Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:13

En waar werk jij? Zag dat Smullers al vegan mayo op verzoek serveert :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:24

wel fijn dat er op steeds meer plekken rekening mee gehouden word :) en ook op hele toegankelijke plekken

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:43

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:52

Ook bij de Albertheijn kwam ik vandaag Vegan mayo tegen :)

Ik heb de afgelopen dagen dit topic helemaal gelezen. Superleuk deze discussie en uitwisseling van producten en recepten. Ik ben vegetarier, al een jaar of 12 denk ik.
Melk drink ik nauwelijks, maar als ik het koop neem ik biologisch. (Al last ik een aantal paginas terug dat daarop nog steeds een hoop op te merken is). Eitjes hebben we enkel van eigen kippen. Kaas eet ik wel de 'normale' variant, puur omdat ik nooit echt heb geweten dat daarin ook alternatieven zijn. Heb die hier wel voorbij zien komen, dus ga ik zeker eens proberen.

Het vegetarisch eten bevalt me super goed. Echter ben ik al jaren met mn gezondheid aan het kwakkelen, zonder dat er echt iets gevonden kan worden. Ben vaak ziek, voel me vaak slapjes etc. Ik eet best wel gevarieerd denk ik, maar heb vandaag toch maar vitaminepillen gekocht (ook al druist dat wat in tegen mijn gevoel). Hoop dat dat werkt.

Ik ga op zoek naar recepten om hier te delen!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:53

Magrathea schreef:
Heuj we zijn goed bezig:
http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/ ... ~a4452403/

Riraito, ik snap het ook niet hoor... Er moet toch echt iets mis zijn in je hoofd als je het grappig vindt dat honderden (duizenden) dieren levend verbranden :n Of de gigantische groep die alleen maar roept dat het zo vreselijk is voor de boer.
Las laatst dat men een stalbrand probeerde goed te praten: de varkens zijn in hun slaap gestorven hoor! Jaja denk ook dat je door zo'n brand heen slaapt...

Als ik als boer mijn stal af zie branden geloof ik ook liever dat mijn dieren in hun slaap gestorven zijn. Ik vind dat niet per se goedpraten maar meer ervoor zorgen dat ik niet kapot ga aan wat er gebeurd is. Zo'n opmerking kan puur zelfbescherming zijn en dat hoeft niet altijd fout te zijn ;)

Over het artikel; ik studeer biologie en heb nu een aantal milieugerelateerde vakken. Minder tot geen vlees meer eten zou de uitstoot van broeikasgassen in de voedselsectoren met 30-70% kunnen terugdringen. Dat is natuurlijk enorm! Dus ja, vegans zijn (wat dat betreft) goed voor het milieu! :D

Uit pure interesse; hoe duurzaam zijn vegan vervangers? En dan doel ik niet op de eeuwige soja discussie, maar dingen als edelgist enzo.. Dingen waar de 'normale mens' nog nooit van gehoord heeft :o Ik heb namelijk echt geen verstand van veganisme. Ook geen ambities overigens (sorry) maar wel een gezonde dosis nieuwschierigheid :Y)

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:27

ik meld mij ook wil ik stoppen met het eten van vlees en zuivel. De laatste tijd smaakt mij het vlees echt niet meer waar ik vroeger erg van een stukje vlees kon genieten ( gisteren smaakte mijn speklapje echt naar varken bah bah bah) en heb dus besloten op te houden met dit te eten. ik zorg thuis voor het eten dus daar zie ik het probleem niet zo, het zal alleen wel even wennen om van de gewoonte af te komen, wellicht kan ik mijn vriend er ook van overtuigen om te minderen of te stoppen ( hij niet echt een grote vlees eten en vind lang niet alles lekker dus dat scheelt) en ik merk dat ik van zuivel mij opgeblazen voel en ik er buikpijn van krijg ( wellicht lichte allergie?)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:15

Goeie van die vegan mayo! Weet iemand een manier om normale mayo te "verzuren"? :')
Ik vind namelijk gewone mayonaise nogal smaakloos, maar ben dol op zuurdere mayonaise.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:21

Azijn erin, augurkensap, of zilveruitjes :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:25

Simoonzel schreef:
Goeie van die vegan mayo! Weet iemand een manier om normale mayo te "verzuren"? :')
Ik vind namelijk gewone mayonaise nogal smaakloos, maar ben dol op zuurdere mayonaise.

