de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:53

Kijk nou hoe cute <3
Mijn eerste poging ooit tot knoflook vlechten.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:02

Mooie oogst, mooie grote bollen. Wanneer had je deze gezet? Ik ben aan het wachten tot mijn knoflook geoogst kan worden, loof begint nu wat te verdorren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:06

Ohh heerlijk! Ik probeer elk jaar weer knoflook te planten, en elk jaar mislukt ie of wordt ie aangezien voor onkruid :')

Hier zijn de kersen aardig rijp. De eerste boom had alleen mini kersjes.. maar de tweede zit behoorlijk vol mooie, zoete, grote kersen. Dus ik heb al een paar kilo binnen en heb pas een paar takken geplukt. Vanavond even vriendlief de ladder op jagen voor de rest :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:08

Volgens mij heb ik ze in november gezet, mooie dikke tenen van bio knoflook van de Lidl.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:11

Ik heb even een vraag, ik heb 2 paprika planten staan met ongeveer 3 paprika's per plant. Ze zijn nu ongeveer 7 cm groot. Hoelang groeien ze door? Wanneer kan ik ze plukken?

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:13

Ik heb zo’n 50-70 knoflook geoogst. Zitten mooie bollen tussen. Dagelijks rond de 20 aardbeien. De witte komen ook opzetten maar zijn wel langzamer rijp dan de rode. Ben ook al begonnen met stekken.
De eerste komkommers groeien ook lekker. Qua kersen maar 2 gekregen van 2 bomen. Frambozen beginnen ook lekker. Kind is blij met het fruit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:11

Betreffende plukken kan je wachten tot ze kleuren of als je ze groot genoeg vind.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:36

Durven jullie met dit weer planten buiten te zetten? Ik heb dus nog wat naar buiten moet (komkommer) want het blijft groeien en ik heb echt geen inspiratie meer voor klimstokken waar die aan kan :')
Maar met die hitte ben ik bang dat ie direct kapot schroeit joh.
Ze hebben smiddags pas zon dus juist op het warmste van de dag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:45

Marcella schreef:
Betreffende plukken kan je wachten tot ze kleuren of als je ze groot genoeg vind.

Thanks!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:25

Nyaleti schreef:
Durven jullie met dit weer planten buiten te zetten? Ik heb dus nog wat naar buiten moet (komkommer) want het blijft groeien en ik heb echt geen inspiratie meer voor klimstokken waar die aan kan :')

Ik heb begin deze week courgettes, dahlia, pompoen en maïs buiten gezet. Ze hebben de hele dag zon en staan er goed bij. Wel elke dag water gegeven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:38

Nyaleti schreef:

In het ideale geval laat je ze een paar dagen wennen. Zeker met dit weer heb je anders kans dat er inderdaad ineens teveel zon op komt. Begin met 1 uur en dan iedere dag een uurtje langer.
Citaat:
Hoe laat je je plantjes wennen?
De meeste plantjes kunnen best tegen een stootje. Maar zet je je binnen voorgekweekte planten cold turkey buiten, dan stoppen ze met groeien of leggen ze zelfs het loodje.
Vorstgevoelige planten zet je daarom - rond 15 mei of later - dagelijks een paar uurtjes buiten. Elke dag een beetje langer.
Voor het afharden van je zaailingen kies je een mooi beschut plekje uit. Op een zonnig plekje maar niet in de brandende zon. Want ook aan dat zonlicht moeten ze wennen. Zet je ze ineens in dat felle zonlicht, dan kan het blad wit uitslaan. Na een dag of vijf zijn je plantjes redelijk gewend en mogen je planten buiten blijven.

https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... jsheiligen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:50

Als het vanuit potje volle grond in kwestie van genoeg water geven bij het potten.

Eventueel kan gat graven eerst water en dan direct plant erin en dicht gooien.

Zijn het kleinere plantjes eerst verpotten in eigen potjes en pas uitplanten als ze groter zijn.

Vanuit pot in de volle grond kunnen planten beter verdragen vaak.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:14

Inderdaad veel water.

Ik heb mijn knoflook ook rond november gezet, dan zal ik niet meer lang hoeven wachten.
Binnenkort de radijs die ik in april had gezaaid maar wegdoen, komen geen knollen aan. Die ik ongeveer een maand geleden heb gezaaid staan al mooie knollen aan, duurt niet lang meer dat ik die kan oogsten. En dan maar weer nieuwe zaaien, verspreid ik mooi de oogst.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:12

@prairy je hebt mooie opbrengst met aardbeien en knoflook

Heb gisteren me komkommers en courgette geplant in de tuin. Hoop dat ze het volhouden. Maar in het potje vonden ze het niet meer leuk.

