Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:03

Je hebt allerlei soorten sushi :j van die 'bolletjes' rijst met daarop plakjes vis maar je kunt ook omelet of tofureepjes erop doen. En dan heb je nog de 'rolletjes', rolletjes rijst in zeewier die op allerlei manieren gevuld kunnen worden. Met vis, vlees, groente.. En dan heb je nog sashimi, dat is dun gesneden rauwe vis zonder groente of rijst.

Edit: ik ga morgen met collega's sushi eten, hier kun je de kaart van het restaurant zien: http://www.okamisushi.nl/diner.php

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:05

Ik eet graag california rolls, ken ook een plek in Gent waar ze die heel lekker vega hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:27

poes schreef:
Ik eet graag california rolls, ken ook een plek in Gent waar ze die heel lekker vega hebben.

Waar? Is dat een restaurant waar je gewoon lekekr kunt eten Poes?
In augustus als we naar Nl gaan beginnen we bij mijn zoon en hij woont in Gent. Dus dat adres ga ik opschrijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 16:17

Ik ben gek op sushi <3
Meestal vul ik mijn nori rolletjes met avocado, komkommer, paprika, rode peper, courgette, wortel en/of kiemgroente :9
Al een wat oudere foto, maar zo maak ik ze meestal, en helemaal vegan :9
Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:21

Ik ben ook wel benieuwd, Poes. Ik ga altijd naar de Yummi Yummi, een all you can eat sushi (en meer) restaurant, omdat dat zo goed als naast mijn studentenwoning ligt :+ Het is best lekker, maar wel redelijk hard gericht op vleeseters, en tamelijk basic.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:23

8nnemiek schreef:
Ik ben gek op sushi <3
Meestal vul ik mijn nori rolletjes met avocado, komkommer, paprika, rode peper, courgette, wortel en/of kiemgroente :9
Al een wat oudere foto, maar zo maak ik ze meestal, en helemaal vegan :9
[ [url=m/Vktabx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit zeg!
Jessix schreef:
Ik houd niet zo van sushi...
Ik maak straks een vegan pasta salade met pesto, tomaatjes, pijnboompitten, etc. Grote bak dan heb ik morgen ook een lekkere lunch mee naar mijn werk.

Oh dit klinkt ook goed :o.

Ik heb weer eens vegan frikandelbroodjes gemaakt! Geen idee of ik het al eens eerder heb gepost maar het is echt heel simpel.

Afbeelding

Afbeelding

Oven voorverwarmen op 200 graden. Bladerdeeg, vegan balletjes van de Aldi, curry en amandel of soja oid melk.
Bladerdeeg ontdooien. Ene helft insmeren met curry, balletjes door de helft snijden en op de ene helft met curry leggen. Andere helft beetje insnijden zoals op de foto. Dichtdoen en met vork aandrukken. En daarna even wat amandelmelk en zo er over heen doen. 15 min in de oven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 16:40

Ziet er ook heerlijk uit!
Ik vind bladerdeeg met de little willies van de vega slager zo lekker :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:28

Wat lekker allemaal en die Sushi. Mjammie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:27

Sushi restaurant heet uzume sushi.

Wat leuk dat je naar Gent komt pien! Er zijn zoveel lekkere vega opties hier. Als hey wat fijner mag, kan ik roots aanbevelen. Bij reserveren melden dat je vega wil en je zal echt weggeblazen worden. Wel echt nu al reserveren daar. Zijn vrienden van me.

Ook heel lekker en mooi is In Boca Lupo. Kin Kao is super lekkere Thai.

Maar er is zoveel goed in Gent nu. Beetje wegblijven van de graslei/korenmarkt en dan komt het vaak wel goed. Laat maar horen als je nog tips wil of een drankje wil doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:59

Roots kan niet want is za en zo gesloten. We zijn alleen za avond in Gent dus is eten met zoonlief en bijpraten en zo rijden we door naar Nederland.
Dus koffie gaat hem helaas niet worden maar ik onthoud het voor een andere keer. Je andere opties ga ik bekijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:07

Ha nee roots is dicht idd. Alix is naar het schijnt ook heel goed maar weet niet hoe het qua vega opties zit. Maar er is meer dan genoeg aanbod :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:09

Nee het gaat om haring en zalmbuikjes wat ik meeneem.