Belgische mayonaise kopen! :P

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:26

MarlindeRooz schreef:
Simoonzel schreef:

Belgische mayonaise kopen! :P

Dat doe ik al haha, maar als ik de vegan mayo kan omtoveren tot vegan Belgische mayo ben ik extra gelukkig :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:23

Idd extra scheutje azijn er door mengen?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:32

Citroensap?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:36

Op internet staat bij ingredienten: Natuurazijn, mosterd en citroensap :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:17

Eelmo schreef:
Magrathea schreef:
Heuj we zijn goed bezig:
http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/ ... ~a4452403/

Riraito, ik snap het ook niet hoor... Er moet toch echt iets mis zijn in je hoofd als je het grappig vindt dat honderden (duizenden) dieren levend verbranden :n Of de gigantische groep die alleen maar roept dat het zo vreselijk is voor de boer.
Las laatst dat men een stalbrand probeerde goed te praten: de varkens zijn in hun slaap gestorven hoor! Jaja denk ook dat je door zo'n brand heen slaapt...

Als ik als boer mijn stal af zie branden geloof ik ook liever dat mijn dieren in hun slaap gestorven zijn. Ik vind dat niet per se goedpraten maar meer ervoor zorgen dat ik niet kapot ga aan wat er gebeurd is. Zo'n opmerking kan puur zelfbescherming zijn en dat hoeft niet altijd fout te zijn ;)

Over het artikel; ik studeer biologie en heb nu een aantal milieugerelateerde vakken. Minder tot geen vlees meer eten zou de uitstoot van broeikasgassen in de voedselsectoren met 30-70% kunnen terugdringen. Dat is natuurlijk enorm! Dus ja, vegans zijn (wat dat betreft) goed voor het milieu! :D

Uit pure interesse; hoe duurzaam zijn vegan vervangers? En dan doel ik niet op de eeuwige soja discussie, maar dingen als edelgist enzo.. Dingen waar de 'normale mens' nog nooit van gehoord heeft :o Ik heb namelijk echt geen verstand van veganisme. Ook geen ambities overigens (sorry) maar wel een gezonde dosis nieuwschierigheid :Y)

Ik denk niet dat veel vegans die dingen gebruiken, ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Edelgist is geloof ik wel het zelfde als waar ze ook andere producten mee maken, maar dan niet actief. Verder weet ik er niks van, ook nooit gegeten. Ik denk dat het wel moeilijk is om vegan te zijn als je alleen producten uit eigen land zou eten, dan mis je toch wat handige voedingsmiddelen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:33

Edelgist gebruik ik veel :) heeft een kazige smaak. Ipv parmezaan strooi ik wat vlokken over mijn pasta.

Ik heb ook van veel dingen nooit gehoord maar als ik ze bij een recept zie staan koop ik het en gebruik het dan vanzelf meer.

Zo heb ik nu kikkererwten meel standaard in huis, agavesiroop, sojaslagroom en rijstroom om gerechten romig te maken.

Hoe duurzaam het is? Geen idee. Ik houd gewoon vol dat het beter moet zijn dan vlees :+

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Edelgist Lijkt mij vrij duurzaam ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:54

Als je googelt dan krijg je veel onderzoeken die daarover gaan :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 22:39

Ziet er goed uit!
Ik heb vandaag weer eens tofu bacon gemaakt :9
Lijkt flink aangebrand maar dat is de stroop die zo snel zwart kleurt.
Afbeelding

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:44

Smaakte het een beetje? Ik heb eigenlijk nog nooit tofu gehad. Komt misschien omdat het altijd gezien wordt als zo overduidelijk vega dat mensen er een beetje bang voor zijn. Ben ook de enige die het dan zou eten en het wordt verkocht in blokken dacht ik.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:49

Ziet er goed uit Annemiek, bacon is wel iets waar ik af en toe 'zin' in heb. Heb je hier toevallig een recept van? Ik heb al veel dingen gevonden met kokosnootvlokken, aubergines, tempeh, maar ben daar eerlijk gezegd iets te lui voor haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 22:52

Smaakt heerlijk! :9 Heel erg hartig/zout. Niet erg gezond, maar gewoon heel lekker zo af en toe :D

