Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:44

ayo schreef:
Ik zag ook nog dat je zelf taugé kunt kweken, dat kan in een bakje, op een zelfde soort manier als tuinkers. En is in een weekje klaar om te eten. Ga ik ook zeker even proberen, heerlijk is dat!

Dat is een goede tip! Ik lust geen taugé := maar familie wel. Dus als dat net zo makkelijk is als tuinkers kunnen ze dat ook prima zelf doen.

Tuinkers vind ik trouwens niet zo fijn. Had dat als eerste getest in m'n kweekbak en ging natuurlijk super! Maar vind het niet zo lekker om te eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:58

De eerste tomaatjes en paprikaatjes zijn al gekiemd *\o/*
Gaat wel erg snel. Ik heb dit jaar voor het eerst van die geperste cocopeat-schijfjes gebruikt om te zaaien: die gooi je in het water en dan worden ze 8 keer zo groot (door ons ondertussen al omgedoopt tot 'zwellichaampjes' hihi sorry Karin :D ).

Vandaag weer een zwik van die dingen geweekt en nu de boontjes ed. gezaaid. Dit jaar voor het eerst ook Okra en Kousenband gekocht, dus ben benieuwd. Overigens, wel grappig, kousenband heet in het Engels "yardlong bean" (meterbonen dus) maar in het Frans "haricot kilomètre" oftwel kilometerbonen. Ach, overdrijven is ook een kunst :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:22

Ik meld me ook even.
Heb altijd al: aardbeien, appel, druif, framboos, bosbes, vijg, en wat kruiden staan.
Nu wil ik het ook eens proberen met sla (2 soorten), radijs, wortel, ramanas, uien, prei (2 soorten) artisjok, aubergine, courgette. Een deel gaat in de vierkante meter tuin de rest krijgt een plekje ergens in de tuin.

Vind de info op die zakjes zaad altijd wel erg summier. Moet je best nog veel nazoeken wil je het fatsoenlijk doen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:36

avaluna schreef:
@Kebie: ik heb nu dus fruitstruiken in potten, bij de Lidl hebben ze deze week ook frambozen-, bramen- en bessenstruiken voor ik meen 2,99.

Ik heb ze gezien bij de Lidl, maar wijs laten staan.
Deze kan je idd het beste in een pot zetten, tenzij je Doornroosje-achtige praktijken wil in je tuin. :D

Bij onze plaatselijke groenteboer hadden ze 10 kruidenplantstekken voor maar 1 euro.
Wij natuurlijk kijken wat ze dan hadden en ik herkende maar 3 soorten... :o
Als dit huis, TUIN en keukenkruiden waren, waarom wisten we beiden niet wat het was? _O-
Niets meegenomen dus, we hopen gewoon dat onze wilde selderij weer opkomt.
Die was vorig jaar erg lekker. :9

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:47

hiphoi! de basilicum, bieslook, koriander, tuinkers en calendula is hier flink aan het kiemen en de peterselie is weer goed aan het uitschieten. heb ook nog tomaatjes gezet nu (van die lekkere kleine)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:59

kavama schreef:
Ze zijn wel gewoon rood maar heel erg mini.

Johannisbeeren zijn toch aalbessen?

Daar heb ik ook twee stuiken van staan en rode en witte kruisbessen. Ook staat er nog een struik met blauwe bessen maar die vind ik niet lekker ze zijn er scherp van smaak.
Dan hebben we nog een aardbeienveldje. Vorig jaar heb ik van de aardbeien samen met de aalbessen jam gemaakt.

In een anderen hoek van de tuin had ik al weer een stuk omgespit. De eerste prei en sla staan al weer klaar om straks de grond in te gaan.

Vorig jaar heb ik nog een kers en een pruim gepland, we hebben nog een oude appelboom (waar de appels slecht van zijn) en een walnoot die nog nooit een noot heeft gegeven.

Mijn buurvrouw heeft een hele grote groenetentuin,vorig jaar met regelmaat courcettes gehad.

Ik wilde me ook graag aanmelden in dit topic :o

In ons vorige huis had ik tussen de sierplanten gewoon kroppen sta en boerenkool staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:20

Thats_Me schreef:
ayo schreef:
Ik zag ook nog dat je zelf taugé kunt kweken, dat kan in een bakje, op een zelfde soort manier als tuinkers. En is in een weekje klaar om te eten. Ga ik ook zeker even proberen, heerlijk is dat!

Dat is een goede tip! Ik lust geen taugé := maar familie wel. Dus als dat net zo makkelijk is als tuinkers kunnen ze dat ook prima zelf doen.

Tuinkers vind ik trouwens niet zo fijn. Had dat als eerste getest in m'n kweekbak en ging natuurlijk super! Maar vind het niet zo lekker om te eten.

Jak taugé, vind dat zo vies en slijmerig spul :P

Tuinkers is lekker op een boterham met kaas, is idd niet zo lekker om zo te eten.
hotchocolat schreef:
kavama schreef:
Ze zijn wel gewoon rood maar heel erg mini.

Vorig jaar heb ik nog een kers en een pruim gepland, we hebben nog een oude appelboom (waar de appels slecht van zijn) en een walnoot die nog nooit een noot heeft gegeven.

In ons vorige huis had ik tussen de sierplanten gewoon kroppen sta en boerenkool staan.

Mijn buurman heeft ook een walnoot in de tuin, héél grote boom en er komen echt emmers vol walnoten vanaf, veel te veel om serieus te gaan eten allemaal. Hij heeft ook een zure kers, gele pruim, blauwe druiven en appels.
Wij plukken/rapen bij hem altijd veel, behalve de druiven gebruiken ze zelf niets, de kersen en appels heb ik nog nooit geprobeerd maar de druiven en pruimen zijn zalig.

