De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:26

Er heeft van de winter zwart plastic op gelegen, maar het gras was blij met het daglicht toen het plastic werd weggehaald :D Het staat op sommige plekken echt tot kniehoogte. En net als ik alles weg heb, dan zit het weer op een andere plek (buitje, zon erop; grasveld).

Ga inderdaad azijn maar eens proberen, want dit is echt dweilen met de kraan open.
Met de slakken daarentegen gaat het nu redelijk goed, dat lijkt redelijk onder controle.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:36

Hier heeft de plastic goed gewerkt :j Maar ik ben wel direct erna met de cultivator er overheen gereden, alles los getrokken, grote plukken weg geharkt en toen nog compost er over heen. Op een paar plukjes na is alles nog gras-vrij gelukkig :D

Gras op kniehoogte daar weten de paarden hier wel raad mee :)) die zet ik daar een dag op en dan is het korter dan ik met de grasmaaier had kunnen maaien :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:48

pmarena schreef:
Ow Dani... dan zit je straks dus in de stank van de cacaodoppen met een beetje pech :=

Hier ook een paar jaar geleden gedaan, ziet er super leuk uit als het er net in ligt maar na een poosje wordt het een natte harde schimmelende en wit uitslaande laag die heel muf ruikt -O-

Hmmmm, oké, ik weet dus wat me te wachten staat. :')

Nou ja, op dit moment was álles ff beter dan die kattenstront stank. }:0

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:29

Ach als je in mijn tuin slimme slak bent schuifel je bij laatste rondje hond in de tuin of op het pad rond, dan wordt je geraapt en tijdens het laatste rondje hond gedumpt op het hondenuitlaat stuk plantsoen.
Ben je dom? Tja, dan kom je sinds 1 1/2 week slakken korrels tegen, was het met de buxus mot die mijn hele buxusjes afvraten dusdanig zat dat er ook een doosje slakken korrels mee ging.
Verder is men welkom in mijn tuin.

Dit was laatst een gast die ik vond. Ja, ook bij laatste rondje hond.

Lopende parasieten baal, dus hij heeft buiten mogen overnachten in afwachting van de dierenambulance de volgende dag. :D

En vorige week dikke weldoorvoede net dode muis in mijn schuurtje, buren hebben duiven, denk dat ie daar weg kwam. Eerste keer dat ik bij mij een muis vond en muizen sporen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:38

Ah die egel <3
Die komt je slakken weghalen :D
Maar slakkenkorrel-slakken zullen dan weer niet zo gezond zijn voor meneer egel, of is dat echt onschadelijk voor egels en vogels?

Ik ga vandaag maar weer eens goed sproeien.. Het blijft maar droog he! En koud.. De koudste mei sinds 1990 of zoiets? -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:56

Hier is het ook al een dikke week droog en tussen de 20 en 30 graden. Drogen wil dus wel hier dus sta braaf elke dag met m'n sproeier.
Dat vind het onkruid ook wel lekker -O-

Maar het is bijna zo erg dat ik de paarden water moet gaan geven. Ze voorspellen 5 juni pas weer regen en de natuurlijke toevoer waar ze normaal van drinken in het stuk wei waar ze nu lopen, een beetje begint op te raken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:35

Dat onkruid ja := dat groeit haast harder dan de groente..

We hebben gelukkig een waterput, maar de pomp begint te verslijten dus het wordt tijd om eens een goede dompelpomp aan te schaffen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:37

Ik sta te gieteren :P Heb wel zitten denken over een pomp, maar eerst eens kijken of en hoe ik het deze zomer ga redden met de gieters.

Ga ook wel proberen om niet te vaak water te geven, hoop het met 2x per week te redden voorlopig (deed het elke dag, maar las dat je dan weer planten met zwakke wortels krijgt).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:42

Hier heeft het wel echt water nodig.
Vorige week had ik wat bomen voor de paarden neergezet (wist niet dat het zulk weer zou worden) en die zijn gewoon verbrand.

We hebben hier ook een put, alleen nog geen pomp en slangen om het water in de groentetuin te kruipen :)
Vorig jaar wel alles met gieters gedaan maar toen was het nog 3x5 nu iets van 20x7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:56

Net weer wat uurtjes buiten aan de slag gegaan :)

Bloembollen voorin, achter een gekocht tomatenplantje en courgetteplanten.

Afbeelding

Mn moestuinbak. En een bonenrekje gespannen haha.
Afbeelding

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:16

Haha wat leuk gedaan die kuip hierboven!

Ik heb (alweer haha) een vraagje voor jullie, ik heb thuis een komkommerplant staan en bedacht mij net dat ik ook wel een mini/snack komkommerplantje wil. Is het te laat om deze nu nog te zaaien?

