Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:02

Dat klinkt niet echt smakelijk nee... maar nu lekker weer zelf aan de slag! Hoe bevalt het boek wat je van je gasten hebt gekregen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:20

Kaaspuree met braadworst %) Dat is gewoon een hartaanvalopeenbordje :=

Wel hartstikke fijn dat je man jouw kookkunsten zo waardeert, en dat zo'n vlees+vet maaltijd dan zo schril afsteekt. Ik moet ook zeggen dat als ik al die vleesgerechten zie of rauwe stukken vlees in de supermarkt ik écht niet meer voor kan stellen dat ik het at. Oh jakkes. Heel af en toe eet ik nog wat zalm, maar landbeestjesvlees... %) Nope. Nooit meer.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:07

Hee. Als mijn ouders op vakantie gaan wil ik zelf gaan koken

Alleen ik heb geen idee wat :')
Ik ben vegetarisch. Ik ben vooral dol op groenten met rijst of pasta erbij. En ik ben opzoek naar dingen die niet te moeilijk zijn (heb nog nooit echt gekookt behalve op school), met veel proteïnen erin. En evengoed wel gezond. Hebben jullie een paar opties? Want ik ben op internet aan het rondzoeken, maar daar vind ik alleen maar precies wat ik niet wil :')
Ik ben geen fan van allemaal specerijen en sauzen etc. Ik heb alles het liefst zo puur mogelijk. Dat is dus waar het mis gaat op internet :')

Iemand leuke ideeën?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:20

Ik ben al een tijdje stille meelezer, maar nu wil ik toch even reageren :+

Wij (vriend en ik) eten thuis nagenoeg veganistisch. Dat wil zeggen, mijn vriend helemaal, ik wil nog wel eens een plakje kaas op brood doen of een keer een pak vanille yoghurt halen.

Maar goed, LoveGlove. Wij ontdekken nu heel erg de recepten van Gaz Oakley, hij is nu bezig met een serie eenvoudige eenpansgerechten en allemaal veganistisch en super makkelijk.
Deze pasta is echt onwijs lekker:

Dit is z'n website (KLIK)

Misschien heb je er wat aan :j

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:45

Renee1991 schreef:
Ik ben al een tijdje stille meelezer, maar nu wil ik toch even reageren :+

Wij (vriend en ik) eten thuis nagenoeg veganistisch. Dat wil zeggen, mijn vriend helemaal, ik wil nog wel eens een plakje kaas op brood doen of een keer een pak vanille yoghurt halen.

Maar goed, LoveGlove. Wij ontdekken nu heel erg de recepten van Gaz Oakley, hij is nu bezig met een serie eenvoudige eenpansgerechten en allemaal veganistisch en super makkelijk.
Deze pasta is echt onwijs lekker:
[ Video ]

Dit is z'n website (KLIK)

Misschien heb je er wat aan :j

Jup, ik heb er wat aan. Meteen van alles opgeschreven :+

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 08:08

LoveGlove schreef:
Hee. Als mijn ouders op vakantie gaan wil ik zelf gaan koken

Alleen ik heb geen idee wat :')
Ik ben vegetarisch. Ik ben vooral dol op groenten met rijst of pasta erbij. En ik ben opzoek naar dingen die niet te moeilijk zijn (heb nog nooit echt gekookt behalve op school), met veel proteïnen erin. En evengoed wel gezond. Hebben jullie een paar opties? Want ik ben op internet aan het rondzoeken, maar daar vind ik alleen maar precies wat ik niet wil :')
Ik ben geen fan van allemaal specerijen en sauzen etc. Ik heb alles het liefst zo puur mogelijk. Dat is dus waar het mis gaat op internet :')

Iemand leuke ideeën?

Je proteines kan je echt uit bonen, peulvruchten en linzen etc halen.
Hier een linkje met veel lekkere gerechten:
http://wallflowerkitchen.com/30-high-pr ... gan-meals/
De Appie verkoopt 'Pulled Oats', het is op basis van haver. Zelf heeft het geen smaak, dus je moet het echt op smaak brengen met kruiden. Maar er zit 30 gram proteïne per 100 gram in, dat is echt heel veel. Het is €3, wel prijzig dus maar je kan er vaker meedoen. Ik gebruikte een half pakje voor 2 personen, had evt. nog minder gekund.
Nu trouwens gratis met de scoupy app!

Ik heb de afgelopen tijd ook weer lekker gegeten.
Afbeelding
In Spanje had ik zulke lekkere groente paella op, dat ik dacht nou dat ga ik thuis eens namaken. Qua smaak leek het er totaal niet op maar het was alsnog echt heel lekker.

