Wie gaat er mee op dieet???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spetterlover

Re: Wie gaat er mee op dieet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:32

Ik drink meestal groene thee, alleen vandaag toevallig zin in kamille..
maar groene thee is dus wel goed voor je ? Haha! Dat is mooi want daar drink ik genoeg van. Ja

Vandaag heb ik me lekker vol gegeten, maar wel gezond. Oke, behalve die 3 bakjes appel-kaneel vla, 1 vanmiddag en 2 na het eten, maarja, zit nu vol en doe dat normaal ook niet, het is nu ook op dus kan niet eens meer Haha!
Heb een bak rauwe andijvie naar binnen zitten werken bij het eten, niet echt lekker maar is te doen en zit ook niets slechts in Haha! Als ik nog even een paar weekjes door ga durf ik weer in mijn bikini rond de lopen Cool

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:05

Mazzel-meid schreef:
Laura;
Is het trouwens echt zo dat een eitje bakken in olijfolie gezond is?
Gezonder dan een pakje evergreen?

Ik las nl. in je andere topic dat je dat als ontbijt kan nemen.. heb er soms best weleens zin in.. maar heb juist het idee dat dat heel slecht is? Verward

*Laura zal het even uitleggen* Cool

Je hebt verschillende groepen veodingsmiddelen. Laten we even voor het gemak zeggen: Koolhydraten (pasta, brood rijst etc) Vetten (vet uit vlees, uit vis, uit noten, uit boters en uit olie) Eiwit/Proteinen (melk, yoghurt, eieren, kaas) en Fruit.

Per groep kan je een verdeling maken van goed naar slecht. In de koolhydraat groep bv: Erg goed is volkorenbrood of roggebrood, want dat bevat veel vezels (belangrijk voor een goede stoelgang) en je doet er lang over het te verbranden (dus je gebruikt veel calorieen om het te verbranden en je krijgt minder snel honger) Minder goed zijn producten zoals witbrood en witte pasta, want die zijn geraffineerd dus bevatten veel minder vezels, je lichaam verbruikt ze sneller en dus krijg je sneller weer honger. ' Lege' calorieen noem ik dat. Hetzelfde met suiker - dat zorgt ervoor dat je heel snel weer trek krijgt (lees maar in andere topic over de bloedsuikerspiegel)

Okee. Je kan je eetbehoefte per dag dus verdelen in klasses. Je hebt van alle groepen nodig; groente (goede koolhydraten, veel vezels en vitaminen) vlees/vet (goede vetten) brood/pasta/rijst (voor hoolhydraten en vezels) de aardappel laat ik buiten beschouwing - die is onderwerp van een hoop discussie in voedingsland Haha! ) melk/ei (voor je proteinen) en fruit.

Als je gezond en gevarieerd eet, betekent dat dat je het beste af bent met een maaltijd samengesteld uit die 5 klasses.

Nu om terug te komen op je vraag: Is een gebakken eitje beter/slechter dan evergreen als ontbijt. Geen van beide is goed an sich. Nu je bovenstaande gelezen hebt snap je dat ei+olijfolie (wat overigens een vet is hoog op het lijstje van ' goed' bij de vetten) voldoet aan de klasses ei+vet. Je mist dus nog de groente, de brood/pasta/rijst en de fruit klasse. Als je dus een eitje bakt in olijfolie, er een sneetje donkerbruin brood met tomaat bij eet, en een appel.... tadaaa....! Een gezond, voedzaam ontbijt!

Een evergreen? Lees de ingredienten. Uit hoeveel % vet bestaat die? Uit hoeveel % koolhydraten? % vezels? En waar komen die % uit? Is het koolhydraten uit de ingredientenlijst vezels, granen (=goed?) of suiker? (=slecht) Ik weet het fijne ervan niet, maar ik geloof dat een evergreen wel veel vezels en goede koolhydraten bevat, dus in die zin is het goed. Maar de toegevoegde suikers zijn dan weer minder goed... Maargoed, met een evergreen ben je er nog niet. Je mist namelijk nog je groente, vet of vlees, en fruit! Als je een evergreen eet, erbij een tomaat, stukje kaas, en een appel; heb je alle klasses weer gehad.

Het oude ' schijf van vijf' principe een beetje... Haha!

Alleen een evergreen vs. gebakken ei is dus appels met peren vergelijken.

