Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:03

Dank je Pien, zitten lekkere dingen tussen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:19

https://deboon.blogspot.com/2017/08/rec ... e.html?m=1

Ik heb meloen gedaan want ik had geen abrikozen. Ik had verse gember en ik heb er nog een klein potje gember stukjes in siroop van de AH bij gedaan (vind ik altijd zo lekker), en ik heb op 4 kg maar 750 gram azijn gedaan. Ik heb langer met de deksel erop alles laten pruttelen. En op die 4 kg gram heb ik 1 kg geleisuiker gedaan om jam te maken waar je normaal 1 kg fruit voor nodig hebt en ik heb 500 gram speciale geleersuiker gebruikt goed voor 1250 fruit. Want de chutney mag best wat soepel zijn maar niet waterig en ook niet als jam. Dat is precies zo gelukt.

Tevens omdat ik niet alle ingrediënten had heb ik nog wat appels toegevoegd, 1 citroen uitgeknepen (→ pectine en bind dus ook) , paprika's 2 die ik had liggen er door gedaan en nog paar tomaten uit de tuin die net rijp waren.

Dus kijk ook naar je eigen dingen die je hebt en varieer. Bv mango is ook een fijne groente om in de chutney te doen, of sinasappel, of ananas. Met chutney moet je gewoon jezelf uitleven en durven en proeven, bijstellen etc. Je wilt die zuur zoete pittige smaak bij je rijsttafel.

elfs nu nog ruikt de keuken zo verschrikkelijk lekker.

Ik had als specerij door elkaar gemalen in de keuken machine: 1 rest zakje indische kruiden (zo rook het) die onze gasten hadden liggen, kruidnagels, ipv kardemonzaadjes die ik niet heb wat speculaaskruiden (zit dit kruid in), peperkorrels, zeezout, 2 scherpe pepers uit de tuin die rood aan het kleuren waren, stukje verse gember, mosterdzaadjes heb ik niet dus gewoon 1 theelepel mosterd gepakt , 4 steranijs die ik nog had liggen, 4 kaneelstokjes die ik nog had liggen en wat ketoember . Dat alles in de keuken machine en het was zo gemaald.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:08

Lekker prutje gemaakt voor vandaag :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is rode ui-champignon-vega balletjes in een donkere roux. Heel eenvoudig maar lekker!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:21

Dat ziet er echt heel lekker uit poes! Heb je voor mij het recept?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:35

:7
0091 schreef:
Dat ziet er echt heel lekker uit poes! Heb je voor mij het recept?

Heel simpel!

Champignons opbakken in wat boter met peper en zout. Neem wat ruim boter want daar maak je straks ook de saus mee. Schep de champignons uit de pan maar laat de boter erin.
Bak in dezelfde boter een ui. Vervolgens bouillonblokje toevoegen, water, donkere roux tot je voldoende saus in de gewenste dikte hebt. Kruiden met tijm en laurier en wat pure chocolade of rode wijn erbij of een bruin biertje zou ook kunnen. Op het eind champignons en vega gehaktballetjes toevoegen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:32

Dat klinkt wel goed!

Ikea vega balletjes geglaceerd in ketjap en gember
Afbeelding

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:08

Ik had met Sinterklaas een vega kookboek cadeau gekregen, en gelijk achterin de kast gegooid. Gisteren toch maar eens uit de kast gehaald en opengeslagen en:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-O-

Heb het boek maar bij het oud papier gegooid (1 spelfout kan gebeuren maar het hele boek stond er dus vol mee) en Veggie besteld, de kleine versie van het boek dat Pien heeft :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:27

F_Orumster schreef:
Dat klinkt wel goed!

[ [url=m/eo9S1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had vorige week Aldi balletjes geglaceerd in balsamico en een drupje ahornsiroop
Je kunt er echt alle kanten mee op dat spul :9

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:28

In veggie staat zo’n lekker stoofpotje haha!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:24

Sonja_vR schreef:
F_Orumster schreef:
Dat klinkt wel goed!

[ [url=m/eo9S1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had vorige week Aldi balletjes geglaceerd in balsamico en een drupje ahornsiroop
Je kunt er echt alle kanten mee op dat spul :9

Ik wist niet dat Aldi balletjes heeft, goed om te weten. In de vriezer ook? De spekjes van de Aldi zijn ook lekker.

Glaceren met balsamico is ook een goed idee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:32

Koeling bij de vega dingen
De balletjes, schnitzels en kruimgehakt zijn sowieso ook vegan
En alledrie erg dijn voor de variatie
(Balletjes en schnitzels zijn ook echt best wel erg goed )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:29

Hoe doe je dat glaceren precies?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:31

Huh? Spekjes van de Aldi?