Afbeelding

Hier pasta, groentes en de Pulled oats met pesto. Was echt heel lekker! Ben zo blij dat de Appie vegan pesto verkoopt. De Jumbo heeft trouwens, als het goed is, ook vegan pesto. Het eigen huismerk en dan de rode.

Afbeelding
En laatst mie met broccoli/paprika/cashewnoten gemaakt. Een van m'n favoriete gerechten. Alleen was de mie echt helemaal aan elkaar geplakt en goor geworden :+. Ach, de loempia's (Aldi verkoopt veganistische, de ah ook) waren lekker. Pindasaus van de Remia (1+1 bij de Appie).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:26

Nu heb ik wat meer tijd, dus eens even uitgebreider reageren op jullie.

Deksel, dat ziet er deksels lekker uit allemaal :9 Goed bezig. Paëlla (favoriet gerecht hier) zou ik niet zo weten te maken zonder kip en zeevruchten. Eens eventjes over nadenken hoe dat moet.

LoveGlove en Renee1991,
leuk dat je jezelf meldt en jij LoveGlove gelijk antwoord krijgt op je vraag. Dat vind ik zo leuk aan dit topic.

mar_fay schreef:
oe bevalt het boek wat je van je gasten hebt gekregen?
Dat boek is top en ik kook er elke dag uit. Het is goed te doen en dat betekent nog meer variatie in ons eten :9 . Ik geniet van het koken.

Sintara schreef:
Anders kan je je gewone warme maaltijd 's middags eten, dan kan je op het buurtfeest inderdaad alleen wat brood enzo eten zonder echt het idee te hebben jezelf tekort te doen :). De kazen klinken voor mij wel heerlijk trouwens!
Dan zou ik de dag van te voren moeten koken, want is een goed idee. Alleen op zaterdag de dag van het buurtfeest heb ik tot nu toe ook nog altijd de wissel van toeristen in mijn gîte gehad. En dat betekent "bouler", → aanpoten en dus geen tijd hebben om te koken en kapot thuis komen.

tess_84 schreef:
En dat valt dus pas echt op als je zelf anders begint te eten :j Veel mensen staan er gewoon niet bij stil dat het 1) ongezond is en 2) toch wel wat mensen uitsluit.
Klopt Tessa, dit is de spijker op de kop.
Het heeft ook te maken met het imago. Ik had het imago van veganisten → dat zijn geitenwollen sokken types die zo principieel zijn dat het niet uitmaakt of het wel of niet lekker is. Vroeger toen de kinderen klein waren, at ik ook vegetarisch en biologisch dynamisch en vaak was dat gewoon echt niet lekker. Dus ook weer mee gestopt.
Van dat idee ben ik inmiddels wel terug gekomen, want ik ben niet de enige bourgondiër hier in dit topic. Omdat ik niet meer hoef te werken, kan ik gewoon toegeven aan mijn hobby koken (vroeger alleen in de vakanties) en lekkere dingetjes maken en ook toegeven dat wij graag een glaasje wijn drinken bij al die lekkere creaties. :o }>

Gisteren weer heerlijk gegeten met behulp van ons nieuwe recepten boek

Afbeelding

Zo meteen ga ik chutney maken van courgettes. Ik heb zoveel courgettes, dat ik eventjes vooruit moet werken anders eten we hier veel en veels te veel courgettes. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:58

Citaat:
Ik had het imago van veganisten → dat zijn geitenwollen sokken types die zo principieel zijn dat het niet uitmaakt of het wel of niet lekker is.

Oh ja ik ook. Ik was zelf vegetarisch en toen zei ik altijd 'ja veganisten slaan wel een beetje door hoor'. Totdat ik er zelf achter kwam wat voor dierenleed er eigenlijk achter de zuivel en ei industrie zat. En toen ik eenmaal veganist was, kwam ik er achter dat veganist zijn niet betekent dat je niks meer kan eten. Integendeel zelfs, ben zoveel aangekomen de laatste tijd, oeps :+.

Wat betreft de paella: ik heb nog nooit paella met zeevruchten of vis op haha, gaat dus ook niet meer gebeuren. Dit is hoe ik het hebt gemaakt:
Fruit een rode ui, daarna de courgette, wortel en doperwt mee roerbakken. De paella rijst ook even laten mee roerbakken. Dan doe je groente boillon erbij (ik gebruik die van zonnatura, aangezien daar geen melk inzit). En genoeg kokend water zodat de bouillon oplost en de rest er in kan pruttelen. Zon 20/25 min laten koken. Op het laatst nog even de tomaat meekoken, niet te lang.
Ik doe alle groentes altijd op gevoel.

