De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:38

Deze worden ook donkerder.. Maar tegen die tijd zijn ze voor ons niet meer eetbaar door alle beesten die ze al eerder gezien hebben ;) dus dan maar rode kersen. Ze smaken er iig niet minder om.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:12

Oh wat heerlijk zeg die kersen, lekkere kersenvlaai :~ .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:15

Nou hoef vandaag geen plantjes water te geven en watertonnen zullen ook wel weer vol zitten. :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 09:36

ja, fijn he!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:39

Zit er eigenlijk aan te denken om de 2 jerrycan die ik nog heb staan ook te vullen met water. Heb ik reserve bij droogte.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 09:42

Slim!

Ik heb 2 watertonnen waar ik in principe alle planten mee kan voorzien. Ik heb van de week voor t eerst leidingwater gebruikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:55

Hier ook 2 blauwe watertonnen, maar gaat erg hard nu het water. En dan nog 2 blauwe jerrycans staan straks hopelijk vol met water.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:05

Hier hebben we een put, maar nog geen pomp :+ die komt volgende week. Tot die tijd maar gewoon met kraanwater.

We hebben straks ook een waterton van 300 liter bij de groentetuin staan maar dat is in eerste instantie voor de kippen om van te drinken. Maar misschien komt daar ook nog wel zo'n druppelslang aan voor de groentetuin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:55

Ik heb een ton van 200 liter die ik vul via de waterput, maar die heb ik toch al drie keer opnieuw moeten vullen, en nu is ie alweer leeg :=
Gelukkig heeft het gisteren weer wat geregend.
Ik ga vandaag of morgen maar eens een tweede keer mesten. Vooral de prei en kool en tomaten en komkommers kunnen volgens mij wel wat extra gebruiken. Ze lijken allemaal een beetje stil te staan.. Maar dat komt natuurlijk ook door het koude weer en de droogte.

De aardbeien en kersen beginnen nu wel wat te kleuren :D Nog even en ik kan de eerste al plukken!
De eerste peultjes en spinazie en sla is ook al op. Vandaag nog een nieuwe portie plukken :)

Hebben jullie verder al iets kunnen oogsten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:15

8nnemiek schreef:
Hebben jullie verder al iets kunnen oogsten?

Vooral de leftovers en spontane uitzaaiingen van afgelopen jaar; meiraapjes, radijs, paksoi. Verder natuurlijk pluksla, eikenbladsla, mizuna en rucola. Dit vul ik aan met 1 maal per week een potje uit de schuur waarin ik geweckd heb, of een chutney heb zitten. En ik eet onkruid als brandnetel, zevenblad en vanavond de eerste tuinmelde.

Kruiden gaan ook lekker. Ik heb veel citroenmelisse en zet hier dagelijks een pot thee van. Verder bosui, maggi, dragon, rozemarijn, tym, salie en bieslook die zeer geregeld geplukt wordt. Gisteren trouwens 4 aardbeitjes geoogst!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:16

Oh, en rabarber, veel rabarber. T Weekeinde heb ik er zelfs jam van gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:41

Hier al een week of wat volop andijvie, spinazie, snijbiet en sla natuurlijk, dat gaat altijd zo makkelijk en snel :)

Worteltjes, broccoli en Chinese broccoli doen ook hun best :j

Druppelslang heb ik nog liggen, maar zit te twijfelen hoe ik die toe kan passen op mijn moestuinbakken.... groentes staan natuurlijk steeds ergens anders dus je kan niet heel specifiek bij elk groentje een gaatje uit laten komen.