Hier volop sla, peultjes en tayberry aan oogsten. De spinazie en radijzen zijn doorgeschoten en die gaan dagelijks naar de konijnen toe.

Volgens mij kan ook al me erwtjes gaan oogsten, maar daar twijfel ik nog over. Is me eerste keer. Ze proefde sappig maar niet zoet. Ze waren niet melig.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:27

Zoet kan ras afhankelijk zijn.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:56

Even hier de moestuin-geek doen hoor, ookal praat ik zelden mee, mijn vriend kijkt me meewarig aan :')

Ik heb een grote moestuin, al heel lang, ik zou toch moeten weten hoe het werkt inmiddels. Maar bloemkool en broccoli lukte me nooit. Zonder doek werden ze opgevreten door rupsen, maar elke doekconstructie die ik geprobeerd heb, werkte niet Te laag, te slap, niet dicht genoeg. Tot dit jaar *\o/*

Afbeelding

Zo groot als in de supermarkt en geen beestje te bekennen.

Afbeelding

Ze staan onder groene netten. En enthousiast als ik ben, komen er nog 10 bloemkolen en 10 broccoli s aan, dus dat wordt flink blancheren binnenkort.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:20

Wat een mooi succes!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:31

Gefeliciteerd.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:33

Das een mooie bloemkool!

Ik kijk hier nog steeds naar hele grote bladeren in te weinig ruimte, tis een winterbloemkool, ik heb er een hard hoofd in dat dit nog goed gaat komen.

Voor de komkommer: Op mijn dakterras waar het met zon makkelijk 30+ wordt heeft komkommer geen enkele zin. Over 1,5 week wordt het wat milder weer, als je systematisch temperaturen boven de 25 graden hebt zou ik nog even wachten met je plant naar buiten gooien, als dat mogelijk is. Anders gewoon de gok nemen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:57

Hmm, ik heb de komkommer in de kas staan, daar wordt het veel warmer dan 30 graden. Voldoende water geven en hij groeit als kool (pun intended).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:58

Groentes willen niet zo, maar de aalbessenstruiken zitten vol, schoon in toetje 180gr vandaag, gisteren ook zo iets. Ik eet nog wel even aalbessen met creme fraiche (en vanille suiker, ceylon kaneel, cacao) toetje de komende paar weken zo te zien.
Weet iemand hoe oud die struiken zouden worden? Doe er niks aan anders dan handje mest (als ik er aan denk) en de meesten staan nu 15? jaar, rest korter, maar die zijn verhuisd tussendoor.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:04

Thanks voor de tips! Ze zijn groot zat, eentje is al bijna 1m hoog denk ik :') maar het uitharden vergat ik telkens en toen te nat, te warm.. Maar nu niet vergeten en dan kunnen ze van de week de grond in.
Degene die er al staan heb ik bijna de eerste komkommer van :)
niet dat ik nou zo komkommer obsessed ben maar iedereen in m'n omgeving was er van overtuigd dat het absoluut niks zou doen zonder kas. Dus dan vind ik het extra leuk als het wel lukt

Wat een mooie bloemkool! Leuk dat het gelukt is!
Wel zo grappig altijd, iedereen plant altijd te veel want ze zullen het vast niet allemaal doen.. Tot dat ze dat wel doen en je dus om komt in de bloemkolen, tomaten, aardbeien en wat was dat van vorig jaar? Muismeloen oid? Die maar kilo's bleeeef geven?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:10

Mooie bloemkool!

Ik heb eind september en in oktober knoflook gezet. Alles hangt al te drogen. Verschillende rassen door elkaar. Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:28

Heerlijk, die bloemkool!
Ik was wat laat met voorzaaien, maar mijn bloemkolen groeien ook aardig. En ik heb deze week de romanesco erbij geplant.

Voor komkommerplantjes moet ik nog even naar het tuincentrum, die zijn allemaal volledig afgevreten -O-

Maar ik heb vandaag wel 2,5 liter kersenjam gemaakt, en nog dik 2 kilo kersen in de koelkast staan :9

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Mooie oogsten allemaal!

Ik geloof dat ik het aan mijn moestuin grenzende hotel heb ontdekt :+

Afbeelding