Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:05

200 gram voor 4 euro vind ik nog best aan de prijs := Volgens mij betaal ik voor 200 gram hazelnoten op de makrt een euro of 3. Ik doe er overigens ook weken mee, dus in verhouding is het echt niet duur.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:36

@zonnepaardje Bloem vervang ik altijd door (volkoren) meel. Daar zitten de vezels in die het gezonder maken . Bloem is, ongeacht van welk graan ,een snelle koolhydraat wat je suikerspiegel snel doet stijgen. De kiem en de zemel van het graan,de vezels, bevatten oa vitamine en mineralen die goed voor je zijn. Deze vezels zorgen er ook voor dat je langer vol zit , zijn goed voor je darmen en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel langzamer en minder stijgt. De kunst is om je suikerspiegel constant te houden met zo min mogelijk grote pieken en dalen.

Amandelen en walnoten haal ik bij de turkse supermarkt . Amandelen 350 gr €2.50 en Walnoten 250 gr voor €3.50.
De voedingswaarde van noten zijn ook niet te vergelijken met een pak musli. Als je het niet te duur wilt maken meng dan zelf je musli met bijvoorbeeld havermout,wat rozijntjes, en wat rauwe ongezouten noten. Of koop zo'n grote zak zoals die bij de jumbo voor nog geen euro waar geen suiker aan toegevoegd is. (ligt bij ons helemaal onderop in het schap )
Geweekte noten(in water,3 tot 5 uur) zijn lichter verteerbaar en als je ze wat langer laat weken beginnen ze te ontkiemen en stijgt de voedingswaarde (tot wel 200%)

Heb bij de lidl trouwens ook een zak gemengde ongebrande en ongezouten noten mee genomen , was niet duur weet alleen niet meer wat ik er precies voor betaald heb.

Ben de laatste tijd ook steeds verschillende bonen aan het proberen(zoals zwarte ogen ,aduki,nier en mung bonen) Eten jullie die ook weleens ? en zo ja wat maak je ermee? Of eet je ze ipv de aardappels bij een gerecht?

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:46

@hesterve: heel erg bedankt voor de informatie ! maar als ik het dus goed begrijp is volkoren toch nog altijd beter dan witte bloemsoorten ?
Ik heb nu licht volkoren spelt- bloem gebruikt. Wafeltjes zijn goed gelukt, alhoewel deze wafeltjes veel 'vet' verloren tijdens het bakken en met witte bloem had ik dit niet...

Ik vind de ongebrande noten hier in België ook duur, ik koop ze dus meestal in Sluis, daar zijn ze vaak een tikkie goedkoper...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:43

hesterve schreef:
Ben de laatste tijd ook steeds verschillende bonen aan het proberen(zoals zwarte ogen ,aduki,nier en mung bonen) Eten jullie die ook weleens ? en zo ja wat maak je ermee? Of eet je ze ipv de aardappels bij een gerecht?

http://www.manjulaskitchen.com/2011/08/ ... ans-lobia/

Als je van Indiaas houdt is dit heerlijk.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:50

zonnepaardje schreef:
@hesterve: heel erg bedankt voor de informatie ! maar als ik het dus goed begrijp is volkoren toch nog altijd beter dan witte bloemsoorten ?
Ik heb nu licht volkoren spelt- bloem gebruikt. Wafeltjes zijn goed gelukt, alhoewel deze wafeltjes veel 'vet' verloren tijdens het bakken en met witte bloem had ik dit niet...

Ik vind de ongebrande noten hier in België ook duur, ik koop ze dus meestal in Sluis, daar zijn ze vaak een tikkie goedkoper...

