Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:47

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:58

Anoniem

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:04

Ik kende hem al wel, maar nooit aan gedacht om daarmee vegetarische dingen op te zoeken. Slim :D

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:31

Ik ben geabboneerd op de wakkere winkelaar van wakker dier, dan krijg je de aanbiedingen van biovlees en vega dingetjes elke week in je mailbox. Is ook wel handig.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:21

Bron:nu.nl
Onderzoekers werken aan kweekhamburger
Laatste update:  20 februari 2012 13:25 info
AMSTERDAM - Nederlandse wetenschappers hopen aan het eind van dit jaar de eerste kweekhamburger te presenteren.

Ze hebben al een stukje vlees van twee bij een centimeter en 1 mm dikte gekweekt.
Dat maakte Mark Post, hoogleraar aan de TU Eindhoven en Universiteit Maastricht, bekend tijdens de jaarlijkse meeting van de American Association for the Advancement of Science
Die hamburger zal naar schatting bijna tweehonderdvijftigduizend euro gaan kosten, een bedrag dat ter beschikking is gesteld door een anonieme financier. De burger moet worden opgediend door driesterrenkok en fervent culinair experimentator Heston Blumental.
De huidige kweeklapjes lijken qua uiterlijk nog het meest op reepjes calamares (pijlinktvis). Deze stukjes gekweekt spierweefsel zullen Post en zijn collega's mengen met gekweekt vetweefsel om uiteindelijk een hamburger van te maken.

Krachten nabootsen
Kweekvlees heeft veel potentie, omdat hiervoor geen dieren hoeven te worden gefokt. Bovendien is het kweken van vlees een stuk efficiënter dan het voeden van dieren voor consumptie. Voor iedere 15 gram varkens- of koeienvlees is gemiddeld 100 gram eiwit nodig.
Bij kweekvlees zou ongeveer veertig procent minder energie kosten, aldus Post. Het kweken van vlees is met name een grote uitdaging, omdat spieren hun structuur krijgen door blootstelling aan krachten, die moeilijk in kweeksystemen zijn na te bootsen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:23

Duur hamburgertje :=

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:18

Haha grappig, ik vind het juist altijd een voordeel dat je als vegetarier weinig te kiezen hebt in restaurants! Heb altijd al zo'n moeite om te bedenken wat ik wil eten, omdat alles me zo lekker lijkt, en als al het vlees op die kaart er ook nog bij zou komen zou ik er helemaal eeuwig over doen om een keuze te maken %)
Maar het lijkt me inderdaad lastig als je weinig lust!

En dat kweekvlees _/-\o_

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:19

Ik ben meestal in restaurants in een minuut klaar met kiezen en ik vind dat ook niet zo erg eigenlijk :)
Anders ben ik uren aan het dubben wat te nemen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:52

Hihi ja goed punt :P Ik heb er vaak ook wel moeite mee, met kiezen.

Bij Humphrey's in Rotterdam kan je voor een schappelijk bedrag een driegangen menu eten, keuze is alleen zeer beperkt (6 keuzes per gang), volgens mij 2 vlees 2 vis 2 vego. Ik eet er altijd heerlijk :j

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:33

Ik ga lekker m'n laatste restje vega erwtensoep opwarmen, hongerrrr!! ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:35

Haha ik heb ook nog soep maar die ga ik maar niet opeten :Y)

Ik lees nu Eldest van Eragon, waarin alle Elven ook vegetariër zijn :j koeeewlll

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:44

Mja ik had echt honger, dus vandaar!
Ah, tof, vega elfjes :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:06

Ik zit nog even na te denken over het eten vanavond.. Ik heb nog vanalles in huis: ravioli, penne, noodles, broodsoepkom.. Groenten ook, maar wat ik ga maken??? Ik moet sowieso nog naar de supermarkt voor andere dingetjes, dus ik kan daar ook nog even rondkijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:56

Ik ging gister met een vriendinnetje eten, en toen kwamen we uit bij Eazie in Zaandam. Heb er een heerlijk wokgerecht met tofu gegeten! Zeker een aanrader als je daar in de buurt (bijv. bij de Primark :P) bent :j

En ik zag vandeweek trouwens bij de AH dat ze nu ook vegetarische ham voor op brood hebben. Hij is best goed te doen ook! Al vind ik het vegetarisch gehakt voor op brood lekkerder..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:59

Ik heb de vegetarische filet american gehaald!
En ik moet zeggen, op gewone filet americain lijkt het in de verste verten niet :P maar ik vind het wel lekker, zeker met een likje mayo op een wit puntje :)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:27

Nee lijkt meer een beetje op pesto ofzo :) Ik vind m ook wel lekker hoor, met plakjes komkommer of tomaat.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:12

Wat ik zelf ook lekker op brood vind ( maar je moet er van houden) is humus. Is lekker hartig. Met een blaadje sla en een tomaatje :9

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:15

humus humus humus, ga gelijk een broodje smeren!!!! ik neem dan wel de pittige variatie m'n vriend vind die met (tuin) kruiden erg lekker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:37

Humus hoor ik idd meer mensen over. Ga het ook eens proberen, lijkt me lekker :)

Hee er zijn toch ook een aantal kazen die je zelf kunt maken? Ricotta, en mozzarella enzo? Heeft iemand hier ervaring mee, het lijkt me leuk & lekker :)

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:51

Ik meld me ook, al ben ik dan geen echte vegetariër maar een zogenaamde "pescotariër". In het begin van dit topic zag ik hier al een aantal vragen over; waarom wel vis en geen vlees? Mijn rede hiervoor is dat ik op de één of andere manier vlees zieliger vind, waarom precies vind ik lastig te omschrijven maar ik denk dat ik me makkelijker kan verbinden met een dier dat op het land loopt dan met een vis. Vissen lijken voor mij verder van me af te staan ik vind het ook erg lastig om medelijden met een vis te hebben, ook al weet ik dat er heel veel ook niet deugt aan de hele visindustrie.
Sinds mijn negende ben ik gestopt met vlees eten (ben nu 17) en het bevalt me nog steeds prima, ook al is het soms lastig als je ergens te gast bent...
Qua vegetarische gerechten hou ik erg van quiche, moussaka (zonder vlees dan) en andere oven gerechten. Ik hou niet zo van die standaard schijven of balletjes uit de supermarkt, ik kruid/maak het liever zelf, bijv. falafel simpel zelf te maken en goddelijk lekker;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:25

Je moet doen waar jij je goed bij voelt Hannahnas! Je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.

Ik ga straks een bloemkoolovenschoteldingiets maken. Nu al trek in :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:36

Iew, bloemkool :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:48

Magrathea schreef:
En ik moet zeggen, op gewone filet americain lijkt het in de verste verten niet

Ik zou niet weten hoe dat smaakt, weet ik van bijna geen enkele vleessoort meer trouwens. :) Ik eet al zo lang geen vlees dat ik echt geen idee meer heb hoe het smaakt. Vegetarische rookworst vind ik bv. heerlijk maar ik zou niet weten of het in de buurt komt van echte rookworst. :D

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:50

Ik ben nu officieël 2 jaar vegetariër *\o/*

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:53

Hey, ik ben ook vegatariër nu 1 jaar ongeveer. Maar ik eet nog vis moet van mijn ouders! (maar we eten thuis haast nooit vis hahahahah)! dus ja.....