Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 07:51

Sterkte, poes! Ik hoop dat je de goede keus kan maken.

Ik zag net dat er een nieuwe docu aan zit te komen. Klinkt enorm interessant, voor de mensen die gezond plantaardig willen eten:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:03

Sterkte poes.

Interessant weer een nieuwe docu! Motiveert mij altijd nog meer om vegan te eten/leven. Ik kijk alles wat ik vinden kan.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:13

deksel schreef:
Is het geen idee om zelf te koken, bijv 1x per week? Dan kan je zelf vega(n) koken.
Wat betreft vegetarische vis: opzich is die er wel. Er is vegan sushi, tonijnsalade, vissticks (echt lekker), zalm en vast nog wel meer maar ik eet nier zo vaak vis vervangers, want ik vind vis niet lekker.
Als je in een restaurant zit, kan je altijd vragen of van te voren bellen of ze rekening willen houden met een veganist of vegetariër. Meeste restaurants willen dat wel, soms is het handig om dan door te geven wat ze allemaal kunnen maken.

Wat betreft dat melk gezond voor je is, ben ik het totaal niet mee eens haha. Het is immers gemaakt voor kalfjes, niet voor de mens.. Hoe zou het gezond kunnen zijn voor ons?Maar dat is een hele andere discussie.
De voedingstoffen die in melk zitten, kunnen ook uit plantaardige basis worden gehaald.
War is de reden dat je van koe yoghurt naar geiten yoghurt wilt overstappen? Er zijn ook superveel vegan yoghurtjes! Zoals Alpro, of eigen merk van de AH, de Aldi heeft het en sommige Lidl hebben kokos yoghurt (wel mierzoet). Dus ipv yoghurt kan je bijv Alrpo go on doen. Even wennen maar wel heel lekker vind ik.
Als tussendoortje kan je natuurlijk gewoon fruit of iets pakken. Maar af en toe een koekje kan geen kwaad. Ik heb vaak van die degestive koekjes, super lekker en over het algemeen vegan (maakt voor jou volgens mij niet zoveel uit, maar voor mij wel).
Op brood heb je keuze uit zoveel dingen :o. Veggie spread, andere groentes spread, noten pasta, vega(n) vlees (Quorn heeft een hele lekkere kipfilet), humus (er zijn zoveel soorten, zitten er vast een paar tussen die je lekker vindt), de vegetarische slager heeft trouwens ook veel lekker vega(n) broodbeleg, pindakaas, vegan kaas (is even kijken welke je het lekkerst vind). Er is trouwens ook vegan mayo en veel vegan frituur dingen (zoals bamihappen, loempia's, vegan kipcorn).
Wat voor dieet goed voor je is kan ik echt niet bepalen, daarvoor kan je beter naar een diëtist of een voedingsconsulent. Ik probeerde wat tips te geven over hoe je van vega maar naar vegan kan gaan met lekkere dingen er tussen haha. Nou in ieder geval welkom en als je nog meer vragen hebt, kan je ze altijd stellen!

@poes
Sterkte met het nieuws, hoop dat je een goede keuze kan maken.

Ik was laatst uit eten. Kreeg een super mooi gerecht. Maar ik vond het echt niet te eten :'). Gelukkig hadden we er extra frietjes bij...

[ [url=m/tJ4U7e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het was dus een poke bowl met vegan tonijn (al smaakte het meer gewoon naar zout en vissmaak). Ik hou dus totaal niet van vis...

Was dit het enige wat ze hadden dan? Want alles in dit gerecht is behoorlijk vissig :') Die tonijn ziet er wel echt hemels echt uit zeg :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:27

Tonijn is voor mij al mijn hele leven iets dat ik echt niet lekker vind. :n Ik vind het altijd al zo zwaar en meer vlees als vis.

Poes sterkte! Hopelijk weet je de goede besluiten te maken. Je mag me altijd gebruiken als praatpaal die mee kijkt met je.

Annemiek je eten ziet er wel heel mooi en lekker uit. En een lekkere Belgische? pint erbij

LoveGlove welkom. In dit topic komen vaak veganistische koopjes langs. Die zou jij of je moeder dan kunnen kopen en dan kunnen je ouders hun eigen potje blijven eten en dan maken ze voor jou die veganistische vlees vervanger klaar ipv vlees.

Met die mars als tussendoortje zou ik gelijk stoppen. Ik ben iemand die erg op moet passen met mijn tandvlees (sinds bezoek mondhygiëniste alle problemen allang verdwenen) en een mars heb ik misschien maar 2x in mijn leven gegeten want mijn tanden beginnen al zeer te doen als ik daar naar kijk. Is echt heel slecht.

