De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:28

Ik weet eigenlijk ook 99,9% zeker dat het mieren zijn: elke keer hetzelfde verhaal... geen slak of slakkenspoor of iets te bekennen (bij andere plantjes voorheen wel, nu niet gelukkig :) ) maar wel altijd een bosje mieren die op en rond die stengel bezig zijn.... stengel is ook niet door, maar gewoon duidelijk aangetast, een stuk dunner en wit opgedroogd en het hele plantje omgevallen en droog...nog net niet dood maar duidelijk verloren zeg maar.

Ik weet ook niet wat die beestjes met / tegen bloemkool hebben maar ze werken ze uit de grond lijkt het wel...

Bij mij is het ook maar 1 Afrikaantje dat ineens binnen een dag onthoofd is :P En precies aan de rand van de bak, de rest staat er nog 100% ongeschonden bij, dus daarom verdenk ik eerder de katten van buiten de bak dan iets van binnen uit de bak :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:48

Hier wel mieren op de pioen rozen maar niet in de moestuin..

Morgen eens kijken of er iets voor die Colorado kever is. Wat ik dusver kan vinden is er nog niet veel om mee te bestrijden.

Het groeit gelukkig wel allemaal hier. Alleen nog boterboontjes zetten eb de tomatn overplanten.

Iemand ervaring met ananaskers. Heb nu iets van 14 plantjes.

Heb nu wat tomaten in grote pot gezet. Altijd leuk om kado te geven.
Kreeg nog 4 paprika kado van iemand..

Mieren, geen idee of die dat allemaal opeten. Kan t haast niet geloven

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:03

Wat vervelend zeg dat iedereen zo'n last heeft van mieren, slakken ed! Gelukkig staat bij mij nog alles binnen dus heb ik nergens last van.

Wij hebben vaak een periode met naaktslakken-invasie dus denk dat maar beter alles binnen kan houden voorlopig.

Heb gister n.a.v. jullie ervaring boontjes gezaaid, ik hoop dat het wat wordt want boontjes eten wij graag! Heb er in totaal 4 geplant, hoeveel boontjes haal je daar ongv vanaf? Of hangt dat heel erg af van de soort?

Ook heb ik opnieuw aardbeien gezaaid, die waren de vorige ronde zo minuscuul gebleven dat ik ze maar heb weg gegooid. Iemand nog tips wbt de aardbeien? Ze zitten in zo'n organisch potje met kokosspul van de ah moestuintjes met een plastic foliootje eroverheen om het vocht een beetje in het potje te houden. Ze staan bij ons in de serre, veel licht en redelijk wat warmte dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:21

Wat doe ik met blaadjes bij bv courgette en meloen? Ze worden zo zwaar en van 1 blad is de stengel al geknapt :(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:14

Hier gewoon last van knaagdieren die zich voeren met onze aarbeien. Er zijn stukken uit gegeten, soms ligt er 2 meter verder nog een restje aardbei en kan verder niets zien van sporen ofzo van iets anders dat het geweest zou kunnen zijn. Slakken eten ook blaadjes en die zien er nog prachtig uit.

Nu nog wat bedenken om er tegen te doen want zo houden we geen aardbei over -O-

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:15

Een soort van ren van gaas om de aardbeien?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:22

Courgette heb ik altijd in pot gehad, nooit in volle grond, doen het altijd super.

Bloemkool vind ik de lastigste hoor, heb altijd broccoli, spitskool en bloemkool, maar die laatste ben ik al blij als ze het redden.

Heb dit jaar wel voor het eerst de tomaten allemaal in zo'n tomatenkas staan, ben wel benieuwd of dat betere oogst geeft dan in open lucht of onder plastic (beide geprobeerd).

Aardbeien begin ik niet meer aan, daar kwamen allemaal mieren op af.

Met al dat ongedierte is het gewoon niet eens leuk meer om te moestuinieren. :x

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:42

Ben bang dat ze daar gewoon onderdoor graven. En weet eigenlijk niet of het muizen zijn of ratten, want die zitten hier ook genoeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:34

Hier ook gaas om de moestuin, maar dan vooral tegen konijnen en hazen.
Tegen muizen heb ik een muizenval waarin ik er tot 10 tegelijk levend in kan vangen, maar ik heb er nog niet een gezien dus heb de val nog niet hoeven zetten gelukkig. En ratten ook nog niet gezien.
En geen mieren.. geen slakken.. Alleen dus een hoop van die vervelende emelten waardoor ik haast geen aardbeien heb dit jaar.. Ach, volgend jaar zijn de planten hopelijk groter en sterker en krijg ik wel een flinke oogst :D

En ik kwam vandaag een enorm aantal kevers tegen.. Koperkleurig, ze leken op goudhaantjes, maar ik heb geen idee of die iets kapot maken..

