de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 00:24

Prairy schreef:
Jeetje Dorine, wat een joekels! Laten ze een beetje makkelijk hun vel en steen los? Zo ja dan heb ik wel interesse in wat enthout later O:)

Ja ze laten de steen perfect los, het enige wat die grote wel hebben is dat de steen niet heel blijft maar splijt. Elke perzik die ik opensnij, heeft aan beide helften de helft van de steen zitten

Afbeelding

Ent jij zelf?
Ik zou overigens een bezoekje aan Wind in de Wilgen in Lelystad niet afraden.. hij is echt een perziken en abrikozen expert en heeft ontzettend veel kennis. Ook over op welke onderstam het ras het het beste doet enz

Vergeet trouwens ook niet dat het wel een heel gunstig jaar is voor perziken en abrikozen. Ik heb nog te weinig ervaring met mijn bomen om te weten hoe het jaar na jaar zal gaan. Een natter voorjaar kan wel eens een heel ander resultaat geven

Net weer even wat geoogst in het donker voor morgen op het werk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was trouwens net bij de budgetfood. Ze hadden 10 zakjes zaad voor een euro. Dus ik heb 5 zakjes wilde rucola en 5 zakjes tuinkers gehaald. Die laatste kan ik gewoon binnen zaaien, die wilde rucola heb ik net 2 zakjes van uitgestrooid, binnenkort de rest. Ik hoop dus dat ze gaan bloeien, zichzelf uitzaaien en dat ik dan voortaan hier wilde rucola heb. Ik vind het vooral leuk voor de bloemetjes die je kunt eten, die zijn een leuke garnering op van alles, maar als ik ook nog regelmatig wat rucola kan oogsten zou ook top zijn
Ik wil dit zelfde gaan doen met komkommerkruid, die bloemetjes vind ik ook zo leuk als garnering

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 05:33

Ja ik ent zelf, maar moet zeggen dat perzik en abrikoos nog niet heel veel succes hebben.

Heb je ook hele pitten van die grote? Of zijn ze echt allemaal gespleten? Anders zou ik ook wel wat pitten willen overnemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 07:44

Prairy schreef:
Ja ik ent zelf, maar moet zeggen dat perzik en abrikoos nog niet heel veel succes hebben.

Heb je ook hele pitten van die grote? Of zijn ze echt allemaal gespleten? Anders zou ik ook wel wat pitten willen overnemen.

Tot nu toe splijten ze allemaal. Maar is het niet juist de bedoeling bij zaaien dat dat amandeltje ontkiemt? Want die ligt juist keurig bloot
Als ik een keer een hele pit heb wil ik hem best bewaren hoor... maar zou ff uitzoeken hoe je precies moet zaaien voordat we zoeken naar een dichte pit terwijl hij toch open moet :')
Sowieso zijn perziken behoorlijk zaadvast dus zaaien gaat prima begreep ik

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:25

Prachtig Dorine.

Wind in de wilgen heeft vorig jaar de laatste verkoop ronde gehad. Hij is ermee gestopt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:34

Malenka schreef:
Prachtig Dorine.

Wind in de wilgen heeft vorig jaar de laatste verkoop ronde gehad. Hij is ermee gestopt.

Meen je! Neeeeeee ik wilde daar nog heen.
Heeft niemand het voortgezet?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:25

Dorine92 schreef:
Prairy schreef:

Tot nu toe splijten ze allemaal. Maar is het niet juist de bedoeling bij zaaien dat dat amandeltje ontkiemt? Want die ligt juist keurig bloot
Als ik een keer een hele pit heb wil ik hem best bewaren hoor... maar zou ff uitzoeken hoe je precies moet zaaien voordat we zoeken naar een dichte pit terwijl hij toch open moet :')

Het lijkt allebei te kunnen, na stratificeren. Kwestie van proberen :D Als je de pitten een beetje vochtig/in de koelkast kunt bewaren tot versturen dan zou ik ze graag hebben :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:34

Prairy schreef:
Dorine92 schreef:

Het lijkt allebei te kunnen, na stratificeren. Kwestie van proberen :D Als je de pitten een beetje vochtig/in de koelkast kunt bewaren tot versturen dan zou ik ze graag hebben :)

Oh dat kan ik wel regelen ja. Ik kan ook gewoon alle pitten vanaf nu bewaren dan heb je een grotere kans. Ik zal mijn nummer even pb'en dan kun je me eraan herinneren ook, wat ik ben nogal vergeetachtig. Ik zal nu in ieder geval de pit van de perzik die ik net op heb mee naar huis nemen en in de koelkast doen als ik het niet vergeet

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:58

Zal ik dan proberen onze abrikoos uit pit te vermeerderen? Kunnen we uiteindelijk nog wat plantjes ruilen als het slaagt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:20

Ik zet zelf alleen bewezen rassen neer, maar wellicht wordt iemand anders er blij van :D
Ik heb momenteel meer de focus op vaste groenten. Ik zou wel eeuwig moes enz willen zetten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:31

Even een idee zou ik voor de druiven een rand laagstam abrikozen/perzik kunnen zetten. Of neem ik dan teveel licht weg bij de druiven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:01

Marcella schreef:
Even een idee zou ik voor de druiven een rand laagstam abrikozen/perzik kunnen zetten. Of neem ik dan teveel licht weg bij de druiven.

