De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:10

Als je hem weer naar buiten wilt, moet je ook weer gaan afharden. Ik zou hem gewoongoed vochtig houden en enkel binnen halen als het koud is. Dus de nachten en soms overdags.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:11

Komt vaak wel goed hoor, misschien even tijd nodig , maar verder gewoon op zonnige dagen op een zonnige plek uit de wind buiten en snachts even binnen halen. Tot hij dat goed trekt en we wwt verder de zomerdag in gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:23

Afgelopen nachten is het erg koud geweest, dus daar zal ie inderdaad een tik van hebben gehad. Het zou kunnen dat de oudere blaadjes die slap hangen gaan verkleuren, maar waarschijnlijk is de stam nog wel in tact en groeit het topje gewoon verder :)
Overdag kunnen de planten prima buiten staan, alleen 's nachts, zo onder de 10 graden, nog een aantal dagen binnen houden en daarna kunnen ze gewoon buiten blijven. Eventueel in een warm hoekje, een beetje uit de wind en regen, dat vinden planten als aubergine en tomaat en peper het fijnst.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:02

Yv_ schreef:
Ojee... Zou dat nog goedkomen nu ik 'm binnen in een zonnig raam heb gezet of is het dag aubergineplantje? Zou het zo zonde vinden want ondanks dat ik aubergines niet lekker vind (en ze maandelijks in grote hoeveelheden naar huis krijg van het werk :') ), vind ik het plantje wel heel erg leuk en had ik het een leuke verrassing gevonden voor mn paps en mams :).

Ik ga eens bij het begin van het topic beginnen, vind het allemaal erg interessant :D.
Zie al hele gave oplossingen en manieren voorbij komen door foto's!

Hahahaha zo herkenbaar dit! Als ik een vraag typ op google, kom ik 9 van de 10x ook op bokt uit :+

En kijk maar uit, zodra je 1 plantje hebt, komen er meer! *D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:03

8nnemiek schreef:
Goh dat wist ik helemaal niet van die komkommers! En ik vorig jaar maar bezig met kwastjes om te bestuiven, omdat de bloemen er steeds allemaal af vielen :+
Dan ga ik alles dit jaar maar eens zelf z'n gangetje laten gaan.. op een of twee komkommers na, want ik wil wel zelf zaden oogsten :D

Ja wat een drama he, heb heel google al afgestruind maar echt veel duidelijke info is er niet te vinden en wat ik vind is weer compleet tegenstrijdig met andere info.... -O-

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:17

Ah, dank jullie wel! Volgens mij was ik op tijd en is het plantje van de ondergang gered :+.
Keek net even in het raam en de plant lekker er veel rechter bij te staan. Dacht eigenlijk dat ik ze zag vliegen, want vind het eigenlijk wel héél erg snel. Maar ik had foto's gemaakt begin van de avond toen-ie zo hing.

Afbeelding

Links is net genomen, rechts begin van de avond. Bizar wat wat warmte en water met een plantje kan doen! Ik hou 'm dan nog even binnen en in de middag zet ik 'm dan buiten in het zonnetje. Hier aan de kust waait het nagenoeg altijd eigenlijk, ook in de tuin helaas.

Haha zeker Remark, in de (vierkantemeter)moestuin staat ook het een en ander en in een kasje op pootjes heb ik 2 paprikaplantjes staan. Ben erg benieuwd hoe die het gaan doen, omdat ze al bijna hun hoofd stoten. En toen de buuf me bezig zag, kwam ze met allemaal pakjes van de AH aan, dus die zaadjes heb ik er ook maar tussen geplant. Ben héél erg benieuwd hoe ze het allemaal zullen gaan doen. Enige waarvan ik zeker weet dat ik ze kan gaan eten is tot nu toe de radijs :).

Komkommer leek me ook heel leuk, maar ben toch voor courgettes gegaan omdat die me wat makkelijker leken. En als ik jullie zo hoor over mannetjes- en vrouwtjesbloemen denk ik dat dat niet geheel onverstandig was :D.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:53

Valt wel mee toch met komkommers? Ik heb ze alleen mishandeling dus ben vorige week opnieuw begonnen maar ze groeiden super snel. Aan de vrouwtjes groeien al gelijk kleine komkommertjes. Ik heb ze te vroeg buiten gezet en dat heeft ze helaas genekt.

Bijzonder hè dat plantjes van half dood naar weer levend kunnen in een paar uurtjes. Ik heb dat altijd met mijn kamerplanten. :') die zijn gelukkig niet dood te krijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:27

Heb een bieten explosie in de tuin. Aangezien de zaadjes het binnen niet zo best deden had ik in sommige gatjes dubbele zaadjes gedaan. En nu is dus alles omhoog gekomen. Gelukkig ben ik wel verzot op bieten. Peultje komen ook al omhoog, maar de stambonen willen zich niet laten zien.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:25

Oh ik ben jaloers Marcella! Mijn bietjes willen nog niet opkomen, ik hoop maar dat ze 't nog gaan doen. Zelfde geldt voor spinazie en sla. Sla ging nog nooit eerder zo slecht hier, normaal geen probleem!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:48

Kaygee schreef:
Valt wel mee toch met komkommers? Ik heb ze alleen mishandeling dus ben vorige week opnieuw begonnen maar ze groeiden super snel. Aan de vrouwtjes groeien al gelijk kleine komkommertjes. Ik heb ze te vroeg buiten gezet en dat heeft ze helaas genekt.