De Aldi heeft best veel vegan!
Schnitzel, hamburgers, falafel, balletjes, kroketten, bitterballen, vegan spread, vegan yoghurt, loempia's, kipstukjes, gehakt en allemaal lekker geprijsd :D.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:32

Die hebben idd ook vega spekreepjes
Die liggen wel in de vriezer geloof ik

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:27

Sonja_vR schreef:
Die hebben idd ook vega spekreepjes
Die liggen wel in de vriezer geloof ik

Jaaa naast de vega bitterballen :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:04

Tijd voor zomer eten :D onlangs had ik op een terras een heerlijke salade gegeten: green goddess.

Afbeelding

Ik vond het zo lekker dat ik nog een foto nam van de ingrediënten:

Afbeelding

En zo kon ik het namaken :D

Afbeelding

Heeeel lekker!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:12

Lekker Poes!

Het is hier echt heerlijk genieten van perziken, abrikozen, nectarines, tientallen soorten tomaten, Franse kaas en vers stokbrood :9
En in Italië wordt het vast ook mooi (en lekker!), dus daar gaan we vandaag proberen te komen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:55

Ziet er lekker uit Poes.
Viva la France nar_fay.

Gisteren heb ik 5 uurin de keuken gestaan om voor de buurt te koken. Ik had als voorgerecht de quiche. Als hoofdgerecht hadden we vlees op de barbecue (voor iedereen maar 1 stukje en voor L. en mij elk een half stukje) maar een lekkere aardappel, courgettes tomaten schotel :9 , indische chutney. Vervolgens stokbrood met franse kaasjes. En als toetje allerlei soorten fruit (frambozen, mango, druiven en meloen) met slagroom.
Het was 19.30 uur en alles was mooi op tijd klaar, komt de buurman vertellen dat hij en zijn vrouw niet zouden komen want het was te heet voor de baby -O- . Ik was helemaal van slag en perplex, want al de hele week wisten we al dat het zo heet zou zijn. Wat me vooral enorm perplex deed staan, was de vanzelfsprekendheid waarmee hij dat vertelde of het doodnormaal was om bij aanvang te vertellen dat je niet komt. Het feit dat ik bij 40-50 graden in de keuken 5 uur had staan koken was blijkbaar niet belangrijk.

Gelukkig kwamen de andere buren wel en mijn zoon met zijn vriendin waren er ook. Dus ik heb een sla gerecht laten vallen en borden weggehaald.

Het eten was ontzettend lekker, iedereen genoot van het groente en fruit feest en voor een barbecue is er enorm weinig vlees gegeten door de normale vleeseters en niemand had het in de gaten. De normale vegetariërs (Lore en ik) die echt wel van vlees houden hadden samen 1 klein stukje gepakt.

Tot 1 uur lagen we met zijn allen in de stoelen om naar de prachtige sterren hemel te turen en te kijken naar een vallende ster (étoile filante) en de satellieten die je af en toe hoog aan de hemel zag langs scheuren. Dus een geweldige leuke avond gehad met heerlijke gerechten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:11

Klinkt zalig pien en narfay.

En bah late afzeggers. Kan daar heel slecht tegen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:38

Tja kan gebeuren dat je laat moet afzeggen, maar niet om het allang voorspelde weer. Laat dan gewoon 1 ouder eerder weggaan met kind als het niet gaat ofzo..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:26

Sintara schreef:
Tja kan gebeuren dat je laat moet afzeggen, maar niet om het allang voorspelde weer. Laat dan gewoon 1 ouder eerder weggaan met kind als het niet gaat ofzo..

Of vier het buurtfeest in eigen huis waar airco is. Ik had met liefde al het eten en drank naar de buren gebracht. 20 -30 meter lopen is echt wel te overbruggen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:19

Jeetje Pien, wat flauw! Wel fijn dat het zo goed bevallen is. Op lange termijn ben je misschien wel een inspiratie!
Vega gerechten vinden hier is echt een crime... zelf prutjes koken op onze brander, veel verse groenten en fruit en af en toe eens vis - ook omdat ik dat inderdaad lekker vind. Maar ik mis het steeds minder, alleen als ik het zie of ruik bijvoorbeeld nog. Want Franse worst vind ik dus wel frustrerend lekker ruiken :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:27

La copine van mijn zoon eet zelden of nooit vlees en vis. Vanuit opvatting dat het beter is voor milieu. Dus ook meer en meer veganistisch.
Gisteren at ze heel bewust een half stukje vlees. Dat doet ze 2x of zo per jaar. Daar werd ze naar gevraagd, het hoe en waarom. Ik merkte dat het indruk maakte bij het stel dat Limousin koeien houdt voor de vleesindustrie.
Ook over het verschil tussen onze paarden (vrienden ) en zijn koeien, product, en wat voor naar woord dat is werd besproken. Dus inderdaad wordt er door ons iets nieuws gebracht.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:31

Dat merk ik hier ook inderdaad - en thuis net zo goed. Er wordt ons ook vaak gevraagd waarom we liften en niet vliegen, want dat is toch veel makkelijker? Ons gaat dat deels om de lol, maar ook deels om het milieu, dus daar hebben we ook regelmatig gesprekken over met mensen die ons meenemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:54

Heerlijk als mensen open staan voor een gesprek!