Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:36

phormicola schreef:
Prima toch denice? :)

Ik heb een vraag voor de die-hard atkins veteranen :))

Wat zijn jullie procenten van de macronutrienten?
Mijn gemiddelden:
Eiwitten: 20-25%
KH: 3-7%
vetten: 70-75%

Is dat een beetje ok?

:evaw:
Ik doe niet aan atkins & ook niet aan diëten maar ik heb er wel verstand van (opleiding ect.)
Heb jij nu de en% van een dagvoeding neergezet? Daarmee bedoel ik dat van de kcal er 20% eiwit was? tussen de 3 & 7% KH?
Want als dat zo is dan vind ik je eiwit % heel erg laag!

Bij een normaal voedingspatroon, waarbij je uit gaat van een KH innamen tussen de 40-70%, moet je 9-25% eiwit nemen (liefst 20). Maar als je er voor kiest dus zo weinig KH in te nemen moet je dat compenseren met je eiwitten omdat er anders een (zeer) grote kans op spierafbraak is. En aangezien jou compensatie toch niet echt aanwezig is denk ik dat het beter is om meer eiwitten te nemen.
Het vet% is weer aan de hoge kant. Dus misschien kan je daar wat in wisselen? Ipv van vet eiwitten te nemen?

Ik ken atkins niet heel goed maar weet wel wat het inhoud. Hopelijk heb je er iets aan!

PS. Bij atkins is het normaal dat je vet% hoger is toch? Dus daar kan ik fout in zitten bij mijn berekening.. Sorry alvast ;)

anneve

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:45

Atkins is geen eiwitdieet, ik denk inderdaad dat daar het verschil zit. Er wordt wel aangeraden bij elke maaltijd behoorlijk wat eiwit te eten, maar ik denk dat Phormicola dat ook doet.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:54

coydog schreef:
Mrijn, wat is in jouw ogen lukraak beginnen? (ja ik voel me aangesproken :D)
Zelf heb ik de links die in dit topic staan doorgenomen, heb op de officiele sites gelezen en ben wat fora af gaan struinen.
Daarop gebaseerd heb ik een schema proberen te maken met voorbeelden die je online kan vinden.
En dan wel eentje die bij mij past.
En wat khd voor je doet, in de meeste onderzoeken zie ik of dat het niets doet of dat het voor snelle energie gebruikt wordt.
Maar misschien vergis ik me en als dat zo is zou ik het fijn vinden als je me wil vertellen wat ik verkeerd zie.

Tot nu toe kom ik de dag door zonder hongergevoel en val ik dus ook af, vocht zal het niet meer zijn want ik was al af aan het vallen.

Was niet voor jou bedoeld, echt niet! :(:) Het viel me op dat er af en toe vragen worden gesteld die het beginsel van een dergelijke levensstijl raken. Heb je KH's dan echt niet nodig? Zitten er kh's in brood? Mag ik dan nooit meer aardappelen of rijst? En meer van dat soort vragen. Het lijkt me zo zonde om zomaar te beginnen met iets en de nodige verwachtingen te hebben en er dan na een tijdje achter te komen dat het geen effect heeft omdat je je niet goed hebt laten informeren. Het is geen wonderdieet ofzo, je moet er echt dingen voor laten en je eetpatroon drastisch aanpassen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:02

anneve schreef:
Nee, je hebt ze niet nodig, ze bevatten geen vitaminen of andere noodzakelijke dingen. Wel is het heel erg moeilijk om geen koolhydraten te eten, omdat ze bijna overal in zitten, behalve in vlees, vis en sommige groenten.

Dus we zijn min of meer verplicht er toch een beetje van te eten.

Dat is mn punt dus ook; als je echt geen koolhydraten eet dan blijft er erg weinig over; zie dan nog maar eens een verantwoord, smakelijk en haalbaar dieet van samen te stellen. Dat gaat niet lukken.