Maar die boerenkool, hoe houd jij die rupsvrij? Bij mij werden ze afgelopen zomer echt opgevreten, in het begin heb ik nog om de dag de rupsen weggevangen maar dat was op den duur ook niet meer te doen. Dus ik zou heel graag tips willen, wil dit jaar graag weer boerenkool proberen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:31

Ik wil een aantal frames maken (gewoon van hout denk ik) en bespannen met windbreekgaas (of iets anders, desnoods oude vitrage) en die dan over mijn koolplanten heen zetten.

Ik heb één jaar broccoli in de bessenkooi gehad, dat scheelde ook al een heel stuk, ook al kunnen vlinders in principe wel door kippengaas heen.

Walnoot hebben wij ook. De moederboom heeft na 100 jaar helaas het loodjes gelegd (die gaf 30 kilo in een goed jaar) maar ik heb een aantal zaailingen die al dragen.

Het is kennelijk een fabeltje dat noten er lang over doen om te gaan dragen, mijn zaailingwalnoten waren 5 jaar oud toen ze gingen dragen. Niet veel nog, maar komt wel al een kilootje af...

shan

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:47

Tauge lijkt me leuk, ik las er net toevallig ook over!
Ik koop het wel regelmatig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:49

Ik heb trouwens ook, lang geleden, wel eens zelf champignons gekweekt. Dat ging ontzettend goed. Er waren toen van die kweeksetjes te koop bij Bakker of Willemse of zo.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:53

Ibbel schreef:
Ik heb trouwens ook, lang geleden, wel eens zelf champignons gekweekt. Dat ging ontzettend goed. Er waren toen van die kweeksetjes te koop bij Bakker of Willemse of zo.

Dat is inderaad erg leuk om te doen! Alleen schieten die champignongs op een gegeven moment echt letterlijk uit de grond waardoor het wel erg veel wordt om op te eten :D

Je kunt die pakketten nu ook halen bij de tuincentra. Ik heb ze al zien staan en ook voor andere paddestoelsoorten. Een pakket kost circa 5 euro.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:09

Champignons zijn rauw in plakjes prima in te vriezen. Dus voor een overload aan oogst zou ik niet zo bang zijn :D

Voor oesterzwammen zijn ze er ook idd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:12

Dat wist ik niet! Worden ze dan niet heel waterig?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:14

Ik heb gehoord dat het ook wel goed is om afrikaantjes tussen te planten, blijven de koolwitjes enzo ook weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:15

Nee hoor, ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat ze 'anders' vocht verliezen bij roerbakken dan verse. Er komt gewoon een hoop water uit zetten, of ze nu vers zijn of niet. Hooguit komt het water er wat sneller uit bij diepvrieschampignons. Kwestie van de wok wat hoger verhitten om het verdampen snel genoeg te laten gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:17

kavama schreef:
Ik heb gehoord dat het ook wel goed is om afrikaantjes tussen te planten, blijven de koolwitjes enzo ook weg.

Ik geloof niet zo in die theorie. Wat wij vinden stinken, zal een insect eerder aantrekken. En of een koolwitje dan de kool niet meer ruikt omdat de afrikaantjeslucht overheerst... mwah... ik denk dat die dingen op 300 meter afstand al een koolplant kunnen localiseren, afrikaantjes of niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:30

Dat afrikaantjes allerlei ongedierte op afstand houden wist ik al wel.
Ze werken zowieso goed tegen aaltjes (die in de wortels leven) en tegen bladluis werkt het ook maar niet 100%.

Maar als er meer dingen zijn hoor ik het graag, alle beetjes helpen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:12

courgettes doe ik ook elk jaar, die gaan echt heel hard bij warm weer. Ik kan er niet tegenop eten :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:33

Prei snijd ik in ringetjes en gooi ze zo in de vriezer. Als ik wat nodig heb haal ik het eruit.

Kun je courgette ook invriezen?

Dit wordt trouwens mijn eerste echte groententuin dit jaar.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:41

Ik ga veel spinazie zaaien dit jaar en bonen.
Is me zo goed bevallen vorig jaar.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:06

hotchocolat schreef:
Prei snijd ik in ringetjes en gooi ze zo in de vriezer. Als ik wat nodig heb haal ik het eruit.

Kun je courgette ook invriezen?

Dit wordt trouwens mijn eerste echte groententuin dit jaar.
Volgens mij kun je courgette wel invriezen, maar is dat heel ingewikkeld. Je moet het dan eerst in plakjes snijden en die koken...

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:10

Vraagje,.. ik had nog wat zaadjes van vorig jaar en die hebben de hele winter onder het overdekte terras gelegen, zijn die nog bruikbaar of was het te koud ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:19

Koud is geen probleem voor veel zaden, maar ik denk dat ze veel te vochtig zijn geweest.
Je kan wel een testje doen: leg een paar zaadjes op wat keukenpapier dan je goed vochtig houdt. Kiemt daar niets of vrijwel niets van, dan hoef je het niet meer te proberen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:53

Ja waarschijnlijk te vochtig geweest.
Als je een handvol in een bakje of idd op keukenpapier legt en er kiemt meer dan 50% dan is het in princiepe nog goed.

Ik zag trouwens vanmiddag bij The Taste of Life dat je de bloemen van Courgette's ook kunt eten, hij doopte ze in een beslagje en frituurde ze :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:16

Ja, dat heb ik ook gezien. Alleen die bloemen kun je alleen heel vroeg op de dag oogsten anders gaan ze weer dicht ofzo.