Kijk wel even anders helaas pindakaas.
Heeft de jumbo vegetarische vissticks?
Kan ze het thuis bakken.
Ah wordt hier verbouwd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:17

Jumbo heeft van sofine “vis”burgers en nuggets
En een zalmfilet vervanger(geen ervaringen mee )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:34

Anders even vragen aan een vegetarier waar je hen plezier mee kunt doen? Voor mij zou je juist echt geen Visvervanger moeten mee brengen omdat de rest vis eet. Maar anderzijds zou ik elke moeite al apprecieren :j ook al is het iets heel eenvoudig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:02

Vega vol au vent <3 <3 <3

Afbeelding

Op de kipstuckjes na helemaal vegan.

Edit: ik had hier zoooooooo zin in. Hele dag op zitten verheugen en nadenken hoe ik het ging maken. Vervolgens met grote smile in de winkel alles gekocht. En dan met veel plezier alles klaargemaakt. En nu veel te snel opgegeten :D

Ik kan nu toch eens zó blij worden van eten e.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:53

Schemerdier schreef:
Ik ben ook wel benieuwd, Poes. Ik ga altijd naar de Yummi Yummi, een all you can eat sushi (en meer) restaurant, omdat dat zo goed als naast mijn studentenwoning ligt :+ Het is best lekker, maar wel redelijk hard gericht op vleeseters, en tamelijk basic.

Hah dan woon jij dicht bij mij Schemerdier!

Yammi Yammi is heerlijk :~ Uzume Sushi ga ik onthouden als we nog eens Japans willen eten.

Roots is ook echt heel lekker. Jammer dat ze dicht zijn op zaterdag. Heb verder niet echt suggesties in Gent, wij gaan niet zo veel uit eten. Bestellen wel iets af en toe. Woensdag ga ik nog eens zo'n vegan Bao bestellen van Ichi Bites, zo lekker :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:30

O of die vegan burger en zoete aardappel frietjes met hoisin Cream is daar ook echt lekker.

Veel Gentenaars hier :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 01:27

Ziet er lekker uit! Nooit van gehoord, wat is het voor saus?

Hebben jullie nog tips voor snelle snacks/snelle tussendoortjes om altijd in huis te hebben,maar dan met weinig suiker? Ik wil graag wat minder suiker eten maar heb op en na werk zo weinig energie dat ik echt even snelle dingen wil, liefst met veel calorieën. Ik heb al bedacht:
- nootjes
- olijven
- brood met hummus, kaas
- worteltjes met hummus (dit gaat nog nét)
- gekruide kikkererwten (ook op het randje)
- fruit (hoewel veel suiker vind ik dit toch ok. Maar qua calorieën doet het niet veel).

Avocado vind ik heel lekker maar ik krijg altijd bruine. Veel te duur grapje zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:10

Sheran schreef:

poes schreef:
Tuurlijk.

Nodig voor 4 personen, 508 cal per portie:
2 pakjes kipstuckjes (2x160g)
200g vega gehaktballetjes
500g champignons
1 teentje look
12,5cl light room ( ik doe plantaardig)
1l groentebouillon
60g bloem
45g plantaardige boter
50ml madeira of sherry
Peper,zout,nootmuskaat

Bak de champignons (in 4 gesneden) in een lepel olijfolie met het teentje knoflook. Peper naar smaak. Aan de kant zetten.
Bak de kipstuckjes in een lepel olijfolie. Voeg op het eind heel even de gehaktballetjes (ook in 4 gesneden) toe.
Neem een kom voor je roux: laat de boter smelten en voeg al roerend de bloem toe. Laat de roux opdrogen maar niet aanbranden. Zodra je een biscuitgeur ruikt, begin je beetje bij beetje de bouillon toe te voegen. Blijf roeren tot je een gebonden maar nog vloeibare saus hebt. Voeg de madeira en de room toe. Voeg het ‘vlees’ en de champignons toe. Kruid af met peper, nootmuskaat en zout. Tadaaa!

