Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 06:42

Dat zijn pompoenen, waarschijnlijk Uchiki Kuri :j
Opbinden zou ik niet doen, de kans dat ze door hun gewicht de plant kapot trekken is me te groot. Of je moet de vruchten idd in een kous doen en opbinden ter ondersteuning.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:19

Alle pompoenen zijn veilig cq niet giftig, alleen zijn sommige soorten niet lekker (heel bitter).

Ik zou gewoon wachten tot ze rijp zijn en het dan eens proberen. Je kan ze, als ze niet lekker zijn anders nog altijd als decoratie neerzetten of aan de kippen voeren ofzo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:09

Dank jullie wel allemaal. In eerste instantie toen wij dachten dat het komkommers waren, hadden we de plant niet opgebonden. Nu echter wel, want hij beleef maar groeien :oo want anders past het allemaal niet meer, want we hebben nogal wat tomaten planten ook die het fantastisch doen.
Dus we zullen zien hoe het zich ontwikkeld. Op dit moment hangen de bollen prima aan hun steel die er voorlopig stevig uitziet. Ik verwacht niet dat de bollen heel groot worden want de pompoentjes die annemiek noemt die zijn maar iets groter als deze. Ik hou jullie op de hoogte, maar we hebben gisteren er weer smakelijk om gelachen.
Ik hoop wel dat ze lekker zijn. Want dat zou zonde zijn. De tip van de sok hou ik in mijn achterhoofd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:06

Kleinere soorten pompoen kunnen vaak prima omhoog geleid worden
Tis idd even in de gaten houden dat de pompoenen niet te groot/zwaar worden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:22

Ik zag laatst iemand die heel schattig haar pompoenen in een netje had vastgebonden aan kippengaas :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:48

Lopend door Frankrijk heb ik tientallen tuinen met meters omhoog geleide pompoenen gezien. Mits ze niet te zwaar worden gaat dat kennelijk prima en het ziet er prachtig uit :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:02

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:17

Ola ziet er super uit

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:59

Sylver schreef:
Hoi iedereen, Ik hoop dat ik hier mag mee praten! Ik lees al een tijdje mee maar heb nu een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen! Allereerst pien; het doet mij ook denken aan pompoenen ja! Wij hadden vroeger ook pompoenen en volgens mij lijkt het er wel op. Wij lieten ze echter gewoon op de grond groeien omdat ze best zwaar kunnen worden!

Nu mijn vraag, voor mijn verjaardag dit jaar ga ik een diner geven. Dit wil ik natuurlijk ook vegetarisch doen. Voorgerecht en soep vind ik niet zo lastig, Maar het hoofdgerecht wel. Als vleeseters doe je vaak gewoon een stuk (luxe) vlees of vis met wat bijgerechten zoals groenten en aardappeltjes enzo, Maar iets vega is toch lastiger. Ik wil namelijk wel iets wat je per stuk kan bereiden, Dus liever geen curry of iets wat je in 1 grote pan kookt en vervolgens opschept, ik vind het leuk om echt een mooi opgemaakt bord te hebben. Maar nu komt het, wat dan.. Op internet vind ik veel dingen met paddestoelen of champignons maar dat lust ik zelf niet helaas. Weten jullie iets lekkers, een beetje speciaal en niet al te lastig om te bereiden? Misschien kan ik hier dan wat inspiratie op doen :D

Ik weet niet hoeveel mensen er komen, maar zou je iets met een bloemkool uit de oven of een knolselderij uit de oven kunnen doen? Het is niet per stuk, maar al iets chiquer dan curry.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:36

Sylver en wat te denken van een veganistische groente taart met een heerlijke salade erbij? Mijn gasten vinden dat ongelooflijk lekker. Het recept heb ik vanuit dit topic en het is een van mijn favoriete baksel en niet moeilijk. Als je wilt geef ik je het recept.