Houd dus in de gaten: probeer voor elke maaltijd iets uit elke groep te pakken. En dan geldt: als je aan het lijnen bent zijn bepaalde keuzes beter dan anderen. Zo is olijfolie echt niet slecht - juist gezond - maar hier moet je niet te veel van eten als je lijnt. Als je lijnt, probeer dan alle slechte voedingsmiddelen van de groepen te vermijden, de beste te kiezen, en per maaltijd ong. 1:3:1 wbt vlees:groenten:brood/pasta
per dag 3 stuks fruit en 3x yoghurt/melk.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:23

Bedankt voor de duidelijke uitleg Ja
Nu begrijp ik het, klinkt eigelijk heel logisch allemaal.. inderdaad logischer dan die caloriën tellen, omdat je dan snel voedingsstoffen gaat schrappen die je toch nodig hebt.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:52

He die uitleg is echt handig! Bedankt Laura! Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:30

hoi,
ik meld me ook hier (weer). Ik ben al tijden bezig met afvallen. Eigenlijk al sinds de geboorte van mn jongste dochter. Tijdens die zwangerschap ben ik wel zo'n 30!! kilo aangekomen. Daarvan is gelukkig het meeste wel weer eraf, maar als ik weer terug wil op het gewicht van voor mn zwangerschappen, moeten er toch nog wel 10 kilo af.
Ik heb verschillende methodes geprobeerd. Pillen en shakes werken niet bij mij, ik vind ze vies, en niet vol te houden, en je komt daarna meteen weer een boel aan.
Op dit moment doe ik het atkins dieet, dat is koolhydraten-arm. Ik vind het goed vol te houden, heb geen behoefte aan snoepen en snaaien, en ik heb geen honger tussen de maaltijden door. Ik probeer meer te bewegen, wat redelijk lukt. Sinds maart ben ik er zo'n 8 kilo mee afgevallen.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:37

Zo juval dat is wel heel erg veel, echt goed! Ja Hoeveel wil je er nog af hebben ?

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:54

Wat goed dat je na je zwangerschap weer zoveel bent afgevallen. Volgens mij kom je het meest aan wanneer je zwanger bent/wordt. vandaag goeie dag gehad, geen snoep en koekjes. Normaal gegeten, Sochtends + smiddags 1 en 2 snee bruinbrood met kaas. Tussendoor een appel en veel water. Als avondeten rode biet met aardappel en kip. Ook nog voldoende beweging gehad, vandaag weer goeie dag, nu op naar morgen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 00:26

Goed zo juval! Lachen
Een collega van mij deed Atkins, zo lang je zelf in de gaten houdt dat niet alle vetten goed zijn, is het wel een goede methode denk ik. Moet er alleen niet aan denken om de rest van mijn leven geen brood enzo meer te eten, wat dat betreft vind ik het SB principe beter; kiezen voor de goede koolhydraten! Maar als je zo doorgaat zit je vast in no time weer op het goede gewicht Lachen

Volgens mij is het probleem met zwangerschappen dat mensen ook vor twee gaan eten *LOL*

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:18

*joehoe* zit op m'n streefgewicht Haha! Haha!
Ben nu na iets meer dan 2 maanden 9 kilo afgevallen Lachen
Nu proberen op gewicht te blijven, zal ook vrij moeilijk zijn...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:01

Net lekker hardgelopen, en een superlekkere boterham met 20+kaas en plakjes komkommer op.. is wel een aanrader Vork

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:48

Wat goed zeg mazzel-meid! en dat binnen 2 maanden!
Ik ben al vanaf januari bezig, met het doel om rond juni op streefgewicht te zitten (zwemmentijd Haha!) dus eigenlijk al 5 maanden Scheve mond
Maar ik heb heel vaak periodes gehad dat ik er helemaal niet op lette (bv carnaval, veel alcohol en snachts nog pizza enzo Lips are sealed)
Ik was vanmorgen ook weer iets afgevallen, knipperde tussen 52,5 en 53. Terwijl ik de laatste paar dagen niet echt het gevoel heb dat ik aan t afvallen ben omdat ik helemaal geen honger heb gehad.
Misschien omdat ik nu meer ontbijt? Ik ontbijt nu tot ik een vol gevoel heb.
Maar toch lijkt het alsof mn buik steeds blubberiger wordt maja dat zal wel komen omdat ik zovaak kijk of er niks af is Haha!
Ik ben dus in 4/5 maanden zo'n 7 kilo afgevallen.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:43

Mazzel-meid wat goed!! Nu je gewicht zo houden he Ja

Vanmorgen schrok ik me dood.. ik had niet verwacht dat ik aangekomen was ofzo, maar ook zeker niet afgevallen want ik had aardig wat gegeten. Was ik gewoon wel afgevallen Bloos! 54,2 gaf de weegschaal aan Haha! nu nog 1,2 te gaan Lachen
Geweldig, ik val af, maar neem ook iedere dag wel iets van koek/chocola/een snoepje maar dan in kleine hoeveelheden, dus het is goed vol te houden Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:47

Ik moet zeggen dat ik mijn lichaam niet helemaal snap... Wat Mazzel-meid (geloof ik) zei, van dat ze duizelingen had en dat soort dingen, dat heb ik helemaal niet. Dus zou dat dan betekenen dat ik toch niet echt voedingsstoffen mis, of dat er gewoon iets niet klopt bij mij, of dat dat dus gewoon ook persoonlijk bepaald is?