Vandaag ook nog een hoop romanesco kolen gezaaid, die vind ik zo leuk :D
En een tweede portie spinazie, rucola, ramanas, radijs en verschillende slasoorten.. En nog wat sojabonen.. straks nog wat kikkererwten in de grond, benieuwd of dat wat wordt!
Heerlijk he, met dat zonnetje, lekker warm, niet te veel wind.. Zo mag het blijven! Dan krijg je echt zin om lekker buiten bezig te zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:04

En de blaadjes van mn plantjes? Laten zitten?;p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:06

Ik haal nooit blaadjes eraf. Gewoon over de grond leiden :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:26

8nnemiek schreef:
En ik kwam vandaag een enorm aantal kevers tegen.. Koperkleurig, ze leken op goudhaantjes, maar ik heb geen idee of die iets kapot maken..

Die heb ik ook gezien ze graven zich wel in de grond.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loopkevers
Deze dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:19

Zou idd goed kunnen dat ze uit de grond kwamen, want er zaten er ineens tientallen in de afgesloten kas..

Zo leuk om alles zo hard te zien groeien he <3
Heb nog maar eens wat foto's geschoten :D
Afbeelding

Afbeelding
Is het al te zien wat het gaat worden? :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:33

Wauw, dat gaat lekker zeg! Je lijkt wel een professionele teler :P

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:42

Wat een grote peul al! En wat is dat links boven bij groente? Super leuk zo'n collage! Romanesco heb ik ook, heel leuk!

Gaat vandaag ineens super snel! Komen nu 3 snijbonen, 4 doperwten en 4 courgettes boven *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:45

:)) professionele teler, was dat maar zo. Er gaat hier nog best een hoop mis :P

De peultjes gaan idd al lekker hier. Volgende week misschien de eerste keer peultjes plukken :D
En linksboven dat is een tomaat. Ik heb st Pierre, Marmande en Roma tomaten, maar ik weet niet meer welke die langwerpige zijn..

Leuk dat die van jou ook zo hard gaan nu!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:09

Perenboompje
Afbeelding

Aalbessen
Afbeelding

Aardbeien
Afbeelding

Frambozen
Afbeelding

Kersenboompje
Afbeelding

Verder heb ik nog een bak met allerlei kruiden en in potten heb ik nog broccoli, andijvie, rucola en radijs. :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:06

Mooi Zeg! Gaat vlot

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:11

ziet er goed uit Annemiek!
Zijn jullie ook druk in de weer met gieters om alles van water te voorzien? Hier is al weken geen fatsoenlijke regen meer gevallen en alles is gortdroog. :( Vooral de kolen vinden dat niet zo leuk. (en ik ook niet) :Y)

Vandaag het bloemenperk op de binnenplaats volgezet met plantjes, twee aubergines, nog een aantal pepers, die erg klein zijn gebleven maar waarvan ik hoop dat het nog iets wordt, en er komt zelfs nog een komkommer op, eentje die vorig jaar niet uit wilde komen denk ik. *\o/*

Mijn boontjes en erwten worden allemaal door de mussen gegeten, heel frustrerend, zodra er ook maar iets boven de grond komt, worden ze direct aangevallen. ;(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:02

Ik ben inderdaad vandaag in de weer gegaan met gieters! :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:22

Wij hebben gelukkig een grondwaterpomp waarmee ik al een aantal weken de moestuin en ook de wei aan het sproeien ben. Maar plantjes die ik net heb verpot doe ik ook met de hand bijgieten en ook in de kas moet ik elke dag een paar gieters water geven..

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 01:40

Mijn moestuin zit in de achtertuin dus ik kan de tuinslang pakken gelukkig. Paar dagen terug nog regen gehad gelukkig. Vandaag niet kunnen sproeien Door een slechte rug. Dus morgenochtend maar kijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:32

Echt leuk, ik heb een zadenpakket gewonnen bij de moestuin-facebookgroep :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 14:24

8nnemiek schreef:
Echt leuk, ik heb een zadenpakket gewonnen bij de moestuin-facebookgroep :D

Dat heb jij helemaal niet nodig }>

Toch gefeliciteerd! Wat moest je ervoor doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:09

:))
Ik mag 10 soorten kiezen, en er zitten wel erg leuke zaden bij :D

De facebook groep had een groot pakket zaden gekregen van zaden&zo omdat die zaden over de datum waren, en die hebben ze dus dmv twee prijsvragen verdeeld over 50 winnaars. De tweede vraag was hoeveel zakjes met zaden het waren op de foto, en ik zat samen met 25 anderen het dichtst in de buurt :D
Maar het is dus wel afwachten of ze nog kiemen volgend jaar.