Volkoren is idd altijd beter dan witte bloem. Ik weet niet zo goed wat je met licht volkoren spelt bloem bedoeld. Volkoren meel zie er wel licht uit maar daar zie je donkerdere vlekjes in zitten (de vezels). Misschien had je wel gewone (spelt)volkoren meel? volkoren bloem bestaat niet :) bloem = zonder vezels al heb je soms wel soorten waar ze een deel van de vezels weer bij de bloem stoppen zoals tarwe meel (waar dus geen volkoren voor de naam staat)
Heb geen verklaring voor het meer vet verliezen... Misschien kan je de volgende keer iets minder vet/olie gebruiken in het recept als je deze wafeltjes met volkoren meel maakt... Heb je het recept? Als ze lekker zijn kan ik ze ook eens maken :)

Bedankt zuske! Staan lekkere recepten bij! Hou ook wel van indiaas eten!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:11

Ik lees al een tijdje mee omdat ik ivm met intoleranties niet goed tegen tarwe en suiker kan. Mocht er iemand nog tips hebben voor tussendoortjes en ontbijt, kom maar op. Ik ontbijt nu met yoghurt met havermout, lijnzaad en speltvlokken maar ik zou graag nog wat minderen in koolhydraten. Eieren lust ik niet teveel en te vaak, als ik daar dagelijks mee zou moeten ontbijten ga ik binnen een week over mijn nek. Omdat ik nog wel koolhydraten eet en dus niet echt in ketose zit, wil ik liever ook geen producten als volle kwark gaan gebruiken aangezien mijn intoleranties er vooral tot leiden dat ik slecht afval (het houdt zeg maar vast). Tussendoortjes zijn nu vaak fruit (ik mag 2 stuks fruit op een dag), groente en ik ben nu begonnen met bakje magere kwark met nootjes en wat lijnzaad. Hier kom ik de dag goed mee door maar is wat weinig, zeker omdat ik bij het avondeten in principe koolhydraatarm en mager probeer te eten (veel groente, mager vlees/vis).

Je hebt in principe (bij een bakker iig) de keuze tussen fijn en grof volkoren. Bij ons bestaat het grof volkoren uit de hele korrel (dit zijn dus echte harde graankorrels, heerlijk!) en je hebt fijn volkoren, wat nog een keer extra gemalen is. Hierbij heb je dus wel de vliesjes en de vezels, maar niet de hele korrel.
Waarschijnlijk heeft zonnepaardje nu dus meel met vliesjes, maar niet met de hele korrel(dit zou je licht of fijn volkoren kunnen noemen). Ik denk ook dat je met meel met een grove korrel geen wafels zou kunnen bakken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:55

ik zit hier aan mijn bakje muesli met biogarde en mijn volkoren cracker te verzinnen wat ik allemaal ga doen vandaag ivm onverwachte vrije dag

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:28

Wat een stilte hier, iedereen op vakantie? Of gaat iedereen een beetje z'n boekje te buiten qua gezond eten. Ik zal blij zijn als ik maandag weer in Groningen ben en alleen rekening met mezelf hoef te houden en weer allemaal lekkere, gezonde dingen kan kopen. Afgelopen 4 dagen niet heel gezond gegeten, ben bij mijn oom en tante en die houden niet echt van koken en ook qua eten zijn ze heel beperkt. Ze lusten héél, héél weinig, alles wat geen Hollandse pot is, is in hun ogen niet lekker en ongezond. Probeer ze dat maar eens uit het hoofd te praten. Maandag werd het soep met broodjes, uit blik wel te verstaan, blegh. Heb het opgegeten uit beleefdheid, wilde niet meteen gaan zeuren. Dinsdag aardappelen, spinazie en doodgebraden vlees bij me oma. Ook met moeite naar binnen gewerkt. Woensdag bij een pannenkoekenrestaurant, één met appel en één met spek. Bijna de gezondste maaltijd van deze week. Gister chinees gehaald bij een andere oom en tante. Ik snak ernaar om vanavond iets lekkers bij me ouders in elkaar te flansen. Vind me oom en tante echt héél aardig maar qua eten.... ze hadden ook het idee om frietjes, doperwten en knakworsten te eten.. gelukkig gingen we toen naar het pannenkoekenrestaurant. Knakworst als de 'V' in 'AGV' te zien.. hmm, liever niet. Merk wel hoe ik dat fastfood en snacketen totaal niet mis. Ook een pluspunt natuurlijk om erachter te komen dat me smaakpapillen wel degelijk veranderd zijn.

