Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:03

Lekker zeg!!!
Ik kwam laatst ergens op fb wel vegan m&ms tegen, alleen in Duitsland en duur :+.

Ik wil de komende tijd echt even op m'n eten gaan letten, ik eet namelijk zoveel chips en andere ongezonde meuk.
Afbeelding
Afbeelding
Hamburgerbroodje & javaanse schijf van de Jumbo, komkommer en sla, satésaus van inproba of zo, mayolijn en Chili saus. Zo lekker <3.

Terugkomend op m'n gezond eten:
Ik wil dus wat gezonder gaan eten (en meer gaan sporten :+). Wat zijn nou lekkere en gezonde vegan snackjes voor tussendoor? En het liefst ook niet al te duur?
Kikkererwten roosteren is geen optie, vind ik echt niet lekker haha. Humus en zo dan weer wel, maar dat was geen succes.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:16

Fruit? :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:35

Hee. Ik heb vandaag voor het eerst gekookt! Zeg maar voor de aller eerste keer :')
Ik heb het lekker simpel gehouden: zilvervliesrijst met sperziebonen. Maar het was wel lekker :j
Afbeelding
Ik vind het wel leuk om dingen op een fancy manier op je bord te doen :')

Ik zit hier echt veel te denken nu. Mijn moeder kookt normaal gesproken ‘s avonds. Mijn ouders zijn nu op vakantie, dus nu kan ik lekker zelf koken. Ofja, dat doe ik voor 2 dagen. Ik ben even nagegaan wat mijn moeder kookt. Ze kookt best vaak ongezonde dingen. En ze haalt echt heel vaak dingen als pizza’s en pannenkoeken etc in huis. Dat heeft ze dus nu ook gedaan. Allemaal heel erg lekker, maar echt ongezond. Ik zit dus nu in een dilemma met mezelf. Ik wil echt graag gezonder gaan eten. Ik wil dus tegen haar gaan zeggen dat ik minder vaak die ongezonde dingen wil. Maar van de andere kant weet ik dat ze het doet omdat ze van me houdt, en me blij wil maken. Maar 9 van de 10 keer maakt ze me er niet echt meer blij mee. En sinds ik al vegetariër ben geworden. En ik heb mijn dieet al best wat veranderd, denk ik dat ze zich zorgen gaat maken dat ik er te ver in ga ofzo. Ze heeft al een keer gevraagd of ik geen anorexia heb ofzoiets. En nee dat heb ik overduidelijk niet. Maar ik wil gewoon meer gaan letten op wat ik eet. Ik wil zeker weten ook langzaam echt in de veganisten wereld komen. Maar dat wil ik echt stap voor stap doen. Aangezien dat voor mij echt een hele grote stap is als ik dat in een keer doe.

Dan heb ik nog een ander issue. Wij hebben best wel wat snoep en chips etc in huis. Ik heb daar nu steeds meer problemen mee. Kijk, we kunnen het niet zomaar uit huis gaan halen. Mijn ouders eten graag wel eens wat chips. En ik ben tante. Dus ik heb neefjes en nichtjes die wel vaker in huis rondrennen en snoepjes willen. Alleen dan heb ik het probleem dat ik enorm impulsief ben (Dat komt waarschijnlijk omdat ik misschien ADHD heb. Daar ga ik binnenkort achter komen). Dus zie ik zoiets liggen, dan is het HEEL erg lastig om er nee tegen te zeggen voor mij. Als er koekjes staan kost het me superveel energie om er geen te pakken. Als mijn opa en oma een uur op bezoek komen en dat hele uur staan er koekjes op tafel waar ik bij zit, heb ik zeker 1 of 2 gehad. Als ik er geen heb gehad ben ik na dat uur helemaal bekaf van het nee zeggen tegen die koekjes. Het is echt een issue voor mij. De reden waarom het wel lukt bij vlees bij mij is simpelweg omdat ik het meeste vlees van nature al minder lekker vind. Alleen dingen als kip en choarma zijn lastig voor me. Maar die kan ik in principe makkelijk ontwijken bij ons thuis. Dus dan is het probleem opgelost. Dat is met koekjes en snoepjes en chips dus een heel ander verhaal. Ik reageer echt op impulsen. Loop ik langs de snoeptrommel, dan heb ik een snoepje in mijn hand voordat ik het zelf überhaupt in de gaten heb. Dus dit is echt iets waar ik heel erg veel moeite mee heb. Ik doe kneiterhard mijn best. Maar het lukt me gewoon niet :')
Iemand tips voor deze dingen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:18

Kan je niet eens per week voor je familie koken? Dan kies jij wat er op tafel komt :j en kan je je mama mss inspireren. Leg ook uit aan je mama dat je genoeg wil eten maar ook graag nieuwe dingen wil ontdekken. Hier in dit topic staan ontzettend veel inspirerende Posts.

