Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:15

O Whipher wat een leuk idee. Dat kan ik ook nog doen om wat variatie aan te brengen, want in de zomer eten we veel op de plaat.
Ik had gisteren naast al die groente ook paar garnalen die ik nog had in de vriezer, op de plaat gelegd, en ook al waren het maar een paar, dat vind ik dan ook wel lekker om dat zo heel af en toe mee te nemen, en omdat ik niet vervang, is dat ook wel goed af en toe zoiets te eten voor mij.
Wat ik ook lekker vond, ik had in een soort Aziatische winkel amandelnoten gekocht, maar die waren erg vettig. Ik vond ze eigenlijk niet zo lekker. Daar heb ik gisteren een klein handje van op de plaat gebakken en vond ik ook erg lekker erbij, vooral als het niet teveel is. Amandel is voor mij erg gezond, alleen denk ik dat deze erg vettig zijn. Dus dat is ook nog een ideetje iets van noten lekker op de plaat bakken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:02

Britta31 schreef:
Eigenlijk groenten,vlees en piepers.Ook simpele macaroni enz.Ik koop weleens groentenburgers maar dat smaakt toch niet.ik heb een kookboek maar dat zijn recepten met 20 verschillende ingredienten en daar gaat het dus mis.Ik zal eens kijken naar het dummies kookboek.Weet iemand een simpel recept voor morgen om te proberen :)

Op veganchallenge.nl bij de recepten heb je een supermarktvriendelijke knop! Heel handig. Sowieso zijn al die recepten erg lekker.
Voor morgen kun je burritos maken: gewoon een prutje maken in de wok met ui en bruine bonen, dan lekker veel groenten toevoegen (mais, paprika, tomaat, ...). En lekker kruiden natuurlijk, afhankelijk van of jullie van pittig houden :) Vervolgens het prutje in wraps scheppen in een ovenschaal, in de oven doen met eventueel kaas. Serveren met komkommer om te snacken, eventueel een frisse salade.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:54

Magrathea schreef:
Vervolgens het prutje in wraps scheppen in een ovenschaal, in de oven doen met eventueel kaas. Serveren met komkommer om te snacken, eventueel een frisse salade.
Ik ga dit morgen eten, alleen doe ik het niet in de oven want het is hier 40 graden en we kunnen dan echt het huis niet meer koel houden. Ik wil zo graag een buitenkeuken met gasoven voor deze hete zomers hier.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:37

Britta31 schreef:
Weet iemand een simpel recept voor morgen om te proberen :)

Een ander simpel snelgerecht en niet van echt te onderscheiden is de shoarma reepjes van Veggie chef (jumbo). Deze bak ik met champignons, paprika, ui, pitabroodjes en evt sauzen zoals je dat zelf bij shoarma graag serveert.

Met sperziebonen en rijst kan het ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:25

Veggie chef en vivera shoarma zijn beide echt heel erg goed gelukte Neppers :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:24

Grappig hoe we redelijk gelijk lopen de laatste dagen wat eten betreft. Eerst al met de pizza’s..
Gisteren heb ik ook wraps gegeten. Lekker veel groente in de pan met een pittig sausje!

De vegan shoarma eet ik ook graag. Maak dan ook zelf vegan knoflooksaus. Yummie! En zo klaar.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:43

Jongens, onze oven heeft kortsluiting gehad. Ik ben diep bedroefd :(
Maar goed, de frambozen zijn gisteren dus maar ijs geworden in plaats van taart. Dat was wel weer erg lekker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:32

O dat zou ik ook heel erg vinden. HOpelijk ligt er geld op de plank voor een nieuwe te kopen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:07

Ons pap gaat eerst kijken of ie de stekker kan vervangen, want daar zit t m in. Het fornuis doet het gelukkig nog - we hebben zo’n geweldige zespits met een oven waar vier “normale” pizza’s tegelijk in kunnen. I-de-aal.

Hoe zit het eigenlijk met je bokt--in-Frankrijk-ideetje? Is dat nog wat leuks geworden? :) ik vind het zo leuk om jouw stukjes en probeersels te lezen, vooral omdat je in het begin af en toe wat wilde vervangen en nu zover omgeschakeld bent, tof! En je blijft zo lekker bij jezelf en je eigen waarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:29

mar_fay schreef:
Hoe zit het eigenlijk met je bokt--in-Frankrijk-ideetje? Is dat nog wat leuks geworden? :) ik vind het zo leuk om jouw stukjes en probeersels te lezen, vooral omdat je in het begin af en toe wat wilde vervangen en nu zover omgeschakeld bent, tof! En je blijft zo lekker bij jezelf en je eigen waarden.