En als we het er toch over hebben, zijn er meer mensen die alleen maar mannelijke bloemen aan hun komkommerplant hebben? Heb de zaadjes van de Action.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:26

Kan je nu nog zaaien ja! Had laatst dezelfde vraag op het moestuinforum :')
Laatst bijgewerkt door Geryon op 27-05-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:26

Top, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:31

Hoe kun je weten of je mannelijke bloemen hebt? Mijn komkommer is ook van de action!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:20

Mannelijke bloemen zitten geen komkommertjes aan vast :)

Ik haal deze er uit want wil geen bevruchte komkommers.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:04

Net weer 2 uur aan de bomen gehangen en weer een paar kilo kersen rijker *\o/*

Hangen zulke mooie trossen maar helaas helemaal boven in de boom dus nog even bedenken hoe ik daar een beetje normaal bij kan komen :)

Gisteren nog even bij de druiven gekeken en dat gaat dit jaar ook super, ben benieuwd wat daar allemaal vanaf gaat komen.

Zag dat de kersen boom wel vol zit met luis -O- en 1 van de appelbomen vol spint.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:40

Kaygee schreef:

Maar als je de vrouwelijke bloemen niet bestuift krijg je toch helemaal geen vruchten, of zeg ik nu iets doms :o?
Als ze niet bestoven zijn vallen de uitgebloeide bloemen gewoon af...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:51

:( Dat ratje... Snap niet dat je echt zo'n diertje met kooi en al in het water kan gooien... Wel erg wrede dood... Brrr.

Ik weet dat het geen tamme is, maar ik heb zelf tamme ratjes gehad en heb dus een zwak voor ratjes, zulke lieve en slimme dieren...

@Pimaude: Dat gaat wel lekker snel zo'n gekocht plantje met al rode tomaatjes eraan :p

Mijn tomatenplantjes groeien nu wel, maar het gaat héél langzaam, naast het feit dat ik dwergjes heb die echt klein blijven is het gewoon ook te koud denk ik. Ze staan buiten. Plastic beker erover heen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:20

8nnemiek schreef:
Kaygee schreef:

Maar als je de vrouwelijke bloemen niet bestuift krijg je toch helemaal geen vruchten, of zeg ik nu iets doms :o?
Als ze niet bestoven zijn vallen de uitgebloeide bloemen gewoon af...

Nee is niet nodig bij komkommer. Bevruchte komkommers zitten vol zaden en zijn niet zo lekker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:50

Oh, echt jij gewoon kersen.. hier zit 1 kersje aan de kersen boom van ca 3 mm groot en is uiteraard nog knal groen.

Egels kunnen hier niet bij de slakken korrels, die liggen in de hoge bloempot bij de hosta, in de bloembakken op de bank bij de vlijtige liesjes en in de achtertuin bij de sla, maar mijn achtertuin kunnen ze niet in.
Ze wonen in de tuin van de overbuurman, maar in het voorjaar zijn ze wel eens op stap, alleen deze deed het niet zo heel goed (zeg maar slecht).

Was een kommer en kwel met die komkommers... Wel leuk voor volgend jaar om die ook eens te hebben.
Heb 1 ding vol met doperwten, maar wat moet je nou met... 6 doperwten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:53

Goh dat wist ik helemaal niet van die komkommers! En ik vorig jaar maar bezig met kwastjes om te bestuiven, omdat de bloemen er steeds allemaal af vielen :+
Dan ga ik alles dit jaar maar eens zelf z'n gangetje laten gaan.. op een of twee komkommers na, want ik wil wel zelf zaden oogsten :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:55

Na een hoop gegoogle kwam ik uit op.. Uiteraard bokt :D. Waar die paarden toch niet handig voor zijn!

Ik heb gezocht, maar kwam in een oud topic terecht en er was ook niet echt eeen antwoord.

Vorige week heb ik ook wat plantjes in mijn moestuintje gezet en een losse aubergineplant in een pot ernaast. Vandaag hing-ie helemaal slap :(. Heb 'm wat water gegeven en maar op de vensterbank gezet want dat vind ik zobde. De aarde was overigens nog niet droog ofzo maar ook niet meer vochtig. Zou het kunnen dat ie op een te koud plekje stond? Iemand enig idee? Het is een plant van de intratuin waar al wat kleine paarse vruchtjes aan hingen en bovenop veel bloemetjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:01

Die komen uit de kas en kunnen idd zich te pletter schrikken qua temp en andere omstandigheden als ze opeens buiten staan.
Die moet je echt afharden voor ze dag en nacht naar buiten kunnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:06

Ojee... Zou dat nog goedkomen nu ik 'm binnen in een zonnig raam heb gezet of is het dag aubergineplantje? Zou het zo zonde vinden want ondanks dat ik aubergines niet lekker vind (en ze maandelijks in grote hoeveelheden naar huis krijg van het werk :') ), vind ik het plantje wel heel erg leuk en had ik het een leuke verrassing gevonden voor mn paps en mams :).

Ik ga eens bij het begin van het topic beginnen, vind het allemaal erg interessant :D.
Zie al hele gave oplossingen en manieren voorbij komen door foto's!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:06

Yv, handig he?! MOestuintopic.