Mijn opa zet een glaasje of flesje benzine neer. Daar schijnen ze op af te komen en dan verdrinken ze. Wel cru Ik heb gemerkt dat ze niet graag over het plantaan blad gaan, dus als je dat ergens vandaag kan halen en als bodembedekker kan gebruiken, heb je een mooie natuurlijke oplossing.
denisesilver
Geplaatst: 31-05-25 16:11
Vandaag moest vandaan zijn in het vorige bericht.
Mijn vader: "Als je je verveelt, mag je wel aardbeien plukken." Dit is van een dag, een bak van 5 rijen van 4 planten Vorig jaar at mijn neefje alles op zo weinig hing erin. Was het eerste jaar ook. Dus van het voorjaar een extra bak erbij gezet met stekken, maar had niet nodig geweest achteraf
Ik geniet lekker door van jullie tuintjes van onder mijn meeleessteen. Wij zijn te weinig ervaren om nuttige tips te geven.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 31-05-25 18:03
Wow, dat zijn er veel! Ik ben op mijn eerste aan het wachten, die is nu roze.
Marcella
Geplaatst: 31-05-25 19:03
Heb de eerste framboos aardbeien ook al op en frambozen gewone en gele.
Ben nu bezig met de palen om mijn aalbessen te beschermen.
Miesemuisje
Geplaatst: 31-05-25 20:18
Ik heb vandaag bedacht een stukje van onze tuin om te toveren tot moestuin met wat groente voor ons, maar ook vooral voor de cavia’s ik dacht al, daar is vast wel een topic van, ik lees mee vanaf nu, ga me maar eens inlezen in dit tooit Ik heb meteen zin om morgen even langs het tuincentrum te gaan vast wat zaaien in bakjes binnen, kan ik ondertussen de tuin leeghalen en klaarmaken!
ik heb 4 kleine mini-paprika plantjes Zou moeten worden verpot. Kan ik tuinaarde gebruiken hiervoor of niet, ik lees namelijk tegenstrijdige info op het internet. iemand ervaring toevallig?
Mijn ervaring is dat je tuinaarde niet het huis in moet willen halen ivm rouwvliegjes die je naar binnen haalt. En geloof me, al ga je op je kop staan, je krijgt ze niet meer weg uit huis en slopen al je planten.
Als de planten buiten blijven maakt het niet zo uit, zover ik weet (al moet je misschien opletten met een gesloten kas).
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de tuingrond niet de juiste voedingswaarden heeft of uitgeput is. Ook kan je andere plagen meeverpotten, maar dat risico loop je ook als je de plant direct in de grond zet.
Dankjewel voor de info. Zal dat onthouden. Dan maar potgrond gaan halen en de tuinaarde in de tuin gebruiken om putten op te vullen
Prairy
Geplaatst: 03-06-25 13:53
Ik ben een weekend weg geweest, cursus kookboeken/over eten schrijven. En daar hoort luxe en veel eten bij.
Gisteravond ben ik thuis gekomen, tas binnen gegooid en gelijk aardbeien gaan plukken (ok, de katten hebben nog een aai gehad).
Mijn lunch vandaag, verse aardbeien met zelf gevriesdroogde bananen.
8nnemiek
Geplaatst: 03-06-25 14:15
Heerlijk, al die aardbeien!
Hier zit de eerste kilo aardbeien met kersen al in jampotjes De aardbeien zijn vrij klein en niet heel sappig dit jaar, maar ik kan toch een klein handje per dag plukken. En de kersen zijn echt mini Beetje last van de droogte, hier op de zandgrond. Het ontpitten was een hoop werk zeg! Maar de jam is enorm lekker
Ik kwam een tip tegen om het fruit door de vleesmolen te halen voor het koken.. dat werkte inderdaad verrassend goed haha. Perfecte dikte voor jam!
black_kelpie
Geplaatst: 03-06-25 16:23
Jaloers op jullie aardbeien, de mijne zitten in de merels
Marcella
Geplaatst: 03-06-25 16:36
Dat probleem is nu met een beetje mazzel bij mij opgelost sinds gisteren.
Vraagje, ik heb 1 aarbeienplant die vaak aardbeien geeft waarvan een stukje wat bruiniger is dan de rest. Deze stukjes zijn ook harder, geen rot oid. Waar komt dit door? De plant hangt in halfschaduw en de aarbeien soms helemaal in de schaduw. Er zitten geen beestjes in ofzo. Wat zou dit kunnen zijn?
Hier hebben we denk ik morgen onze eerste aarbeien de komkommers en frambozen staan er maar sip bij door het weer de afgelopen week. Hopelijk knappen ze komende week weer op. M'n paprika staat er zo bij, ben benieuwd wat dat nog gaat worden
Heb maar weer wat kiemen gezaaid, dat schiet tenminste op.
Vraagje, misschien ben ik een zeikerd maar hoe maken jullie je groente en kruiden schoon voor het eten? Ik zie hier de slakken kruipen en een paar aardbeien liggen echt vol in het zand, dus alleen afspoelen met water ehhhh..