de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:44

Neonlight schreef:
Jouw courgette is flink hoog al black_kelpie!

Dit is een klimmend/rankend ras, die gaan vrij rap de hoogte in inderdaad. De meeste soorten Courgette groeien vanuit het hart van de plant. Vanwege chronisch plaatsgebrek is een klimmende hier handiger :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:00

Hoe hoog worden die klimmende eigenlijk?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:14

Geen idee, ik top ze op een gegeven moment af anders blijven ze maar gaan :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:36

Hier al veel uitlopers van de tomaten en er komen weer nieuwe aan. De bramen en frambozen doen nog niks maar weet ook nog niet wanneer zij beginnen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 20:48

Mijn eerste oogst. :))

Afbeelding

Smaken die nou heel anders dan snoep tomaatjes uit de supermarkt?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:45

Ik vind uit eigen tuin altijd veel zoeter en meer smaak hebben! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:46

Ik ben benieuwd, ze gaan mee naar mijn werk morgen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:48

Symke schreef:
Misschien weet hier iemand raad? Vorig jaar best tevreden over de blauwe bessen oogst. Plant is sinds die tijd echt flink gegroeid en staat er schitterend bij
En nul bessen |(
Had ik die een bepaalde mest moeten geven ofzo? Heb er compost bij net als bij de andere fruit struiken. En nog wat zure grond voor blauwe bessen struiken. Omdat de struik zo goed groeit had ik t idee dat t wel goed was zo

De rode en zwarte en kruisbessen zijn echt mega veel dit jaar

Deze was er tussendoor geglipt, maar ik heb precies hetzelfde dit jaar. Struik ziet er prima uit maar er zitten alleen wat minuscule verdroogde besjes aan. Geen flauw idee waarom, voorgaande jaren ging ie prima.

Bellatrix schreef:
Mijn eerste oogst. :))

[ Afbeelding ]

Smaken die nou heel anders dan snoep tomaatjes uit de supermarkt?

Gefeliciteerd! :D

Ik vind tomaten uit de tuin doorgaans veel smaakvoller, mits ze genoeg zon en warmte hebben gehad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:49

Je proef het van zelf. :D

Hier ook geen blauwe bessen of roze bosbessen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:56

Ik heb heel veel tomaten staan maar ik lust geen tomaten. _O-
Of in ieder geval niet rauw.
Wil er pastasaus van maken en soep. En mijn man lust ze wel graag rauw.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:13

Oh ik lust ze zeker rauw! :))

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:28

Als je ze eenmaal uit eigen tuin hebt geproefd wil je ze niet meer uit de supermarkt. Zoveel lekkerder. :9

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:38

Helaas, ik ben gezwicht. Mandipropamid gekocht omdat er al weer wat blaadjes van de aardappelplanten phytophtora vertonen. En ze bloeien nog niet, en wil wel oogsten straks. Dus ga maar spuiten.

Ik heb vorig jaar van de tomaten soep gemaakt, dat was wel lekker (toen kwam er ook die aardappelziekte in de tomaten, waardoor ik niet alles heb kunnen oogsten).

Voor de aardappelen dit jaar heb ik volledig verse potgrond gepakt. Dus het ligt er niet aan dat ze voor het 2e jaar op dezelfde plek staan (ze staan in speciale zakken, en een paar staan in de tuin, maar dat is omdat er kennelijk een verdwaalde aardappel de winter heeft overleefd, maar die in de tuin staan voor en de potten achter. Dus elkaar besmetten is ook niet mogelijk).

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:52

black_kelpie schreef:
Symke schreef:
Misschien weet hier iemand raad? Vorig jaar best tevreden over de blauwe bessen oogst. Plant is sinds die tijd echt flink gegroeid en staat er schitterend bij
En nul bessen |(
Had ik die een bepaalde mest moeten geven ofzo? Heb er compost bij net als bij de andere fruit struiken. En nog wat zure grond voor blauwe bessen struiken. Omdat de struik zo goed groeit had ik t idee dat t wel goed was zo

De rode en zwarte en kruisbessen zijn echt mega veel dit jaar

Deze was er tussendoor geglipt, maar ik heb precies hetzelfde dit jaar. Struik ziet er prima uit maar er zitten alleen wat minuscule verdroogde besjes aan. Geen flauw idee waarom, voorgaande jaren ging ie prima.