Courgette is echt een van mijn favoriete groentes. Ik vind het zo onwijs lekker :D.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:22

En vers uit de tuin zijn ze nog lekkerder. Mjammie. Vanuit de keuken komen allerlei lekkere geuren van de Inidase chutney. :9 Ik heb 4 kg courgettes erin verwerkt ennog een courgette over en er komen er nog meer aan :oo :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:22

In de paella zouden nog vega kipstukjes kunnen. Die zijn tegenwoordig best goed.
Maar die heb je misschien niet in Frankrijk, Pien? Dan Jackfruit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 15:32

In paëlla vind ik het lekker om wat oesterzwammen te bakken en er door te doen :9 Is een prima kipvervanger!

Heerlijke kooksels komen er weer voorbij!!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:48

@pien, drinken jullie eigenlijk koffie? Dan zou ik jullie aanraden om een bakje Rotterzwam te halen als jullie in Nederland zijn, of je zoon daarvoor op pad te sturen. Paar extra zakjes broed en je kunt het hele jaar zelfgekweekte oesterzwammen eten! 8nnemiek gebruikt dit ook :)

Wij zijn inmiddels 950km gelift vandaag, dus morgenochtend maar eens op zoek naar verse baguette en wat Franse kaas :9

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:52

Wie heeft er nog tips voor hartig vegan beleg op brood? Ik ben een beetje klaar met de tomaatjes, komkommer, etc. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:53

Waar zitten jullie nu Mar_fay?

We drinken koffie en oesterzwammen zijn heerlijk maar te duur. Over paar weken zijn we in Nederland dus heb de link al op ons boodschappen lijstje gezet. Wie kan me er iets meer over vertellen. Manlief en ik zijn geïnteresseerd. Moeten ze buiten, binnen en hoe werkt het?

Veganbeleg lekkere smurrie maken van artisjokken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:59

Klinkt goed. Wat doe je er dan door?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:03

Digne a la bain, dus morgen naar de ‘Grand Canyon’ voordat we doorgaan naar Hyères :)
Oesterzwammen echt doen! Je moet er even handig in worden, maar het is vrij simpel. Ik heb weinig tijd om veel te schrijven, maar belangrijk is dat je koffie niet te nat en niet te droog is, ze niet in de zon staan en vochtig gehouden worden. Staat ook goed uitgelegd op de site geloof ik.

@Jessix
Prutjes kun je maken van van álles. Ik heb al enkele keren wat gedeeld hier; mijn basis is gestoomde en grof gepureerde groenten, soms met noten of zaden, soms kruiden. De potjes van zonnatura en vergelijkbare in biowinkels kunnen inspiratie bieden. Ik vries altijd enkele bakjes in, dan kun je meteen een voorraadje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:19

@jessix Is hummus niet vegan? Dat eten wij heel veel :j Kun je ook makkelijk zelf maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:45

Humus inderdaad, lekker! Houd ook goed op brood. En Kips heeft nu vegan filet american, en die is zó lekker!

De filet (plakjes) van Garden Gourmet vind ik ook lekker voor op brood, houdt ook goed in de broodtrommel. Maar die is niet vegan.. zit scharrelei-eitwit in. Wel heel lekker met pikante humus op een broodje :9

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:54

Ik lust geen humus en ook geen prutjes :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:59

Dan de vega filet van Kips maar proberen :D Komt in van die handige kleine bolletjes, dus als je het niet lust heb je niet een heel pak voor niks aangebroken :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:02

Dank je, die ken ik al. Alle kant & klaar uit de supermarkt heb ik al geprobeerd. Sommige wel lekker.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:26

Jessix schreef:
Ik lust geen humus en ook geen prutjes :')

Maza heeft echt heel veel soorten humus, zit daar niks tussen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:35

Die oesterzwammen op koffiedik heb ik ook inderdaad. Enorm leuk! En ook vrij makkelijk. Gewoon binnen, hoef je weinig speciaals mee te doen behalve bijvullen met koffie :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:09

Jessix schreef:
Wie heeft er nog tips voor hartig vegan beleg op brood? Ik ben een beetje klaar met de tomaatjes, komkommer, etc. :)

https://www.ze.nl/artikel/243271-15-x-i ... o-op-brood

Er staan ook veganistische variaties tussen.

OK klinkt goed die oesterzwammen. Ik heb de link in mijn telefoon opgeslagen en als ik in NL ben ga ik dit zeker bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:30

pien_2010 schreef:
En vers uit de tuin zijn ze nog lekkerder. Mjammie. Vanuit de keuken komen allerlei lekkere geuren van de Inidase chutney. :9 Ik heb 4 kg courgettes erin verwerkt ennog een courgette over en er komen er nog meer aan :oo :=

Ok dit klinkt echt heel lekker :+ Ben wel benieuwd naar het recept!

Kwam net het topic tegen.. eet voornamelijk vegetarisch en kan wel wat inspiratie gebruiken..