi bevalt. En ik moet nog goed nadenken over wat we vanavond gaan eten. Ik wilde eigenlijk de spaanse visschotel van de appie maken met linzen, maar me stiefvader houdt niet van linzen. :Y) Hij blijft maar roepen, we gaan lekker snacken! Maar ik heb geen zin in snacks. Heb al besloten dat ik anders wel iets voor mezelf maak en dan gaan hun maar lekker uit de frituur eten. :P

Ik eet wel vaker een broodje met pesto, met parmaham erbij, of serranoham. Hmmmmmmmmm