De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:45

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:47

Oh! Jij hebt al reuze sla en courgettes? Of wat is dat met die gele bloemen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:50

Hihi ja zijn al groot hè. .

Ik was zeg maar veeeeeels te enthousiast begonnen !

Hier stond de boel al begin april in kweekbakjes.

De eerste 3 courgettes groeien al :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:07

Snijselderij is gisteren door de hagel al voor gesneden en tomaten plantjes is ook beperkt gebleven tot wat blad schade. *\o/* Peren boompje heeft nog steeds alle vruchten hangen en ik heb het idee dat de vruchten groter worden dus wie weet. :9 Slakken populatie is de laatste tijd flink afgenomen nu onkruid niet de kans krijg. }> En mijn kropje sla is vandaag geslacht door mijn ouders. Zevenblad is helemaal niet blij met me en heeft het erg zwaar. :+

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:08

Whaha :-) Ik verwaarloosde me plantjes heel erg
en ga vandaag kijken vind ik dit ??

Is al tijd om op te eten ??

Afbeelding

Weet iemand hier toevallig hoe een Bloemkool Groeit ?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:14

Wat wil je weten over de groei van een bloemkool? :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:43

Geryon schreef:

Weet nou niet of die onder de grond groeit of niet
Want die blaadjes van de bloemkool zijn enorm

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:48

moonforever schreef:
Geryon schreef:

Weet nou niet of die onder de grond groeit of niet
Want die blaadjes van de bloemkool zijn enorm

Boven de grond. De bladeren zijn inderdaad enorm! Diep in het midden van de plant gaat de bloemkool groeien. Je ziet er eerst gevouwen blaadjes. Die het kooltje helemaal omsluiten.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:16

Nivada ik ben jaloers op jouw courgettes! Ben hier inmiddels aan poging 3 begonnen.. vorig jaar ook niet gelukt maar wil ze zo graag.

Mijn kolen doen het wel super! Al droomde ik vannacht dat er heel veel beestjes uit kwamen :o

Kolen en nog een paar tomaten

Afbeelding

Heb ook maar weer bonen en erwten voorgezaaid. Had snijbonen in de volle grond maar na 1.5 week zijn ze nog niet boven. Zal misschien te vochtig geweest zijn voor ze.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:18

Dat gaat al lekker zo te zien :D
Snijbonen in de volle grond kan best iets langer duren. Het is vrij koud geweest de laatste tijd..
Mijn sperziebonen en erwten beginnen nu langzaam allemaal uit te komen :D En de peultjes zitten al vol bloemen :)

Gisteren een hoop spinazie geplukt voor het avondeten, echt een soeppan helemaal vol, de deksel ging niet meer dicht.. En na het koken was er nog geen handje vol over }:0

Weet iemand hier toevallig hoe het zit met boeren en gif spuiten? Niemand anders die hier last van heeft? [VSW] Gifspuit-scherm voor boeren verplicht?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:28

Dankjewel

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:04

Kaygee schreef:
Nivada ik ben jaloers op jouw courgettes! Ben hier inmiddels aan poging 3 begonnen.. vorig jaar ook niet gelukt maar wil ze zo graag.

Mijn kolen doen het wel super! Al droomde ik vannacht dat er heel veel beestjes uit kwamen :o

Kolen en nog een paar tomaten

[ [url=m/GcWl0P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ook maar weer bonen en erwten voorgezaaid. Had snijbonen in de volle grond maar na 1.5 week zijn ze nog niet boven. Zal misschien te vochtig geweest zijn voor ze.

Ah leuk,
je hebt alles in de kas!

Ik heb dan weer geen kas :(

Ah die courgettes zijn vet simpel. Veel water geven haha

Ben benieuwd naar de verdere groei van alles en iedereen!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:16

Ja nadat vorig jaar alles opgegeten was door de koolrupsen heb ik dit jaar maar maatregelen getroffen.

Ik krijg de courgettes wel groot, maar uiteindelijk leggen ze in de volle grond het lootje :( zal ze maar nog meer water gaan geven dan :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:05

Nee al mijn afrikaantje die ik gezaaid heb ineens helemaal niks meer van over terwijl gisteren de bakjes nog helemaal vol stonden. ;( -O-

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:10

Heeft iemand hier ervaringen met het kweken van meloenen ? Ik heb 10 potjes Cavaillon meloen gezaaid en nu beginnen ze op te komen. Ik lees overal andere dingen wat betreft het snoeien. Iemand tips ? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:32

Bij mij is er ook een Afrikaantje tot op de stengel weggevreten :?