Als jij na 2 koekjes kunt stoppen vind ik je al heel sterk haha. Ik ben een veelvraat en bij mij gaat het pak op. Zeker met koekjes.
Wat ik nu doe en wat goed werkt is meer eiwitten en calorieën verdelen over de dag. Ochtend grote fruit-eiwit smoothie, middag boterhammen, 4uurtje mijn andere boterham die over is of eiwitreep of wortels met humus of edamame oid, en dan avondeten. Ik snack verder weinig. In het weekend wat wijntjes en borrelen of uit eten :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:39

Wat dan weer wel veganistisch is in Italië is een zelfgemaakte fruitsalade in een uitgeholde halve (enorme) watermeloen, met nectarines, druiven en honingmeloen :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:12

Oeh dat klinkt echt super lekker!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:05

bah fruit :')

Ik drink nu elke dag zelfgemaakte smoothies en krijg zo erg veel fruit binnen (2-3 porties) maar gewoon eten vind ik echt lastig. Meloen eet ik nog net, maar al de rest niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 14:10

Meloen is dan ook familie van de komkommer en is eigenlijk een groente :Y)

Smoothies zijn wel erg lekker ja, ik ben alleen de laatste tijd te lui om ze te maken :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:16

Ik heb de gewoonte er momenteel goed in zitten gelukkig! Meestal doe ik banaan - half doosje diepvriesfruit - random stuk fruit want je proeft het toch niet - 50g vegan eiwit. Dat gaat er goed in.

Een boterham vind ik soms lekkerder, maar dan eet ik op een dag al makkelijk 8 grote boterhammen en daar kan ik eigenlijk ook van blijven eten. Merk dat het de eiwitten meer rust geeft qua willen eten.

Ha dat van meloen is logisch! Tomaat is eigenlijk fruit en ja hoor, dat vind ik ook niet zo, terwijl ik verder groente heerlijk vind.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:20

Ik ben ook een slechte fruit eter.. Soms gaat het periodes even goed, als de aardbeien er weer zijn of begin van de kersenlijk... Maar in de winter zal ik zelden wat pakken.

Smoothies ook met periodes. Met diepvriesfruit erin vind ik wel lekker. Met amandelmelk en banaan maak ik dan een soort milkshake. Maar ook daar komt na een tijdje de klad weer in...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:24

Poes dat eet ik ook altijd, als toetje.

Als ik gewoon een banaan eet dan zit ik daarna ´vol´ :+ na zo´n shake niet. Een smoothie eet ik veel makkelijker weg..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:31

Ja als toetje is het mij wat te veel calorieën := :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:50

Ja ik kom eerder te kort _O- . Als ik gewoon een weekje wegga en lekker niet nadenk over - voor mij - goed eten val ik gerust 2 kilo af en doe er dan maanden over om ze terug te krijgen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:52

mar_fay schreef:
Wat dan weer wel veganistisch is in Italië is een zelfgemaakte fruitsalade in een uitgeholde halve (enorme) watermeloen, met nectarines, druiven en honingmeloen :9

Dat klinkt super lekker. Ga ik ook eens maken.

Smoothies ben ik niet zo van. Ik vind stukjes fruit lekkerder en ik denk dat ik er dan minder van eet.

8nnemiek schreef:
Meloen is dan ook familie van de komkommer en is eigenlijk een groente :Y)
Wist ik niet. Nu snap ik waarom de meloen zo lekker is in de Indiaanse chutney (vandaag weer 10 grote potten gemaakt van courgettes, meloen, uien, paprika, knoflook, gember en allerlei kruiden en wat suiker, port :9 ).

poes schreef:
Tomaat is eigenlijk fruit
Dat wist ik dus ook niet. Morgen gaan we hier eigen gemaakte tomaten-pasta saus maken. Als het gelukt is deel ik het recept.

Gisteren heeft de vriendin van mijn zoon vegetarisch gekookt. Zo vreselijk lekker:

Afbeelding

https://www.ah.be/allerhande/recept/R-R ... aubergines

https://www.npo3.nl/courgettesalade-van ... ottolenghi

https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... atermeloen

Met name de yoghurt saffraan saus vond ik vreselijk lekker zoals die combineerde met de aubergines. Ik denk dat deze recepten gemakkelijk veganistisch zijn te maken.

Van te voren hadden we carpaccio soep , die lekker koud was met tomaat en stukjes kleine komkommer uit de tuin.

Vandaag hadden we dus de restjes van gisteren opgemaakt in een salade. Door de salade zat dille, uitjes, peterselie (vers restant van gisteren), quinoa, sla in stukjes gesneden, halve citroen, restant pitjes van de granaatappel :9 en restjes van de verse Parmezaanse kaas die als kleine stukjes er door heen was gedaan, peper en zout. Ik had het hart erbij gedaan van de artisjok anders moesten we die weg gooien. De verse artisjok is flink gekookt en hebben we gegeten met de zoete honing mosterd saus als aperitiefje (is nog gezellig ook allemaal om de beurt de blaadjes plukken en dippen dan eten :9 ). Vandaag heb ik de saffraan saus gebruikt voor erbij.