Gisteren zijn onze veganistische jonge gasten aangekomen. Ik had verteld over dit topic en dat jullie zo lief voor me zijn en ik dus mezelf mag blijven, maar dat ik meer en meer veganistisch ga eten, daar ik me zo goed erbij voel. Verdulleme van Zanten, toen kregen we toch een groot cadeau :oo *\o/* , mijn blijdschap overwint de schrik van de grootheid van het cadeau, ik vind het zo gaaf *\o/*

Afbeelding

en voor mij met mijn dyslexie is het heel fijn dat het in het Nederlands is. Ik ga het zeker veel gebruiken en zal jullie als jullie dat leuk vinden lekkere recepten melden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:07

Wat leuk Pien! Dat zijn echt topgasten! :D

Ik heb laatst heerlijke vegan bbq voorbereid. Als ik er straks (of morgen of zo) bij stil kan staan dan zal ik even globaal wat dingen/recepten opschrijven voor zij die inspiratie zoeken :)

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:50

@gaby, in totaal zo'n 20 mensen. Bedankt voor je linkjes. Ziet er inderdaad feestelijk uit, zeker de moeite waard om een keer uit te proberen!

@Pien, recepten zijn altijd welkom :D Ik vind een hartige taart ook altijd erg lekker maar vaak met serveren vallen ze half uit elkaar bij mij :( en dat wil ik liever niet riskeren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:59

Sylver schreef:
@Pien, recepten zijn altijd welkom :D Ik vind een hartige taart ook altijd erg lekker maar vaak met serveren vallen ze half uit elkaar bij mij :( en dat wil ik liever niet riskeren

Je kunt voor deze gewoon een kant en klare pizza bodem gebruiken. Die valt echt niet uit elkaar. Zelf moet ik de pizzadeeg op rol wel gelijk vanuit de koelkast verwerken, anders wordt deze te plakkerig.Onderstaand recept is veganistisch. ik heb er een foto van gemaakt en komt uit dit topic. Ik zelf doe er altijd 4 eieren geklopt over heen, kleine halve tomaatjes en een beetje geraspte kaas. Ik geloof dat de foto gedraaid is, waarvoor sorry.

Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:03

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:05

I love Bosh!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben heerlijk gegeten. De bloemkool heb ik even geblancheerd van te voren en ik heb 3 verschillende soorten rijst gepakt. Het was vreselijk lekker.

Daarbij hadden we elkaar een stukje boekweit koek met spinazie en ook uit het veg boek van HB Wittingstall een soort gebakken aardappel puree met paprika.
Erg erg lekker allemaal, 100% veganistisch en volop gegeten met zijn 4 tjes.
Als toetje hadden we allerlei soorten vers fruit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:21

Mmmm bloemkool!

Ik had nostalgie eten :D

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:58

Mijn bericht heeft niet gepakt. Zijn dit vega vis sticks?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:36

Yep! Van Delhaize. Ik vind ze erg lekker!

Vandaag pasta met ui- champignon- bosui- alpro room - rode pesto en pijnboompitten. Lekker!

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:24

Ziet er goed uit Poes. Lekker en simpel. Hou ik van.

recept voor courgette soep

1 courgette (cm 25)
2 uien (middelgroot)
3 teentjes knoflook
4 eetlepels cr1eme fraiche
peper
zout mosterd
soeppan
koekepan
staafmixer 1 groenteboillon blokje per halve liter water

Snijd de courgette in blokjes van ca 2 cm
fruit de blokjes tot ze bruin beginnen te kleuren. Dan in de groente pan (maar nog niets mee doen)
snipper de ui , fruit deze en ook in de groente pan bij de courgette
snij de knoflook in kleine stukje, fruit deze en bij de rest
Lauw water in de soep pan gieten totdat je nog een 0,5 cm aan groente boven water ziet uitsteken
Per halve liter water groente bouillon blokje toevoegen.
15 - 20 minuten laten koken totdat alles zacht is
Geheel pureren
zout, peper en mosterd naar smaak toevoegen (mosterd thee lepel per keer en dan proeven)
soep opdienen
aan tafel eetlepel creme fraiche per bord toevoegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben erg veel courgettes nu, dus voorraadje soep gemaakt in de potten.

