Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:47

Ja inderdaad geld he..Ik schrok ook wel van mijn totale uitgave vorige maand aan boodschappen. 40 euro meer dan afgesproken..oeps (wel een paar keer eters gehad en dubbel gekookt maar dan nog)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:49

Hoe duur is stevia dan? ik moet het ook nog eens gaan halen, maar gebruik eigenlijk nooit zoetstoffen of suikers

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:59

rond de 10 euro dacht ik. Maar die uit nederland vind ik niet lekker, die heeft een wat bitter smaakje. Ik heb die uit Bolivia, via mijn tante. Ik gebruik het in de kwark, koffie, en voor in appel gerechten. Maar ook in dressings of om de pastasaus wat zoeter te maken. Maar je gebruikt echt maar heeel weinig omdat het super zoet is. Voor een kopje koffie waar ik normaal 2 klontjes in zou doen gebruik ik nu 1/4 schepje stevia (zo'n inimini lepeltje)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:05

Ja, 10/12 euro voor een klein flesje, je hebt er ook niet heel veel van nodig, maar om 'eventjes' stevia te kopen nu zit er eventjes niet in. Ik duik de keuken in voor me baksels. :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:39

Waarom is dat stevia zo duur dan? Waar kan je het krijgen? Ekoplaza?

Century schreef:
Nou, ik heb een goede timing hier. Vandaag krijg ik mijn implantaat, en dus wil ik van te voren goed vol zitten omdat ik daarna een tijdje op vloeibaar moet leven. Uitgerekend vandaag ben ik erg beroerd en moet ik constant naar de WC en wil eten ook niet geweldig (al heb ik al wel twee boterhammen en twee gebakken eitjes binnen). Geen idee waar dat ineens vandaan komt.

Oei, sterkte!

Ik vanochtend naar de c1000 voor speltbrood.. Hadden ze ze nog niet gebakken! Nouja nu ga ik morgen rond een uur of half 11 met mijn vader heen. Dan hebben ze het er vast wel liggen! En anders word ik boos :=

Heeft iemand hier trouwens het receptenboek van Amber Albarda?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:43

Phylos schreef:
rond de 10 euro dacht ik. Maar die uit nederland vind ik niet lekker, die heeft een wat bitter smaakje. Ik heb die uit Bolivia, via mijn tante. Ik gebruik het in de kwark, koffie, en voor in appel gerechten. Maar ook in dressings of om de pastasaus wat zoeter te maken. Maar je gebruikt echt maar heeel weinig omdat het super zoet is. Voor een kopje koffie waar ik normaal 2 klontjes in zou doen gebruik ik nu 1/4 schepje stevia (zo'n inimini lepeltje)

wel prijzig lees ik dus, maar goed... Ik gebruikte vroeger alleen duiker om komkommer met azijn mee te zoeten (zoet/zuur) maar klein beetje door verse pasta is wellicht wel lekker ja, goed idee.
ik moet ook vaker zelf dressings maken

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:47

Ik heb een hele makkelijke dressing:
2 eetlepels olijfolie
3 eetlepels azijn
Teentje knoflook
Theelepel mosterd
2 theelepels dragon + kervel
Zout, peper en stevia

Valt eigenlijk altijd wel in de smaak

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:50

die maak ik inderdaad wel eens (alleen zonder kervel) en ik gebruik notenolie i.p.v. olijfolie dan

maar wil ook wat meer ceasardressing, thousandisland dressing maken enzo, moet maar eens een boekje aanschaffen ofzo

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:51

Oh ja dat zijn ook lekkere dressings. Weet ook niet hoe je die zelf moet maken en uit een pakje wil ik ze niet kopen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:59

ja ik koop soms een fles kant en klare :o

*offtopic*
Sorry lig echt in een scheur hier, wij hebben buren waar het contact, zacht gezegd niet zo goed mee is...Geen ruzie hoor, wel woorden gehad, maar die mensen sporen echt niet, heel raar :+ enniewee, ik hoorde dat ze uit elkaar waren *\o/* maar goed, ik tip mn vriend op de facebookpagina van die buurman...Krijgt mijn vriend net eenbevestiging dat ze vrienden zijn...Heeft ie per ongeluk de buurman als vriend toegevoegd :+:

sukkel }:0
Ik verwoord het nog netjes, wij hebben echt een gigantische hekel aan ze en zij aan ons (maar we bezorgen elkaar geen overlast zeg maar)
*ontopic*

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:00

Ik zou ook wel graag een recepten boek willen voor salade dressings... Heb nu nog geen 1x een salade gemaakt met een eigen dressing.

Colway, handig :+ !

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:09

Mijn dressings bestaan altijd uit olie en limoensap met eventueel wat kruiden. Stevia in saus of dressing? Lijkt me echt smerig, wil niets zoets in m'n avondeten hebben.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:38

Century schreef:
Nou, ik heb een goede timing hier. Vandaag krijg ik mijn implantaat, en dus wil ik van te voren goed vol zitten omdat ik daarna een tijdje op vloeibaar moet leven. Uitgerekend vandaag ben ik erg beroerd en moet ik constant naar de WC en wil eten ook niet geweldig (al heb ik al wel twee boterhammen en twee gebakken eitjes binnen). Geen idee waar dat ineens vandaan komt.

