De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:27

8nnemiek schreef:
Jee wat een hoop ruimte heb je, carola! Prachtig! Dat wordt vast een enorme oogst!
Heb je al eens kiwi's kunnen plukken? Ik heb sinds dit jaar ook een kiwi, een zelfbestuivende, maar het schijnt een lastige plant te zijn..

Kiwi groeit vooral snel dus je moet veel snoeien. Verder moet je normaal gesproken een man en een vrouw bij elkaar hebben, dat kun je bijna niet uit elkaar houden.
En het kan wel een paar jaar duren voordat je een Kiwi hebt.

carola

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:38

Bedankt! We hebben ook een heerlijke tuin. In totaal hebben we 30 hectare land ongeveer, dus ik kan mijn hoekje moestuin zo groot maken als ik zelf wil.

Wij hebben iets van 4 kiwi's, in de hoop dat er een man en een vrouw bij zit. En ze groeien inderdaad enorm hard, ze kronkelen heel grappig rondom het gaas. We hebben ze nu een jaar en ze zijn denk ik wel een meter of 3 gegroeid vorig jaar (net als een druif, die kan ook zo hard gaan). We hebben nog geen kiwi's gehad. Misschien dit jaar, en anders maar niet. Ze staan niet in de weg ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:58

Prei moest je flink bemesten toch?
Wat is het handigst om dat mee te doen.
Heb mijn paarden bij een boer staan, dus mest zat.. van de diverse diersoorten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:06

Afbeelding
Eigenlijk heeft hij nog nooit zo mooi en vol bloemen gestaan als dit jaar (toch wel een beetje trots op mezelf :o ).
Afbeelding
De spinazie met slakken korrel.
Afbeelding
Een van de 2 merels die mij in de gaten houden als ik bezig ben in de tuin. :+
Afbeelding
En een heerlijk bosje peterselie en ook al op. :+

Bietjes die gezaaid waren komen ook op en eerste echte gele bloempje aan de tomaten. Moet dus iedere dag flink slakken korrels strooien, maar vind wel steeds meer slakken die het loodje gelegd hebben. }>

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:10

Is dat geen kauwtje ipv merel? :P Ik vind je bloemen echt prachtig! Wat is het voor iets? Ik zoek nog een vaste plant voor op het grafje van mijn overleden puppy.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:11

paarse rhodondendron volgens mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:24

Is echt merel als ik het goed heb is het mevrouw. :D

Dit is het eerste jaar dat hij zo mooi dieppaars is de rhododendron.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:25

:wave:

Carola wat heb je een mooi optrekje! Marcella mooi zo die bloemen!

Hier wat minder actief met de moestuin, vind t regelmatig nog te slecht om de tomaten, pepers en meloenen naar buiten te doen. Met de 'gewone' dingen ben ik een beetje gestopt. De sla wil maar niet lukken, radijs, prei etc. Ook niet echt. Ik heb wel erwten staan en sugar snaps, oranje pompoen, kleine komkommer, ronde courgettes en boterbonen. En allerlei vreemde soorten pepers en paprika's staan nog binnen..

Ik ben er achter dat ik zo veel in mijn tuin wil dat de moestuin toch maar wat kleiner moet blijven :x Ik ben op t moment ook druk bloemen aan het kweken en kruiden.. :))

Btw ondanks dat de plant binnen staat.. heb ik bij sommige peperplanten al pepers *\%/*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:36

Bij m'n schoonouders heeft het geloof ik 6 jaar geduurd voor ze de eerste Kiwi aan de struik hadden hangen. Vervolgens is hij een keer mee gesnoeid _O- hadden ze nog niets.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:43

Oh, daar gaat dan je ene kiwi!
hoop dat mijn ene kers wel blijft hangen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:49

8nnemiek schreef:
Cayenne peper? Volgens mij ben je onkruid aan het kweken in het middelste potje :))
Nee, geen flauw idee wat het is, maar dat is geen peper :P

hihi, mariadistel :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:06

Inderdaad ja, die lijkt er verdacht veel op! Ik dacht al, waar komt die me toch zo bekend van voor :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:13

Afbeelding
En dit is mariadistel (speciaal voor paard die er verzot op is) en deze heeft dan ook echt stekkeltjes en dat heeft de andere dus weer niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:19