Ik verdenk de kater ervan, anders weet ik het ook niet hoor :=

En er lagen ook weer 2 bloemkoolplantjes om, weer door die kütmieren net als elk jaar _-:(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:41

Weet je zeker dat mieren dat doen, pmarena? Ik heb hier nooit gezien dat mieren aan stengels knagen. Ik heb hier ook aangevreten koolplantjes bij de stengel, maar dat doen emelten.. Heb er al meerdere gevonden.. Moet je eens wat grond wegscheppen bij de aangevreten stengel.. Emelten kunnen niet ver kruipen, dus zitten altijd rondom de plant. Het zijn dikke, grijze larven van de langpootmuggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:46

Ik heb het nooit gezien dat mieren het doen, maar echt al-tijd als er weer zo'n bloemkoolplantje uitgedroogd / omgevallen ligt is er aan de stengel geknabbeld of iets (aangevreten en hard geworden) en zit er een heel bosje mieren daar rondom die stengel / wortels dus dat is wel héél toevallig >;)

Ik plant bloemkolen eigenlijk alleen nog maar omdat ik het zaad heb liggen maar het is altijd hetzelfde, ze vallen om en er zit een bosje mieren bij -O-

Geen emelten gezien trouwens, de groentes staan in mijn gemetselde bakken met compost en Makkelijke Moestuin Mix :)

Ik zie geen slakken, verder nergens iets van vraat (behalve dat nu dus ineens 1 Afrikaantje totaal onthoofd is := ) en alleen weer die bloemkoolplantjes die "gekapt" zijn met een bosje mieren aan de voet. Ik weet niet wat die mieren ermee te maken hebben maar het lijkt wel of ze die bloemkool weg willen hebben gewoon altijd / dat ze daar graag een nestje onder maken ofzo -O-

Sowieso erg veel last van mieren hier, paar weken geleden zelfs een nest in huis in de plinten maar in de tuin stikt het er ook echt van.... leuke ijverige beestjes hoor en en ik gun ze echt wel hun plekje, maar laat ze lekker in de wei blijven, niet in de tuin en ZEKER niet in huis....hoe kom je nou toch van die gasten af zonder gif of moordpraktijken -O-

Kwam trouwens deze site tegen, ouderwets informatief zullen we maar zeggen :j
http://www.frytex.nl/tips/moestuinverzorgen.php
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-05-15 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:46

Okee nu zit ik me ineens wat te bedenken en dat is dat ik gisteren avond gespoten heb tegen onkruid. Nu vermoed ik dat dit misschien de bosdoener is. :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:44

Die naaktslakken verstoppen zich ook in de grond hoor (ja ik maak er zo langzamerhand een studie van -:) )
Afrikaantjes die onthoofd zijn dat is echt typisch slak :j ik plant ze expres om die reden zodat ik ze makkelijk kan vangen en dat ze mijn andere planten met rust laten. Het lukt redelijk maar basilicum is lekkerder dan Afrikaantje -O-
Kolen doorbijten klinkt inderdaad als emelt of aardrups.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:17

Ik heb dat nu met twee venkelplantjes die zijn afgeknaagd en daaronder zat ook een bosje mieren...... :(

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:19

pmarena schreef:
Kwam trouwens deze site tegen, ouderwets informatief zullen we maar zeggen :j
http://www.frytex.nl/tips/moestuinverzorgen.php

Staan handige dingen tussen! Misschien moet ik maar wat hennep in m'n kasje gaan telen tegen de rupsen en insecten. Dan zijn mijn kolen vast veilig :')

Wat balen van de omgehakte kolen!

Oh Marcella dat zou niet handig geweest zijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:35

Vermoed toch ook de kleine naaktslakjes zitten gaatjes in de grond en nergens meer slakken korrels te bekenen. En was dus gisteren ook vergeten bij te strooien met korrels.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:44

Pmarena, hier ook een bloemkoolplantje dood vanwege mieren! 100% zeker dat het mieren zijn, ze zaten er met hun hele familie en binnen no time lag het platje plat :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:20

Ik heb meerdere mieren zien lopen in mijn tuin maar tot nu toe is niets aangevroten. Slakken paar gehad maar ik heb korrels gestrooid en toen was het klaar.