Voor de tussendoortjes: zonnebloempitten, smoothies verrijkt met vegan proteïne, havermout, hennepzaad, banaan?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:20

Sheran schreef:

Hebben jullie nog tips voor snelle snacks/snelle tussendoortjes om altijd in huis te hebben,maar dan met weinig suiker? Ik wil graag wat minder suiker eten maar heb op en na werk zo weinig energie dat ik echt even snelle dingen wil, liefst met veel calorieën. Ik heb al bedacht:
- nootjes
- olijven
- brood met hummus, kaas
- worteltjes met hummus (dit gaat nog nét)
- gekruide kikkererwten (ook op het randje)
- fruit (hoewel veel suiker vind ik dit toch ok. Maar qua calorieën doet het niet veel).

Avocado vind ik heel lekker maar ik krijg altijd bruine. Veel te duur grapje zo.

Speltwafels, maiswafels, etc. Eventueel met hartig beleg? Dat doe ik altijd :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:37

Bedankt voor alle tips! Alle kleine extraatjes helpen :) Jammer dat je voor niet-rotzooi zoveel meer moeite moet doen altijd :P

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:15

Hallo allemaal!!!

Ik ben nieuw hier!
Ben sinds een anderhalf jaar vegetariër geworden. Ik wilde dit al toen ik klein was. Toen werd me gezegd dat vlees een reden kan zijn dat ik acne heb. Ja en toen was ik om. Ik werd vegetariër. En ja hoor, ik heb een stuk minder puistjes. Ik woon nog thuis, en ik heb een kokende moeder. Voor mezelf koken is dus nog geen must. Maar het is bijna zomervakantie. Dus misschien kan ik me daar wel wat ik gaan verdiepen de komende tijd. Het enige wat ik wel nog af en toe eet is vis. Ik ben eerlijk gezegd aan het wachten totdat er meer vegetarische vis is. Want vis is iets waar ik echt helemaal verliefd op ben. Dat vind ik dus ook het lastigste om los te laten. Niet alleen dat. Ik ben bij veel restaurants gekomen waar ze nog niet echt (veel) vegetarische gerechten hebben. Dus dan kies ik voor de vis. Dat helpt me vaak wel. Hoewel ik dan weer niet vaak in restaurants te vinden ben. Ik ben ook aan het wachten op de dag dat er vegetarische kippenpoten komen. Want die mis ik echt :+
Verder mis ik het vlees niet echt.

Ik ben nog steeds aan het uitzoeken wat voor mezelf een fijn maar ook gezond en goed dieet is. Ik ben iemand die heel veel danst, en ook 3 keer per week een uurtje een workout doet gericht op kracht. Ofja, dat ben ik weer van plan te doen. Ik heb het een tijdje niet gedaan. Ik wil ook weer meer gaan dansen dan de laatste tijd. Dan bedoel ik minstens 2 uur 3 dagen per week. Ik ben van nature iemand die wat rondere vormen heeft en daar ben ik trots op. Maar ik wil wel een plat buikje :P
Ik ben ook iemand die zoveel mogelijk biologisch wil eten. En ja, ik ben vrij kieskeurig in veel dingen. Ik weet ook niet helemaal wat ik moet met alle zuivel. Ik drink sojamelk. 2 keer per week drink ik een mok melk. Ik heb namelijk wel het gevoel dat melk gezond voor je is. Maar in mate. Want melk kan je ook puistjes geven. Ik eet wel elke dag yochurt. Ik wil dat graag veranderen naar of geitenyochurt, of een andere yochurt alternatief. Ik eet elke dag geitenkaas op mijn boterham. Dat is voornamelijk omdat ik niet weet wat voor andere gezonde dingen je op de boterham kunt doen. En of ik überhaupt boterhammen moet eten of wat anders. Dus nu de vraag: Wat voor dieet zou goed voor me zijn? Ik ben iemand met een gevoelig maagdarmstelsel. Ik heb ook een gevoelige huid. Eigenlijk is alles in mijn lichaam gewoon gevoelig :')
Daar moet dus ook rekening mee gehouden worden.