Verder vind ik ook dat het anti-koolhydraat gebeuren nu wordt overdreven, net als eerder het anti-vet gebeuren. En met een koolhydraatvrij dieet, hoe zit je dan met je eiwitten? Ook hier kun je beter niet overdrijven..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:25

Ik ben gister begonnen, alweer ja. :o Knoppie is weer flink om, dus we gaan ervoor. :j Ik eet overigens wel fruit, dus eet niet helemaal volgens het South Beach plan. Tot nu toe heb ik dit gegeten:

O: chocoladeshake van Atkins, aangemaakt met melk
T: appel
L: 2 gehaktballetjes, 100gr gepaneerde schnitzel (12kh)

En natuurlijk veel thee. Vanavond iets met veel groente, tussendoor iets met noten en kaas. Ik ga eens op zoek naar meel die ik wel mag eten, die notenmuffins klinken lekker!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:56

Mag ik het recept van die notenmuffins? Die klinken echt geweldig!!

Ook hier maar even mijn dagje posten:

O: magere kwark en een stuk komkommer
L: een omelet met ontbijtspek en eieren, daarbij gegrilde groentes, courgette en auberginge, al was die laatste niet te vreten :=
T: stukje kaas
D: groentensoep met mager gehakt en een stuk gegrilde kip
2eDiner: salade met kaas, sla, komkommer en veel kip
T: gekookt eitje

Ik werk vannacht, vandaar mijn 2e diner :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:01

Ik ben nu soep aan het maken, ingredienten;

- bouillon, runder
- groente, zon 600 gram
- zeer magere gehaktballetjes
- 2 eetl. sambal voor de smaak :=

Boullon, bijna geen vet, zeer weinig khd, sambal hetzelfde.
Is dit een goede soep? Mijn gevoel zegt van wel. Hij zit stampvol met groentes :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:11

Ik zweer bij dat soort soepen in deze periode. Vult goed, smaakvol maar zeer verantwoord ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:12

Ah gelukkig :D Dan kan ik het vaker maken!?

Hij is net klaar, en het is lekker geworden! Joepie :=

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:32

laura1986 schreef:
Dat is mn punt dus ook; als je echt geen koolhydraten eet dan blijft er erg weinig over; zie dan nog maar eens een verantwoord, smakelijk en haalbaar dieet van samen te stellen. Dat gaat niet lukken.

Verder vind ik ook dat het anti-koolhydraat gebeuren nu wordt overdreven, net als eerder het anti-vet gebeuren. En met een koolhydraatvrij dieet, hoe zit je dan met je eiwitten? Ook hier kun je beter niet overdrijven..

Jawel hoor, ik doe het al een tijdje en ik smul enorm.

Ik vind 1 miljoen mensen met diabetes in Nederland zo veel, dat van overdrijven geen sprake is. Ik ken geen voedingsmiddel wat zoveel slachtoffers maakt. Zaterdag weer iemand gesproken die dankzij een low-carb dieet van al zijn medicijnen die hij moest gebruikte voor diabetes type 2 af is. Zijn kwaliteit van leven is hierdoor enorm verbeterd.

Je hoeft niet te overdrijven met eiwit. Er is onderzoek geweest naar de "schadelijke" effecten van eiwit; die waren er niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:38

Precies, als je leest hoeveel mensen hierbij gebaat zijn...!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:49

Diabetes is te ´genezen´ met een gezonde leefstijl en een gezond dieet, dat is niets nieuws?
Als jij graag geen koolhydraten wil eten: prima, maar voor de meeste mensen is zo´n streng dieet te, waardoor het bijvoorbeeld ook niet wordt volgehouden of komt men er om een andere reden van terug, en dan zijn de problemen soms zelfs erger dan ze eerst waren. Bovendien worden de andere leefstijlaspecten nogal eens over het hoofd gezien, waardoor de gezondheidswinst ook niet optimaal is.