Bedankt vd reactie, toch fijn te weten dat t meer voorkomt en niet direct iets is wat ik fout gedaan heb. Misschien de droogte in t voorjaar
Hopelijk volgend jaar beter!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:31

Ik ben net terug van 10 daagjes vakantie en dook gelijk de moestuin in, die heeft het zwaar gehad. Radijs en sla allemaal doorgeschoten. Vanalles geknakt, de tomatenplanten hangen er zielig bij. Morgen nieuwe palen kopen en op gaan binden en goed snoeien.

Onder andere dit zielige aardappel veld trof ik aan. Uiteindelijk toch nog 3,2 kg kunnen oogsten uit 6 aardappeltjes.
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:55

Aardappels zien er goed uit, niet verwacht met die foto van je planten. :))
Ik heb vandaag radijs geoogst en knoflook. Zit even te dubben of ik een knol van de knoflook bewaar om opnieuw te planten of nieuwe bestel.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:30

Ik ken het dieven bij tomatenplanten. Maar hoe zit dat bij komkommerplanten? Verwijder je daar ook blad van? Ze lopen nu ook naar de zijkanten uit, maar ik neem aan dat je voornamelijk de hoogte in gaat met een komkommerplant? Zo ken ik het uit de professionele kassen in ieder geval.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 00:09

Ik heb ze op de grond en laat ze eigenlijk gewoon uitwaaieren. Gaat bij mij altijd goed, volle oogst. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 01:06

Ik heb een aantal jaren full-time en all-round in de tomaten gewerkt en daarna nog 1 of 2 jaar (ik weet het eigenlijk niet meer precies := ) in een biologisch-dynamische volle grond tomatenkwekerij waar er ook een deel komkommers en paprika's was, en die werden volgens mij hetzelfde gedaan als de tomaten.

Dus gewoon 1 plant bij 1 touwtje. Dieven weghalen, plant indraaien minimaal 1 keer per week.

Hier bij mij in de moestuin(bak) merk ik dat de komkommer sneller uit de hand loopt :=
Weken lang blijft het heel overzichtelijk en gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Tot je ineens een wel heel erg drukke week hebt en een week later weer even kijkt....en dan is het ineens compleet uit de klauw ge escaleert, ligt er ineens een hele komkommer struik, vraag je je af waar het stammetje eigenlijk begint en wat nu de 'echte' plant is en welke kopjes de dieven zijn :=

Ik heb nu maar 3 kopjes per plant aangehouden (2 komkommerplanten) en deze extra kopjes de touwtjes van de naastgelegen paprika planten gegeven want die schieten toch voor geen meter op :=

Dat zal ze leren }:)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 07:21

pmarena schreef:
Ik heb een aantal jaren full-time en all-round in de tomaten gewerkt en daarna nog 1 of 2 jaar (ik weet het eigenlijk niet meer precies := ) in een biologisch-dynamische volle grond tomatenkwekerij waar er ook een deel komkommers en paprika's was, en die werden volgens mij hetzelfde gedaan als de tomaten.

Dus gewoon 1 plant bij 1 touwtje. Dieven weghalen, plant indraaien minimaal 1 keer per week.

Hier bij mij in de moestuin(bak) merk ik dat de komkommer sneller uit de hand loopt :=
Weken lang blijft het heel overzichtelijk en gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Tot je ineens een wel heel erg drukke week hebt en een week later weer even kijkt....en dan is het ineens compleet uit de klauw ge escaleert, ligt er ineens een hele komkommer struik, vraag je je af waar het stammetje eigenlijk begint en wat nu de 'echte' plant is en welke kopjes de dieven zijn :=

Ik heb nu maar 3 kopjes per plant aangehouden (2 komkommerplanten) en deze extra kopjes de touwtjes van de naastgelegen paprika planten gegeven want die schieten toch voor geen meter op :=

Dat zal ze leren }:)

:')

Dank voor het antwoord!