Dit is nu mijn dieet een beetje:
Ontbijt: Muesli met yochurt. Een grote mok met thee en honing.
Tussendoortje: Meestal is dit iets ongezonds, zoals een kleinere mars en een ander koekje.
Lunch: Meestal 2 boterhammen met geitenkaas. Ik maak er vaak tosti's van. Zeker 1 stuk fruit. Soms meer. Een ei. En soms nog iets ongezonds erbij. Hier drink ik meestal ook sojamelk bij.
Tussendoortje: Ik heb niet altijd een tussendoortje in de middag. Meestal als ik die heb is het verschillend wat ik eet. Soms fruit, soms iets ongezonds
Avondeten: Meestal hebben we groenten met aardappelen en voor mijn ouders dan vlees. Soms eet ik vleesvervangers. Soms niet. We hebben 1 keer per week bami, nasi of macaroni. En we eten 2 keer per week friet waar ik het niet helemaal mee eens ben. En ja, het gebeurt vrij regelmatig dat mijn moeder een pizza of pannenkoeken of ander ongezond gerij in huis haalt en dat we dat 's avonds eten. En ik kan daar bijna geen nee tegen zeggen. Niet voor het feit dat het te lekker is ofzo. Ik kan nee zeggen tegen het eten. Maar niet tegen mijn moeder. Ik vind het altijd lastig om nee tegen haar te zeggen. Ze doet altijd heel hard haar best voor mij. En dat respecteer ik heel erg. En ze wil me alleen maar blij maken met die dingen. En van de ene kant doet ze dat. Van de andere kant ook weer niet. Dus dit is echt een struggle die ik heb.
tussendoortje: Dit is ook verschillend. Kan fruit zijn. Kan ook een koekje ofzo zijn. Tegenwoordig eet ik dan bijvoorbeeld wel speltwafels met honing ipv stroopwafels. Dat soort dingetjes. In het weekend vind ik het altijd lekker om chips te eten.
Mijn plan is om op zondagen te vasten, om mijn lichaam zichzelf te laten reinigen. Op zaterdagen laat ik namelijk los van mijn normale dieet, en ik eet ik ongezonder dan de andere dagen. Dat is de meest voornamelijke reden. 's Avonds eet ik dan wel iets. Dat zou dan fruit zijn. Alleen niet te veel. Ik heb dit afgelopen zondag voor het eerst geprobeerd. Ik ben blij met de resultaten. Wel een paar dingetjes: Ik doe dit alleen op zondagen. Meestal zijn dit de dagen waar ik niet zoveel doe. Dus dan kan ik dit het beste hebben. Ik ga niet helemaal sporten etc als ik niks eet. Als ik op een zondag dus wel een drukke dag heb, eet ik wel gewoon. Ik doe dit ook niet om af te vallen. Ik doe het puur om mijn lichaam zichzelf te laten reinigen. Dus ik ga dit niet doen om af te vallen en daarbij sporten ofzo. Echt niet. Ik ben ook niet ontevreden met mijn lichaam. Dus daar ligt het allemaal niet aan. Dat wilde ik even duidelijk hebben voor iedereen. Want ik snap dat je je zorgen gaat maken.

Door de hele dag heen drink ik bijna altijd water. Soms drink ik diksap als ik iets met een smaakje wil drinken, of als het warm is. Ik heb ook een nieuwe drinkfles besteld met een fruitfilter. Dus daar ga ik ook gebruik van maken :))
Verder drink en rook ik helemaal niet. Alleen op feestjes drink ik wel eens 0.0 drankjes of andere prikdrankjes ofzo. En dan eet ik ook ongezond natuurlijk.

Sorry voor dit heeele lange bericht :P
Maar ik hoop dat jullie me iets kunnen helpen. Iemand had me geadviseerd om hier te komen voor dit soort dingen. Dus hier ben ik :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:45

Welkom!

Ik ben eigenlijk geleidelijk aan dingen gaan ontdekken. Voorlopig heb ik het vaak zo:

Ontbijt: smoothie met diepvriesfruit/banaan/appel/peer/hennepzaad/pompoenpitten/havermout/vegan proteïne
De laatste tijd maak ik erg vullende smoothies (+-500cal), merk dat ik hierdoor echt hele dag minder honger heb. Komt door de eiwitten denk ik.

Lunch:4 boterhammen met alles vegan beleg: violife kaas, prepare, kip curry, butternutspread, pindakaas, smeerkaas, avocado, etc
Soms soep erbij

Soms nog tussendoortje, kan vanalles zijn. Wortels, hummus, noten, koeken, chocolade, edamame, etc. Vind dit wel de moeilijkste!

Avondeten: ja ik kook alleen super lekkere dingen dus dit is altijd top :’)

Ik ben eigenlijk gaandeweg steeds meer vega dingen gaan vervangen en eet nu zo goed als vegan.