Er was te weinig animo voor dus dat gaat hem dit jaar niet worden. Volgend jaar nieuwe poging.

Je hebt gelijk dat ik eigenlijk af en toe wat wilde vervangen en u veel vervang en af en toe nog vlees of vis eet.

mar_fay schreef:
En je blijft zo lekker bij jezelf en je eigen waarden.
Dit raakt me zeer. Ik probeer het namelijk heel erg en ik probeer ook anderen in hun waarde te laten. Te vaak vinden mensen vooral wat zij zelf doen goed en de ander niet.
Ik vind de sfeer hierin dit topic juist heel accepterend. Ik denk dat ik anders ook nooit zo was gaan eten en al gauw weg geweest was.

Ik zelf heb wel een innerlijke vraag.

En om daar achter te komen, probeer ik me echt te verdiepen nu in het leven van Christus en dan niet wat de Kerken er allemaal over hebben gezegd, maar wat bepaalde stromingen aangeven zoals de Rozenkruizers, de gnostic, de antroposofen etc. Het is hard studeren en moeilijke kost. Maar ik hoop eigenlijk ergens iets te lezen over de rol van de dieren en vooral hoop ik er achter te komen wat de Christus daar nu eigenlijk over heeft aangegeven in zijn leven hier op aarde. De plaats van de dieren in het geheel, het wel of niet eten door mensen van dieren, hoe daar tegen aangekeken wordt door Christus, daar ben ik wel heel erg geïnteresseerd in. Dus als iemand daar iets interessants over weet te vertellen, mijn pb bus staat open.
Dan gaat dus niet welke gedachten jij of ik daar bij hebben, maar echt wat Christus daar eventueel ooit over gezegd zou hebben, of ooit een daad mee gedaan heeft, waardoor we meer te weten kunnen komen welke plek de dieren nu innemen in het geheel, volgens zijn opvatting. Innerlijk denk ik namelijk veel na over dieren en dan niet alleen onze huisdieren, maar ook de dieren in het algemeen en dieren die geslacht worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:33

Ik weet alleen dat in de bijbel ook al stond dat je niet geacht werd varkensvlees te eten. Of dat een quote van Jezus zelf was ofzo zou ik niet weten.

Waarschijnlijk kwam het omdat er rond die tijd vaak ziektes heersten die overdraagbaar waren van varkens op mensen.

Ik heb het daar een keer over gehad met de pastor die op mn basisschool langskwam. Zelf ben ik niet gelovig hoor, maar ik vond het wel interessant toen om het uit te zoeken :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:43

Was dat geen foute vertaling of zoiets?

Ik geloof wel dat er ergens verwezen wordt dat jezus zei dat dieren goed behandeld moeten worden maar voor de rest weet ik het ook niet (meer). Best een tijd geleden dat ik bijbel bestudeerd heb.

Zoek je het alleen bij Christus of ook in andere godsdiensten pien?

Ik vind de ark van noah ook wel mooi: God vroeg noah wel om alle diersoorten te redden en dat verwijst volgens mij wel naar onze verantwoordelijkheid naar de natuur en dieren toe.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:52

Pien misschien kun je eens kijken op de site van Vegan Church :j
Ik denk dat je hier veel antwoorden zult vinden: https://veganchurch.nl/faq/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:24

Sintara schreef:
niet geacht werd varkensvlees te eten
De moslims hebben dat ook en de hindoes mogen alleen vis en gevogelte eten. Vanuit gezondheidsoogpunt kan ik me dat wel voorstellen, maar niet vanuit het onrein zijn standpunt van de moslims. Ik geloof niet in reine en onreine dieren. In onrein zit een waarde oordeel en daar houd ik niet van.

poes schreef:
Zoek je het alleen bij Christus of ook in andere godsdiensten pien?
Ik zoek het op dit moment alleen bij Christus omdat ik naarmate ik ouder word meer en meer de indruk krijg dat met de komst van Christus op aarde er zo verschrikkelijk iets belangrijks is gebeurd voor de aarde en onze wereld, dat het werkelijk ons voorstellingsvermogen ten boven gaat. Vandaar dat ik bij die bron graag zou willen blijven. Vandaar dat ik ook boeken lees die over die tijd en/of dit wezen met zijn opvattingen iets willen schrijven.

poes schreef:
onze verantwoordelijkheid naar de natuur en dieren toe.
Dat die verantwoordelijkheid er ligt heb ik nooit aan getwijfeld.

