De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:56

Citaat:
@nnemiek Te vochtig is voor je plantjes ook niet goed, regelmatig luchten , er moet geen condens aan de binnenkant van je kas komen dan is het zeker te vochtig.

Jammer genoeg is ons huis gewoon enorm vochtig. Ik kan elke dag een plasje water onder de ramen weghalen.. Ik geef de plantjes bijna geen water, heb alleen nog twee keer per week met een sprayfles het bovenste grondlaagje nat gesproeid. Luchten kan ik proberen, hoe kan ik dat het beste doen dan? Even buiten zetten lijkt me geen goed idee, of kan dat wel?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:04

8nnemiek schreef:
Citaat:
@nnemiek Te vochtig is voor je plantjes ook niet goed, regelmatig luchten , er moet geen condens aan de binnenkant van je kas komen dan is het zeker te vochtig.

Jammer genoeg is ons huis gewoon enorm vochtig. Ik kan elke dag een plasje water onder de ramen weghalen.. Ik geef de plantjes bijna geen water, heb alleen nog twee keer per week met een sprayfles het bovenste grondlaagje nat gesproeid. Luchten kan ik proberen, hoe kan ik dat het beste doen dan? Even buiten zetten lijkt me geen goed idee, of kan dat wel?

de bovenkant open doen iedere dag.
Heb je wel wat gaatjes erin geprikt?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:25

Trouwens, misschien een idee, kunnen we niet alle zaden-shops op de eerste pagina zetten? Kan iedereen met interesse in moestuinen op de eerste pagina alles al zien?

Mistic

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:35

wat is een goede webshop om zaden te kopen? Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar bietenmix en wortelmix

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:25

Wat bedoel je met bietenmix en wortelmix?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:29

een mengsel van zaden van verschillende soorten wortels of bieten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:32

Waarom zou je verschillende soorten door elkaar willen van bieten en wortels.?
Ken het niet... iig niet van deze groenten dat ze het mixen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:37

Ik heb het van jamie at home. Jamie Oliver heeft ze zo in zijn groentetuin staan. Het staat vooral leuk op je bord en de mix van de smaakverschillen zorgen dat het gerecht net wat meer diepgang heeft.

Ik kan natuurlijk zelf de zaden mixen, maar dan heb ik een hele hoop over.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:18

Het enige waar ik dan aan denk is [url]denieuwetuin.be[/url] Die heeft bijzondere zaden en heb ik ook wel eens een mix aan pareluitjes gekocht. Heeft ook salademix. Ik had het van bieten en wortelen nooit van gehoord. Bieten worden ook behoorlijk formaat dus veel verschillende heb ik met huishouden van twee personen niet echt nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:37

je kunt ook gewoon zelf mengen, rode, paarse, gele, witte en oranje wortelzaad mengen
zelfde met bietjes, chioggia, ronde, cylindra , burpees golden , alles mengen en zaaien maar :)
adressen : vreeken, vanderwal, hobbyzaden, 123zaden, , levenvanhetland

Evelijn, bietjes worden niet zo heel erg groot hoor (krootjes/rode bietjes ) en juist wat jonger zijn ze ook heel erg lekker :j
ander voordeel is dat je ze ook erg lang in de grond kan laten zitten de winter in :j

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:24

vlaamse zaaidhuis is een goede site waar er super veel zaden te vinden zijn! Ik ben naar de winkel zelf gereden daar achter zaden!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:33

O leuk, ik kende dit topic nog niet.

Ik heb een hangende groententuin en groenten in potten.
Afgelopen jaar heeft mijn man 2 pergola's langs de oprit geplaatst van elk 4 meter lang en die hang ik vol met potten.
Heb er heel wat verschillende soorten sla van gegeten (en de buren en familie ook). Peultjes en bonen gaan ook prima hangend en zelfs de trostomaatjes gingen goed in een hangpot.
Heb worteltjes, prei en courgette's in grote potten geteelt.
Was mijn 1e jaar dat ik dit probeerde en ga er komend seizoen meteen weer opnieuw mee verder.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:23

@Isabonny
Je kunt ook klimmende bonen peulen e.d. langs je pergola laten groeien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:44

Zitten weer leuke sites bij :) goed plan om inderdaad alle belangrijke sites op de 1e pag te plaatsen :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:11

Pien28 schreef:
@Isabonny

Moet zeggen dat de peulen wel heel hardnekkig omhoog probeerden te klimmen :D , dus dat is idd een beter idee.

