De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:59

Nou Q ben ook wel benieuwd wat voor superbier jij gebruikt hebt en hoe, vaak hoor je toch dat het helemaal niet zo best werkt :P

Ow Dani... dan zit je straks dus in de stank van de cacaodoppen met een beetje pech :=

Hier ook een paar jaar geleden gedaan, ziet er super leuk uit als het er net in ligt maar na een poosje wordt het een natte harde schimmelende en wit uitslaande laag die heel muf ruikt -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:17

Onze eerste kersen :)
Afbeelding

En had vanochtend ook een verrassing in het kippenhok..

Afbeelding

Het zullen er wel 2 van de velen zijn, maar toch weer 2 minder.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:20

Wat een dottig muisje <3 Zet je ze elders uit of breek je ze de nek?

Ik had bier van de Vomar (39ct voor een halve liter blik). Na die ene avond was het over met de spectaculaire vangst, maar ik was overgegaan op C1000 bier (2 blikken voor 1 euro deze week), zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Voelde me echt een sloeber bij de Vomar met m'n 8 blikken bier en 2 witte broden :D
Ik heb plastic bakjes van de Action (opbergbakjes, 9 stuks), ingegraven. Per 3 bakjes gebruik ik een halve liter bier.

Cacaodoppen zijn mooi (vind ik), maar gaat inderdaad schimmelen en op den duur is het gewoon verteerd. Vind het vrij prijzig. Thuis gebruiken we het in de border 4m2, 1,5 zak a 8,50. Maar als ik het voor 108m2 moet halen... dan is het geen grapje meer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:29

Als het een muis was geweest had ik hem wel ergens laten gaan, maar dit is een rat en die gaat gewoon met kooi en al in een bak met water.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:30

God, écht? :wow: Wat sneu...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:39

Ahw, dat jonge ratje <3

Ik weet nog dat mijn opa eens een rat met val en al had willen verdrinken toen ik nog klein was. Beestje was gelukkig toch ontsnapt, maar ik was zo kwaad dat ik alle vallen die ik kon vinden heb bewerkt met een hamer en zaag }> :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:57

Het is beter voor onze konijnen en spullen die daar staan als we de ratten een beetje opruimen. Dat valt echter niet heel erg mee.
De katten komen ook weleens met een rat thuis :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:38

brrrr ratten, als ik er thuis ooit een tegen kom ga ik er met een schep achteraan. Ik heb echt een trauma van ratten. Maar gelukkig thuis nog nooit eentje tegen gekomen!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:33

120 slakken :wow: :wow: ik ga mijn biervallen ook maar weer eens zetten.
Ik speur heel regelmatig met mijn zaklantaarntje door de tuin en ik heb ook inmiddels meer dan 200 slakken gevangen -O- maar op de plekken die ik nu vol groenten heb staan is ook veel leger en dus minder verstopplekken dat scheelt heel erg veel. Maar ik heb ook stukken dichtbegroeid dus dar valt niet tegenop te vangen. Dan moet ik mijn hele tuin groentetuin maken :)
Tuin van bovenaf

Afbeelding

Achterste stukje niet van bovenaf te zien

Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:34

Wow, nu al kersen?! Hier echt nog niet hoor!

En groot gelijk dat om ongedierte uit te moorden / te verdrinken. Als niemand dat zou doen, dan krijg je echte plagen! Hier hebben we gelukkig geen ratten, maar op de boerderij hebben we wel veel lokdozen / gif en dergelijke. Laatst had ik een nestje muizen in een baal vlas gevonden, die heb ik ook zonder pardon verdronken.

Kittens vermoorden word hier in de buurt ook nog wel gedaan. Dat vind ik niet kunnen want dat is gemakkelijk te voorkomen dmv sterilisatie / castratie van katten. Maar ongedierte; wég ermee!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:44

carola schreef:
Wow, nu al kersen?! Hier echt nog niet hoor!

