Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:03

@Kebie: ik heb nu dus fruitstruiken in potten, bij de Lidl hebben ze deze week ook frambozen-, bramen- en bessenstruiken voor ik meen 2,99.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:03

imd schreef:
Hoe kom je aan die bakken, Yucca?

Zelf in elkaar getimmerd, van balken hardhout (afvalhout van de timmerfabriek)
Enorme klus, maar rot niet weg...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:05

anneliesdj schreef:
O dat kan vast wel hoor, frambozen, bramen en bessen kunnen ook in potten. Je moet dan alleen wel een trellis oid hebben waar je hem tegen kunt opbinden.

O, dan ga ik maandag meteen eens kijken of ze de wijnbes bij de Intratuin hebben.
Mochten de verhuisplannen dan doorgaan dan kan hij lekker mee en dan eventueel alsnog in de volle grond.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:07

Yucca schreef:
imd schreef:
Hoe kom je aan die bakken, Yucca?

Zelf in elkaar getimmerd, van balken hardhout (afvalhout van de timmerfabriek)
Enorme klus, maar rot niet weg...

Netjes :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:09

avaluna schreef:
anneliesdj schreef:
O dat kan vast wel hoor, frambozen, bramen en bessen kunnen ook in potten. Je moet dan alleen wel een trellis oid hebben waar je hem tegen kunt opbinden.

O, dan ga ik maandag meteen eens kijken of ze de wijnbes bij de Intratuin hebben.
Mochten de verhuisplannen dan doorgaan dan kan hij lekker mee en dan eventueel alsnog in de volle grond.

Waar woon je?
Je mag hier wel en stekje komen halen, kun je dit jaar vast wat vruchtjes plukken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:10

Goh, ik ben echt van de oude stempel; er gaat een wereld voor me open...

Tayberry, loganberry en boysenberry zijn inderdaad drie verschilllende kruisingen braam-framboos *quote*.

Voor mij was vorig jaar de wijnes al nieuw... als ze niet te prijzig zijn, ga ik ze allemaal eens in potten zetten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:11

Mochten de verhuisplannen dan doorgaan dan kan hij lekker mee en dan eventueel alsnog in de volle grond.[/quote]
Waar woon je?
Je mag hier wel en stekje komen halen, kun je dit jaar vast wat vruchtjes plukken.[/quote]

Oh, wat lief, zeg!
Ik vond het zo'n prachtige struik in dit topic en wilde eigenlijk niks meer zetten, als we toch zouden verhuizen..., maar ja, het is lente en ik kan het gewoon niet laten :o .
Ik woon in Zuid-Limburg...

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:16

Hahaha dat is zo'n beetje de andere kant van de wereld! _O- (nouja, het land dan)
Ik woon in de kop van Overijssel dus daar zul je wel niet heel willen voor een stekje :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:59

Ook ik ga dit jaar met een moestuin beginnen. Alhoewel eigenlijk ben ik al begonnen. Het plan was om in de tuin een groententuin te maken. Maar toch als beginnetje gekozen voor de vierkantemetertuin van de welkoop :D Eerst dit maar proberen, dan kan het volgend jaar altijd nog groter. Vorige week heb ik peterselie, bieslook en aardbeienplantjes geplant. Vandaag bezig geweest met het zaaien van kropsla, andijvie en radijs. Mocht het dit jaar helemaal goed gaan dan wordt de bak gebruikt voor enkel de kruiden en wordt een ander deel van de tuin groententuin.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:06

Coby schreef:
Ook ik ga dit jaar met een moestuin beginnen. Alhoewel eigenlijk ben ik al begonnen. Het plan was om in de tuin een groententuin te maken. Maar toch als beginnetje gekozen voor de vierkantemetertuin van de welkoop :D Eerst dit maar proberen, dan kan het volgend jaar altijd nog groter. Vorige week heb ik peterselie, bieslook en aardbeienplantjes geplant. Vandaag bezig geweest met het zaaien van kropsla, andijvie en radijs. Mocht het dit jaar helemaal goed gaan dan wordt de bak gebruikt voor enkel de kruiden en wordt een ander deel van de tuin groententuin.