Broccoli in hangpotten was een minder succes. De potten waren er niet groot genoeg voor. De broccoli werd dus ook niet echt groot.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:10

agradi heeft ook zaden zag ik. Waaronder de mini roma tomaat die ik zocht :D
Ik vind het leuk om nu te bedenken wat ik wil in mijn 2 vierkante meter tuintjes. MIsschien wel een er bij. De bietjes vond ik heerlijk. Was ook een van de weinige dingen die echt flinke opbrengst had, en radijsjes.
Ga het dit jaar wel anders doen. Meer bescherming. Netten tegen katten sowieso.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:09

Isabonny schreef:
Pien28 schreef:
@Isabonny

Moet zeggen dat de peulen wel heel hardnekkig omhoog probeerden te klimmen :D , dus dat is idd een beter idee.

Broccoli in hangpotten was een minder succes. De potten waren er niet groot genoeg voor. De broccoli werd dus ook niet echt groot.

Als je één komkommerplant kan planten heb je ook de hele zomer komkommers.( en alle buren misschien zoals bij mij)
Als je die uit je eigen tuin hebt geproefd wil je nooit meer zo'n groen waterig ding uit de supermarkt.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:21

Agradi heeft best veel keuze ook in zaden en ik vond de prijzen wel mee vallen, als het goed is komt mijn pakket van de week binnen ben benieuwd!
Nu las ik ook dat je beter niet alle groenten naast elkaar kan zetten enzo, dus ik denk dat ik echt even een plan moet maken/tekenen wat ik waar ga zaaien enzo
laten jullie de meeste plantjes eerst binnen opgroeien zeg maar? of bijvoorbeeld zowel binnen als buiten zodat je wat meer het hele seizoen rond wat uit de tuin kunt eten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:36

Hoi allemaal, sorry dat ik pas zo laat in dit topic kom binnenvallen en geen tijd heb om het hele topic na telezen....
Heb 60 vierkante meter grond uitgeleend aan een buurman, die (meer dan) van tuinieren weet.

Wat ons is opgevallen het afgelopen jaar, was dat er een boel beestjes in de groenten zaten. Hadden voor het eerst met paardenmest bemest. Zou eea. met elkaar te maken hebben, of is dit toeval?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:04

Is er iemand die een paar zaadjes wil ruilen? :D
Ik zoek voor mijn zusje een paar sugar snaps zaadjes.. echt maar een stuk of 3/4.. dat is toch iets voor een paar weken, dan is ze erop uitgekeken en mag ik ze weer verder verzorgen :+
En ik zou eigenlijk graag eens een paarse broccoli proberen te kweken, maar ik heb al zo veel bloemkool-zaadjes en broccoli-zaadjes dat ik een heel pakje nooit op krijg..
En dan een paar cherry-tomaatjes..

Ik heb zelf behoorlijk wat bloemkool-zaadjes in de aanbieding; een paar romanesco en goodman bio en een ik heb nog een boel van een ander soort.. en ik heb wat trostomaat sweet million zaadjes over, en wat matina bio tomaten.. en suikermaïs, daar heb ik ook meer dan genoeg van liggen.
Dus, iemand interesse in ruilen? :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:13

Wat een leuk topic zeg, ik ga eens lekker rondneuzen hier.,
Helaas heb ik geen tuin, wel een balkonnetje. Ik had plannen om van het voorjaar eens hier mee aan de slag te gaan. Had al bedacht potten tegen de muur te maken, zal via welke.nl dakgootjes waar ze sla in hadden gezet, ook heel leuk.

Het enige nadeel is dat in de zomer de zon vol op mijn balkon staat, echt op het warmste deel van de dag. Hierdoor sneuvelt er vaak een hoop omdat het verbrand...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:51

8nnemiek...ik heb wel een aantal snappies voor je,laatst een zakje gekocht :) Ik stuur je wel ff pb.

Secricible...welkom...tomaatjes houden van warmte :) die doen het ook prima in een pot.Zorg dat je geen water op de plant giet en bij voorkeur in de vroege avond watergeven en regelmatig sproeien.Misschien kun je voor sommige plantjes ook kunt doen is een schaduwdoekje maken :)

Oeh...als het goed is komen zaterdag mijn moestuinbakken *\o/*

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:51

Bij de Lidl hadden ze kruiden en tomaten en paprika liggen in een kweekbakje. Misschien een tip. Heb ze zelf niet meegenomen omdat ik tomaat het liefst als plantje koop.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:30

Zo, de tuinbonen heb ik nu voorgezaaid. Nachtje geweekt en nu in de zaaibak. Dan kunnen ze in april naar buiten en zin we de bladluis voor. Nu nog even achter dille aan, dat houdt ook bladluis tegen bij de tuinboon.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:36

Ik kwam een plaatje tegen van een indeling van een tuin. Kan iemand mij vertellen wat de reden is dat bijvoorbeeld de prei en de bieten in zo'n ronde vorm staan?

Afbeelding