Vervelend nieuws gehad vandaag, moet even goed nadenken deze week. Hart VS verstand altijd pfffff

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:43

poes schreef:
Welkom!

Ik ben eigenlijk geleidelijk aan dingen gaan ontdekken. Voorlopig heb ik het vaak zo:

Ontbijt: smoothie met diepvriesfruit/banaan/appel/peer/hennepzaad/pompoenpitten/havermout/vegan proteïne
De laatste tijd maak ik erg vullende smoothies (+-500cal), merk dat ik hierdoor echt hele dag minder honger heb. Komt door de eiwitten denk ik.

Lunch:4 boterhammen met alles vegan beleg: violife kaas, prepare, kip curry, butternutspread, pindakaas, smeerkaas, avocado, etc
Soms soep erbij

Soms nog tussendoortje, kan vanalles zijn. Wortels, hummus, noten, koeken, chocolade, edamame, etc. Vind dit wel de moeilijkste!

Avondeten: ja ik kook alleen super lekkere dingen dus dit is altijd top :’)

Ik ben eigenlijk gaandeweg steeds meer vega dingen gaan vervangen en eet nu zo goed als vegan.

Vervelend nieuws gehad vandaag, moet even goed nadenken deze week. Hart VS verstand altijd pfffff

Wat is er aan de hand?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:45

Is het geen idee om zelf te koken, bijv 1x per week? Dan kan je zelf vega(n) koken.
Wat betreft vegetarische vis: opzich is die er wel. Er is vegan sushi, tonijnsalade, vissticks (echt lekker), zalm en vast nog wel meer maar ik eet nier zo vaak vis vervangers, want ik vind vis niet lekker.
Als je in een restaurant zit, kan je altijd vragen of van te voren bellen of ze rekening willen houden met een veganist of vegetariër. Meeste restaurants willen dat wel, soms is het handig om dan door te geven wat ze allemaal kunnen maken.

Wat betreft dat melk gezond voor je is, ben ik het totaal niet mee eens haha. Het is immers gemaakt voor kalfjes, niet voor de mens.. Hoe zou het gezond kunnen zijn voor ons?Maar dat is een hele andere discussie.
De voedingstoffen die in melk zitten, kunnen ook uit plantaardige basis worden gehaald.
War is de reden dat je van koe yoghurt naar geiten yoghurt wilt overstappen? Er zijn ook superveel vegan yoghurtjes! Zoals Alpro, of eigen merk van de AH, de Aldi heeft het en sommige Lidl hebben kokos yoghurt (wel mierzoet). Dus ipv yoghurt kan je bijv Alrpo go on doen. Even wennen maar wel heel lekker vind ik.
Als tussendoortje kan je natuurlijk gewoon fruit of iets pakken. Maar af en toe een koekje kan geen kwaad. Ik heb vaak van die degestive koekjes, super lekker en over het algemeen vegan (maakt voor jou volgens mij niet zoveel uit, maar voor mij wel).
Op brood heb je keuze uit zoveel dingen :o. Veggie spread, andere groentes spread, noten pasta, vega(n) vlees (Quorn heeft een hele lekkere kipfilet), humus (er zijn zoveel soorten, zitten er vast een paar tussen die je lekker vindt), de vegetarische slager heeft trouwens ook veel lekker vega(n) broodbeleg, pindakaas, vegan kaas (is even kijken welke je het lekkerst vind). Er is trouwens ook vegan mayo en veel vegan frituur dingen (zoals bamihappen, loempia's, vegan kipcorn).
Wat voor dieet goed voor je is kan ik echt niet bepalen, daarvoor kan je beter naar een diëtist of een voedingsconsulent. Ik probeerde wat tips te geven over hoe je van vega maar naar vegan kan gaan met lekkere dingen er tussen haha. Nou in ieder geval welkom en als je nog meer vragen hebt, kan je ze altijd stellen!

@poes
Sterkte met het nieuws, hoop dat je een goede keuze kan maken.

Ik was laatst uit eten. Kreeg een super mooi gerecht. Maar ik vond het echt niet te eten :'). Gelukkig hadden we er extra frietjes bij...

Afbeelding
Het was dus een poke bowl met vegan tonijn (al smaakte het meer gewoon naar zout en vissmaak). Ik hou dus totaal niet van vis...