En groot gelijk dat om ongedierte uit te moorden / te verdrinken. Als niemand dat zou doen, dan krijg je echte plagen! Hier hebben we gelukkig geen ratten, maar op de boerderij hebben we wel veel lokdozen / gif en dergelijke. Laatst had ik een nestje muizen in een baal vlas gevonden, die heb ik ook zonder pardon verdronken.

Kittens vermoorden word hier in de buurt ook nog wel gedaan. Dat vind ik niet kunnen want dat is gemakkelijk te voorkomen dmv sterilisatie / castratie van katten. Maar ongedierte; wég ermee!

Was dat maar zo. Helaas hier wilde katten van de boerderijen. Inmiddels geen boerderijen meer. Katten zwerven hier rond. Dr zijn er 2 die vaak hier zijn en restjes eten op eten. Vangen om te laten steriliseren heeft geen zin, dan zijn ze al dood van de stress voor we ze bij de dierenarts hebben.
Hier worden de kittens ook dood gemaakt. Zijn wilde dus niet tam te krijgen.

Vroeger toen ik klein was weet ik niets van, stonden hier overal fuiken. Alleen de mensen die dat deden zitten nu in een bejaardenhuis of onder de grond. Populatie is even groter geweest. Inmiddels ingedamd. Jagers jagen hier ook. Verschil huiskat of wilde is heel goed te zien.

Ze bedreigde hier ook het leefgebied van de vos waardoor ze 3 jaar geleden veel geschoten hebben.

Mijn manier is t ook niet, zo lang ik er niet bij ben vind ik t prima.
Als ik later een kat zou hebben word ie wel gesteriliseerd en moet ie in mijn tuin blijven en niet andere lastig vallen.. Al wil ik nooit een kat :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:05

ik heb ook al twee ratten bij de kippen weggevangen, niet om het een of ander, maar ze graven volledige gangen onder de kippenweides door en voor je het weet wonen de kippies een meter lager ;)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:50

Jolanda, ik snap dat ook wel hoor. En ik weet ook dat het gebeurt en dat snap ik volkomen. Maar onze eigen katten zijn wel allemaal geholpen, inclusief de 'buiten' katten.

Ratten bij kippen zijn ook extra gevaarlijk ivm Salmonella overdracht. Salmonella is dan weer een zoonose, en kan dus gevaarlijk zijn voor mensen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:12

Oh, dat bier ga ik ook proberen.
En die rat, tja, die moet toch weg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:18

Als ik ze los laat zijn ze zo weer terug, daar zit ik ook niet echt op te wachten. Hij zal namelijk geen 2e keer in die val lopen, zo slim zijn ze ook nog.

En hoef idd geen ziektes bij m'n kippen of konijnen.

En ze eten m'n kuikens op, jatten de eieren etc etc

Gewoon dood dat tuig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:02

Vanwege het moeten verzuipen naderhand ben ik meer voor klemmen dan voor levende vallen, eventueel een klem in een levende val als het anders voor andere dieren gevaarlijk is. Dat ze dood moeten vind ik logisch, maar verzuipen vind ik sneu. Zouden ze in de loop van een (luchtdruk)geweer gaan bijten als je die tegen de tralies duwt? Dat is ook makkelijk mikken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:33

Hier worden ze geschoten. Ik zie het ook liever niet dan wel. Hier is het echt een 'left over' van de boerderijen.

Ratten hier ook een keer gehad. Wij mochten mee helpen. Overal aan, laarzen en handschoenen aan. De rest allemaal dicht getaped. Met de riek ze opwachten als er water in het hol ging. 28 hadden we gedood.

