Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:23

Colway schreef:
Voltige96 schreef:
Ik vroeg me nog af want ik heb soms echt gewoon zo'n zin in chips, hebben jullie dat niet?

ik was echt een chips, koek en choco junk, zak chips leegvreten en een pak koek erachteraan, no problemo

Ik snoep helemaal niet meer (gisteren als uitzondering dan) ik mis het vrijwel niet, soms als ik echt trek heb, ga ik gewoon iets doen, dan vergeet ik de trek, en iets eten natuurlijk ;-)

Ja nou dat heb ik dus ook soms van die momenten dan gooi ik alles naar binnen! Jij bent gewoon gestopt door jezelf steeds tegen te houden zeg maar?
Ik heb het overigens ook vooral uit verveling!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:31

Rebeccaa schreef:
deflin schreef:
chips ben ik nog nooit echt fan van geweest dus dat scheelt, maar chocola daar in tegen!! vooral de milka daim, jum jum. En dan natuurlijk nog de B&J baked Alaska, oh de smaak loopt me al weer in de mond. Nu mezelf in bedwang houden!!

Ik ben overigens wel te dik, maar ik zit dus met mijn schildklier en PDS. Wil door dit te eten graag meer energie krijgen en afvallen. Nu hopen dat ik het vol kan houden en dat ik daadwerkelijk meer energie krijg en wat afval.

Scheelt het voor mij dat de Baked Alaska hier niet te verkrijgen is, echt nergens meer.. Dat was ook mijn grootste struikelpunt; Baked Alaska B&J. Maar echt nergens is die hier nog te verkrijgen. ;( Goed voor mezelf (en m'n portemonnee). Ik snap trouwens niet wat PDS te maken heeft met overgewicht..?

Nee klopt helemaal niks, moest er nog neerzetten " en in de hoop mijn darmflora een beetje op peil te krijgen"
Het is soms lastig meerdere dingen tegelijk doen, dan wil je te snel en vergeet je wel eens wat ;)

Hier is de baked alaska ook alleen nog maar verkrijgbaar 10 km verderop en de jumbo in hier in het dorp wou het wel voor me bestellen, heb maar gezegd dat dat niet hoeft haha

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:39

F_Orumster schreef:
Roelke_ schreef:
Aha weer wat geleerd over paprika's! Lekkere dingen gaan jullie maken vandaag!

Wist je ook al dat er evenveel vitaminen inzit dan in 2 kiwi's?
Gezien ik minder koolhydraten eet, eet ik geen fruit, maar compenseer dat mooi met paprika :)

Ik wist inderdaad dat er veel vitamines in zit. Plus dat ik het erg lekker vind eet ik het eigenlijk ook daelijks! De groene laat ik voortaan liggen.. de gele was vandaag wel erg lekker! :)

Phrono

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:52

Och chips.. ik vind dat ook errug lekker, oeps.. maar eet het ook minder en mis het eigenlijk niet. Vooral naturel vind ik erg lekker, komt goed uit, dus af en toe een paar stukjes in het weekend..

Helaas hier ook wel wat overgewicht, dus dat wil ik er ook graag af hebben. Kom van bijna 72 kilo en zit nu op bijna 68. Eerst naar de 65 en dan maar verder kijken. Ik loop veel op mijn werk maar wil daarnaast ook 2 keer per week gaan sporten. Liever niet in de sportschool, dus wilde gaan skeeleren straks als het weer langer licht is, en 1 keer per week zwemmen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:08

Leuk topic!
Ik ga ook meedoen met gezonder eten. Doel is met name meer energie krijgen, lekkerder in mijn vel en minder suikerpeil schommelingen en minder trek in zoete zooi en chips. Ik eet zelf zeer donker brood van de bakker (geen toevoegingen).
Bij mij stokt het vaak op mijn onregelmatige werktijden (zit veel in de auto) en ik kan niet heel regelmatig eten door clientenbezoeken (vaak s' avonds). Hebben jullie hier tips in? Verder ontbreekt het vaak aan tijd en inspiratie voor gezonde recepten. Bij mij werkt zo een boek als Sonja Bakker nog het beste ;) ik heb een soort leidraad nodig dus, zodat ik niet snel naar wat anders kan grijpen. Ik heb wel alvast besteld:
- Chiazaad en Giojibessen voor door de muesli.
- ik ga morgen eens ergens een blender scoren. Ben gek op smoothies etc.