En ik denk ook eigenlijk niet dat er genoeg druk achter staat om over de hele lengte van de slang netjes gelijkmatig de hele dag te druppelen, als je de slang aan een regenton koppelt...?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:57

Bij m'n schoonouders werkt het wel op de regenton :)
Hij komt bijna 50 cm hoog te staan, dus dat is al wat meer druk dan dat hij gewoon op de grond staat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:23

Hier ataan de meeste tomaten nu buiten, straks weer verder met het restje tomaten en de pepers en paprika moet er ook maar aan geloven .. ik wil de vensterbank terug lol

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:38

Ik vraag me dan af of het achterste gaatje net zoveel water geeft als het voorste, en of het een beetje constant blijft druppelen want de druk wordt toch minder naarmate de ton leger raakt :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:43

Dat lijkt mij ook een probleem inderdaad.
Maar je hebt ook zweetslangen, volgens mij is dat een iets ander systeem en geeft die wel overal even veel water af.

Ik heb gisteren de eerste aardbeitjes geproefd :D
En vandaag een enorme emmer spinazie geplukt.. (Begon door te schieten, maar dat is nog wel eetbaar, toch?)
En een aantal peultjes :D
..maar vooral heel lang bezig geweest met onkruid plukken :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:51

Hier donderdagavond de hele avond kweekgras aan het plukken geweest met een vriendin, staan schoffelen, staan mopperen, tot we zagen dat beide buren gespoten hebben. Zo hypocriet als ik ben; de bestelling is onderweg ;) De spuitende buurvrouw was zelfs degene die tegen me zei dat ik misschien maar wat minder moest gaan werken, zodat ik wat meer tijd kon steken in het gras onder de duim houden in de moestuin, grapjas :+

Hier gaan de aardbeien hard :j Ook waren er peultjes (die had ik gemist, dus zijn nu al te groot geworden) en eigenlijk gaat alles wel rap nu!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:13

Quellian schreef:
Hier donderdagavond de hele avond kweekgras aan het plukken geweest met een vriendin, staan schoffelen, staan mopperen, tot we zagen dat beide buren gespoten hebben. Zo hypocriet als ik ben; de bestelling is onderweg ;) De spuitende buurvrouw was zelfs degene die tegen me zei dat ik misschien maar wat minder moest gaan werken, zodat ik wat meer tijd kon steken in het gras onder de duim houden in de moestuin, grapjas :+

Hier gaan de aardbeien hard :j Ook waren er peultjes (die had ik gemist, dus zijn nu al te groot geworden) en eigenlijk gaat alles wel rap nu!

:D

Aardbeien gaan hier ook hard, in het wit dat nog wel.

Heb nog steeds 1 kersje aan mijn boompje.
geen appeltjes en wel pruimen, zijn er wel wat afgevallen helaas.

En gisteren hoefde ik de plantjes ook geen water te geven, aangezien de eendjes zo ongeveer over de straat konden zwemmen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:32

Mijn aardbeitjes gaan helemaal niet zo goed eigenlijk... Op 3 plantjes (van vorig jaar) heb ik nog maar 2 ieniminie bloemetjes/aarbeitjes. Iemand een idee hoe dat kan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:11

Afbeelding
Aardbeien oorlog en stambonen.
Afbeelding
Peultjes.
Afbeelding
Spinazie.
Afbeelding
Komkommer.
Afbeelding
Peren boompje.
Afbeelding
Tomaatjes.
Afbeelding
Maggi.
Afbeelding
Helft bietjes, kwart ui en kwart lente uitjes.
Afbeelding
Parijse wortels.
Afbeelding
Snij selder.

De rest van de plantjes zijn nog maar zielige sprietjes en zullen wel de komende dagen met de warmere temperaturen verder uitschieten. :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:18

Leuk weer een foto spam! Je plantjes staan er leuk bij zeg, vooral die ene bak met bloemen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:21

Slakkeninvasie.... Dag tomaatkestomatenplant, dag courgette..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:48

Snert slakken...

Marcella, ben echt benieuwd naar hoe de peertjes gaan smaken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 20:01

Het menu van vandaag;
pasta met tuinmelde

Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:53

Dat ziet er lekker uit! :9

Ik stond vanmorgen nog voor 7.00 uur op de moestuin, even de tenten sluiten voor ze wegvliegen. Uiteraard precies een bui op m'n kop :+