Niet aanvallend bedoeld; wat is je achtergrond qua voeding?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:51

Je schrapt niet alle koolhydraten he! Je voegt lanzaam weer brood erbij, fruit, kunt gewoon pasta eten en rijst.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:30

Juist op het gebied van "trouw" aan dieten komt de low-carb er als beste uit. Dat komt o.a. omdat je geen honger hoeft te lijden. Low-carb is een dieet dat, ook als er geen sprake is van gewichtsverlies, leidt tot verbetering van de diabetes (type 2, want daar hebben we het over) kenmerken. Volstrekt logisch want diabetes type 2 is eigenlijk geen diabetes maar insulineresistentie. En je kunt alleen insulineresistent worden van het eten van (te veel, te lang) koolhydraten. Het is dus volstrekt logisch om deze aandoening bij de bron aan te pakken.
Goede voorlichting op dit gebied aan diabetes patienten is cruciaal. En wat te denken van al diegene die het tij nog kunnen keren? Die hebben ook recht op goede voorlichting.

Hoeveel meer patienten hebben we nodig dan 1 miljoen om de koers van de voorlichters te wijzigen???: de boodschap moet zijn dat koolhydraten de boosdoener zijn en dat vet goed voor je is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:55

Bron?
Dit is namelijk niet mijn ervaring en niet wat ik gelezen heb.

Om de koers van voorlichters te wijzigen zal de nodige evidentie en ook tijd (helaas) nodig zijn denk ik.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:59

Anneve, ik lees vaak dat jij zegt dat koolhydraten een hongergevoel geven, toch?
Maar ik heb bijvoorbeeld om half 1 vier bruine boterhammen gegeten en heb dan nu nog geen trek, helemaal niet zelfs.
Hoe komt dat dan?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:14

Omdat het iets ingewikkelder is dan het meestal wordt gezegd..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:26

Feit blijft dat er zoveel dingen niet goed voor je zijn, wat denk je van de pil? Zoveel jaar bestaat de pil nog niet, dus echt een duidelijk beeld daarvan hebben ze ook niet. Als KHD arm werkt voor iemand, dan werkt het. Werkt het niet, dan niet. Ik denk dat het vooral aan iemands levensstijl ligt en de persoon zelf...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:04

91laura schreef:
phormicola schreef:
Prima toch denice? :)

Ik heb een vraag voor de die-hard atkins veteranen :))

Wat zijn jullie procenten van de macronutrienten?
Mijn gemiddelden:
Eiwitten: 20-25%
KH: 3-7%
vetten: 70-75%

Is dat een beetje ok?

:evaw:
Ik doe niet aan atkins & ook niet aan diëten maar ik heb er wel verstand van (opleiding ect.)
Heb jij nu de en% van een dagvoeding neergezet? Daarmee bedoel ik dat van de kcal er 20% eiwit was? tussen de 3 & 7% KH?
Want als dat zo is dan vind ik je eiwit % heel erg laag!

Bij een normaal voedingspatroon, waarbij je uit gaat van een KH innamen tussen de 40-70%, moet je 9-25% eiwit nemen (liefst 20). Maar als je er voor kiest dus zo weinig KH in te nemen moet je dat compenseren met je eiwitten omdat er anders een (zeer) grote kans op spierafbraak is. En aangezien jou compensatie toch niet echt aanwezig is denk ik dat het beter is om meer eiwitten te nemen.
Het vet% is weer aan de hoge kant. Dus misschien kan je daar wat in wisselen? Ipv van vet eiwitten te nemen?

Ik ken atkins niet heel goed maar weet wel wat het inhoud. Hopelijk heb je er iets aan!

