Taarten Decoreren VII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:56

Ik heb geen reactie gezien.. *gaat snel kijken of ze erover heen heeft gekeken*

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:57

...komt ook maar weer eens binnenvallen. Ik heb wel alles meegelezen, maar heb de laatste tijd niet meer zo veel gebakken.

@Lindas2: ik heb nog nooit 2 lagen slagroom in mijn taart gehad, maar mijn laatste taart was gevuld met 2 lagen bbr met verse Hollandse aardbeitjes en 1 laag slagroom met verse Hollandse aardbeitjes. Omdat ik van tevoren dacht dat er niet veel smaak aan zou zitten heb ik op alle lagen een dun laagje aardbeienjam gesmeerd. Het smaakte heerlijk...de Hollandse aardbeitjes gaven eigenlijk al genoeg smaak van zichzelf.

ponygekje21

Re: Taarten Decoreren VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:13

Ik ben een beginnend taartenbakster en heb enkele vragen:

- Waarmee schrijf je een tekst op de taart? Met zo'n royal icing tube? en koop je die kant en klaar of koop je mix voor royal icing en maak je het dan zelf en dan in een spuitzakje?

- Wat wordt er nu eigenlijk als toplaag gebruikt buiten marsepein want dat lust ik niet. Is dat ook royal icing? of alleen botercreme? ik zie hier taarten voorbijkomen die een gekleurde laag hebben maar het is geen marsepein..

Hopend op een antwoord zodat ik kan beginnen :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:14

Dat is vaak (rol) Fondant :P
Ik lust zelf ook geen marsepein, haha :o
Vaak kan je eerst je taart afsmeren met botercreme, en daaroverheen de fondant (als ik het goed heb)
(heb ook nog nooit zo'n taart gemaakt, maar dat is wat ik hier heb gelezen/gezien :D

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:21

1234 schreef:
Dat is vaak (rol) Fondant :P
Ik lust zelf ook geen marsepein, haha :o
Vaak kan je eerst je taart afsmeren met botercreme, en daaroverheen de fondant (als ik het goed heb)
(heb ook nog nooit zo'n taart gemaakt, maar dat is wat ik hier heb gelezen/gezien :D

bedankt voor je snelle reactie! en wat is dan eigenlijk het verschil tussen marsepein en fondant :o ?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:26

Fondant is volgens mij een soort marsepein zonder amandelen enzo xD
Weet t ook niet precies :P
Dit heb ik van een site:

Citaat:
Marsepein en fondant worden voornamelijk gebruikt voor het bekleden van taarten en het boetseren van figuurtjes. Er bestaat echter een groot verschil tussen marsepein en fondant.
Marsepein wordt op amandelen basis gemaakt en fondant op suiker basis. Dit zorgt dan ook voor een verschil in bewerking tussen deze twee. Voorbeeld: Fondant droogt sneller uit dan marsepein.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:59

Klopt. Fondant is alleen van suiker gemaakt. Of eigenlijk marsepein zonder de amandelen erdoor.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:02

Het roze van de roze koeken is ook fondant :)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:09

Oke bedankt allemaal :D
En nog een vraagje, de harde bodem van een aardbeienvlaai is dat gewoon een Wenerbodem en hoe maak je deze het simpelste. Boter verwarmen in een pannetje en dan met zelfrijzend bakmeel en eieren?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:30

Ik wil morgen een Koninginnedagtaart gaan maken, maar ik zit nog een beetje met de vulling.
Om het oranje te houden, wil ik iets met sinaasappel doen, maar is Oranjebitter ofzo er lekker doorheen? Wat denken jullie?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:45

Ik zat net te denken wat dat roze van glacé koeken nou eigenlijk was en hoe je dit kan maken op een taart.
Dat spul proeft toch anders dan gewone fondant? Zit er nog iets extra's doorheen ofzo?
Het lijkt ook wat smeuiger ofzo als je het opeet, dat het een beetje smelt in je mond.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:10

Volgends mij is dat ook meer vloeibare fondant.
Vanavond heb ik de cursus taart decoreren een kijken of ik het leuk vind. :D

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:22

er is inderdaad een vloeibare fondant. Ik heb een keer een emmertje gekocht bij de sligro, dacht zo nu me eerste taart maken en leuk decoreren, trek ik het emmertje open is het vloeibaar. Heel erg zoet!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:01

Mooie lillifee taart :j

Ik heb vandaag op mijn paard zijn verjaardag mijn BE rijbewijs gehaald :D *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:25

Dubbel gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:26

Lindas2 schreef:
Thanx voor je reactie! Ik had er ook een beetje twijfels bij om ze allebei te doen... Heb je nog leuke ideeen voor als het discovery/animal planet zou worden?