Tofu is inderdaad een blok. Heel sponzig van zichzelf, maar als je hem eerst invriest en later weer ontdooit dan verander je de structuur van de tofu en kun je er redelijk wat vocht uit knijpen/laten lopen. Als je er dan vervolgens dunne plakjes van maakt en die een tijdje laat drogen, en in genoeg vet bakt dan krijg je lekker knapperige plakjes. Voor het bakken doop ik ze eerst even onder in een bacon-marinade (sojasaus, stroop/agavesiroop, uienpoeder, edelgist en selderijzout). En dan moet je ze eigenlijk op laag vuur vrij lang laten bakken om ze echt zo knapperig als bacon te krijgen. Die van mij waren deze keer nog een beetje zacht, maar helemaal niet sponzig. Smaakte prima. Ze zijn hier ook al regelmatig door echte vleeseters goedgekeurd :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:54

Riraito schreef:
Smaakte het een beetje? Ik heb eigenlijk nog nooit tofu gehad. Komt misschien omdat het altijd gezien wordt als zo overduidelijk vega dat mensen er een beetje bang voor zijn. Ben ook de enige die het dan zou eten en het wordt verkocht in blokken dacht ik.

Tofu is lekker, eet in mn eentje ook wel een heel blok op.
Typisch vega? Misschien in Nederland, maar daar vinden ze veel dingen vreemd :+

Niet zo onzeker over je voedsel en dieetkeuze, experimenteren is niks mis mee.
Volgens mij zou je minder tegenstand hebben als je wat steviger in je schoenen zou overkomen :)
Nu zoek je imo elke keer een excuus om iets wel of niet te doen en dat is jammer omdat eten juist leuk zou moeten zijn.
Helemaal als er niemand onder lijdt *\o/*

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:40

Ik sta stevig in mijn schoenen hoor, maar ik zit niet bepaald in de grote stad en mensen zijn hier lang niet zo open. Was van het weekend op een verjaardag en ik at niks van de worst etc. Dus op een gegeven moment kom je op het punt dat iemand half dronken een worstje in je mond drukt. Ik schuif het lachend weg, ga er geen reden voor geven. Maar er zat ook iemand bij die ik als vriend heb op FB en die roept door de hele kamer dat ik vega ben. Fijn, hele kamer stil, een vriend kijkt me moeilijk aan want hij is jager. Met de opmerking dat ik de volgende ochtend dus geen ontbijt krijg (worstenbroodjes blijkbaar), hervat het gesprek zich wat moeizaam.

Ik experimenteer zeker wel met eten, maar als ik met peulvruchten aan kom dan krijg ik daar opmerkingen over. Ik zal er in dit topic niets meer over zeggen, maar van acceptatie is er absoluut geen sprake. Net als met iedere 'minderheid', zijn er altijd mensen die je niet snappen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:53

Jeetje, stille meelezer hier. Maar schrik wel van jouw post Riraito, dat is niet oke. Ik kom ook uit een klein dorp, en ik herken dit helemaal niet.. ja ik woon in een boeren dorp, maar als mensen gewoon eerlijk zijn en uitkomen voor hun idealen en redenen, dan is daar vrijwel altijd respect voor (uitzonderingen daar gelaten..).

Is het niet verstandiger om er open over te zijn? Dan waren er voor het ontbijt misschien ook andere dingen geweest (of had je zelf een lekker alternatief mee kunnen nemen, waarvan zij zouden zien dat dat nog wel lekkerder is dan worstenbroodjes)? Maak het bespreekbaar, ik denk dat als je niks zegt, 'geheimzinnig' doet omdat het tóch niet goed ontvangen wordt, het er sowieso niet beter op wordt, want mensen hebben geen idee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 01:07

Hier ook woonachtig in een boerengat
Al mijn hele leven trouwens
(Verschillende gaten)
En ja, dan kan er wel eens vreemd gereageerd worden
Mijn ervaring is dat de beste manier gewoon gas geven is
Ja ik eet vegetarisch: punt
banketstaaf reactie
Niet mijn probleem
Vragen? Prima , zolang het vragen zijn en geen irritant geneuzel om te kwallen
Irritant geneuzel word gewoon afgekapt met de mededeling dat ik daar nu eenmaal voor kies en wat een ander doet moeten ze zelf weten

Juist bij lomperiken , lekker lomp terugdoen en niet te moeilijk doen of te geheimzinnig
Als iemand er problemen mee heeft
Hun probleem niet het mijne

En ja, in mijn Vega en vegan periodes was ik ook bevriend met jagers, stropers, veehouders etc
Maar ik ga me echt niet in bochten wringen daardoor
Ze leren er maar lekker mee leven
En anders toch lekker niet

,