Gister héél veel (pure, 92% oid) chocola gesnoept Bloos Maar ik ben niks aangekomen, jeej! Vandaag ga ik met m'n moeder kijken naar fitnessaparaten, we hebben hier al een hometrainer staan maar ze wil er nog een buikspier apparaat bij. Ik zou op zich zo'n renapparaat wel wat vinden, maar dan moet 'k d'r nog ff overhalen Knipoog

Maar goed, vanochtend al lekker wat gefietst op de hometrainer dus, en nu lunch!

Hoop dat je op je gewicht kan blijven, Mazzel-meid!
Doen jullie eigenlijk ook oefeningen om je lichaam strakker te krijgen, net als Laura, of vallen jullie alleen maar af?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:48

Ik doe wel buikspieroefeningen. Verder moet ik beginnen met hardlopen of even op de hometrainer hier thuis gaan, maar heb ik eigenlijk weinig zin in en tijd voor Bloos

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:50

_Scarlet_ schreef:
Ik moet zeggen dat ik mijn lichaam niet helemaal snap... Wat Mazzel-meid (geloof ik) zei, van dat ze duizelingen had en dat soort dingen, dat heb ik helemaal niet. Dus zou dat dan betekenen dat ik toch niet echt voedingsstoffen mis, of dat er gewoon iets niet klopt bij mij, of dat dat dus gewoon ook persoonlijk bepaald is?

is meestal puur oorzaak van gewenning. Door prikkels van je lichaam te negeren zullen ze op een gegeven moment niet of nauwelijks meer worden afgegeven. Daarom is luisteren naar je lichaam heek belangrijk en bij het ontbreken van prikkels ze weer trainen.
simpel voorbeeldje. Als ik had ik nooit dorst, dronk ook weinig en als ik wel dorst had dronk ik nog niet veel. Oftewel ik kreeg nooit meer een dorstprikkel.
Ik ben veel meer gaan drinken in de loop der jaren en heb nu weer een fatsoenlijke dorstprikkel.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:02

Spetterlover schreef:
Ik doe wel buikspieroefeningen. Verder moet ik beginnen met hardlopen of even op de hometrainer hier thuis gaan, maar heb ik eigenlijk weinig zin in en tijd voor Bloos

haha, zo ook hier..
buikspieroefeningen is ook alweer ff geleden Bloos
hardlopen heb k vanochtend weer gedaan, was toch best lekker!

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:08

_Scarlet_ schreef:

Hoop dat je op je gewicht kan blijven, Mazzel-meid!
Doen jullie eigenlijk ook oefeningen om je lichaam strakker te krijgen, net als Laura, of vallen jullie alleen maar af?

Ik doe om de dag buikspieroefeningen en om de dag m'n armen.
Hardlopen als het mooi weer is met mn vriend.
en soms op de stepper.
Bij mn armen zie ik wel al resultaat bij mn buik nog niet.

Waarom zou je buikspierapparaten kopen? volgens mij werkt gewoon op een matje(crunches) nog het beste.
Ik heb een aantal apparaten maar dan voel ik het alleen op de verkeerde plekken (benen, rug) en op t matje echt in mn buik.

Met die prikkels, ik voel vaak ook niet of ik honger heb ofniet.
Meestal is het gewoon zin in eten denk ik.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:15

Ik voel het wel als ik trek heb, kan niet uitleggen hoe maar ik heb het echt wel door Tong uitsteken
Maar ik eet ook vaak als ik geen trek heb, maar ook gewoon zin in eten idd. Scheve mond

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:52

Ik had dat eerst echt heel erg, dat ik at, gewoon omdat ik zin had om te eten.. gewoon als ik in de stad ergens broodjes rook ofzo Bloos

Verveelde me ontzettend daarstraks dus ben weer ff gaan hardlopen Lachen eigelijk is het best lekker om te sporten, ben dan ook meteen vrolijker enzo.. (endorfine komt dan toch vrij ofzo Verward )

Ik vind het echt doodeng om meer te gaan eten Scheve mond
nu zit ik nog onder wat ik gisteren gegeten heb volgens mij.. nouja, komt vast wel goed Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:05

ik rijd drie keer in de week paard, en daarnaast doe ik de laatste tijd vaak stallen uitmesten, zo'n 3 keer per week 4 stallen. Dat vind ik wel beweging genoeg. En verder het huishouden en ik ren achter de kindjes aan, die houden me ook wel bezig.
Vandaag eindelijk onder de magische grens van 80 gedoken, de weegschaal zei 79,5!
Ik zou graag rond de 70 uitkomen, maar mn eerste doel is 75.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:47

Mijn voedingsschema, misschien kan iemand me iets vertellen over de calorieën?