Ik wil dit weekend bij me ouders dan ook iets van een lekkere frisse lasagne of pasta maken met verse basilicum, tomaatjes, pijnboompitjes en mozzarella en nog meer lekkere dingen. Hopelijk knapt me lichaam dan ook wat op want ik heb s'ochtends en s'avonds ook last van hoestbuien en ook me neus is niet zoals het hoort. Denk dat gezond eten daar toch wel tegen kan helpen. :)

En hoe gaat het met de rest? En welkom naar de nieuwe mensen! :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:21

Haha Mara, grappig he hoe je perceptie ook verandert.. Maar spinazie en aardappelen is toch hartstikke gezond :D

Ik ben bezig aan een zomer vol met etentjes, dus mijn gezond eten schiet er momenteel nogal bij in. Overdag eet ik braaf mn smoothies/fruit/havermout/salades, maar ja, dan 's avonds he... :P

Ben wel weer sinds deze week bezig met hardlopen. Echt ff bootcamp voor mezelf, want ik doe mee aan de dam-tot-damloop, en ik moet nog helemaal beginnen eigenlijk met trainen :') oeps.

Komende week ben ik de hele week op kamp, daar heb ik echt geen tijd en mogelijkheid om op het eten te letten. Maar daarna ga ik zelf twee weken op vakantie en we hebben een appartementje, dus dan moet het wel weer redelijk lukken... :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:35

Ja spinazie en aardappelen zijn wel gezond, maar ik weet niet wat me oma met die spinazie gedaan heeft. Waarschijnlijk heeft het weer een half uur opgestaan ofzo, het smaakte heel erg zout ook en het was echt 1 grote plak/massa. Niet echt zoals spinazie hoort. :P

Oe, lekker, zomer vol met etentjes. Hoeft niet altijd ongezond te zijn, als het niet uit potjes en zakjes komt.. En helemaal beginnen met hardlopen, poeh, dam tot damloop, heb je denk nog aardig wat voor de boeg. :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:37

_Mara_ schreef:
Ja spinazie en aardappelen zijn wel gezond, maar ik weet niet wat me oma met die spinazie gedaan heeft.

:') _O-

Haha ja ik heb nog aardig wat voor de boeg ja... Gelukkig loop ik maar de 6 kilometer :P maar ik moet wel, wanttt het is voor het goede doel :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:49

o, dat motiveert al een heleboel!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:50

haha Mara,
ik moest echt heel hard lachen om je 'gevarieerde eetritme' van de laatste tijd. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd (op wat ijsjes van ijssalon na) wel goed bezig ben. Mijn kasten zijn nu helemaal leeg dus ik moest vanochtend ff een ontbijtje verzinnen. Ik had nog wat diepvriesfruit dus heb dat in de magnetron gedaan en gegeten met magere kwark en bio muesli, was lekker :)

Gisteravond heb ik basmatirijst gegeten met gekruide vis, bloemkool, worteltjes en champignons. Sausje van kokosmelk en kruiden en het was echt heerlijk :)

Ik merk trouwens dat ik nu het gewend ben het veel makkelijker is om 200 gr groenten bij je avondmaaltijd te eten. Eerder kwam ik daar nooit aan maar ik zit nu vaak zelfs op 300 gr. Gister hadden we met z'n 2-en 450 gr bloemkool, 100 gr worteltjes en 250 gr champignons, dus zelfs 400 gr p.p!

Nu moet ik wel echt boodschappen gaan doen. En ik moet even speltbrood bestellen.

Vogeltje: succes met trainen, ik doe het je niet na!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:18

Voor degenen die ook nog geïnteresseerd zijn in maaltijdfrequentie en fitness:

leangains.com

Deze personal trainer schrijft over Intermittent Fasting. Hierbij eet je gedurende 8 uur alles wat je die dag nodig hebt en daarna ga je voor 16 uur vasten, repeat. Gecombineerd met fitness zou dit ervoor zorgen dat je makkelijker spiermassa opbouwt terwijl je vet verliest, iets dat altijd moeilijk is.