Ik ben gek op donker brood, fruit en groenten. Ik sport veel (hardlopen, zwemmen, fietsen). Verder graag dus nuttige tips met name voor mijn lunch (ik eet altijd in de auto, salade en yoghurt is daardoor lastiger, neem nu vaak brood mee). En misschien weten jullie nog iets als ik laat moet eten na mijn werk, als vullend tussendoortje dat wel gezond is? Neem nu vaak een evergreen etc.

IK drink veel water en thee, niet teveel koffie en nooit frisdrank.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:26

Wat ook gezond is is tomatensap, tomatenpuree en groentensap. De tomatenpuree (die uit van die mini blikjes) op een toastje schijnt ook nog goed te zijn voor je huid. Ik zie hier wel allemaal leuke dingen voorbij komen, maar helaas ben ik wel de enig in huis die dat vind. Ze hebben allemaal wel iets wat ze niet lusten. En ik heb al zo'n hekel aan koken en dat motiveert dan helemaal niet, maar ga gewoon afwisselen elke avond. En gelukkig lusten ze wel graag komkommer, paprika en tomaten en als ik dat gesneden in bakjes in de koelkast zet doen ze het wel op brood met kaas etc. Dan maar zo zorgen dat ze wat gezonds naar binnen krijgen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:04

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 08:53

marleen_usar schreef:
Biologisch vlees zit ook vol met stress hormonen, beesten hebben een beter leven gehad maar het einde blijft hetzelfde en dat zit in het vlees.

Ik doel meer op de AB die ze preventief krijgen en die je dus ook binnenkrijgt als je het eet. Er is aangetoond dat er mensen zijn die resistent zijn geworden voor AB ivm de preventieve AB die kippen krijgen toegediend.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:57

Dat is inderdaad wel een groot verschil...Maar geloof dat de manier van hoe het dier gehouden wordt, niet altijd veel verschil maakt, had ik laatst iets over gelezen of tv?

Mijn chiazaad staat te weken, lijkt wel lijnzaad, snotterig papje

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:59

chiazaad weken?
Ik zit momenteel ook aan mijn bak met kwark met muesli, rozijnen en chiazaad, maar ik gooi dat er gewoon doorheen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:06

mjaaaa verderop zei iemand dat je het beste even 10min kon laten wellen? Het is net lijnzaad dat uitzet, soort kikkerdril krijg je

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:14

mm ik drink er altijd gewoon 2 glazen water bij, dan zet het in je maag wel uit :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:17

dat kan natuurlijk ook ;-) Het proeft inderdaad naar niets

Ik had vanmorgen Biogarde met speltvlokken (soort musli) en een handje ongebrande noten en dan chiazaad, ben benieuwd hoe lang ik 'verzadigd' blijf ;-)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:17

De werking van chiazaad schijnt beter te zijn als je ze laat weken, maar ik vind dat goor. Ik heb gister 2 el in een enorme bak water gezet en na een paar uur was die hele bak water veranderd in kikkerdril! Het smaakt nergens naar dus de smaak is niet vies, maar het idee kikkedril te eten, stond me toch wat tegen :r Ik heb de smurrie door een shake van wilde spinazie, appel en limoensap gegooid. Dat was verrassend lekker!

Ik heb gister nog appelmoes verzelmuffins gebakken. Ik had geen studentenhaver dus heb er alleen wat pitten doorheen gedaan en daardoor zijn ze niet zoet genoeg om muffin te heten, maar toch erg lekker! Het recept is van de bakparade.

Super-vezel-appelmoes-muffins

Nodig:
95ml melk en 1/2 tl azijn (ik heb 100 ml karnemelk gebruikt)
130g appelmoes (ongezoet)
130g volkorenmeel (speltmeel)
30g zemelen
1 1/4 tl bakpoeder
1 tl koekkruiden (1 eetlepel kaneel)
snufje zout
2 handjes studentenhaver, gehakt (zonnebloempitten en pompoenpitten, volgende keer ook rozijnen)

Hoe maak je het:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden en zet 6 papierencakevormpjes in een muffinvorm.
2. Mix de melk en azijn in een grote kom en laat paar minuten staan.
3. Roer de appelmoes erdoor totdat het helemaal gemengd is.
4. Meng in een andere kom de meel, zemelen, bakpoeder, koekkruiden en zout.
5. Roer het meel-mengsel door het melk-mengsel totdat het net gemengd is.
6. Schep de studentenhaver door.
7. Vul de cakevormpjes (ze zullen best vol zitten)
8. Bak de muffins 28-30 minuten totdat de muffins mooi goudbruin zijn en een satéprikker er schoon uitkomt.
9. Laat de muffins 5 minuten afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.