Mij lijkt het leuk als je bijvoorbeeld in het weekend met je moeder mee inkopen gaat doen en dan voor jezelf wat vega koopt. Tevens ga een zelf 1 of 2 x in het weekend lekker voor de hele familie vega koken met of zonder jem oeder. Hoe gezellig kan dat wel niet zijn. Je bent immers volwassen en ik denk dat je ouders dat heel ergl euk zullen vinden ook al moeten ze misschien wennen aan het feit dat je geen klein meisje meer bent.
Ik heb hier zo'n lekkere recepten langs zien komen en heel erg gemakkelijk. Ik ben pas vanaf januari meer en meer vegetarisch en veganistisch aan het eten en ik voel me er gewoon heel erg gezond bij. De gevoeligheid van mijn lijf is helemaal verdwenen. Al mijn recepten die ik heb, die heb ik uit dit topic gehaald. Ik ben een eerlijke simpele kookster en we eten hier gewoon altijd lekker.
Maar zoals van de week dat de sushi veganistisch langskwam, dan ben ik echt jaloers. Dat soort dingen is voor mij te hoog gegrepen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:50

Denk dat jij die sushi prima redt pien :j

Dank allen voor de lieve woorden! Hou jullie op de hoogte als er nieuws is :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 08:33

Mij lukt sushi ook. Ziet er niet uit, smaakt prima :j
En onigirazu is ook goed te doen: https://www.lazycatkitchen.com/onigiraz ... -sandwich/ . Je kunt daarbij ook naar hartelust variëren, zonder moeilijk te doen met rollen. Deze techniek kost ongeveer vier keer oefenen, truc is om je blad nori niet recht, maar als ruitvorm voor je te leggen (snap je?) zodat de punten makkelijker naar elkaar toe vouwen. Ik gebruik er nooit plastic voor, dat vind ik echt hoogstonnodig gebruik van plastic. Maar zelfs het rollen is niet moeilijk en goed gemaakte sushi rijst plakt als een malle, dus daarmee kun je zelf van die niet-gerolde sushi maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:14

Sushi is inderdaad heel makkelijk te maken :j Als ik lees wat jij allemaal maakt en kookt Zien dan kun jij dat ook echt wel hoor! Zeker met hulp van een sushi-maak-pakketje :j

Sterkte Poes :(:)

Die Vega-tonijn ziet er wel heel echt uit zeg, wauw! :wow:

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:37

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:01

In augustus zijn wein Nederland. Dan ga ik paar sushi maak pakketten kopen. Hopelijk hebben ze die bij de grote Jumbo in Breda. Jullie hebben duidelijk meer vertrouwen in mijn kookkunst als ik zelf := . Vind dat erg lief, dus dank jullie wel.

Gisteren weer zo lekker gegeten bij de barbecue. Uit de vriezer klein stukje eigengemaakte pizza gepakt die over was van de vorige keer. Daarbij een heerlijke vega plak met erin ??? gekocht in een winkel die veel spullen had, in Limoges. Daarbij twee artisjokken uit een potje gebakken, wederom wat amandelnoten, uitjes, champignonnetjes, courget, paprika.
Ik heb dan zo lekker gegeten en totaal niet ziek de nacht of dag er na en heb dan totaal geen honger meer.

Vorige week namelijk waren we in het dorp. Buitenshuis eet ik wat de pot schaft want anders kan ik hier nooit meer iets leuks doen en aangezien ik niet principieel veganistisch cq vegetarisch eet, eet ik buitenhuis gewoon alles mee.
Ik heb dat wel geweten. We kregen eerst 3 stukjes paté met stokbrood. (Paté eet ik eigenlijk al jaren niet meer, want is veels te vet voor mij). Daarna, frietjes met mayonaise met een vlees hamburger. (ook natuurlijk veels te vet) De kaas waar ze mee langs kwamen heb ik gelukkig voorbij laten gaan want ik was bang dat het anders fout zou gaan. Vervolgens een magnum als toetje (ook natuurlijk veels te vet).
Ik ben me toch ziek geweest. Net als vroeger. Ik heb me de hele nacht echt naar gevoeld en de andere dag wederom alleen op de toilet gezeten. Waarop ik nu 100% zeker weet, dat al die darmklachten (en weer vol zitten met acné waar ik helemaal van af was) pijn in mijn buik, te maken heeft met vlees en al die vetten die ik blijkbaar zonder dat ik het wist al mijn hele leven niet verdraag. Wel was het gelijk na 24 uur helemaal over, omdat we gelijk hier gewoon ons eigen kostje aten, waar ik het erg goed op doe.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:20

8nnemiek schreef:
Sterkte, poes! Ik hoop dat je de goede keus kan maken.