Getsie! Balen hoor. Sterkte vandaag! En de rest van de dagen bijkomen enz.

phormicola schreef:
Volgens mij eet Tom later alleen nog maar zwart gegrillde bbq burgers :')

:') Ik vrees het ook!

Phylos schreef:
Ja inderdaad geld he..Ik schrok ook wel van mijn totale uitgave vorige maand aan boodschappen. 40 euro meer dan afgesproken..oeps (wel een paar keer eters gehad en dubbel gekookt maar dan nog)

Ik geef ook echt meer uit aan eten! Vooral voor salades enz. tikt het nogal aan. Net bij de ap geweest, kocht niet eens heel veel en weer 17 euro verder. Maar goed, misschien moet er nog een beetje evenwicht in komen. Gewoon de hele dag brood eten is echt goedkoper!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:44

Wij geven op zich minder uit denk ik, minder vlees, geen fris meer, minder drank, minder rotzooi wat ik toch vaak weer weggooi. Maar goed fruit en groenten zijn wel weer duurder. Maar heb het idee dat ik bespaar op de boodschappen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:49

tja fris en drank en snoep/chips/koek etc kocht ik al niet, dus er zijn geen spullen geschrapt op mijn lijstje, alleen maar toegevoegd. Daardoor wordt de rekening alleen maar hoger. Moet nog een beetje balans zien te vinden..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:55

Ja wij hebben idd wel veel geschrapt, of eigenlijk mijn vriend, ik snoepte al niet zoveel, maa we haalden wel vaak bijvoorbeeld een hele gevulde kip ofzo, da's ook zo 8euro ofzo iedere dag een fles wijn van 4 euro denk ik. Dus tsjah :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:56

ja dat scheelt dan inderdaad behoorlijk!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:00

Gelukkig doen mijn ouders niet zo moeilijk.. Heb geluk met ze! Genoeg groentes etc. vinden ze ook belangrijk maar allemaal extra dingen doen ze niet moeilijk over. Zoals biologische yoghurt etc. Ze vroegen laatst wel waar slaat dat ineens allemaal op?? Maar ja ik gebruik nu geen liters optimel meer dus dat geld zijn we ook niet meer kwijt :n

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:06

Net de documentaire over rauw eten gezien, dat gaat we echt heel veel hoor, dat kan gewoon niet gezond zijn. Het is zoals iedereen ook zegt in die docu, je moet gevarieerd eten. Natuurlijk is dit misschien beter dan dat je je kind iedere dag naar de Mac brengt, maar beiden zijn eenzijdige dieeten die gewoon niet gezond zijn. Ben echt heel benieuwd hoe die Tom er nu uitziet, die docu komt uit 2008 en toen was die 11, dus hij zal nu rond de 14/15 zijn, of die nog steeds zo klein zal zijn en ielig of dat hij al 'gewoon' eet. Lijkt me al helemaal lastig voor die jongen op een middelbare school, je hoeft maar iets anders te zijn en je bent al het mikpunt van het treiteren en pesten...

Mijn mini appeltaartjes zijn ook uit de oven en ze zien en ruiken lekker! Misschien niet heel gezond, al heb ik het aantal theelepels suiker weten te beperken in totaal (dus over de appelmix en het deegmix) tot 8 denk ik maar heb nog wel een half zakje vanillesuiker door het deeg gedaan om het iets extra's te geven. Het is in ieder geval al beter dan wanneer je ze bij de AH zou kopen want dan zouden er wel weer allerlei smaakstoffen en conserveermiddelen zijn ingegooid. :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:06

Phylos schreef:
tja fris en drank en snoep/chips/koek etc kocht ik al niet, dus er zijn geen spullen geschrapt op mijn lijstje, alleen maar toegevoegd. Daardoor wordt de rekening alleen maar hoger. Moet nog een beetje balans zien te vinden..

Same here! Ik kocht die dingen ook al nooit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:26

Wij deden denk ik voor zo'n 400 (soms wel meer denk ik) boodschappen per maand (wel inclusief wasmiddel en schoonmaakmiddelen, maar exclusief drogist)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:31

Zo dat is best veel voor 2 personen. Ik probeer tussen de 80 en 100 euro per maand te zitten voor 1 persoon. Maar dan eet ik ook nog 3 dagen thuis

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:34

Phylos schreef:
Zo dat is best veel voor 2 personen. Ik probeer tussen de 80 en 100 euro per maand te zitten voor 1 persoon. Maar dan eet ik ook nog 3 dagen thuis

Zo zit ik ook ongeveer, of naja wat ik denk uitgeef iedere maand. Hou nu een lijstje bij om te kijken of het echt zo is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:02

@ Phylos, maar dat scheelt dan al 3 dagen, da's een halve week (bijna) maar goed, we geven wel wat teveel uit ja, maar minderen lukt toch niet zo goed, al denk ik dat het nu bijna automatisch gaat, zouden het eens moeten bijhouden weer. Minder is altijd handiger :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:09

Nee dat is ook zeker waar hoor. En in verhouding is een kleiner huishouden ook duurder dan een groter huishouden over het algemeen. Tenminste ik heb altijd het idee dat je goedkoper voor een grote groep kan koken bijvoorbeeld (PP gezien) dan voor 1 of 2 mensen

Ik houd ook altijd een lijstje bij met mijn uitgaven + bonnetjes. Maar dat komt ook omdat mijn ouders mijn leefgeld betalen en dan wil ik er wel op een eerlijke en inzichtelijke manier mee omgaan