Er is vast iemand die het ook veganistisch proef kan maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:33

Gisteren hierin de buurt het buurtfeest gehad. Super gezellig maar het eten vond ik echt vreselijk. Geen groente, heel erg veel kaas, vettig vlees en zelfs de kant en klaar salades als entrée dreven in de mayonaise. Dus voor mij zo enorm veel verzadigde vetten, dat ik wist dat het een enorme riskante maaltijd was voor mij. Ik heb dus van alles een klein beetje gegeten met vooral stokbrood en 2 stukjes nagerecht gepakt, want dat was heerlijke eigengemaakte taart.
Voor mij was de kroon op al het koken de laatste tijd, dat mijn man op het einde van het feest zei: "Pien, supergezellig dit en we blijven dit gewoon doen. MAAR als het om het eten gaat, begrijp ik eigenlijk nu pas, hoe ontzettend lekker en gezond met al die groentes wij eten de laatste tijd. Ik krijg er steeds meer waardering voor wat je allemaal uit aan het zoeken ben in de keuken. Want zeg nu zelf, eigenlijk was dit een vreselijke maaltijd en super ongezond.". <3

Dus vanavond gaan we uit het veg boek, een lekkere verse groentemaaltijd maken met de groentes die we hier hebben. Ik verheug me er nu al op. :9

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:42

pien_2010 schreef:
Gisteren hierin de buurt het buurtfeest gehad. Super gezellig maar het eten vond ik echt vreselijk. Geen groente, heel erg veel kaas, vettig vlees en zelfs de kant en klaar salades als entrée dreven in de mayonaise. Dus voor mij zo enorm veel verzadigde vetten, dat ik wist dat het een enorme riskante maaltijd was voor mij. Ik heb dus van alles een klein beetje gegeten met vooral stokbrood en 2 stukjes nagerecht gepakt, want dat was heerlijke eigengemaakte taart.
Voor mij was de kroon op al het koken de laatste tijd, dat mijn man op het einde van het feest zei: "Pien, supergezellig dit en we blijven dit gewoon doen. MAAR als het om het eten gaat, begrijp ik eigenlijk nu pas, hoe ontzettend lekker en gezond met al die groentes wij eten de laatste tijd. Ik krijg er steeds meer waardering voor wat je allemaal uit aan het zoeken ben in de keuken. Want zeg nu zelf, eigenlijk was dit een vreselijke maaltijd en super ongezond.". <3

Dus vanavond gaan we uit het veg boek, een lekkere verse groentemaaltijd maken met de groentes die we hier hebben. Ik verheug me er nu al op. :9

En dat valt dus pas echt op als je zelf anders begint te eten :j Veel mensen staan er gewoon niet bij stil dat het 1) ongezond is en 2) toch wel wat mensen uitsluit. Hier in het dorp weten ze het allemaal ondertussen en vragen ze zelf of we iets meebrengen, een paar vegan salades zijn er dan wel. Die bewustwording is best een proces!
Wel heel lief van jouw ML dat hij jou zo complimentjes geeft, goed bezig hoor!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:36

Anders kan je je gewone warme maaltijd 's middags eten, dan kan je op het buurtfeest inderdaad alleen wat brood enzo eten zonder echt het idee te hebben jezelf tekort te doen :). De kazen klinken voor mij wel heerlijk trouwens!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:59

Kaas vind ik heerlijk (en je woont ook nog eens in Frankrijk!) maar ik heb je eerder over je reactie daarop gehoord dus ik snap je goed. Wat fijn dat niet alleen jij, maar ook je man dit opmerkt én aangeeft. Goeie opsteker lijkt me :)
De mijne geeft ook aan dat hij nog meer heeft geleerd zelf te maken - dat is nog goedkoper ook en dus koopt hij nu regelmatiger biologisch. Daar krijg je op enkele plekken studentenkortingen, dus dat is helemaal super. Lekker en gezond eten lijkt voor velen lastig te zijn, maar ik denk dat het voor de meesten best mee valt met een goed, eenvoudig kookboek :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:38

Kaas is niet verkeerd, maar kaas puree met braadworst dat vond ik echt vreselijk. 2 hapjes puree, 1 klein stukje worst en toen was het ok.