Hier vandaag oh dat was dus al gisteren zie ik..
Maar heb al wat kersen uit de boom getrokken. Ben bang dat als ik dat niet doe dat dan alle insecten me voor zijn net als vorig jaar.
Ze zijn nog niet allemaal even rijp maar ze mogen nog ff in de zon liggen.
Morgen ga ik nog een beetje hoger plukken, nu heb ik alleen gepakt waar ik vanaf de grond bij kon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:46

Goh wat snel al! Hier beginnen ze net pas een beetje dikker te worden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:18

Ik zag op de vorige pagina dat iemand druiven had, wij hebben deze toevallig ook thuis maar zijn altijd zo enorm zuur dat we ze nooit opeten. Iemand een idee hoe dat kan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:19

Het kan gewoon aan het ras liggen? Maar ook aan hoeveelheid zo en ik vermoed dat zelfs bemesting kan meespelen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:23

Staan je druiven in de schaduw of zon? Wij hebben blauwe druiven. Die staan vol in de zon en zijn heel zoet. En niet te vroeg plukken.

Wauw carola wat een mooie plek!

Marcella prachtig die rhododendron! Hier staat alles ook zo mooi te bloeien.

Spinazie en rucola komen hier nu ook omhoog! :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:26

Hmmm, tja ipc staan ze in de zon maar er staat wel een boom naast dus het zou best kunnen dat deze de zon tegen houd. Ga er vanmiddag eens op letten.

Bemesting zou het ook kunnen wezen, want bemesten doen wij eigenlijk niet, oeps!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:37

Ik ga vandaag maar vast grotere potten kopen voor mn babyplantjes! Kunnen ze daar nog even wat weekjes in groeien!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:57

Ja hier zijn ze al vol rood, maar deze komen ook van een oude boom af. Een jongere boom heeft nog kleine besjes hangen :)

Druiven hebben wij uiteraard ook, deze hangen de hele dag in de zon. Weet eigenlijk nog niet hoe deze smaken want vorig jaar hebben we zo veel gesnoeid dat de opbrengst 2 druiven waren die al half opgegeten waren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:19

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig geweest! Leuk om te zien!

Ik ben hier vorige week begonnen met bier en echt... WOW!! Na die ene avond van 120 verzopen slakken, heb ik ze amper nog gehad!
Alles komt heel langzaam boven nu, de aardbeien beginnen zich te vormen, de aardappelen groeien goed en de tomaten gaan ook hard in de foliekas.

Gisteren heel druk bezig geweest met de grasrand, heb echt een zere rug en pijnlijke handen :P Ik heb 20 meter langs het pad en de rand moet je zelf onkruidvrij houden. Wát een klus zeg! 4 uur bezig geweest met graskantsteker, schoffel, hak en schop. Vanavond (proberen) een rechte lijn te maken met de graskantsteker om een grasbandje neer te zetten (en kreeg de tip om op de buitenste rand, tegen het pad, chloorwater te spuiten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:35

Whoa veel werk zeg! Pf moet je ook maar ff puf voor hebben. Ik heb vast een tomatenplant gekocht met lekkere tomaatjes eraan, hoop dat de mijne minstens zo lekker worden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:43

Quellian schreef:
Wat zijn jullie allemaal lekker bezig geweest! Leuk om te zien!

Ik ben hier vorige week begonnen met bier en echt... WOW!! Na die ene avond van 120 verzopen slakken, heb ik ze amper nog gehad!
Alles komt heel langzaam boven nu, de aardbeien beginnen zich te vormen, de aardappelen groeien goed en de tomaten gaan ook hard in de foliekas.

Gisteren heel druk bezig geweest met de grasrand, heb echt een zere rug en pijnlijke handen :P Ik heb 20 meter langs het pad en de rand moet je zelf onkruidvrij houden. Wát een klus zeg! 4 uur bezig geweest met graskantsteker, schoffel, hak en schop. Vanavond (proberen) een rechte lijn te maken met de graskantsteker om een grasbandje neer te zetten (en kreeg de tip om op de buitenste rand, tegen het pad, chloorwater te spuiten).

Wat voor bier heb jij gebruikt? Hier helpt het niet!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:59

Ik heb dus echt totaal geen last van slakken. Sporadisch kom ik er één tegen. Valt me echt op... Niet dat ik daarover klaag... Misschien omdat ik zo fanatiek onkruid wied dit jaar?

Gisteren heb ik cacaodoppen gestrooid in mijn hele border, omdat het één grote kattenbak was geworden en je niet meer zonder de stank van kattenstront op het terras kon zitten. ;( Dit schijnt ook te helpen tegen slakken, dus misschien een idee? Ik vind het nog erg mooi staan ook. :)