Ik zag net dat er een nieuwe docu aan zit te komen. Klinkt enorm interessant, voor de mensen die gezond plantaardig willen eten:
[ Video ]

Jaa Nimai zit hierin! Ben echt benieuwd, volg hem op Insta en vind het zo ontzettend inspirerend :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:32

Zonet gegoogeld zelf sushi maken. Ik denk ook dat ik het kan. Dit betekent wel in Nederland boodschappen gaan doen. Daar is dat allemaal veel gemakkelijker te krijgen. Ik heb bijna alle producten moeten googelen, want kende ze niet :Y) :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 19:15

Het is echt heel makkelijk :j Zeker de 'standaard' nori rolletjes. Je hebt alleen een rolmatje oid nodig om ze mooi stevig op te rollen. Ik gebruik een oude placemat :))
Nori vel erop, sushi rijst erop en met een lepel aandrukken en gladstrijken, randjes vrij laten, en dan vullen en oprollen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:16

Nou dat vullen is wel een kunstje heb ik me laten vertellen :+ Maar goed dat zal een kwestie van oefening zijn. Niet te teleurgesteld zijn als het niet gelijk zulke mooie strakke rolletjes worden, haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:30

_O- dank je wel @Magrathea. Die matjes ga ik in Nederland kopen, net als norI ea spulletjes zoals sushi rijst.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:02

Pien, ga naar een grote toko. Daar kun je sowieso je hart ophalen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:01

Van die placemats met stokjes werken ideaal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 23:08

Die ja, poes, die gebruik ik dus ook :D

De toko heeft hier ook best veel, maar mijn sushi spul koop ik altijd bij Xenos :))

Op de sushi rijst na.. Ooit een zak van 5kg bij de Makro met 50% korting gevonden :') Daar doe ik al járen mee haha!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:23

Vanavond gaan we met Engelse vrienden de finale kijken vrouwenvoetbal (NL-VS→ David tegen Goliath *\o/* ). De afspraak staat er al lang en we hadden gehoopt op een finale UK - NL
We gaan barbecueën en ik lekker groenten eten.
Manlief zou voor bij het aperitief (lees pot bier) sushi kant en klaar mee nemen. Want de wedstrijd begint om 17.00 uur.
Ik had een wissel in de gîte de la Fermette, en meestal ben ik dan helemaal stuk als ik thuis kom. Dus even checken of de boodschappen goed gedaan zijn. "Heb je sushi meegenomen?"→ :o "Nee schatje". OK, heb je dan iets anders mee genomen voor bij de wedstrijd→ :oo → en weer "nee schatje". Hmmmm, wat nu.
Dus de veganistische taart van hier weer eens gemaakt en vegetarisch gemaakt (dus wel met eieren en geraspte kaas). Kunnen we lekker wat eten bij de happening.

Afbeelding
We zijn er klaar voor := en dat is om onze vrienden te helpen met hun oranje hart vanavond.

Afbeelding

En hopelijk eten we ook filet americain := kan het eventjes niet laten dit gewaagde grapje hier

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:03

Ziet er lekker uit! Veel plezier!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:25

Jammer van de sushi, maar na de zomer maak je 'm gewoon lekker zelf. Geniet ervan vanavond!

Morgen lekker vegan bbq'en bij ons. Een familievriendin is prompt vegan geworden en ze vindt het wat lastig (plus verdrietige familieomstandigheden, dus ze zitten er even doorheen), dus ik heb het stel uitgenodigd om te komen eten. Waren altijd al pescotariërs, maar ik heb beloofd om alles vegan te maken. Dus morgen lekker in de ochtend seitan klaarmaken en zo :)

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:30

Spoedvraag!

Ik wil NU vegan pulled pork maken, en ik heb jackfruit uit blik.
Moet dat per se in de oven of kan ik het ook een poosje op het vuur doen sluimeren?
Dat het wat 'natter' wordt in plaats van droog?

Geen zin om het lang in de oven te doen haha

Edit: een hele nare typfout haha

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 20:03

Het is gelukt zonder oven haha. Erg lekker!

Nog in de pan, er naast de vegan shoarma voor mijn vriend

Afbeelding

En op een tortilla

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:54

Wat is het geworden uiteindelijk? :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:38

Lekker eetweekend gehad. In het park bij de deur was een festival en daar was al het eten vega of vegan. Heb er heerlijke falafel gehad! Vind falafel meestal vies maar deze was erg goed.

En zaterdag op een terrasje in Gent (hola aan dok noord) hele lekkere salade gegeten!

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:43

Ziet er fantastisch uit Poes!