Geeft 6 muffins

Mijn plan voor vandaag
O: 2 appelmoesmuffins
L: spinaziesmoothie met appel en chiazaad, gekookt eitje (of 2)
D: Speltpannekoek met banaan, spinaziesoep
T: bananenkokosijs

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:28

die smoothies klinken zo lekker hahaha, maar ik moet nog steeds de stad in voor een blender, einde van deze maand maar doen denk ik, dat komt wat beter uit :D

Ik vond de kikkerdrilsubstantie ook weinig aantrekkelijk, maar door de biogarde geklutst en toen was daar niets meer van zichtbaar (behalve de zwarte stipjes uiteraard)

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:28

Nou ik heb zojuist m'n eerste recept met chiazaadjes gemaakt, maar kan nou niet zeggen dat ik het echt lekker vind (zacht uitgedrukt). Ik heb een eetlepel zaadjes laten weken in wat water en het is inderdaad net kikkerdril geworden. Vervolgens heb ik er wat gebroken lijnzaad doorheen gegooid maar het bleef een waterige massa. Daar heb ik biogarde, goij bessen en wat rauwe cacao doorheen gegooid. Tis nogal bitter, waterig en enigzins slijmerig. Iemand een oplossing om het wat smakelijker te maken?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:04

Leuk om te weten over de paprika's! Zeker handig om te weten dat ze net zoveel vitamines bevatten als fruit. Lekker tussendoortje!
Hier alles goed. Merkte van de week al dat ik een stuk meer energie heb, heerlijk! Ook een fijne motivatie om door te gaan. Hummus gehaald, schijnt heel gezond te zijn.. Maar echt mn ding is het niet :')
Ook nu pure chocola (bio en veel cacao) in huis, voor als ik toch eens wat lekkers wil. Ook speltmeel gehaald om de pannenkoekjes eens te proberen. Als jullie die bakken wat doen jullie er dan op? Las ergens appel en banaan.. Bak je dat dan mee? Of doe je dat er later op?

Chiazaadjes doe ik zelf niet apart laten weken. Doe ze vaak door de yoghurt en fruitdrankjes. Dan mix ik ze in de blender. Als je het dan wat langer laat staan, zet het wel uit, maar door al het fruit proef je dat niet. Lijnzaad kan je trouwens ook de gebroken variant van meenemen, dan hoef je het ook niet te weken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:06

Ik heb gisteren gewoon appel en banaan in het pannenkoekbeslag gedumpt en bakken maar :j

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:18

Dat klinkt wel als een plan! Ik hoop alleen wel dat ik mijzelf kan inhouden wat betreft stroop en suiker, iets wat ik normaal gesproken graaaaag op mn pannenkoek doe :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:22

Als je Stevia hebt kun je dat er ook doorheen mikken.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:30

Wat heel lekker op die pannenkoek is is als je eerst de pannenkoek zelf bakt zonder banaan en dan apart bananenschijfjes in de pan prakt met wat kaneel en evt. honing. Dat smeer je uit over je pannenkoek en klaar! :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:51

Jasmijn, bedankt voor de tip! Dat klinkt ook lekker :) @phormicola, misschien een domme vraag, maar wat is stevia?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:01

Ik heb net veel fruit gehaald, en goji bessen. Ze hadden hier in de natuurwinkel dat Chiazaad niet, waar kopen jullie dat? Meteen een blender, kwark en fruit uit de vriezer gehaald, zometeen smoothes met dragonfruit, frambozen, banaan en kwark maken. :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:34

Ik heb chiazaad online besteld bij superfoodstore.nl. ik laat het ook eerst weken en doe het dan door de yoghurt proef je er niks van. Maar het vult enorm en neem nu in de ochtend nooit meer een tussendoortje op mijn werk als ik met chia heb ontbeten!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:49

Heb zonet de komkommer met philadelphia gemaakt voor vanavond onder de film! En de paprika ligt ook al klaar!