Je link ga ik bekijken Magrathea. Bedankt voor het meedenken allemaal.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:45

Sintara schreef:
Ik weet alleen dat in de bijbel ook al stond dat je niet geacht werd varkensvlees te eten. Of dat een quote van Jezus zelf was ofzo zou ik niet weten.

Waarschijnlijk kwam het omdat er rond die tijd vaak ziektes heersten die overdraagbaar waren van varkens op mensen.

Ik heb het daar een keer over gehad met de pastor die op mn basisschool langskwam. Zelf ben ik niet gelovig hoor, maar ik vond het wel interessant toen om het uit te zoeken :j

Varkensvlees schijnt bederfelijker te zijn. Vast een combinatie met jouw punt.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:11

@Pien, wat de bijbel betreft heb ik geen flauw benul, maar ik snap je vraag wel.
Wat betreft Frankrijk; mijn vriend en ik gaan waarschijnlijk naar Portugal liften. Zou je het leuk vinden als we op de heen of terugweg langs komen als dat zo uitkomt? Mogelijk kunnen we dan samen eens kokkerellen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:15

mar_fay schreef:
@Pien, wat de bijbel betreft heb ik geen flauw benul, maar ik snap je vraag wel.
Wat betreft Frankrijk; mijn vriend en ik gaan waarschijnlijk naar Portugal liften. Zou je het leuk vinden als we op de heen of terugweg langs komen als dat zo uitkomt? Mogelijk kunnen we dan samen eens kokkerellen :)

Heel leUK. *\o/* Pb-en?
1ste week van Aug (3 de Aug komen we aan in NL ) zijn we er niet en 13 juli een week hebben we gasten. Verder nog niets. We hebben een sta caravan op ons terrein. Zaterdag heb ik meestal wissel vd gîte.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:42

Ik
Kijk regelmatig filmpjes op YouTube van een veganiste die vegan is geworden vanwege haar geloof
Zij ervaart dat Jesus vind dat je dieren niet hoort te doden

(Ik heb niets Met de standaard religies , Maar als een ander er wel wat aan heeft +:)+ )

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:24

Ik kom hier even binnenvallen voor een vraagje.

Elk jaar neem ik vis mee naar het werk.
(Mijn vriend werkt in de vis)
Volgende week is het weer zover.

1 collega eet sinds kort geen vlees en vis meer.
Ik dacht misschien hebben jullie een idee wat ik mijn collega kan geven.
Niks meenemen terwijl de rest wel eet vind ik niks.
Het liefst iets van de supermarkt.
Ik ben geen bak iemand en wij hebben hier geen natuurwinkel of iets in het dorp.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:28

Vivera vissticks :+
(Wij vinden ze erg goed voor een nepperd)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:38

Die moet je bakken denk ik?
Wij eten het gelijk op het werk op tijdens de pauze.
Was ik er vergeten bij te zeggen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 13:59

Wat voor vis neem je mee? Gebakken vis/kibbeling? Dan zou ik voor een visvervanger van SoFine gaan, die zijn echt heerlijk! De vissticks bijvoorbeeld. Staat er geen oventje op je werk?
Neem je koude visgerechtjes, dan is het misschien een leuk idee om wat vegetarische sushi te maken/kopen voor de collega?

Ik blijf het wel apart vinden dat viswinkels niet meer met de vega-hype mee gaan. Zou toch mooi zijn als je daar bijvoorbeeld zeewier-producten zou kunnen kopen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:37

Ik ga vandaag lekker vega sushi takeout bestellen, ziiiiin in :D

Wat is jullie favoriet als je sushi eet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:53

Ik houd niet zo van sushi...
Ik maak straks een vegan pasta salade met pesto, tomaatjes, pijnboompitten, etc. Grote bak dan heb ik morgen ook een lekkere lunch mee naar mijn werk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:56

Sushi vind ik eigenlijk vooral staan voor rijst met stukjes rauwe cq gerookte vis. Ik ben er dol op (koop het meestal kant en klaar), maar is dus n iet vegetarisch. Of zit ik er nu zo naast?