de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:57

Malenka schreef:
Heel eerlijk? Zulke gemakkelijke planten zijn bij mij vaak favoriet. Weinig werk, veel oogst.

Ik heb onlangs ook een workshop gehost over het maken van touw uit brandnetel. Nog een reden er bij om blij te zijn met deze plant!

Brandnetel is ook top voor het zaad. Kan door de yoghurt en over hüttenkäse enz

pmarena

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:40

Jep die lijkt er als 2 druppels water op, dat zou hem zomaar kunnen zijn :j

Het is net aardpeer zeg maar. Je zaait het 1 keer en blijft terugkomen :=

Ik moet wel zeggen dat we er an sich weinig van gegeten hebben, ik ben niet zo van de bergspinazie.
Het zijn toch vaak maar kleine blaadjes, schiet snel de hoogte in en dan worden de blaadjes nog kleiner... doe mij maar gewone spinazie.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:03

pmarena schreef:
Jep die lijkt er als 2 druppels water op, dat zou hem zomaar kunnen zijn :j

Het is net aardpeer zeg maar. Je zaait het 1 keer en blijft terugkomen :=

Ik moet wel zeggen dat we er an sich weinig van gegeten hebben, ik ben niet zo van de bergspinazie.
Het zijn toch vaak maar kleine blaadjes, schiet snel de hoogte in en dan worden de blaadjes nog kleiner... doe mij maar gewone spinazie.

Gewone spinazie moet in de moestuin, dat heb ik niet. En tussen de munt, bosaardbeien enz gaat dat niet zo goed denk ik als je niet elk jaar opnieuw wilt zaaien met minimale opbrengst

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:04

Ah ja, daar worstelt de Orach zich wel bovenuit :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:29

pmarena schreef:
Ah ja, daar worstelt de Orach zich wel bovenuit :j

Meer van zulke tips altijd welkom :D
Ik hoop uiteindelijk een soort balans met een jaar routine te krijgen waarbij dingen zich vanzelf blijven uitzaaien en vergrote, waarbij ik alleen een beetje hoef te temmen en weg te trekken wat me niet bevalt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:47

....of wat je op wilt eten O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:51

Hier komt elk jaar vanalles spontaan op. Die Orach. Doorgeschoten sla die zaden los heeft gelaten geeft allerlei spontane sla. Vooral de Rucola is hardnekkig, daar vind ik helemaal niks aan en in mijn beleving trek ik die al jaren weg voordat er zaad in komt maar elk jaar komt hij weer op...

Nu staan mijn bakken vol met Goudsbloemen die zichzelf uitgezaaid hebben.
En er blijft blijkbaar ook altijd wel een restje of klein aardappeltje zitten want elk jaar weer spontane aardappelplanten die dan ineens prominent aanwezig zijn als ik een week niet naar m'n bakken om heb gekeken....en dan tussen de peentjes ofzo omhoog komen. Die ik laat zitten geven altijd prima aardappels :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:29

pmarena schreef:
Hier komt elk jaar vanalles spontaan op. Die Orach. Doorgeschoten sla die zaden los heeft gelaten geeft allerlei spontane sla. Vooral de Rucola is hardnekkig, daar vind ik helemaal niks aan en in mijn beleving trek ik die al jaren weg voordat er zaad in komt maar elk jaar komt hij weer op...

Nu staan mijn bakken vol met Goudsbloemen die zichzelf uitgezaaid hebben.
En er blijft blijkbaar ook altijd wel een restje of klein aardappeltje zitten want elk jaar weer spontane aardappelplanten die dan ineens prominent aanwezig zijn als ik een week niet naar m'n bakken om heb gekeken....en dan tussen de peentjes ofzo omhoog komen. Die ik laat zitten geven altijd prima aardappels :)

Oh leuk wilde rucola heb ik toevallig van de week een plantje van uitgezet dus hopelijk gaat die flink los met uitzaaien dan
Wat doe je met goudsbloem?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:56

De oranje bloemetjes bewonderen :=

Nah er wordt ook gezegd dat hij mieren zou verjagen, en het is natuurlijk calendula dus als je heel fanatiek bent kan je er ook zalfjes mee maken, thee van zetten, bloemetjes eten enzo schijnt het.

Google weet vast vanalles te bedenken met Goudsbloem :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:07

pmarena schreef:
De oranje bloemetjes bewonderen :=

Nah er wordt ook gezegd dat hij mieren zou verjagen, en het is natuurlijk calendula dus als je heel fanatiek bent kan je er ook zalfjes mee maken, thee van zetten, bloemetjes eten enzo schijnt het.