Is die makkelijk in elkaar te zetten? Wil die ook graag halen maar heb hier niet veel gereedschap liggen := en heeft dat ding een bodem?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:15

Is dat een kant-en-klaar pakket? Wat kost die? :)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:38

Volgends mij is dat eigenlijk square foot gardening, kun je heel veel over vinden op google.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:05

Ibbel schreef:
Let ook op de pH, groente wil een relatief hoge pH hebben (kool zelfs 8), fruit wil pH 5,5 hebben. Arme grond is vaak ook zuur, en als je paardenmest gebruikt om te bemesten (wat ik doe, 't is tenslotte gratis) moet je echt ook bekalken, paardenmest werkt nl ook nog eens zuur.

Ph :)* Ik kan wel eens een monstertje laten testen. Eens kijken of het tuincentrum dat ook doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:34

avaluna schreef:
Voor mij was vorig jaar de wijnes al nieuw... als ze niet te prijzig zijn, ga ik ze allemaal eens in potten zetten.

Ze zijn net zo duur als de 'gewone' struiken, bij bv welkoop en intratuin kostten ze net zoveel als een framboos of braam, euro'tje of 5/6. Bij de Aldi hebben ze in het voorjaar ook altijd bessen/bramen/frambozen en daar kosten ze iets van 4 euro, ik weet niet of die ook de aparte soorten hebben, dacht ik niet eigelijk.
imd schreef:
Is dat een kant-en-klaar pakket? Wat kost die? :)

Thats_Me schreef:
Is die makkelijk in elkaar te zetten? Wil die ook graag halen maar heb hier niet veel gereedschap liggen := en heeft dat ding een bodem?

Hij heeft geen bodem, is een kant en klaar pakket en zelfs een oen is daar met 15 minuten klaar mee denk ik. (heb hem zien staan :P)
Het zijn geen aparte vakken maar je legt er bovenop latjes overheen om op die manier 'vakken' te creeren.
Het lijkt me alleen handig als je kruiden en aardbeien wilt kweken, voor de meeste groente's zijn de vakken al te klein en te ondiep.
Wat hij kost weet ik niet, hij is recent wel in de aanbieding geweest :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:38

Ohw kijk dan moet ik dat ding ook wel met het spul wat ik hier in huis heb inelkaar krijgen! Anders leen ik wel ergens een boormachine ofzo als dat nodig blijkt te zijen.

Hij komt hier op beton te staan en ik wil er kleine dingen in gaan verbouwen. O.a. radijs, aardbei, sla etc. Tenmisnte voor zo ver het nog niet in potten staat :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:42

Hij kost 9,95 was in de aanbieding. Volgens mij is hij nu 19,95. Was inderdaad zomaar klaar. Vier planken die je in elkaar kunt schuiven. Dan nog wat losse plankjes voor de bovenkant en klaar is ie :+
De vakken zijn 25 bij 25 dus redelijk tot veel klein. Inderdaad niet geschikt om grote groentes in te verbouwen.
Ik zie wel, anders wordt het een stuk tuin tot moestuin verbouwen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:43

Thats_Me schreef:
Ohw kijk dan moet ik dat ding ook wel met het spul wat ik hier in huis heb inelkaar krijgen! Anders leen ik wel ergens een boormachine ofzo als dat nodig blijkt te zijen.

Hij komt hier op beton te staan en ik wil er kleine dingen in gaan verbouwen. O.a. radijs, aardbei, sla etc. Tenmisnte voor zo ver het nog niet in potten staat :D

Daar is het een ideale bak voor!
Die van mij staat op de grond, eerst natuurlijk het gras weggehaald. Ik vind het persoonlijk nog best een diepe bak.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:46

Ja, dat dacht ik ook toen ik ze tegen kwam. Werk nu veel met potten maar die zijn vaak al snel te klein en hier heb je toch net even wat meer ruimte mee.