Ontbijt:
- 1 ( soms 2) boterhammen met smeerkaas 20+ (jogging van de aldi heettie)
- een peer, appel of wortel

Tien-uur'tje:
Wortel of volkorenkoekje

Lunch:
Twee boterhammen met smeerkaas (jogging) of Philadelphia light
fruistuk (appel of peer)
héél soms drie blokjes pure chocolade (kleine, dunne blokjes)

Half vier:
volkorenkoekje
fruitstuk
heel soms minikommetje magere vanillevla light

avondeten:
Meestal vlees, pasta rijst of aardappels met twee eetlepels groente.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:16

sjakie schreef:
_Scarlet_ schreef:

is meestal puur oorzaak van gewenning. Door prikkels van je lichaam te negeren zullen ze op een gegeven moment niet of nauwelijks meer worden afgegeven. Daarom is luisteren naar je lichaam heek belangrijk en bij het ontbreken van prikkels ze weer trainen.
simpel voorbeeldje. Als ik had ik nooit dorst, dronk ook weinig en als ik wel dorst had dronk ik nog niet veel. Oftewel ik kreeg nooit meer een dorstprikkel.
Ik ben veel meer gaan drinken in de loop der jaren en heb nu weer een fatsoenlijke dorstprikkel.

Kijk, dat soort dingen snap ik wel. Of dat je hongerprikkels e.d. onderdrukt. Maar echt van die fysieke dingen als duizeligheid en koud zijn, dat kan je toch eigenlijk niet echt zelf regelen? Want ik kan me niet herrinneren dat ik dat ooit gehad heb nl.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:22

Ziet er volgens mij wel goed uit hoor!
Ik ben vandaag weer met de fiets naar passion geweest, ik had tegenwind. waar ik eerst een hekel aan had en nu niet meer Schijnheilig Knipoog
Toen heb ik gereden en een eind gelopen weer naar de wei want ik kreeg pijn aan mn kont(zonder zadel). En ik had geen zin om er voor de 2de keer af te vallen Knipoog
Vandaag iets van 850 Kcal op, dus vanavond nog wat lekkers Lachen
Het lijkt alsof ik veel meer heb gegeten omdat ik gewoon steeds geen honger heb of heel zin in eten, doordat ik nu veel ontbijt!
Ik was na het avondeten zelfs lichter als vanmorgen? valt me op altijd na t " sporten" , is wel motiverend zo!

Scarlet, ik heb dat ook niet zo, maar ik heb ook nooit een tijd zo erg weinig als jou gegeten.
Maar ik kan best heel lang niks eten en dan toch goed presteren en niet moe zijn terwijl sommige als het vaste lunchtijd is zowat misselijk worden Haha!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:01

Het valt me op dat iedereen zo weinig bij het ontbijt eet, ik zelf eet 4 tot 6 stukken tarwebrood als ontbijt.

Kwa Sport, ik sport elke avond een uur. Heb een schema gekregen wat ontzettend leuk is om te doen (vind ikzelf) en
je kunt het gewoon thuis doen, ideaal voor mij aangezien ik best een druk leven heb en dus nauwlijks naar de sportschool kan, en ik anders helemaal niet aan sport toe kom.

Als je afvalt is het niet altijd noodzakelijk om te sporten. Maar ik ben zelf meer als 25 kilo afgevallen zou ik daarbij niet
gaan sporten om strak in mijn vel te komen, dan lubberd al het vel om je heen overtollig vel dus.

jodeljodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:20

Ik ben ook van 95 naar 65 kg gegaan. Ik was zo'n 5 jaar geleden veel te zwaar, zat mezelf in de weg. Ben toen met tegenzin gaan fitnessen en met een goed voedingsschema had ik ook al gelijk resultaat. In het begin gaat het snel met de kilo's. Ik ben het fitnessen zelfs leuk gaan vinden maar weet wel dat er zonder een goed voedingsschema nooit een optimaal resultaat zou zijn gekomen. Het is belangrijk dat je de maaltijden verdeeld over de hele dag.
Ik heb 6 maaltijden op een dag. Beginnend met een bord brinta en wat mulitvitamines, wat later eet in dan wat crackers en rijstwafels. Dan is het tijd voor wat rijst met groente en vlees. Vervolgens een fruithapje en dan een maaltijd met opnieuw groente en vlees en aardappelen of pasta. Als laatste maaltijd eet ik voordat ik ga slapen een bord kwark.
Ik fitness regelmatig (krachttraining en beetje cardio) en voel me er superfit bij. Begin al aardig spierballetjes te kweken. Tong uitsteken