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

Afbeelding
Heeft iemand deze al eens gehad? Ik vind ze erg lijken op de veggie bacon pieces die nog naar Nederland zou komen. Want de spekjes zagen er altijd heel anders uit. Ik ben in de war haha. Heb nu spijt dat ik hem niet meegenomen heb, maar moest nog een hele dag in een warme auto haha.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:29

Helaas in BE nog nergens kunnen vinden vegetarische spekjes :(

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:40

Ik vind deze nep spekjes niet lekker, maar dat komt door de nep rooksmaak. Die vind ik smaken naar .. nouja iets heel chemisch iig. Er zijn veel mensen die liquid smoke wel lusten hoor

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:03

Oooh artisjokken, daar ben ik echt zo dol op! Jammer dat je die in Nederland niet zo goed kunt krijgen. Ziet er weer fantastisch uit Pien. In die watermeloen kun je trouwens van alles gooien, dit was meer wat er hier goedkoop was.

Grappig dat de meningen over fruit zo wisselen. Ik ben er in elk geval dol op :9

Die van vivera zijn lekker, maar spekjes? Nah. Veel droger. Maar ik vond spek lekker vanwege het vet en dat mist hier volkomen. Qua smaak is het prima.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:51

De vega (diepvries) spekjes van Aldi vind ik het fijnst).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:34

mar_fay schreef:

Ik werd even getriggerd in "maar honing is niet vegan" alleen toen bedacht ik me dat er niet daadwerkelijk honing in honingmeloen zit _O-

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:23

Hahahaha geen zorgen! Nu eet ik wel honing, maar toch, er is alleen een meloen doorboord met een scherp mes ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:43

Ja snap ik hoor maar ik vind het zelf wel vervelend als mensen vergeten at honing ook gewoon van dieren komt :o

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:31

Hebben jullie nog tips voor vegan dingen (ontbijt/snack) om mee te nemen naar een festival? :)*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 14:34

Noten/granenreepjes :9 Makkelijk mee te nemen, vult goed en geeft wat snelle energie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:15

Margoooo schreef:
Hebben jullie nog tips voor vegan dingen (ontbijt/snack) om mee te nemen naar een festival? :)*
Fruit en komkommer ook altijd fris en lekker. Brood eventueel. Zakken nootjes.

Voorlopig hier mijn laatste recept want we gaan naar NL. Dus op de valreep 5 kg tomaten weggewerkt tot een smakelijke tomatensaus voor op de pizza, pasta etc.

Ik geef 2 basisrecepten en dan hoe ik ze in elkaar heb geschoven.
1. 500 gr hele goede tomaten, 2 teentjes knoflook, 1 flinke bos basilicum, extra vergine olijfolie, olijfolie om in te bakken, zeezout versgemalen zwarte peper.

2. romatomaten 3,5 kg, sjalotten 250 gram, olijfolie 100 ml, knoflook 6 teentjes, tijm 6 takjes, peterselie 4 takjes, verse rozemarijn 3 takjes, laurier 2 blaadjes, suiker 1 kl, peper en zout.

a. Pel en ontpit de tomaten en snij ze in stukjes. Pel en snipper de sjalotten en de knoflook.
b. Bind de tijm, peterselie, rozemarijn en laurier samen tot een kruidentuiltje;
c. Fruit de sjalot glazig in 100ml olijfolie. Voeg erk noflook aan toe en laat eventjes mee stoven. Roer de tomaten erdoor en leg er het kruidentuiltje bij. Bestrooi met de suiker en kruid met peper en zouot.
d. Zet het vuur laag en laat de saus zonder deksel ongeveer 1 uur zachtjes zudderen. Haal kruidentuiltje weg en breng saus op smaak met peper en zout.
e. Verdeel de saus over de uitgekookte potten, schroef ze zsm dicht en zet ze op de kop om te laten afkoelen.

Wat ik gedaan heb is als volgt. Ik had nog basilicum een bos die op moest in de ijskast, net als bladpeterselie. Die twee bosjes heb ik klein gesneden.
De uien heb ik gebakken gemengde olie namelijk: olijfolie, basilicum olie, tomaten olie. Daarna de knoflook toegevoegd met een grote peper klein gesneden uit de tuin. De tomaten heb ik niet gepeld alleen in kleine stukjes gesneden. Toen de uien, met knoflook en pepertje glazig waren heb ik het kruidenbuiltje toegevoegd. Het kruidenbuiltje bestond bij mij uit verse rozemarijn, uit de tuin, tijm, citroen tijm, en laurier met zeezout en eventjes mee laten bakken en vervolgens de ongepelde tomatenstukjes erbij gedaan.
Dit heb ik lekker een uurtje laten sudderen. Vervolgens heb ik een halve citroen erbij gedaan (pectine) en met de staafmixer alles mooi glad gepureerd. Toen wat pectine suiker toegevoegd en nog 1 minuutje laten koken. Vervolgens alles in de potten gedaan. We hadden 10 grote potten wederom en het heel erg warm na afloop :j }> .

Smakelijk eten.