Paprika's ook helemaal klaar mee, ga ik volgend jaar niet meer doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:56

Ik heb wat plantjes weggegeven van de paprika's, gewoon van dezelfde batch en zaad, en bij mijn vader in de kas gaat het prima. Schoonmoeder heeft hem geloof ik ergens tegen de schutting gezet en die krijgt ook bloemetjes zei ze gisteren.

Moet ook wel zeggen dat ze hier wel een beetje ondergesneeuwd raken door ander spul dat beter groeit en de jaarlijkse spontaan opkomende aardappelplanten :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:13

DemDeempel schreef:
Ik ben net terug van 10 daagjes vakantie en dook gelijk de moestuin in, die heeft het zwaar gehad. Radijs en sla allemaal doorgeschoten. Vanalles geknakt, de tomatenplanten hangen er zielig bij. Morgen nieuwe palen kopen en op gaan binden en goed snoeien.

Onder andere dit zielige aardappel veld trof ik aan. Uiteindelijk toch nog 3,2 kg kunnen oogsten uit 6 aardappeltjes.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oeh lekker, Nemo's! Mijn favoriete aardappel :9

Ik laat mijn komkommer gewoon gaan, als ie me links of rechts te groot wordt knip ik wat af. En er komt ook al vrij snel een punt waarop de komkommers m'n neus uit komen - lemon apple geeft enorm veel vruchten - en dan trek ik hem eruit :Y)

Paprika heeft echt heel veel warmte nodig, zonder groeien ze niet goed.

Hier gisteren de eerste courgette eraf kunnen halen, dit ras heb ik voor het eerst dit jaar en ik ben benieuwd hoeveel die gaat produceren. Hij groeit in ieder geval als een gek :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:06

Hier van de week een kleine courgette geoogst.
Ik ben ook een ei hoor.... heb hiervoor wel klimcourgette gehad dus ik zit me nu al tijden af te vragen wanneer die courgette nou eens omhoog komt zodat ik het touwtje vast kan maken :?

Maar steeds grotere bladeren, steeds breder die hele plant, en er komt niks omhoog :?
En na de beruchte te drukke week zie ik ineens courgettes liggen en bloemen zo groot als mijn hand, is het een ander type plant _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:25

Ik zie dat ik nog helemaal geen foto's gedeeld heb van mijn "bakkenmoestuin"

Helemaal links op de de 2 tafels 9 potten met 2 rassen aardbeien: lambada en summer breeze.
Onder de klamboe groenten en kruiden.
En daarnaast een bak met lavas en de sugar snap op het tafeltje.
Afbeelding

Onder de klamboe is ruimte voor 18 30x30 cm potten. Links de groentes (biet, radijs, sla enz) en rechts de kruiden, merendeel vaste planten (munt, citroenmelisse, bieslook, peterselie enz).
Afbeelding

Niet op de foto, maar nog verder naar rechts, mijn folie kasje waar ik nu in en naast de (grote) vruchtdragende planten heb. Tomaten, komkommer, bolcourgette, aubergine, watermeloen en paprika.

Verder staan er nog verspreid planten en struiken die de tuin weer in moeten. Van narcissen tot forsythia en van campanula tot blauwe hibiscus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:17

Ik heb gisteren de eerste augurken geoogst, en nog een gele courgette, afgelopen week ook al eentje.
Vandaag pastasaus gemaakt, heb nog geen tomaten dus die maar gekocht. Maar mooi 5 potten saus nu op de aanrecht staan om af te koelen.
Augurken hoop ik lang genoeg te kunnen bewaren tot er meer goed zijn zodat ik ze in zuur in kan maken.

Mijn tomaten beginnen nu vruchten te maken, courgettes zijn er ook nog een aantal in aantocht, zowel groen als geel. Hangt ook een aubergine die nu een 10 cm is en de plant heeft veel bloemen dus hopelijk komen er nog meer. Meloen begint het nu eindelijk te doen en heeft best wat bloemen. Nog geen vrouwelijke.
Deze week nog wat pluksla, rucola en radijsjes zaaien.