Voor die prijs is het ook prima te doen. Ik kan het er in ieder geval niet zelf voor maken. Als ik weer opgeknapt ben van de griep ga ik er even een halen.

Wat voor potgrond stoppen jullie er in? Ik heb nu speciaal spul om de zaadjes op te kweken maar ik lees op internet over allemaal verschillende mengsels die je in die bak moet doen. Ben nu al het spoor kwijt. Wou er gewoon potgrond in mikken als bodem en speciaal kweekgrond er op.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:38

Het zal wel helemaal niet goed zijn, maar ik heb er 8 zakken bemeste tuinaarde in gedaan. Gemengd met 2 zakken potgrond. (25 liter beide). Mijn vader/opa en de rest van de familie heeft altijd een groententuin gehad. Heel simpel door de grond luchtig te maken, vervolgens gedeeltelijk mest toevoegen en dat werkte prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:07

Thats_Me schreef:

Voor sla lijkt hij me alweer aan de kleine kant, sla moet toch snel 35-40 cm uit elkaar dus dan kun je al niet in elk vak een krop sla zetten.
Voor radijs en aardbei lijkt het me wel ideaal.
Maargoed, ik ben niet zo'n fan van kant-en-klaar spul, ik timmer dan liever zelf wat, heb ik het ook zo groot of klein als ik het zelf hebben wil.
Coby schreef:
Het zal wel helemaal niet goed zijn, maar ik heb er 8 zakken bemeste tuinaarde in gedaan. Gemengd met 2 zakken potgrond. (25 liter beide). Mijn vader/opa en de rest van de familie heeft altijd een groententuin gehad. Heel simpel door de grond luchtig te maken, vervolgens gedeeltelijk mest toevoegen en dat werkte prima.

Wat zou je meer nodig hebben?
Als je een normale bodemgrond hebt is licht bemesten normaal al voldoende, dat is iig mijn ervaring.
Per groente kun je dan altijd nog wat extra van het één of ander strooien als je weet dat ze een hoge behoefte hebben of als ze tekorten krijgen.
Ik heb het nooit anders gedaan en gemiddeld genomen altijd best goede resultaten gehad.

Wisten jullie ook dat je groente's hebt die elkaar stimuleren? (en sommigen werken elkaar juist tegen)
Ik ben vorig jaar daarmee begonnen nav een boekje wat ik hier heb liggen, alleen heb ik thuis niet zoveel ruimte dus is het lastig omdat uit te proberen. Maar dit jaar ga ik samen met mijn zusje tuinieren bij mijn ouders thuis op een stuk van 10 x 5 ongeveer dus kan ik wat beter uitproberen wat er werkt en wat niet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 07:39

Wat doen jullie eigenlijk met al het zaad dat je overhoudt?

Ik stond gisteren bij de zaadafdeling en zag bijv. een pak peultjeszaad daar kun je volgens mij het wereldvoedselprobleem mee oplossen als je dat allemaal zou zaaien. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:38

Ik bewaar zaad altijd in de koelkast, dan blijft het lang goed. Sowieso is het meeste zaad wel twee seizoenen houdbaar. Alleen slazaad verliest (in ieder geval is dat mijn ervaring) z'n kiemkracht snel. Er staat ook een t.h.t. datum / zaaien vóór op ieder zak zaad. Die peultjes zullen zeker t/m 2012 bruikbaar zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:13

goh wat moet ik nog veel leren als ik jullie allemaal lees, maar ik leer heel wat bij :)

gelukkig is mn vriend boer die heeft het wel in de vingers :D

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:38

Ik zag ook nog dat je zelf taugé kunt kweken, dat kan in een bakje, op een zelfde soort manier als tuinkers. En is in een weekje klaar om te eten. Ga ik ook zeker even proberen, heerlijk is dat!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:03

dat is ook een goed idee, tauge is lekker!

Ik wil kruiden in de keuken kweken zoals basilicum, waterkers. En nu dus ook tauge