PS. Bij atkins is het normaal dat je vet% hoger is toch? Dus daar kan ik fout in zitten bij mijn berekening.. Sorry alvast ;)

Ah senk joe :D Idd, 20-25% eiwitten. Zoals Anneve zegt eet ik elke dag best veel eiwitten. Voorbeeldje voor vandaag (29% eiwitten)

O: twee gebakken eieren met 2 plakjes katenspek, wat pesto, mayo en een el pinda's
T:-
L: salade met blikje tonijn, wat mayo, weer wat pinda's
T:Stuk leverworst, plakje katenspek
A: 240 gr tilapia, 100 gr bimi, 75 gr oesterzwammen, lenteuitjes en een saus van dille, mosterd en een pietsje slagroom

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:07

Saskiaatje schreef:
Anneve, ik lees vaak dat jij zegt dat koolhydraten een hongergevoel geven, toch?
Maar ik heb bijvoorbeeld om half 1 vier bruine boterhammen gegeten en heb dan nu nog geen trek, helemaal niet zelfs.
Hoe komt dat dan?

Ik zou dus echt letterlijk omvallen :+ Vergeet niet dat er mensen zijn die erg gevoelig zijn voor insuline (het tegenovergestelde van diabetes type 2) en die dus erg goed tegen khd kunnen en er prima gevoedt mee zijn :) Daar kan het dus aan liggen.

Ik persoonlijk gedij het beste op zo min mogelijk khd (ook zo min mogelijk groenten dus := ). Ik ben nu pinda's aan het toevoegen (want ik ben een pindakaas junk :D ) en dat gaat prima :j

Ik moet ongesteld worden en ik heb een megahonger, vandaag iets minder dan gisteren, dat wel. Is het ok om gewoon meer te eten, van de atkins-proof waren dan? Dus meer vlees en eieren?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:15

Ik heb in dit topic al hele lijsten met bronnen opgegeven. Gewoon even terugzoeken aub.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:18

Saskiaatje schreef:
Hoe komt dat dan?

Saskiaatje: jij bent de aanleiding tot dit topic. Je hebt nl. een topic geopend een paar weken geleden dat je eindeloos kon eten, nooit vol zat. Dit topic is een afsplitsing daarvan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:28

anneve schreef:
Ik heb in dit topic al hele lijsten met bronnen opgegeven. Gewoon even terugzoeken aub.

oeps sorry hoor := Gaat dit over de menstruatie honger?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:48

Denk niet dat het tegen jou is.
Voel met je mee phormicola, zou het liefst een zak chips pakken.
Bescherm mezelf door zometeen maar in bed te kruipen, daar kom ik dan niet meer uit omdat de kamer zo koud is :=

Mrijn, dacht ik vraag het toch maar. ;)

Als dietist kijk je er waarschijnlijk anders tegenaan vanuit je opleiding laura, maar als je al jaren vecht tegen overgewicht ga je voor allerlei mogelijkheden opnstaan.
Jaren gezond gegeten en dan toch overgewicht incl pijn, huisarts die je eens bekijkt en zegt " zo dik ben je niet" op dat moment was ik 100 kg bij een lengte van 1.82.
Dus dan zoek je andere wegen en als dit werkt ben ik een stuk gelukkiger, zonder pijn de trap oplopen is prettiger.
Er wordt ook nergens gezegd dat je geen khd mag, je moet gaan zoeken naar jouw balans.
En als ik zie waar allemaal suiker aan toegevoegd is kan ik me voorstellen dat we nu last hebben van een overconsumptie khd.
Als ik nog eens een lijstje erbij haal van mijn "gezonde en verantwoorde" voeding zat ik soms op 50% khd, dat is toch veel en dat uit fruit en gezonde voeding.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:42

phormicola schreef:
Is het ok om gewoon meer te eten, van de atkins-proof waren dan? Dus meer vlees en eieren?

Kort maar krachtig: ja :j
Je mag in principe net zoveel eten totdat je verzadigd bent. De ene dag is dat heel snel, maar er zijn ook wel dagen dat je (veel) meer behoefte aan eten hebt. Dan mag je ook gewoon eten totdat je genoeg hebt. Je hoeft geen honger te lijden. Da's toch wel goed nieuws he :))