Ik doe het nu drie dagen en het bevalt me prima :)

Ik vond deze site toen ik naar een oplossing aan het googlen was voor mijn enorme ochtendhonger (vlak na het ontbijt). Het schijnt dat hoe fitter je bent, hoe groter de kans dat je hiermee te maken krijgt. Dus in principe zie ik het als een goed teken _O-

Ik moet zeggen dat de honger nog totaal niet over is, maar na drie dagen verwacht ik dat ook niet. Een leuke bijkomstigheid is wel dat m'n buik totaal niet meer opgezwollen is en lekker plat :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:24

Ochtendhonger, daar heb ik de laatste week ook last van gehad. Alleen ik voel me verder helemaal niet fit, dus of ik nou echt zo gezond ben... ;) Ik zit gewoon tegen een griepje aan te hikken, maar die komt maar niet. Geloof dat ik er nu eindelijk redelijk overheen ben, maar afgelopen week echt een aantal hele futloze dagen gehad..

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:03

Houd me op de hoogte hesterve. Ik heb namelijk zelf nog lang niet alles geprobeerd. Eigenlijk nog maar heel weinig.... Maar die recepten die ik heb geprobeerd wel meerdere keren gemaakt omdat ze zo goed zij bevallen.

Maartje... Griepje, met dit weer?

Ik heb ook last van ochtendhonger. Waarom zou dat een teken van fitheid zijn?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:09

Ja, ik ben altijd ziek op de vreemdste momenten :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:29

Tip: geef een keer of twee, drie over en dan is je verkoudheid weg := kwam ik ooit per ongeluk achter. :+

Beterschap!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:33

Mja, alleen kan ik echt niet op commando overgeven := Ben het al zo goed als kwijt, dus morgen is het over heb ik besloten :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:57

Het zou een teken van fitheid zijn door een erg ingewikkeld verhaal over ochtendcortisol icm insuline. Het is te lezen op leangains.com :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:33

Mm klinkt interessant phormicola ga in thuis eens lezen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:23

Echt, wat een verademing om weer thuis te zijn. Gister meteen naar de supermarkt gegaan, yoghurt en een mango gehaald. Hop in de blender, nog een mineola erbij en smullen maar. Er staat nu een appeltaart in de oven en vanavond ga ik een mediterrane ovenschotel maken. Aardappelpartjes, véél groentes (courgette, aubergine, paprika, prei, wortel, champignon en ui) een sausje van rode pesto en creme fraiche, italiaans gekruide kipreepjes erop en afgedekt met mozzarella. Nu al zin in. :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:26

Hoi, ik meld me ook!
Stap lekker laat in, maar goed!
Heb nog een vraagje;
Ik kan 's morgens absoluut geen brood door mijn keel krijgen, en ik moet daarna drie kw. fietsen.
Veel tijd heb ik niet om te ontbijten, iemand tips?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:34

Klinkt goed Mara! Las het toevallig net ook in het 'Wat eten we vandaag' topic.

Ik heb vandaag echt een fruitdagje. Mijn vastberaden morgen-ben-ik-beter heeft helaas niet gewerkt, want voel me nog niet 100%. Dus ik dacht, laten we er maar flink vitamientjes ingooien. Banaantje, mango (toevallig ook bij de AH geweest Mara? ;) ), aardbeitjes, kiwi en een paar nootjes voor de vetjes. En vanavond gaan we bij mijn ouders BBQ-en en mijn moeder kondigde al aan dat ze nog meloen had liggen, of ik dat mocht hebben. Ga gewoon gezond verder vandaag!

Welkom Jody! Ik ontbijt nooit met brood, maar met fruit, of ik kook/bak een ei. Misschien is dat iets voor je? Een fruitsalade met nootjes erdoor bijvoorbeeld geeft mij echt wel genoeg energie.

Letten jullie trouwens ook echt op hoeveel vitamines, mineralen en calorieën jullie binnen krijgen? Ik gebruik de eetmeter van voedingscentrum om grote gaten in mijn dieet te vinden. Zo kwam ik tot de conclusie dat ik Toos Futloos was omdat ik geen zout meer binnen kreeg.. Vroeg me af of er meer mensen waren die daar best strikt op letten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:51

Ja ik let daar erg strikt op, omdat ik snel tekorten ontwikkel. Zo is het voor mij bijna onmogelijk om aan m'n ijzer te komen, hoeveel ik ook eet, hetzelfde geldt voor 1 van de B vitamines, weet even niet meer welke. Ik ben nu begonnen met een multi vitaminepil slikken, kijken of dat helpt :)