Muizen doen de katten hier.
De konijnen zijn aanzienlijk minder sinds er nu 5 jaar een buizerd broed op zo'n 100 meter afstand. :D

Nogmaals van slakken geen last. Mijn ex schoonmoeder gebruikte donker bier hiervoor. En gingen regelmatig met een pot zout de tuin in :=

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:35

En die kersen :~

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:37

Ik kan niet eens een slak doden. Laatst was ik het van plan om er zeker van te zijn dat hij niet terug kwam. Komt ie uit z'n huisje, pffff <3 Oke jij mag ook naar het weiland :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:46

Geen probleem ermee maar wordt nog wel eens uitgemaakt voor dierenbeul. Help zelfs mijn vader als er kippen afgemaakt moeten worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:48

Heb ook niet zo'n moeite met doodmaken. Zeker niet als het ongedierte is }:) moeten ze maar ergens anders gaan wonen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:51

Kippen slachten vind ik weer anders. Dat doe je (ga ik vanuit) op een zo diervriendelijk mogelijke manier. Een rat verzuipen of een slak in het zout zetten, is verre van diervriendelijk te noemen. Terwijl het onthoofden van een kip of het doorsnijden van de halsslagaders, een snelle en vrij pijnloze dood is (de eerste meer dan de tweede, maar ook de tweede is valt mee).

Slakken gooi ik bij de kippen overigens, die zijn heel goed in snel doodmaken (maar na een slak of 10 per kip, hoeven ze ze niet meer).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:05

Ongedierte.. dat vind ik zo'n stom woord.. -O- het zijn stuk voor stuk dieren met gevoel en een wil om te leven. Het is toch niet zo dat ze ergens knagen om te pesten..?
Hier in de buurt ook, 'bah wat een vieze rat, die verspreid ziektes, snel een berg gif strooien!' terwijl dat eekhoorntje verderop, wat precies dezelfde ziektes verspreid, alleen maar 'oeh, schattig' en 'ah kijk wat lief!' is }:0

Kippen zijn trouwens vaak gek genoeg niet dood na het onthoofden. De hersenstam zit heel laag schijnbaar. Er waren vroeger van die gekken die het bloeden deden stoppen, waarna de kip nog een aantal dagen bleef doorlopen en leven totdat die uiteindelijk stikte of dood ging van de dorst. Zijn genoeg foto's van te vinden. Zoek maar eens op Mike. Het wegrennen wat een kip doet zijn dus geen stuiptrekkingen. Ze gaan dood door bloedverlies of verstikking.
Hoewel ik zelf geen vlees eet vind ik het geen probleem om voor anderen wat klaar te maken, maar kip zal ik nooit kopen.. Die hebben zo'n vreselijk einde, en de meeste ook een vreselijk leven, daar zou ik nooit aan mee doen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:55

carola schreef:
Maar ongedierte; wég ermee!

Wat ongedierte is vind ik nogal discutabel. Brrr, ik word een beetje naar van dit onderwerp.
Dat ik de slakken omleg vind ik al erg zat, maar iets met een vachtje zal ik niet zien als ongedierte. Ongedierte heeft in mijn ogen geen karakter.

Wij hebben onlangs een zwerfkat gevangen (nou ja, eerder ook al wel, haha), maar zo'n beest heb je niet zomaar te pakken. Ook daar ter plaatse werd gezegd dat katten ongedierte zijn, werkelijk... Wie bepaalt wie mag leven en wie niet? De mens? Omdat die zichzelf superieur vindt aan ander leven door die paar extra hersencellen?

Maar goed, back on topic... Gister nog een aardig stukje grasvrij gemaakt, vanavond weer verder (zóveel gras, denk toch dat ik met iets ga spuiten, maar het mag van mij niet giftig zijn voor dieren en insecten).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:22

Ja, snel maar weer ontopic voordat de leuke sfeer in het topic omslaat :j
Gras krijg je niet snel kapot zonder vergif denk ik. Wel als je even de tijd hebt; dan kun je een donkere doek of karton erop leggen.. Paar maanden en het is allemaal dood :Y)
Maar misschien kun je een poging wagen met schoonmaakazijn? Liefst op een zonnige dag, dan brandt het goed in }>