Eehmm...Discovery-> een soort van ontploffingstaart ofzo? Ik denk dan aan die programma's als Myth Busters enzo.
En Animal-> zebrataart?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:27

Exodus schreef:
MamaMiesje schreef:
Als je de strik van fondant maakt, kun je hem nu al wel maken (maar minstens 24-48 uur van tevoren) en dan gewoon in een doosje bewaren. Hoeft niet persé gekoeld.

Ok maar de fondant is dan wel kneiterhard toch? En dat kan ik gewoon in een doosje buiten de koelkast bewaren?

:j

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:20

Hoe noem je nou z'n glaceermes :) ?
Zoek op internet naar z'n ding, alleen kan hem nergens vinden want weet verder niet hoe die heet

Bestel hem liever niet op de leukste taartenshop want dan betaal ik weer 5 euro verzendkosten voor maar 1 dingetje ..

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:25

Een paletmes als ik me niet vergis.. Misschien een handige tip.. Ik heb ook beetje rond gekeken wat ik handig vind en bij een hema of etos willen ze die nog wel eens verkopen en je kan ook van die 'verfspateltjes' gebruiken die schilders gebruiken, die heb ik ook gehaald en werken echt super handig :o .. helemaal niet duur en gelijk in 5 maten... Succes!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:28

ponygekje21 schreef:
Oke bedankt allemaal :D
En nog een vraagje, de harde bodem van een aardbeienvlaai is dat gewoon een Wenerbodem en hoe maak je deze het simpelste. Boter verwarmen in een pannetje en dan met zelfrijzend bakmeel en eieren?

Hoeft geen bakmeel in. :)

Heb wel een receptje van een kruimeldeeg voor je.
100% tarwebloem
66 % vetstof
33 % basterdsuiker
5 % ei
3 % citroenrasp
1/2 tot 1 % zout.

Alles mengen met een vlinder tot het gaat kruimelen en daarna weer 1 homp wordt.

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:33

Ohhh leuk leuk leuk!! Ik ben net begonnen met het maken van de biggetjes. Het viel mij echt heel erg mee. Heb ze nu in huishoudfolie weer terug bij de rest gedaan. Nou binnenkort de rest even bakken. Het is wel verslavend hoor. Heb nu al weer zin om meer te maken. Alleen wie moet alles steeds opeten :9

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:57

weet iemand waar je een cursus of een dagje taartenbakken kan volgen?? lijkt me zo leuk om zo'n taart te maken, maar wil niet gelijk al die spullen aanschaffen enz.. en ben bang dat het me mislukt als ik het in mn eentje moet doen haha! dus leek me wel wat als je dat ergens kan doen voor een middagje ofzo..:)

omgeving rijssen, almelo..

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:58

Heb wel een receptje van een kruimeldeeg voor je.
100% tarwebloem
66 % vetstof
33 % basterdsuiker
5 % ei
3 % citroenrasp
1/2 tot 1 % zout.

Alles mengen met een vlinder tot het gaat kruimelen en daarna weer 1 homp wordt.[/quote]

Oke dankjewel dan ga ik dat proberen :D
Weet iemand ook hoe je bv amandelschaafseltjes etc aan de zijkant/boven op de rand van een vlaai krijgt zodat het blijft zitten? moet dit met iets van eetbare lijm of blijft dit gewoon zitten?

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:15

Ik had de zijkant ingesmeerd met slagroom en daar bleef nougatine gewoon aan plakken. Denk dat amandelschaafsel ook wel gewoon blijft pakken :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:20

DianneF schreef:
weet iemand waar je een cursus of een dagje taartenbakken kan volgen?? lijkt me zo leuk om zo'n taart te maken, maar wil niet gelijk al die spullen aanschaffen enz.. en ben bang dat het me mislukt als ik het in mn eentje moet doen haha! dus leek me wel wat als je dat ergens kan doen voor een middagje ofzo..:)

omgeving rijssen, almelo..

Moet je even op www.deleukstetaarten.nl kijken, daar kun je workshops vinden in je regio.