Google weet vast vanalles te bedenken met Goudsbloem :=

Ja precies maar niet eetbaar dus ik hoef hem dan in ieder geval niet. Dat dacht ik al. Beter oost indische kers dan

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:13

Wat een heerlijke oogstfotos komen er voorbij :D

Ik was vorige week met dat warme weer op vakantie, ik hield mijn hart vast voor de planten in pot. Vond dit toch wel een mooie oplossing :+

Afbeelding

Nadat de vogels alle vijgen eraf hebben gejat dit voorjaar is mijn vijg aan zijn "tweede leg" begonnen. Denk niet meer dat die nog op tijd gaan rijpen, of wel? -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:13

Ik heb goudsbloem macaraat staan. Maar gebruik het ook voor in de thee.

Moet eigenlijk nog smalle weegbree plukken en drogen. Vinden de katten ook lekker.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:39

De vijgen die zich nu ontwikkelen zijn de main crop. Die kunnen dit jaar nog rijpen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:43

Mijn vijgenboom heeft z'n breba er gezellig zelf af gegooid en is nu ook goed bezig met z'n main crop. Hopelijk gaat die goed, vorig jaar niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:24

Malenka schreef:
De vijgen die zich nu ontwikkelen zijn de main crop. Die kunnen dit jaar nog rijpen.

Dat ligt helemaal aan het ras. Sommige rijpen nooit af in Nederland

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:58

Ik heb spontane tomatenplanten, dille, goudsbloem, borage, sla, rucola en aardappelen (dat ik weet :P)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:13

Oja spontane tomaten als er een tomaatje af gevallen is heb ik ook wel :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:12

Weet iemand wat voor larve dit is? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:32

Larve van een bladsnijder bij. Prachtige solitaire bijen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:43

Zo zonde, heb ze in dolle paniek in het compostvat gemieterd

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:05

Oh wat een heerlijke foto’s

Vorige week weck-kast ontruimd
Eerste aardappels zijn geoogst, aardbeiplanten hebben al mooie vruchten gegeven en groeien goed.
Eerste courgettes liggen in de koelkast, klaar om verwerkt te worden.
Vandaag in totaal 9 potten aspergesla geweckt
Eerste 10 koolrabi’s geoogst en geweckt
Cappucijners liggen in de vriezer te wachten tot de tomaten rijp zijn en ik er chili con carne van kan maken.
Eerste paprikaplant in bloei.
Eerste doperwten liggen in de koelkast te wachten op weckpotten evenals nog 2 koolrabi’s

Echt een goed moestuinjaar

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:07

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:01

Hier gisteren nog 2 soorten perziken en 1 soort abrikoos geoogst. Die middelste is het formaat van perziken uit de supermarkt. Kun je nagaan hoe groot die andere is

Afbeelding
Afbeelding

Heb gister ook nog een grote bestelling binnengekregen met allemaal soorten bosaardbeitjes. Ik vind dat ontzettend leuk fruit maar je kunt er niet genoeg van hebben. Ik hoop nu een langer plukseizoen te hebben, omdat ik nu veel variëteiten heb. Ook gele trouwens. Vind ik ook leuk, die verschillende kleuren. Ook wat andere dingen aangeschaft zoals een bontgekleurde salie, een paarse salie, wat planten die eetbare bloemetjes geven, en nog wat andere kruiden. Heb gewoon tig soorten tijm gezet. Er is vast wel 1 soort die echt goed zijn plekje gaat innemen

Ik verwacht ook nog een pakket met 5 aspergeplanten. Beetje laat in het seizoen maar ik ga er gewoon volgend jaar niks van plukken, dan komt het wel goed met de planten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:26

Ik meld me hier ook. Ik lees al een tijdje mee. Maar sinds een maand wonen we op een boerderijtje in Frankrijk. Er is een vrij grote moestuin, maar daar is waarschijnlijk al heel lang niets aan gedaan. Volgend voorjaar wil ik in de moestuin gaan beginnen. Maar hij is zo enorm overgroeid, dus we moeten eerst al het onkruid weg zien te krijgen. Waarschijnlijk gaan we dat met karton doen.

Verder hebben we voor het huis 2 kersenbomen en 2 walnoten staan. Hier willen we nog meer fruitbomen gaan neerzetten.

In de moestuin staat een tunnel kas zonder folie en een andere kas. Maar we zijn nog niet bij de kassen geweest, omdat er nog zoveel brandnetels staan en bramen en frambozen woekeren daar ook enorm.

Dus we hebben nog genoeg te doen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:25

Jeetje Dorine, wat een joekels! Laten ze een beetje makkelijk hun vel en steen los? Zo ja dan heb ik wel interesse in wat enthout later O:)