Bijzonder hè dat plantjes van half dood naar weer levend kunnen in een paar uurtjes. Ik heb dat altijd met mijn kamerplanten. :') die zijn gelukkig niet dood te krijgen.

He ik heb echt ontelbaar mannelijke bloemen en nog geeneen vrouwelijke kunnen vinden -O-

Yv, ooh leuk!! Ben benieuwd :P

Ik heb zojuist de eerste tomaatjes aan mijn cherrytomatenplantje gespot! *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:14

Imd, hier doet de sla het voor het eersy echt goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:52

imd je mag anders wel wat bieten plantjes halen over een poosje mocht ik over hebben

De komkommer wil echt niet lukken heb nu 1 miezerig plantje van 1 zakje zaadjes (zaad&zo).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:07

Afbeelding

Oehhhhh lekker lekker :P

Heb net maar even met de 3tand de grond een beetje los getrokken zodat het onkruid dood gaat. De zon brand goed dus is eigenlijk wel het ideale moment.
Voor mezelf is het wel minder lekker want kan er eigenlijk niet zo goed tegen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:08

Ah lief aanbod Marcella! Is helaas niet echt in de buurt, dus dat gaat voor mij wat lastig worden. Maar thanks anyway!! :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:54

Sjee dat zijn er behoorlijk wat zeg! Eet smakelijk :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:39

Tja, duidelijk ander weer bij jullie PB, maar ze zien er heerlijk uit!!!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:49

Wow, wat een kersen!!! Lekker! Eet smakelijk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:05

Jeh eindelijk nu ook 2 opkomende stambonen.

Vraag mij af we hebben op het moment last van kraaien en ekster in de tuin. Maar zou ik er een net overheen moeten doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:20

Kraaien en eksters eten alleen beestjes, dus ze zullen niet aan je groente pikken, maar ze kunnen wel groente kapot scharrelen als ze in de grond zoeken naar wormpjes.
Hier laat ik ze lekker wormpjes zoeken. Ze hebben nog niks kapot gemaakt, en hoe meer emelten en engerlingen ze uit mijn tuin halen hoe beter :)

Jee wat een kersen! Ik hoop ook ooit zo'n hoop te kunnen plukken! Wat doe je er mee? Invriezen, inmaken, jam maken..? Ik heb ooit een limburgse kersenvlaai gemaakt met echte verse kersen, dat was echt heerlijk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:52

Ik zet ze alleen in de koelkast, en pik een af en toe een paar.

M'n wederhelft gaat er verder mee aan de slag. Die gaat komende week bakken enzo *\o/*

Morgen ga ik weer ff een rondje plukken. Er staan hier 2 bomen waar ik goed bij kan komen, staat er 1 helemaal in gegroeid das jammer, en de rest is te klein om al vruchten te hebben maar die zijn over een paar jaar ook aan de beurt.

Komkommer is trouwens wel vrij makkelijk hoor. Ik vind ze lekkerder als ze nog een beetje klein zijn, anders zijn ze zo waterig.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:59

Wauwie, zoveel kersen, wat een heerlijkheid! Ik heb mijn boompje nu voor het tweede jaar, maar nog niets van kunnen eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:15

Die van mij beginnen nu net wat te kleuren..
Het is te hopen dat ze niet net mooi rood zijn als we op vakantie zijn, maar ik ben er bang voor.. :Y)

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 09:03

Oh kersen! Die wilde ik zooooo graag! Maar mijn man strubbelde tegen. Vorig jaar heb ik toch een redelijke kers gekocht en ik kreeg later in het jaar een minikers. Maar kersen heb ik nog niet hoor.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:42

Er staan hier 2 bomen, die zijn al een stuk ouder dus die geven wel vruchten :) dan hebben we er nog een staan, dat is nog niet meer dan een lange tak, en hebben nog wat kleine sprietjes staan die net de halve meter halen. Voor de laatste groep duurt het dus nog wel een paar jaar voor we daar plezier van gaan hebben.
De lange tak heeft misschien 10 kersen hangen :) dus dat gaat ook nog een tijd duren voor daar wat aan zit dat de moeite is.

En het kleuren gaat de laatste week heel snel, maar de zon schijnt al 2 weken onafgebroken dus dat wil wel.
Volgende week geven ze weer een dag regen geloof ik, daarna is het weer rond de 27 graden en vervolgens zakt het weer naar 15..

Het gaat eigenlijk alle kanten op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:23

Kersen koop ik altijd in de Betuwe, waar mijn paarden staan. Donkerpaarse grote kersen, geweldig!!