Ik zou zeggen dat laatste ja
Volgens mij bestaan er niet echt zulke traaggroeiende onderstammen dat de boompjes heel klein blijven. Maar dat zou die man van wind in de wilgen dus goed weten. Maarja schijnbaar is hij gestopt.
Ik zou het niet doen. Ze worden best groot

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:33

Heeft iemand nog een tip om mijn courgette het wat meer naar de zin te maken hier? Hij smeert 'm bijna de tuin uit :Y)

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:10

Terug naar beneden buigen?

Malenka, lijkt me leuk.

Ik heb hier potten van een witvlezige nectarine die goed loslaat qua steen en vel, die ga ik ook proberen te zaaien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:39

Afbeelding
Afbeelding

Wij eten morgen gevulde aubergine/courgette. :9

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:45

Neonlight schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wij eten morgen gevulde aubergine/courgette. :9

Als ik dat zo zie, dan denk ik alleen maar.. jeetje.. wat een werk voor 1 aubergine :')
Respect

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:51

Komen al weer 2 nieuwe vruchten aan, en veel bloemen. En ik vind het niet erg om niet ineens met een berg te zitten maar het nu lekker vers op te eten. Mag later als de tomaten ook rijp zijn, dan kan ik sauzen maken.
Overigens heb ik niet veel werk aan de aubergine gehad tot nu toe.
Ik ben allang blij dat de aubergine het doet, want heb een tuin met weinig zon. Staan iets te veel volwassen eikenbomen in het bos naast ons. :))

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:53

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de eerste jam van dit jaar weer gemaakt. Van kriek, rode aalbessen en 2 soorten kruisbessen. Allemaal uit eigen tuin

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:06

Het fruit gaat hier ook prima :j
Vandaag heb ik weer wat pruimen, bramen, japanse wijnbes en rode besjes geplukt :9
Afbeelding

Afgelopen week heb ik nog twee kilo bloemkool ingevroren. De bloemkool doet het top!
De rest van de groente iets minder :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:02

Ik heb vandaag ongeveer 1 kilo Japanse Wijnbes geplukt.

En de moestuin opgeschoond want er stond een enorme berg onkruid in := morgen weer verder.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:07

Hier is de Japanse wijnbes nog niet rijp. Wel weer een heerlijke perzik op net, en moerbeien

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:51

Ik zit dat het een naar het andere dood gaat door afgevreten wortels.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:45

Geweldig om al dat fruit te zien!
Mijn twee kersenbomen hebben in totaal 1 enkele kers gegeven, perenboom moet eerst nog groeien dus daar heb ik alles afgehaald, pruimen zitten vol maar die zijn nog groen en appels gaan heel goed maar moeten nog ff groter worden. Enige fruit wat het echt goed doet zijn de aardbeien, elke dag een klein handje.

Ik merk dat ik het kweken echt leuk vind maar het moeilijk vind om te bedenken wat ik met de oogst ga doen en hoe te bewaren. Dus ik heb voor mezelf een boek gekocht over oogsten en bewaren in de hoop daar wat inspiratie mee op te doen.

Daarnaast ben ik ook eindelijk gezwicht voor de zaaiagenda van Diana's mooie moestuin. Ik had gelezen dat dit de laatste druk zou zijn dus heb er nog snel eentje besteld. Daar staat per maand in wat ik kan zaaien in begin/midden/eind dus een handig boekje om even doorheen te bladeren dacht ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:09

Hier ben ik al bijna twee weken mee bezig, alleenweet ik pas op zijn vroegst over een week of 4 hoe het smaakt. Elke keer proef ik wel het kooksap en dat smaakt naar ingemaakte gekochte augurken, ik ben er ook nog wel even mee bezig. Bizar maar 4 planten hebben nu al 7 potten augurken opgeleverd :oo en er zitten nog heel veel kleintjes en bloemen die ijverig bestoven worden door bijtjes en hommels en een enkele enorme mij onbekende vlieg met een schaakbordje op zijn of haar rug. Dit lijkt ook een goede bestuiver te zijn. Nooit geweten dat zij ook aan bloempjes doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:21

@Karuna, gaaf zeg zoveel opbrengst. Ik ben dus een beetje bang om te beginnen want waar begin je. Welke potten moet ik kopen. Ik heb ooit ergens gelezen dat je bij elke inpot sessie nieuwe deksels moet kopen maar waar koopje die dan weer...
Nu heb ik een stuk of 10 jalapenos geoogst gisteren en de uien zijn ook klaar dus ik ga een chilisaus/salsa proberen te maken denk ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:21

Ik heb vandaag ook augurken ingemaakt, hier gaan de plantjes ook lekker, denk dat ik ook een mooie opbrengst gaat hebben uiteindelijk.